Vraag

• Minoesh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:26
Hoi allemaal,
Ik heb de afgelopen weken zelf van alles uitgezocht, maar ben er ontzettend uit en wil zeker zijn dat de zaken kloppen. Ik heb best veel informatie en vragen bij bepaalde onderdelen dus gebruik kopjes en hoop dat dit helpt met leesbaarheid. Ik doe m'n best. Ik hoor graag jullie mening(en).
Alvast bedankt voor de hulp.

Samenvatting van opmerkingen en vragen die in onderstaande tekst terugkomen:
  • Ik wil graag weten of de componenten goed bij elkaar en de rest van mijn PC passen.
  • Kan ik mijn 4 jaar oude DDR4 ram blijven gebruiken of is dit een risico in de toekomst? (Is AM4 nog oké?)
  • Passen mijn 2 M2 kaarten op dit moederbord?
  • Levert mijn PSU problemen met een rtx5070? (heb ik een nieuwe PSU nodig? Of een andere kabel?)
  • Past mijn oude koeler op de cpu? Is wat ik anders uitzocht voldoende? Heb ik nog ventilatoren nodig ergens anders dan? [het lastigst voor mij]
  • Is de Azerty BIOS-update service fatsoenlijk?
  • Ik ontvang graag goede bronnen over het in elkaar zetten van een PC.
Situatie en gebruik PC
Ik ga mijn oude PC upgraden, omdat die echt niet goed genoeg meer is (Asus Z170-A, i7 6700K en gtx 1070, ja zo oud) en de prijzen nu wel erg hard stijgen. Ik game graag en ben geen 4K ultra settings persoon (obviously). Met mijn oude meuk speel ik nu Anno1800, BG3, diablo4 op 1440p medium settings. Ik upgrade pas over zo'n 5-6 jaar waarschijnlijk weer naar een nieuwe PC als ik nu upgrade.

Mijn bouw ervaring
Ik heb weleens hier en daar componenten vervangen, nieuwe GPU nieuwe RAM. Dat was het.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 1.000 - € 1.050 het liefst. Er is eventueel budget voor 50% meer.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Kast
  • 2 SSD 2.5 en 2 M2
  • RAM DDR4 (zeer waarschijnlijk)
  • PSU (misschien)
  • CPU koeler (heel misschien)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • GPU
  • CPU
  • moederbord
  • waarschijnlijk CPU koeler
  • misschien PSU
  • mogelijk extra ventilatoren
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, wel graag fatsoenlijke merken. Maar dat wordt hier meestal geadviseerd volgens mij.
Ga je overklokken?
Nee

De volgende hardware heb ik nu uitgezocht:
  • ASUS TUF GAMING B550-PLUS WIFI II €125 (wifi en bluetooth bewust er in, verplaats PC nogal eens)
  • AMD Ryzen 7 5700X €175 (niet zoveel energieverbruik, daarom geen 5800x)
  • ASUS Prime GeForce RTX 5070 OC Edition €600 (geen RX9070 want € 625 is mijn max bedrag en ik wil niet nog meer energieverbruik)
  • Cooler Master Hyper 212 3DHP € 29
AM4 en DDR4 ram
Ik heb gekozen voor AM4, omdat ik dan mijn oude 32Gb DDR4 3600 kan blijven gebruiken en dat al gauw € 450 scheelt t.o.v. AM5. Die sticks zijn nieuwer dan mijn PC zelf, zo'n 4 jaar, dus dat moet nog kunnen, denk ik. Ergens heb ik wel enige zorg dat als zo'n stick over 3-4 jaar stuk gaat, ik een probleem krijg met nieuwe vinden. Is dat potentieel een probleem denken jullie? Is nu nog een AM4 systeem nemen een vergissing? (Ik heb het extra geld voor AM5, maar denk voor nu dat het in mijn geval geen meerwaarde heeft)

Kast en schijven
  • Ik heb een vrij grote PC kast. Zit nog flink veel ruimte achter de gtx1070, ruim 12 centimeter, dus rtx5070 lijkt goed te passen.
  • Twee M2 sloten een samsung 960 en 970 pro en twee oudere SSD 2.5 schijven, 860 evo en nog een oudere kleine. Is dat een probleem met pcie sloten op het moederbord?
Voeding / PSU
M'n PSU is 750 watt, Corsair TX 750M (2017). Ik las dat deze rtx5070 een 12+4 connector heeft en het lijkt erop dat er aan de PSU kant dan 2x8 ingestoken kan worden. Die ruimte heeft mijn PSU. Sommige mensen online zeggen dat dit niet kan, anderen wel. Sommige zeggen het is niet veilig, maar dat is vooral bij de 5070Ti. Hoe zit dat hier? Heb ik een nieuwe kabel nodig voor de aansluiting?

CPU koeling, ventilatoren/ fans
De CPU die ik uitzoek heeft geen koeler meegeleverd. Ik heb nu een oude koeling in mijn PC, het probleem is dat ik niet weet wat dit exact is. Er staat NZXT op, het zit nu op een intel CPU met twee kabels die naar boven lopen vanuit de koeler naar een metalen heatsink(?) met daarvoor twee ventilatoren. Het blaast de hitte aan de bovenkant van mijn PC eruit. Deze is ook al zeker 6+ jaar oud. Ik gok dat die vervangen moet worden. Klopt dat?

Ik heb zelf gevonden: Cooler Master Hyper 212 3DHP. Is die koeler voldoende voor de 7 5700x? Is deze enigszins stil?
Als ik een nieuwe CPU koeling plaats (lucht koeling), dan weet ik niet of de ventilatoren die nu bovenin zitten daar kunnen blijven. Het zijn twee crème/ bruine fans. Ik kom er niet achter wat het formaat is. Kan ik die fans eventueel ergens anders gebruiken bijv. aan de achterkant van m'n PC? Zo niet, heb ik nieuwe fans nodig om de lucht er aan de achterkant uit te halen? Of kan het ook anders? Wat heb ik nodig? [Dit onderdeel vind ik het lastigst, omdat dit oorspronkelijk niet mijn PC was en ik hier echt niks vanaf weet]

Azerty BIOS-update service
Ik zie bij het uitchecken dat Azerty een service heeft waarbij ze je moederbord naar de nieuwste BIO updaten en de CPU chip er alvast opzetten. Lijkt me niet per se verkeerd in mijn geval aangezien je blijkbaar je AM4 CPU chip kan ruïneren. Kost maar €15. Is dat fatsoenlijk en betrouwbaar? (Ik ben altijd een beetje paranoïde dat ik dingen stuk maak, ook al is daar eerder geen rede toe geweest)

Informatie over in elkaar zetten
Aangezien ik voor de eerste keer alles in elkaar ga zetten zou ik het fijn vinden als iemand goede bron(nen) heeft hiervoor. Als er een overzichtelijke plek is met informatie dan zou dat heel fijn zijn.

Dat is denk ik alles. Nogmaals heel erg bedankt voor iedereen die wil meedenken _/-\o_

Alle reacties

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Kun je wat foto's plaatsen van met name wat er in je PC zit? We weten nu ongeveer wat je aan hardware hebt, maar niet precies. Dat vind ik zeker relevant bij een vraag met onderdelen hergebruik! Een systeemuitdraai met Speccy ofzo zou ook helpen.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:12
Opzich goede spullen gekozen allemaal.
De 5700X en 5800X verbruiken evenveel volgens mij. Je kan ook voor de significant goedkopere uitvoering: AMD Ryzen 5 5500 Boxed gaan. Dan heb je eventueel meer budget voor een videokaart.
Die hyper 212 is prima. Ik zou de Freezer 36 nemen. Koelt beter en is stiller.
Moederbord kan ook eventueel goedkoper met de uitvoering: Gigabyte A520M DS3H AC
Geen idee wat voor GPU je voor ogen hebt. Gezien de leeftijd is een nieuwe denk ik wel verstandig. Hoeft niet de wereld te kosten. Voor een RX 9070 XT een 750W uitvoering: Lian Li RB 750B moet kunnen.
BIOS update lekker zelf doen. Dat is 5 minuten werk. Ik heb dat al 100+ keer gedaan en is nog nooit fout gegaan. Mocht het echt niet werken heb je altijd je 14 dagen bedenktijd en stuur je de hele gebrickte zooi terug naar de winkel.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500 Boxed€ 79,90€ 79,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS WIFI II€ 125,19€ 125,19
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 9070 XT Steel Legend Dark€ 690,82€ 690,82
1VoedingenGigabyte UD750GM PG5 V2€ 80,60€ 80,60
Totaal€ 976,51

[ Voor 38% gewijzigd door Dekar op 18-01-2026 20:55 ]

• Minoesh
@Omni
Omni schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:41:
Kun je wat foto's plaatsen van met name wat er in je PC zit? We weten nu ongeveer wat je aan hardware hebt, maar niet precies. Dat vind ik zeker relevant bij een vraag met onderdelen hergebruik! Een systeemuitdraai met Speccy ofzo zou ook helpen.
Wat heb je nog aan informatie van Speccie nodig ?
Ik zie dat die mobo, cpu, gpu, ram en storage vooral laat zien. Mobo, cpu en gpu moeten sowieso vervangen worden. Dat is al 8 jaar oud minstens. Wat mogelijk blijft is kast, en mss voeding, ventilatoren en CPU koeling.

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz Skylake 14nm Technology
RAM
32.0GB Dual-Channel DDR4 @ 1500MHz (16-18-18-36) (Taakbeheer zegt 3000Mhz. De sticks zijn sneller dan 1500Mhz)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-A (LGA1151)
Graphic
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 (ASUStek Computer Inc) (Moet 8 Gb zijn toch?)
DELL U2717D (2560x1440@59Hz)
Storage
931GB Samsung SSD 850 EVO 1TB (SATA (SSD))
238GB SAMSUNG SSD 830 Series (SATA (SSD))
931GB Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB (Unknown (SSD))
476GB Samsung SSD 960 PRO 512GB (Unknown (SSD))

Klopt Speccie wel? Mijn ram snelheid en gpu geheugen zou hoger moeten zijn.

Foto's kan wel. Dat is eigenlijk alleen interessant m.b.t. de CPU koeling en de ventilatoren. Nu met kunstlicht krijg ik geen fatsoenlijke foto's. Dat zou dan morgen moeten.

• Minoesh
@Dekar
Dekar schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:53:
De 5700X en 5800X verbruiken evenveel volgens mij. Je kan ook voor de significant goedkopere uitvoering: AMD Ryzen 5 5500 Boxed gaan. Dan heb je eventueel meer budget voor een videokaart.
Ik had vrij bewust een 7 5700x gekozen met het idee dat ik met een AM4 systeem in de toekomst niet echt mijn CPU meer kan upgraden. En ik speel ook graag spellen zoals Anno 1800, die volgens mij best wat van de CPU vragen.

Denk je dat een nieuwe PSU plus RX 9070TX eventueel € 200 extra waard zou zijn als ik de 7 5700x behoud?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:48

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Net zoals @Dekar aangeeft is een RX 9070 XT simpelweg meer value voor je geld. Ik zou idd ook een nieuwe voeding doen, en er is op het moederbord nog wel wat te besparen. Een CPU zou ik juist echt niet zo basaal doen, hou het lekker bij een 5700X die kan echt ook nog wel even mee en/of is flink minder hard aan het zweten als je eens een strategiegame opstart.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Tray€ 149,90€ 149,90
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH WIFI€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 18,90€ 18,90
1VoedingenChieftec Vega 750 watt€ 76,54€ 76,54
Totaal€ 1.036,06
Ik zou alleen wel overwegen nog €225 extra uit te geven voor een goede 2 TB SSD. Al die kleine losse schijfjes kosten ook stroom, en met een nieuwe snelle 2TB kun je bijna alles kwijt, doe je er nog de beste 1TB die je al hebt bij en dan zit je met alles lekker op snelle m.2 poorten. Je kan natuurlijk ook kiezen dat nog even te laten en eerst zo te beginnen.

En idd zeker geen slecht idee om de DDR4 lekker te houden en voor AM4 te gaan, scheelt een behoorlijke klap geld en je geheugen is er snel genoeg voor. Houd er wel rekening mee dat het waarschijnlijk stabiel max op DDR4-3200 draait (dat is bij AMD namelijk meestal zo. je kan geluk hebben natuurlijk).

youtube.com/@hisrep

• Minoesh
@DeNachtwacht
Het moederbord dat jij uitkiest is een Micro-ATX (µATX). Maakt dat uit voor mijn build en eventueel de CPU koeling die ik kies? (Cooler Master Hyper 212 3DHP)

Ik zag zojuist toe ik Speccie draaide dat die zegt dat mij RAM maar 1500Mhz draait, terwijl mijn taakbeheer weer 3000 Mhz zegt, wat zou kunnen dat de twee oudere stick wat trager zijn. Ik weet niet zo goed wat hier gaande is. Heb jij een verklaring?

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:51
Minoesh schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:53:
Ik zag zojuist toe ik Speccie draaide dat die zegt dat mij RAM maar 1500Mhz draait, terwijl mijn taakbeheer weer 3000 Mhz zegt, wat zou kunnen dat de twee oudere stick wat trager zijn. Ik weet niet zo goed wat hier gaande is. Heb jij een verklaring?
Met 1500MHz heb je 3000MT/s en dat laatste wordt vaak ook MHz genoemd (slordig). Maar hoe bedoel je "twee oudere stick"? Heb je 4x8GB, 2 oudere en 2 nieuwere? AMD is daarmee wel eens wat lastiger dan Intel.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:48

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Minoesh op zich niet, het bord heeft twee m.2 SSD sloten, en genoeg voor alle SATA SSD's die je hebt ook. Je kan ook best voor regulier ATX gaan als je dat wil, maar in principe gaat het er natuurlijk om dat de reviews goed zijn, aantal USB poorten dat je hebt etc. En als ik het zo zie voldoet dat op alle punten aan je wensen.

Enige jammere voor de toekomst is geen usb c aansluitingen, maar die zijn schaars op AM4. Je zou daar voor een tientje voor nog voor kunnen kiezen: uitvoering: MSI MPG B550 Gaming Plus

Ook een prima bord met nog meer aansluitingen, waaronder één usb c poort (en volgens mij ook headers om in de kast bij het frontpanel een usb c aan te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-01-2026 22:22 ]

youtube.com/@hisrep

• Minoesh
@Raynman
Ik heb indd 4x 8Gb sticks waarvan er twee nieuwer zijn omdat twee andere kapot waren.
Ik heb 2 crucial ballastix en 2 nieuwere corsair.

Hmm, AMD als in de CPU die moeilijk doet of GPU?
En wat kan ik daarmee/ daaraan doen? Het lastige is dat ik niet iemand direct ken die mij kan helpen met het in elkaar zetten wat ook mede de rede is dat ik zo lang met mijn oude PC gedaan heb.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23
Dekar schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:53:
Die hyper 212 is prima. Ik zou de Freezer 36 nemen. Koelt beter en is stiller.
Moederbord kan ook eventueel goedkoper met de uitvoering: Gigabyte A520M DS3H AC
Geen idee wat voor GPU je voor ogen hebt. Gezien de leeftijd is een nieuwe denk ik wel verstandig. Hoeft niet de wereld te kosten. Voor een RX 9070 XT een 750W uitvoering: Lian Li RB 750B moet kunnen.
BIOS update lekker zelf doen. Dat is 5 minuten werk. Ik heb dat al 100+ keer gedaan en is nog nooit fout gegaan. Mocht het echt niet werken heb je altijd je 14 dagen bedenktijd en stuur je de hele gebrickte zooi terug naar de winkel.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500 Boxed€ 79,90€ 79,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS WIFI II€ 125,19€ 125,19
1VoedingenGigabyte UD750GM PG5 V2€ 80,60€ 80,60
Totaal€ 976,51
Een 5500 is een apu met uitgeschakelde gpu en scoort slecht in gaming:

review: AMD Ryzen 5 5500 en 5600 - 'Identieke' cpu's zijn opvallend verschillend

Tweakers CPU Gaming Prestatiescore
In games komt de Ryzen 5 5500 er nog bekaaider vanaf. In vergelijking met de 5600X loop je ruim 18 procent prestaties mis, wat hem zelfs langzamer maakt dan de Ryzen 5 3600.
Bovendien is de pci express versie 3.0 ipv 4.0, dus daar is bij kaarten die maar 8 pci express lanes hebben (zeker als ze weinig vram hebben) een bottleneck.

• Minoesh
@White Feather
Bedankt voor de heads up.
Ik heb al besloten dat die 7 5700x blijft en ik eventueel extra betaal als ik voor de RX 9070tx ga.

Edit: door een opmerking van iemand over AMD CPU en verschillende ram sticks twijfel ik nu helemaal aan AMD.

[ Voor 27% gewijzigd door Minoesh op 18-01-2026 22:57 ]

Pagina: 1