Is switch met igmp snooping nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-09 12:37
Mijn vraag
Ik heb vanuit de meterkast 1 Utp kabel getrokken naar de hoek waar de tv staat. Tzt wil ik daar iptv via glasvezel . Nu wil ik daar ook een radio / reciever met LAN aansluiting neer zetten. Ik wil gebruik maken van een switch om beide aan te sluiten op het internet.
Is een switch igmp snooping ondersteunt nog nodig, als beide TV en radio niet gelijktijdig aanstaan?

Glasprovider is Delta
Modem Genesis

[ Voor 4% gewijzigd door fmrama op 29-06-2022 19:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:27
Niet perse nodig.
Wat igmp snooping in een switch doet is er voor zorgen dat multicast verkeer alleen doorgestuurd wordt naar poorten die iets met dat multicast signaal kunnen doen.
Multicast verkeer zoals iptv is broadcast verkeer dat zonder igmp snooping op elke poort terecht komt.
Is dus alleen van belang als je ook andere dingen op die switch wil aansluiten.

Neemt niet weg dat bij nieuw aanschaf het altijd verstandig is een switch te kopen die igmp snooping ondersteund.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-09 12:37
Ok! Bedankt . Ik heb nog een netgear switch liggen zonder snooping. Ga ik die eerst inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Met @Ben(V)
Met de toevoeging:
Een multicast stream op een lan poort die onterecht naar alle poorten gaat boeit weinig, je hebt dan 990mbit ipv 1000.

Waar het vaak mis gaat is
- dat switches zeggen geen igmp snooping doen maar het eigenlijk wel doen, maar brak. Dan krijg je issues
- dat de multicast stream bij een wifi accesspoint terechtkomt. Wifi en multicast zijn geen vrienden en dan dondert je wifi verbinding compleet in elkaar

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Of dat de ongewenste ontvanger van de multicast stream vast loopt bij het wegsturen van de nutteloze bitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keni
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-09 22:29
laurens0619 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:22:
Met @Ben(V)
Met de toevoeging:
Een multicast stream op een lan poort die onterecht naar alle poorten gaat boeit weinig, je hebt dan 990mbit ipv 1000.

Waar het vaak mis gaat is
- dat switches zeggen geen igmp snooping doen maar het eigenlijk wel doen, maar brak. Dan krijg je issues
- dat de multicast stream bij een wifi accesspoint terechtkomt. Wifi en multicast zijn geen vrienden en dan dondert je wifi verbinding compleet in elkaar
Ik heb hier momenteel last van. Ik gebruik vanuit mijn KPN router een switch met IGMP snooping waar ik een aantal Hirschmann Apac W (Zit zowel 2x ethernet aansluiting als een wifi punt op 1 UTP aansluiting).

Op 1 van deze punten heb ik dus vanuit de ethernet verbinding een KPN TV kastje aangesloten (die dus via multicast signaal gaat). Vanuit de switch geen problemen op de andere poorten, maar de wifi die ook op datzelfde aansluitpunt zit dondert eruit zodra ik de tv aanzet...

Ik sloeg aan op deze reactie. Is hier iets tegen te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:03
Keni schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:40:
[...]

Ik heb hier momenteel last van. Ik gebruik vanuit mijn KPN router een switch met IGMP snooping waar ik een aantal Hirschmann Apac W (Zit zowel 2x ethernet aansluiting als een wifi punt op 1 UTP aansluiting).

Op 1 van deze punten heb ik dus vanuit de ethernet verbinding een KPN TV kastje aangesloten (die dus via multicast signaal gaat). Vanuit de switch geen problemen op de andere poorten, maar de wifi die ook op datzelfde aansluitpunt zit dondert eruit zodra ik de tv aanzet...

Ik sloeg aan op deze reactie. Is hier iets tegen te doen?
Ik denk dat je geen andere optie hebt dan het IPTV verkeer niet via de Hirschmann laten lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Niets tegen te doen.
Die Hirschmann is zelf een switch die geen igmp snooping ondersteund.
Het multicast signaal komt dus gewoon op zowel zijn wifi als zijn ethernet poorten terecht en die wifi kan daar slecht tegen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keni
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-09 22:29
Dank voor de reacties. Ik was er al bang voor, maar dacht ga het toch even vragen.
Ik heb ook een paar Hirschmann aansluitpunten zonder wifi (dus alleen 2x ethernet).
Ik denk dat ik er een paar ga omwisselen, zodat de wifi wel in de buurt zit, maar niet op de punten waar tv komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hieruit blijkt wel dat je gewone switch wel netjes igmp snooping ondersteund, want anders zou dat multicast signaal overal terecht komen en wifi nergens meer werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• binbash2014
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 00:16
Ter bevestiging mijn recente ervaring:

Ik had veel storingen met mijn KPN decoder (vastlopen, reboot, audio weg of niet synchroon, apps die vastlopen). Toen schoot me te binnen dat een switch het probleem kon zijn. En inderdaad, ik had de Netgear GS208/v2 (uitvoering: Netgear GS208) er tussen zitten, maar die ondersteunt geen IGMP snooping. Nu die er tussenuit is, zijn alle storingen verleden tijd.

De switch die ik er nu nog wel tussen heb zitten is de D-Link DGS-1005D (uitvoering: D-Link DGS-1005D) en die ondersteunt wel IGMP snooping, en dat werkt dan ook probleemloos. Sindsdien geen enkele storing meer gehad.
Pagina: 1