Dakisolatie Ubakus opties na-isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Legendhidde
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:08
Hallo allemaal, ik heb hier veel advies voorbij zien komen om Ubakus te gebruiken wanneer je iets wil gaan isoleren.

Mijn dak is aan renovatie toe, ik heb 211 m2 schuin dak op een huis uit 1977. Daar zitten Opstalan isolatieplaten op met daarop verrotte dakpannen die aan vervanging toe zijn.

Ik heb al allerlei opties uitgedacht met allerlei dakdekkers en architecten, van het verhogen van het dak om van buiten te isoleren tot de plafonds binnen eruit slopen en van binnen isoleren. Met welk materiaal dan? PIR of Steenwol?

Dak verhogen zal uitzonderlijk duur zijn en een enorm gedoe. Dus die keuze ga ik het liefst uit de weg.
Dan kwamen meerdere dakdekkers op een materiaal dat ze vaker gebruiken Superfoil SF60 isolatiefolie.
Dit wilden ze installeren op mijn dak bovenop de bestaande Opstalan platen en daar de nieuwe dakpannen bovenop met wat reparaties van goten hier en daar.

Ik kon dit niet nabootsen in Ubakus dus ik vertrouwde het niet helemaal, ik kon er ook weinig over vinden. Aangezien ik dit dak er niet meer af wil halen de komende jaren wilde ik het in 1 keer goed doen en denkende dat na-isoleren niet mogelijk was.

Nu heb ik het in Ubakus voor elkaar gekregen de folie na te bootsen (zie screenshots).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RD60qzECcjzjhQX5KRAsUu2zDt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KTPR1586bd6q5F6GlFDdYVGk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBUS2SbIVxL47_nTuWLD2xNaTFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYEaP3CJa9mqJijqxfQIfoUV.png?f=fotoalbum_large

De isolatiewaarde na het isoleren van het dak vanbuiten ziet er al redelijk goed uit en prima mee te leven totdat ik ooit besluit m'n plafond opnieuw te doen en het dak vanbinnen te isoleren. Ik zou het erg fijn vinden om dat dan met steenwol en klimaatfolie te doen voor geluidsisolatie, brandveiligheid en nog wel meer redenen. Ik heb dit ook nagebootst in Ubakus, met allerlei temperatuurverschillen (huis heeft ook airco namelijk) en op de screenshots staat de enige temperatuur waarbij er vochtdruppels verschijnen. Maar het ziet er niet uit alsof dit problemen zal geven als ik naar de details kijk.

De 2e optie voor isolatie is een damp-open isolatiefolie van 75mm. Dit is slechter dan de originele optie, maar is wel dampopen aan de buitenkant wat extra veiligheid zou betekenen als ik vanbinnen besluit te isoleren later.

Dit heb ik ook in Ubakus nagebootst maar nu snap ik het niet meer, ik zou meer vochtproblemen krijgen op deze manier. Wat mis ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdzKrjzXh4asW6-_vcS_IRNDO4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5wiHeYJBuaZhbLzvQFt1UEvo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gK4W3NzFGgM_gKx2nzhN5zlIX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnij0MFiKW7qU1DBeW3p2r4M.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

zoek hier eens op Opstalan, het is allemaal al eens besproken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Legendhidde
Helaas roept dit alleen nog maar meer vragen op, geen superfoil gebruiken, maar ik kan ook niet echt alternatieven vinden. Van binnenuit isoleren wilde ik wel doen maar die renovatie wilde ik nog eventjes uitstellen. Van buitenaf gaat het dak er toch al vanaf en worden er toch al dakpannen op geplaatst. Waarom zou ik dan ook niet voor wat (wellicht niet precies zoals beloofd) werkende isolatie gaan waar ik later nog eens vanbinnen wat aan kan verbeteren. Zou ik dan in plaats van die folie een ander soort hele dunne isolatie moeten gebruiken? Het moet denk ik wel dampopen zijn in verband met mijn wens om het na te isoleren van binnenuit later.

• No Hands
Legendhidde schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:50:
[...]

Helaas roept dit alleen nog maar meer vragen op, geen superfoil gebruiken, maar ik kan ook niet echt alternatieven vinden. Van binnenuit isoleren wilde ik wel doen maar die renovatie wilde ik nog eventjes uitstellen. Van buitenaf gaat het dak er toch al vanaf en worden er toch al dakpannen op geplaatst. Waarom zou ik dan ook niet voor wat (wellicht niet precies zoals beloofd) werkende isolatie gaan waar ik later nog eens vanbinnen wat aan kan verbeteren. Zou ik dan in plaats van die folie een ander soort hele dunne isolatie moeten gebruiken? Het moet denk ik wel dampopen zijn in verband met mijn wens om het na te isoleren van binnenuit later.
Dunne isolatie die ook echt isoleert is een wassen neus. Superfoil wordt de hemel ingeprezen door dakdekkers die dat lekker makkelijk niet volgens de voorschriften van de fabrikant plaatsen en dan haal je bij lange na niet de beloofde isolatiewaardes. Vergeet dat product en alles wat er op lijkt maar. isolatiemateriaal heeft massa en dikte nodig om te kunnen isoleren, alles isolatie is gebaseerd op stilstaande lucht en je kunt je vast voorstellen dat je in 20cm steenwol meer lucht kunt laten stilstaan dan in een paar laagjes folie.

Als je dak er toch afgaat dan wordt er meestal pir renovatieplaat toegepast, ja daar komt je dak van omhoog en dat betekent aanpassingen aan schoorsteen, dakkapel en goten. Maar dat is maar 1 keer en dan ben je voor je leven klaar, isoleer altijd zo dik als maar mogelijk is, teveel isolatie bestaat niet.
Als je later van binnen wil isoleren dan kan dat prima door dan binnen een dampopen product en klimaatfolie te gebruiken.

• Legendhidde
No Hands schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:58:
[...]

Dunne isolatie die ook echt isoleert is een wassen neus. Superfoil wordt de hemel ingeprezen door dakdekkers die dat lekker makkelijk niet volgens de voorschriften van de fabrikant plaatsen en dan haal je bij lange na niet de beloofde isolatiewaardes. Vergeet dat product en alles wat er op lijkt maar. isolatiemateriaal heeft massa en dikte nodig om te kunnen isoleren, alles isolatie is gebaseerd op stilstaande lucht en je kunt je vast voorstellen dat je in 20cm steenwol meer lucht kunt laten stilstaan dan in een paar laagjes folie.

Als je dak er toch afgaat dan wordt er meestal pir renovatieplaat toegepast, ja daar komt je dak van omhoog en dat betekent aanpassingen aan schoorsteen, dakkapel en goten. Maar dat is maar 1 keer en dan ben je voor je leven klaar, isoleer altijd zo dik als maar mogelijk is, teveel isolatie bestaat niet.
Als je later van binnen wil isoleren dan kan dat prima door dan binnen een dampopen product en klimaatfolie te gebruiken.
Ja, dat zit er gewoon niet in voor mij, zo'n ingrijpende renovatie kost minstens 75k en een halfjaar tot een jaar gezeik met vergunningen omdat de inhoud van je woning toeneemt. Deze renovatie en lichte isolatie komt neer op 50k en is subsidiewaardig. Ik heb dit al op Tweakers voorbij zien komen. De meeste mensen gebruiken de folie gewoon als een vervanging voor de normale waterkerende dampopen laag die erop komt en helpt toch wel degelijk een beetje met isolatie. Ik mag toch hopen dat de fabrikant en de overheid een klein beetje eerlijk zijn hierover. Ik heb in Ubakus in ieder geval de R waardes zonder enige luchtspouw gebruikt voor dit materiaal, dus in de slechtst mogelijke installatie. Verder wil ik echt wel graag nog wel isoleren vanbinnen, maar dit komt later als het mogelijk is. Het dak is echt heftig aan renovatie toe ik kan echt niet meer dan een halfjaar hierop wachten.

Maar dat verklaart alsnog niet hoe ik de laag dampopen heb gemaakt in Ubakus maar Ubakus denkt dat er meer vochtproblemen zullen ontstaan dan met een dampdichte laag.

• No Hands
Vocht condenseert op de koudste plek, dat is daar aan het einde van je isolatie. maar je droogtijd is 23 dagen, dat lijkt me geen enkel probleem.

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Legendhidde M.b.t. bedrijven en overheid, ga daar niet blind vanuit. Er worden ook massaal en met subsidie kruipruimtes geïsoleerd met isochips. Wat niet meer is dan bodemisolatie en voor je vloer nauwelijks iets doet.
Pagina: 1