Dakisolatie Ubakus opties na-isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Legendhidde
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-02 11:38
Hallo allemaal, ik heb hier veel advies voorbij zien komen om Ubakus te gebruiken wanneer je iets wil gaan isoleren.

Mijn dak is aan renovatie toe, ik heb 211 m2 schuin dak op een huis uit 1977. Daar zitten Opstalan isolatieplaten op met daarop verrotte dakpannen die aan vervanging toe zijn.

Ik heb al allerlei opties uitgedacht met allerlei dakdekkers en architecten, van het verhogen van het dak om van buiten te isoleren tot de plafonds binnen eruit slopen en van binnen isoleren. Met welk materiaal dan? PIR of Steenwol?

Dak verhogen zal uitzonderlijk duur zijn en een enorm gedoe. Dus die keuze ga ik het liefst uit de weg.
Dan kwamen meerdere dakdekkers op een materiaal dat ze vaker gebruiken Superfoil SF60 isolatiefolie.
Dit wilden ze installeren op mijn dak bovenop de bestaande Opstalan platen en daar de nieuwe dakpannen bovenop met wat reparaties van goten hier en daar.

Ik kon dit niet nabootsen in Ubakus dus ik vertrouwde het niet helemaal, ik kon er ook weinig over vinden. Aangezien ik dit dak er niet meer af wil halen de komende jaren wilde ik het in 1 keer goed doen en denkende dat na-isoleren niet mogelijk was.

Nu heb ik het in Ubakus voor elkaar gekregen de folie na te bootsen (zie screenshots).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RD60qzECcjzjhQX5KRAsUu2zDt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KTPR1586bd6q5F6GlFDdYVGk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBUS2SbIVxL47_nTuWLD2xNaTFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYEaP3CJa9mqJijqxfQIfoUV.png?f=fotoalbum_large

De isolatiewaarde na het isoleren van het dak vanbuiten ziet er al redelijk goed uit en prima mee te leven totdat ik ooit besluit m'n plafond opnieuw te doen en het dak vanbinnen te isoleren. Ik zou het erg fijn vinden om dat dan met steenwol en klimaatfolie te doen voor geluidsisolatie, brandveiligheid en nog wel meer redenen. Ik heb dit ook nagebootst in Ubakus, met allerlei temperatuurverschillen (huis heeft ook airco namelijk) en op de screenshots staat de enige temperatuur waarbij er vochtdruppels verschijnen. Maar het ziet er niet uit alsof dit problemen zal geven als ik naar de details kijk.

De 2e optie voor isolatie is een damp-open isolatiefolie van 75mm. Dit is slechter dan de originele optie, maar is wel dampopen aan de buitenkant wat extra veiligheid zou betekenen als ik vanbinnen besluit te isoleren later.

Dit heb ik ook in Ubakus nagebootst maar nu snap ik het niet meer, ik zou meer vochtproblemen krijgen op deze manier. Wat mis ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdzKrjzXh4asW6-_vcS_IRNDO4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5wiHeYJBuaZhbLzvQFt1UEvo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gK4W3NzFGgM_gKx2nzhN5zlIX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnij0MFiKW7qU1DBeW3p2r4M.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:12
Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

zoek hier eens op Opstalan, het is allemaal al eens besproken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Legendhidde
Helaas roept dit alleen nog maar meer vragen op, geen superfoil gebruiken, maar ik kan ook niet echt alternatieven vinden. Van binnenuit isoleren wilde ik wel doen maar die renovatie wilde ik nog eventjes uitstellen. Van buitenaf gaat het dak er toch al vanaf en worden er toch al dakpannen op geplaatst. Waarom zou ik dan ook niet voor wat (wellicht niet precies zoals beloofd) werkende isolatie gaan waar ik later nog eens vanbinnen wat aan kan verbeteren. Zou ik dan in plaats van die folie een ander soort hele dunne isolatie moeten gebruiken? Het moet denk ik wel dampopen zijn in verband met mijn wens om het na te isoleren van binnenuit later.

• No Hands
Legendhidde schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:50:
[...]

Helaas roept dit alleen nog maar meer vragen op, geen superfoil gebruiken, maar ik kan ook niet echt alternatieven vinden. Van binnenuit isoleren wilde ik wel doen maar die renovatie wilde ik nog eventjes uitstellen. Van buitenaf gaat het dak er toch al vanaf en worden er toch al dakpannen op geplaatst. Waarom zou ik dan ook niet voor wat (wellicht niet precies zoals beloofd) werkende isolatie gaan waar ik later nog eens vanbinnen wat aan kan verbeteren. Zou ik dan in plaats van die folie een ander soort hele dunne isolatie moeten gebruiken? Het moet denk ik wel dampopen zijn in verband met mijn wens om het na te isoleren van binnenuit later.
Dunne isolatie die ook echt isoleert is een wassen neus. Superfoil wordt de hemel ingeprezen door dakdekkers die dat lekker makkelijk niet volgens de voorschriften van de fabrikant plaatsen en dan haal je bij lange na niet de beloofde isolatiewaardes. Vergeet dat product en alles wat er op lijkt maar. isolatiemateriaal heeft massa en dikte nodig om te kunnen isoleren, alles isolatie is gebaseerd op stilstaande lucht en je kunt je vast voorstellen dat je in 20cm steenwol meer lucht kunt laten stilstaan dan in een paar laagjes folie.

Als je dak er toch afgaat dan wordt er meestal pir renovatieplaat toegepast, ja daar komt je dak van omhoog en dat betekent aanpassingen aan schoorsteen, dakkapel en goten. Maar dat is maar 1 keer en dan ben je voor je leven klaar, isoleer altijd zo dik als maar mogelijk is, teveel isolatie bestaat niet.
Als je later van binnen wil isoleren dan kan dat prima door dan binnen een dampopen product en klimaatfolie te gebruiken.

• Legendhidde
No Hands schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:58:
[...]

Dunne isolatie die ook echt isoleert is een wassen neus. Superfoil wordt de hemel ingeprezen door dakdekkers die dat lekker makkelijk niet volgens de voorschriften van de fabrikant plaatsen en dan haal je bij lange na niet de beloofde isolatiewaardes. Vergeet dat product en alles wat er op lijkt maar. isolatiemateriaal heeft massa en dikte nodig om te kunnen isoleren, alles isolatie is gebaseerd op stilstaande lucht en je kunt je vast voorstellen dat je in 20cm steenwol meer lucht kunt laten stilstaan dan in een paar laagjes folie.

Als je dak er toch afgaat dan wordt er meestal pir renovatieplaat toegepast, ja daar komt je dak van omhoog en dat betekent aanpassingen aan schoorsteen, dakkapel en goten. Maar dat is maar 1 keer en dan ben je voor je leven klaar, isoleer altijd zo dik als maar mogelijk is, teveel isolatie bestaat niet.
Als je later van binnen wil isoleren dan kan dat prima door dan binnen een dampopen product en klimaatfolie te gebruiken.
Ja, dat zit er gewoon niet in voor mij, zo'n ingrijpende renovatie kost minstens 75k en een halfjaar tot een jaar gezeik met vergunningen omdat de inhoud van je woning toeneemt. Deze renovatie en lichte isolatie komt neer op 50k en is subsidiewaardig. Ik heb dit al op Tweakers voorbij zien komen. De meeste mensen gebruiken de folie gewoon als een vervanging voor de normale waterkerende dampopen laag die erop komt en helpt toch wel degelijk een beetje met isolatie. Ik mag toch hopen dat de fabrikant en de overheid een klein beetje eerlijk zijn hierover. Ik heb in Ubakus in ieder geval de R waardes zonder enige luchtspouw gebruikt voor dit materiaal, dus in de slechtst mogelijke installatie. Verder wil ik echt wel graag nog wel isoleren vanbinnen, maar dit komt later als het mogelijk is. Het dak is echt heftig aan renovatie toe ik kan echt niet meer dan een halfjaar hierop wachten.

Maar dat verklaart alsnog niet hoe ik de laag dampopen heb gemaakt in Ubakus maar Ubakus denkt dat er meer vochtproblemen zullen ontstaan dan met een dampdichte laag.

• No Hands
Vocht condenseert op de koudste plek, dat is daar aan het einde van je isolatie. maar je droogtijd is 23 dagen, dat lijkt me geen enkel probleem.

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Legendhidde M.b.t. bedrijven en overheid, ga daar niet blind vanuit. Er worden ook massaal en met subsidie kruipruimtes geïsoleerd met isochips. Wat niet meer is dan bodemisolatie en voor je vloer nauwelijks iets doet.

• Legendhidde
Bedankt voor de input allebei! Ik zal er ook niet blind vanuit gaan en ik zal in m’n hoofd houden dat dit in het ergste geval niks anders is dan dampdoorlatende waterkerende folie. Maar zelfs zonder enige spouw en dik op elkaar gedrukt heeft de kern van dit spul nog een R waarde van 2,9 waar ik mee gerekend heb in Ubakus

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:05
Waarom laat je die folie niet achterwege, leg je alleen een waterkerende folie aan. Gebruik je het geld wat je bespaard aan folie om het vanuit de binnenzijde te isoleren?

Ik zou dus kiezen tussen
1. Geen superfoil aan de buitenzijde, alleen nieuwe dakbedekking en binnenzijde isoleren
2. Geen superfoil aan de buitenzijde, isoleren met unidek reno platen (overigens niet heel veel duurder dan die folie) en niet meer aan de binnenzijde isoleren.

6.8 kWp op zuid en west

• Legendhidde
Gdzr schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:11:
Waarom laat je die folie niet achterwege, leg je alleen een waterkerende folie aan. Gebruik je het geld wat je bespaard aan folie om het vanuit de binnenzijde te isoleren?

Ik zou dus kiezen tussen
1. Geen superfoil aan de buitenzijde, alleen nieuwe dakbedekking en binnenzijde isoleren
2. Geen superfoil aan de buitenzijde, isoleren met unidek reno platen (overigens niet heel veel duurder dan die folie) en niet meer aan de binnenzijde isoleren.
Hoe zou ik dat dan doen met die renoplaten? Dan moet het dak omhoog, ik zie die renoplaten wel met 75 mm dikte maar die hebben een Rd van 2,3. Het gaat mij er vooral om dat het dak niet omhoog gaat, dat kost tienduizenden euro's en maanden gezeik. Het liefst gooi ik m'n plafond ook voorlopig niet open om te isoleren, maar het is een optie, alleen zou ik die graag achter de hand houden voor later en er niet volledig op rusten. Isolatie met PIR platen snap ik ook zo snel niet waarom iedereen die aanraadt, het is toch juist slecht voor isoleren in de zomer en doet niks tegen geluid. Ook vind ik het maar eng hoe vaak het fout gaat met PIR platen en vochtproblemen. Maar als het aan de buitenkant kan en een expert het kan doen, prima.

• Legendhidde
Gdzr schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:11:

Ik zou dus kiezen tussen
Ik heb wat zaken nagezocht en kwam dit tegen:

https://www.kingspan.com/...latieplaten/kooltherm-k7/

Dit lijkt me in de diktes 72 of 85 toch redelijk geschikt aangezien de folie die de dakdekker wilde aanbrengen minstens 75 mm dik is.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:05
Ik zeg ook geen PIR ;) heb zelf hier alles met houtvezel gedaan, vanwege de redenen die je zelf ook al aanhaalt. Stel het kost je 10k meer, heb je iig een bewezen goed dak, wat weer minstens 50 jaar mee kan. Die maanden "gezeik" vallen vaak ook wel mee als je meteen een fatsoenlijke tekening hebt. En ja, die kost dan wel wat geld. Zit je wel gebakken voor een lange tijd.

Ik geloof gewoon niet in die folie, en met mij vele andere. Doe er (n)iets mee, volgens mij heb je toch alleen een keus gemaakt?

@Legendhidde die kingspan platen zijn veel beter imo, als je dan je dak niet hoeft te verhogen bespaart je dat een vergunning, en kun je iig je opbouw fatsoenlijk maken in ubakus :)

6.8 kWp op zuid en west

• No Hands
Legendhidde schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Hoe zou ik dat dan doen met die renoplaten? Dan moet het dak omhoog, ik zie die renoplaten wel met 75 mm dikte maar die hebben een Rd van 2,3. Het gaat mij er vooral om dat het dak niet omhoog gaat, dat kost tienduizenden euro's en maanden gezeik. Het liefst gooi ik m'n plafond ook voorlopig niet open om te isoleren, maar het is een optie, alleen zou ik die graag achter de hand houden voor later en er niet volledig op rusten. Isolatie met PIR platen snap ik ook zo snel niet waarom iedereen die aanraadt, het is toch juist slecht voor isoleren in de zomer en doet niks tegen geluid. Ook vind ik het maar eng hoe vaak het fout gaat met PIR platen en vochtproblemen. Maar als het aan de buitenkant kan en een expert het kan doen, prima.
Heb je daadwerkelijk een offerte gezien met die tienduizenden euro's erop en heb je al eens een vergunningstraject doorlopen? Of maak je jezelf wat wijs zodat je die folie kan laten plaatsen?
Je pannen en latten gaan er toch al af, de enige meer kosten is de prijs van pir tov die folie en een mogelijk aanpassing aan goot.
PIR aan de buitenkant en vochtproblemen zijn een niet bestaande combinatie. Je kan zeker beter houtvezel nemen maar probeer maar eens een bedrijf te vinden wat dat aan de buitenkant wil plaatsen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sommige Gemeentes hebben een voorbeeld/leidraad voor isolatie aan de buitenkant. als je je daar aan houd is een vergunning niet nodig of relatief simpel.

Reken je trouwens niet rijk die folie is alleen 75 dik waar het niet geklemt wordt maar door de tengels wordt het samen geperst. Je dak wordt dus nagenoeg niets hoger, pir is gewoon massief en echt 75mm. Mede daarom zou ik nooit dat soort folies kiezen. De isolatie waardes zijn met name fictief door: het samen persen, het nagenoeg niet goed op elkaar kunnen aansluiten en doordat in de product eigenschappen met een extra spouw rekening wordt gehouden welke in de praktijk eigenlijk nooit wordt geplaatst.

dergelijke folies hebben vooral voordelen voor de persoon die ze plaatst. (en daarom worden ze aangeboden)

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 20-01-2026 21:21 ]

• Legendhidde
Gdzr schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:14:
Ik zeg ook geen PIR ;) heb zelf hier alles met houtvezel gedaan, vanwege de redenen die je zelf ook al aanhaalt. Stel het kost je 10k meer, heb je iig een bewezen goed dak, wat weer minstens 50 jaar mee kan. Die maanden "gezeik" vallen vaak ook wel mee als je meteen een fatsoenlijke tekening hebt. En ja, die kost dan wel wat geld. Zit je wel gebakken voor een lange tijd.

Ik geloof gewoon niet in die folie, en met mij vele andere. Doe er (n)iets mee, volgens mij heb je toch alleen een keus gemaakt?

@Legendhidde die kingspan platen zijn veel beter imo, als je dan je dak niet hoeft te verhogen bespaart je dat een vergunning, en kun je iig je opbouw fatsoenlijk maken in ubakus :)
Ik heb Kingspan nog even mijn plan gestuurd voor Kooltherm 7 en hopelijk kan dit dan wel, heeft dezelfde isolatiewaarde als de folie. Ook in Ubakus gegooid, ziet er gewoon goed uit en ook mogelijk om na te isoleren vanbinnenuit later.

• Legendhidde
twain4me schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:17:
Sommige Gemeentes hebben een voorbeeld/leidraad voor isolatie aan de buitenkant. als je je daar aan houd is een vergunning niet nodig of relatief simpel.

reken je trouwens niet rijk die folie is alleen 75 dik waar het niet geklemt wordt maar door de tengels wordt het samen geperst je dak wordt dus nagenoeg niets hoger, pir is gewoon massief en echt 75mm mede daarom zou ik nooit dat soort folies kiezen de isolatie waardes zijn met name fictief,door dat samen persen, door het nagenoeg niet goed op elkaar kunnen aansluiten en doordat in de product eigenschappen met een extra spouw rekening wordt gehouden die in de praktijk nooit wordt geplaatst.
Dat begrijp ik ja, maar ik heb de waardes van die Superfoil bekeken en die geven de waardes met spouw en zonder spouw. Maar wat je zegt klopt, waar het wordt samengedrukt zit inderdaad het probleem dan wordt het echt weinig. Al zeggen ze wel dat de kern (het fysieke gedeelte van de folie) een best redelijke R waarde heeft. Ik zie ook door de bomen het bos niet echt meer. Maar ik heb nu een alternatief gevonden van een bewezen techniek die hopelijk onder mijn dak kan. Koolthermo K7 van 60 of 80 mm dik. Kan ik ook nog naisoleren.

• Legendhidde
No Hands schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Heb je daadwerkelijk een offerte gezien met die tienduizenden euro's erop en heb je al eens een vergunningstraject doorlopen? Of maak je jezelf wat wijs zodat je die folie kan laten plaatsen?
Je pannen en latten gaan er toch al af, de enige meer kosten is de prijs van pir tov die folie en een mogelijk aanpassing aan goot.
PIR aan de buitenkant en vochtproblemen zijn een niet bestaande combinatie. Je kan zeker beter houtvezel nemen maar probeer maar eens een bedrijf te vinden wat dat aan de buitenkant wil plaatsen.
Ja, helaas zeggen 2 individuele dakdekkers hetzelfde. Het werk aan het dak, de goten, de muren (vreemde vorm dak) en het feit dat het dak echt gigantisch is en grote boeidelen heeft maakt het zo veel duurder. Ik zit al bijna aan het uiterste van m'n leenruimte want dit dak was al onverwacht. We kunnen ook niet maanden wachten en riskeren dat er iets fout gaat of nog meer mensen inhuren om dit te doen.

Maar ik ben het wel helemaal eens, PIR boven die folie, en ik denk dat ik graag ga voor de Koolthermo K7 platen van Kingspan die denk ik in dezelfde ruimte zouden passen maar wel echte isolatie geven.
Pagina: 1