informatie van omzetting van oude gasCV naar nieuwe WWP.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:12

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag Mijn "Blog" of te wel mijn dumpplek van verzamelde informatie op vragen die voorbij kwamen tijdens de verbouwing en keuzes van CV naar WP AE.
Radiatoren of fancoils? (VVW werd als niet wenselijk beschouwd door wederhelft)
L/L (airco) of L/W WP ( wil je in elke kamer wel een blazende unit aan de muur geschroefd?)
korte conclusie nee en teveel buitenunits in verhouding. per unit onderhoud/schoonmaken/filters dus luxe.

.ik wil de praktische keuzes .. van het omzetten van oude GasCV naar moderne warmtepomp en moderne douchewater voorziening in compacte en begrijpbare segmenten plaatsen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
.all in bezit enlighten/enphase q7plus 12panelen /4megawatt per jaar.
.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Heat Geek Nederland ga ik van voor tot achter afluisteren.

lopende zaken die dit jaar af moeten:
1 nieuwe radiatoren. (benodigd rekenmodule die op warmtepomp debiet(?) en Afgifte T en Delta T kan rekenen.) bedoeling oversized radiatoren plaatsen voor GasCV die later ook een fanblock hebben voor boosten. ( alle plekken vd radiatoren hebebn een 230vac wcd dicht bij dus ideaal voor koude winter)
model al enigzins uitgekozen.
1- thermrad compact 6 hybrid
2 of een alternatief die ongeveer het zelfde kan.

vragen die (nu) opkomen bij de voorbereiding vd plaatsing:
1 moet ik de huidige 15mm leidingen alvast naar 22mm brengen waar ik bij kan?
( aantal gedeeltes heeft 22 mm en aantal gedeeltes heeft 15mm.)
Dit om de toekomstige WP makkelijker waterflow en dus een lagere doorstroom weerstand te geven?

2 de man van Heatgeek zegt bij wp géén radiator thermostaten plaatsen of in ieder geval geen zonering maken in een gewoon woonhuis omdat je rendement verliest daardoor. ( video moet ik nog even helemaal afzien)
maar: is het plaatsen van (digitale) thermostaatkranen dan helemaal "onnodig" voor het inregelen van de prioriteit van warmte levering per kamer? ( normaal zal ik inderdaad lege kamers of minder belangrijk in comfort kamers "dicht knijpen tot een beetje mee doen" thermostaat op stand 3 of zo.
en zijn voetventielen/ inregel van radiator weerstand bij parallel aansluiten nog wel een ding bij een WP circuit?
waterzijding heet dat geloof ik. waarmee je zorgt dat niet al het warme water de kortste weg van de minste weerstand volgt en beneden "koud laat". ik had altijd een imbus geregeld voetventiel unit aan de onderzijde vd radiator zodat de thermostaat vol open kon zonder älle warmwater te claimen.
antwoorden op bovenstaande vragen zijn relatief snel van waarde de hier onder staande is fase 2 ( CV vervangen.)

3 en dat is een beetje verdere toekomst zeg 1 a 2 jaar.
ik denk dat een modulaire thuisbatterij als "buffer" efficienter werkt dan een "waterbuffer"
enphase heeft de Enphase IQ 5P thuisbatterij (Enphase thuisbatterij met FlexPhase (1- en 3-fase))
Wat met mn 3fase uitgevoerde qrelais een mooie balans verdeling kan geven op mn 3fase installatie.
5kwh en uitbreidbaar door bijplaatsing mogelijk tot 20kwh. beginnen met 1tje die samen met een dynamisch contract en de panelenopbrengst een dempende werking kan hebben. (geruchten van spitsheffing door de netbeheerders: https://www.bnnvara.nl/ka...rders-willen-spitsheffing)
Daarmee hoeven de vaatwasser en wasmachine niet "slim" aangestuurd worden op zon aanbod om zonne energie te gebruiken voor hun verbruik. en mn donker buiten verbruik is wat opgevangen.
(WP, wcd output, enz.)
4 Het enige dat dan nog overblijft is douche/tapwater. ( warm wel te verstaan)
teveel bufferen kost geld in aanschaf en verbruik.
120/200liter? en is dan de warmtepomp vooral de warmte bron of is een standalone electrisch via WCD dan de way to go?
(of te wel is het handig om de warmtapwaterboiler en wp bij 1 leverancier/installateur te laten offeren?)

* copykat gaat komende tijd die YT filmpjes af om te zien wat daar uit komt.

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 27-03-2026 14:47 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Zo we zijn wat verder.
Gebruik dit topic meteen maar als dagboek/verzamelplek.
:)
https://slimvanhetgasaf.nl/weheat-vs-quatt/
Weheat warmtepompen weheat topic.

1 quat v2 AE met heatbatterij module is de ideale configuratie voor thuis.
1 controler die je warmte voorziening regelt.
Benodigde aanpassing
- CV leidingen en radiatoren upgraden naar convectoren ( bijv. THERMRAD Compact 6 hybrid.)
- electra en ruimte check.
Tot nu toe heb ik weinig merken gevonden die de zelfde buitenunit (dus 1) gebruiken voor woning verwarming, buffering zonnewarmte ( zonnepanelenstroom direct afvangen voor verwarming water die opgeslagen is in een vat. En dat dat vat cv water kan verwarmen én tapwater aka douche water warm opslaat voor direct gebruik.)
Quat is in concept de sweetspot. Waren t niet dat er schijnbaar best aardig verschil zit tussen wat ze aanbieden en leveren/waarmaken.
Ok het is een ongoing proces maar in t quat topic is All Electric en buffervat enz. Model blijkbaar nog niet "uitgehard" software moet worden getweakt enz. Met een 10k investering zit ik niet te wachten op "zijn we mee bezig geduld." Antwoord op niet (goed) werkend systeem.
Tevens is een goed efficient thuisaccu systeem ook wenselijk. 5kwh 8kwh 10kwh.
Modulair is slimst.

Iemand langs gehad die WeHeat promoot.
De sparrow. Ben benieuwd wat hij offreert als totaal pakket.
Ga me inlezen in wat weheat kan leveren.

Panasonic schijnt een goed en energie efficient merk te zijn.
( levensduur, cop, time up percentage, enz
)
Daikin ook.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
eigenlijk zou de topicheader "Mijn zoektocht naar post saldering verbetering van mijn huis" moeten heten.
maar goed.
We hebben Quatt AE en een Chill unit als sweetspot op basis van hun "website promotie informatie"
Ervaringen met Quatt Deel 2 geeft toch een beetje een beeld dat Quatt nog druk is met "uitharden" misschien dat installateur keuze erg uitmaakt of wensen.
https://www.quatt.io/all-electric is als thuis installatie compact modulair en tikt comfort in koeling en verwarming aan. Die Chill met extra geforceerde koeling aangesloten op je wp systeem een "cheap monoblock airco" die je zelfs zou kunnen verplaatsen tussen kamers.
Cool!
Nieuw onderwerp van interesse is de Weheat Sparrow AE.
https://www.weheat.nl/producten/sparrow
Geen Chill maar verder 1 op 1 een alternatief.
lijkt beter "uitgehard" te zijn. stabieler minder after tweaken nodig.
Weheat warmtepompen
Ben benieuwd in hoeverre dit model voldoen aan mn wensen.

Thuisaccu en zonnepanelen is deel 2 van de omvorming:
12 panelen Enphase IQ7plus 3fase Qrelais oostwest gelegen 4,4Mwh per jaar.
in post saldering gooi je van 900 euro perjaar naar de 1cent per kwh vergoeding met 2500kwh teruglevering een hoop geld "weg" in 2027.
https://enphase.com/nl-nl/installers/storage/gen3
Een enphase 5p kost ongeveer 5000 inclusief installatie exbtw volgens Enphase support en heeft deze accu 90% rendement op de zonnestroom en met powermatch ( 6 microomvormers die inschakelen op vermogensvraag van 1 tot 6 en 3800watt kunnen leven.
2x 5p is 8000 euro exbtw. modulair dus je kan beginnen met 1
werkt met dynamisch contract samen, verhoogt je efficiëntie van opgewekte stroom binnens huis houden.
terugverdien tijd Tja afhankelijk van wat de regering bedenkt in t post salderings tijdperk en wat stroom gaat kosten en opleveren in het onverschoven verbruik en opbrengst van je huishouden.
break even in 15jaar? lichte winst? De dynamische markt om te laden en ontladen om geld te maken zal afvlakken dus de winst zit in het binnenhouden van je zonnestroom en het goedkoop inslaan op de dynamische markt. (wind energie in de winter bijv.)
tesamen met de "inteligent modes" van je WPAE plus SWWvat (heatbuffervat en douchewater) kan je je kosten beperken en zo je investering (iets) terug verdienen.
nog te kopen:
https://thermrad.nl/producten/compact-6-plateau-hybrid/
waterzijdig inregelen en misschien geen thermostaten. Hoogstens een draaiknop als je 1 wilt uitschakelen.
debiet moet voldoende blijven om WP niet te laten pendelen dus alle open laten is economischer dan zoneregelen.

YouTube: YouTube@heatgeeknl

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Goed:(tisd meer een blog dan een vraag topic maar op deze manier hou ik dingen bij elkaar en hebben misschien anderen er ook wat aan:
:-)
samenvatting van alle info die op mij afkwam:
leningen: kosten versus besparing op energiekosten . via deze leningen vermoedelijk altijd winst voor de lening.
https://www.warmtefonds.n...rden-energiebespaarlening
SVN met 1.7 % mijn gemeente heeft die afgeschaft voor warmtepompen.
bommer.
https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

quote van stimpyyy
Check ook SVN bij je gemeente. Persoonlijk verwacht ik dat subsidie afneemt, gas verwijderen straks niet meer gratis is. Met WP FE bespaar je p/m meer dan wat je aan lening betaald wss. Zet het even goed op papier @marvel27 heeft dacht ik een goede website ontwikkeld waarbij je dit in een keer uitrekent. https://www.warmtepompofgas.nl/
quote van pro88:
WeHeat is een degelijk systeem, installatiekwaliteit hangt grotendeels af van je installateur.
Voordeel zit vooral in dat een Sparrow voor zijn soort extreem ver omlaag kan moduleren.
Heatbuffering in je SWW kun je via de app deels al instellen via een vast weekschema, zo verwarm ik mijn SWW altijd tussen 13-15 uur (meeste kans op zon en lage prijzen).
Vanaf Q2-Q3 26 gaat WeHeat Intelligence uitgerold worden dat de warmtepomp slim moet laten werken, o.a. door buffering van vloerverwarming of SWW boost op goedkope momenten. Dat is er nog niet, maar komt eraan. Verder is er -ondanks veel discussie op het forum- veel informatie te zien in de app en het webportal van WeHeat.
qoute van pro88:
copykat schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:55:
[...]
Klopt, ik heb 3fase qrelais enphase IQ7plus 12 panelen jinko solar 6 oost 6 west. Kleine 12A vol opbrengst geloof ik. ( stroom hoeft niet buitenom door de meter om alle fases te bereiken is nu geen kosten maar je weet t nooit met die energieboeren.)
Reden voor de enphase 5p.
1 goede samenwerking tussen pv en batterij wegens 1 merk en app en software.
2 er zitten 6 microomvormers in die naar behoefte op en afschakelen tot 3800watt.
Claimen 90% rendement van paneel tot wcd met tussen opslag.
3 modulair en 15jaar garantie.
4 waren geloof ik stuk stiller wegens de micro omvormers vs 1 dikke omvormer en dito koeling. Handig want hangt in de service kast in de slaapkamer.

Als er een goedkoper merk en model is die bovenstaande evenaart ben ik om.
:)
toon volledige bericht
Als je Enphase direct wilt koppelen aan een thuisbatterij dan wordt het niet beter dan Enphase.
actieplan warmtepomp:
nog 2 offertes voor de Weheat configuratie vragen.
en quatt v2 AE offerte vragen als vergelijk. ( Die Chill is toch wel handig)
uitvogelen of de quatt instabiel/tweakers kennis nodig heeft of dat hij ook goed draait zonder bugs zonder de aandacht en tijd die vele op de quatt topic er aan besteden. of tewel is quatt een concurent voor de weheat?

Radiatoren:
Vuistregel in de installatie sector is: Alle radiatoren langer dan 1 meter altijd diagonaal aansluiten.
Jaga strada hybrid... met of zonder boosters.
Thermrad compact 6 hybrid.
Lijstje nodig
1200b x 400h 1500 watt
1300 x 600 2200 watt
1300 x 400 1600 watt
1800 x 400 1700 watt
Hangend, vlakpanel, zij inlaat boven, zij uitlaat onder wisselende kant ( links rechts).

Alternatief voor de DHB module van jaga
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 27-03-2026 17:57 ]