• Minoesh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:58
Hallo,

Ik wil mijn oude PC upgraden en ben een PC aan het in elkaar zetten. Daar heb ik in het PC bouw deel van het forum een post geplaatst (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2325262) en daar kwam toen een paar keer een opmerking dat een AMD CPU met verschillende ram sticks vaak problemen geeft.

Ik ben ook gaan zoeken op andere plaatsen en daar zeggen sommige mensen dat het een probleem is bij AMD. Sommigen zeggen dat het bij alle CPU's een probleem is. En dan zijn er ook nog mensen die zeggen: nee, maakt niet zoveel uit alleen draait het wat trager.

Gaat dit waarschijnlijk wel of geen problemen geven? Is het verstandig als ik toch naar een Intel cpu ga? (Ik wilde het combineren met een ASUS TUF GAMING B550-PLUS WIFI II moederbord, Ryzen 7 5700x en wss een rtx5070 of rx9070 OC)

Mochten veel mensen denken: beter Intel dan, wat raden jullie dan aan? Ik ben iemand die wel 5jr met de PC wil doen en draai geen 4k ultra settings games. 1440p, vooral games als Anno 1800, Diablo 4, Elder scrolls online, BG3, indies en jrpg's. Liever geen energieslurpende CPU.

Dankjewel _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vN1EjoAP0oUdRS7KHEMPO1wIhng=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UsDwfvkzcCuO2v8nzv3UgpT5.png?f=fotoalbum_large

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:42
Het is een beetje hit or miss of het goed gaat werken of niet. Wanneer je het nog niet in huis hebt, liever matching set. Als je het wel hebt: Gewoon proberen.

Als alles stabiel draait zou ik mij geen zorgen maken. De Ryzen 3 series is wel de laatste AM4 serie, met waarschijnlijk beste RAM support op AM4. ZO te zien heb je het al in huis, dus zou het lekker laten als je alles op 3200MTS weet te draaien.

Verder vraag ik mij af of een 9070 of 5070 niet overkill isvoor je systeem. Ik zou in dat geval wel voor de 9070 gaan aangezien die meer VRAM heeft

• Minoesh
@Ardjee
Verder vraag ik mij af of een 9070 of 5070 niet overkill isvoor je systeem. Ik zou in dat geval wel voor de 9070 gaan aangezien die meer VRAM heeft
Die opmerking hadden sommige anderen eerder ook. Een rx9060xt werd geopperd. Ik zie alleen dat die wel weer echt minder goed is t.o.v. rtx5070 en vraag me af of ik dan over 4-5 jaar alweer zit met een gare PC en dat wil ik dan ook weer niet. Als het kan doe ik er het liefst 5-6 jaar mee. Mss beter 9070 OC dan ivm ram indd.

Ik ben een beetje bang dat de RAM wel problemen geeft. Ik heb niet direct technisch persoon in de omgeving die het dan even kan komen oplossen zeg maar. Maar nieuwe ram kopen wil ik ook echt niet. Echt te duur. Vandaar dat ik nu ontzettend twijfel aan die 7 5700x. Verder lijkt die me top.

edit rx9060xt de xt toegevoegd

[ Voor 3% gewijzigd door Minoesh op 19-01-2026 15:42 ]

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-01 14:27
Diverse screenshots van wat je beschikbaar hebt aan geheugen neem ik aan.
Mocht er 1 set niet werken is best kans dat de andere set wel werkt.

M'n AM4 5700x systeem heeft tijd lang 2 verschillende setjes ram samen gedraaid op 3200.
(2x kingston (3333) + 2x corsair (3200))

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

• Minoesh
@D2DM
16 Gb ram is echt niet voldoende daar ga ik nu ook al overheen. En als ik voor €250 ram bij moet kopen kan ik beter voor een intel cpu gaan.

Ik sta op het punt 7 5700x en een rx 9060xt te kopen. Maar twijfel wel echt. Ik kan zelf dus niet inschatten of dit straks ineens echt niet werkt. En zo niet dan kan ik dat ook zelf waarschijnlijk niet opgelost krijgen. Het maakt me niet uit als het wat trager draait of niet overlocked kan worden. Als het maar werkt.