Advies voor externe phono pre amp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:24
Voor mijn bescheiden setup ben ik op zoek naar oplossing om nog wat beter geluid uit mijn platenspeler te krijgen. Ik hoop dat een externe pre amp het geluid kan opkrikken, want ik vind het geluid wat vlak klinken en soms missen er zelfs details. Bijvoorbeeld: Portishead - Biscuit klinkt beter via lossless stream en ik mis een piano sample via LP.

Mijn installatie bestaat uit een Onkyo a9010 versterker met een goede ingebouwde Wolfson DAC, Dali Zensor 3 speakers en een Project Debut Carbon platenspeler met een nieuwe Ortofon 2m Blue cartridge. Stream doe ik via Tidal tv app en is aangesloten via een optische kabel op de versterker.

Ik heb niet de illusie dat een LP net zo goed gaat klinken als een lossless stream, maar ik hoop er meer uit te halen met een pre amp voor een bescheiden prijs (150 - 300 Euro). Ik denk aan bijvoorbeeld: Project Phono box, Cambridge Alva duo, Rega phono mm mk2.

Tips?

Alle reacties

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-01 13:42
Verschillen tussen streaming en LP zullen er altijd zijn, de master van beide is namelijk nooit gelijk. Dit i.v.m. de fysieke beperkingen van de LP.

Daarnaast is bij een platenspelersetup de naaldvorm de meest bepalende factor qua componenten. Jouw 2M Blue heeft een simpele elliptische naald. Om de meeste details uit een plaat te krijgen is een Fine Line of Shibata vorm de betere optie. Dat zal veel meer met het geluidsbeeld doen dan een losse phono voorversterker.

Tot slot is de juiste afstelling van de platenspeler erg belangrijk. Ook nieuw uit de doos, zijn deze lang niet altijd goed afgesteld. Hoe je dit doet en wat je er voor nodig hebt kan je bij de vleet op Youtube vinden.

• bRuud83
greentea schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:12:

Tot slot is de juiste afstelling van de platenspeler erg belangrijk. Ook nieuw uit de doos, zijn deze lang niet altijd goed afgesteld. Hoe je dit doet en wat je er voor nodig hebt kan je bij de vleet op Youtube vinden.
Bedankt voor je antwoord. De cartridge heb ik laten vervangen door een hifi winkel. Dus dat zou goed moeten zijn. Het is hoe dan ook al een verbetering ten op zichte van de Ortofon om10 die hiervoor er in zat. Dat hoor ik ook. De door jou genoemde type naalden zijn dan ook niet misselijk betreft prijs. Dan kom ik bijvoorbeeld op een Ortofon 2m black. Die kosten tussen de 500 / 600 Euro.

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 16:53

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Bij het alom gerespecteerde Audio Technica (AT-VM95ML) element ben je voor minder dan de helft al klaar.

Discogs

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:46
Heb je de naald druk goed afgesteld?

• bRuud83
418O2 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:55:
Heb je de naald druk goed afgesteld?
Heb ik ook door de winkel laten doen dus zou goed moeten zijn.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 12:42

EraZor

Don't mention the war

Als je complete samples mist, is er wat anders mis. Die ga je niet ineens toevoegen door een andere pre. Óf de LP is totaal anders gemasterd, of er is gewoon iets kapot.

Ik merk (naast t volume) niet zoveel verschil tussen een lossless stream / vinyl (toevallig net ff getest met Dummy), buiten dat de stream luider is... (en dat op een "simpele" OM10 met een phono box E als pre)

[ Voor 3% gewijzigd door EraZor op 19-01-2026 16:07 ]

• bRuud83
EraZor schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:05:
Als je complete samples mist, is er wat anders mis. Die ga je niet ineens toevoegen door een andere pre. Óf de LP is totaal anders gemasterd, of er is gewoon iets kapot.

Ik merk (naast t volume) niet zoveel verschil tussen een lossless stream / vinyl (toevallig net ff getest met Dummy), buiten dat de stream luider is... (en dat op een "simpele" OM10 met een phono box E als pre)
Out of phase misschien? Ik ga er nog een luisterbeurt aan wagen en controleren of de kabeltjes wel goed in de cartrigde zitten.

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:49
Lehmann Black Cube als je niet al teveel wilt uitgeven maar een juweeltje van een pre wilt.

[ Voor 13% gewijzigd door Malle-piet op 19-01-2026 18:40 ]

• Glarioo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:29
Ik ben een zeer tevreden over deze phono preamp. Heb er twee jaar geleden €249 voor betaald.
Ook een Ortofon 2M Blue cartridge op een Technics SL 1200 GR1
https://www.cambridgeaudi...n/products/hi-fi/alva/duo
Review hier: https://www.audiosciencer...age-review-updated.46659/

Voor een dikke €100 minder heb je de Fosi Audio Box X5 Phono Preamp.
Review hier: https://www.audiosciencer...hono-preamp-review.59982/

In Het Grote Vinyl Topic deel 4 zijn er mensen die de Fosi hebben en er tevreden over zijn.
Het Grote Vinyl Topic deel 4 x5

• Glarioo
Maar eerst de naald goed afstellen! Filmpjes genoeg op Youtube.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23
Maak je geen illusie, een externe phonovoorversterker gaat je geen hoorbaar beter resultaat opleveren met jouw setup. De voorversterker is niet de zwakste schakel. Een beter element is al een betere keuze, maar heel eerlijk past alles qua niveau wel goed bij elkaar.

• Glarioo
bRuud83 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:26:
Voor mijn bescheiden setup ben ik op zoek naar oplossing om nog wat beter geluid uit mijn platenspeler te krijgen. Ik hoop dat een externe pre amp het geluid kan opkrikken, want ik vind het geluid wat vlak klinken en soms missen er zelfs details. Bijvoorbeeld: Portishead - Biscuit klinkt beter via lossless stream en ik mis een piano sample via LP.

Mijn installatie bestaat uit een Onkyo a9010 versterker met een goede ingebouwde Wolfson DAC, Dali Zensor 3 speakers en een Project Debut Carbon platenspeler met een nieuwe Ortofon 2m Blue cartridge. Stream doe ik via Tidal tv app en is aangesloten via een optische kabel op de versterker.

Ik heb niet de illusie dat een LP net zo goed gaat klinken als een lossless stream, maar ik hoop er meer uit te halen met een pre amp voor een bescheiden prijs (150 - 300 Euro). Ik denk aan bijvoorbeeld: Project Phono box, Cambridge Alva duo, Rega phono mm mk2.

Tips?
Wat is de lengte vd rca kabel van uw platenspeler naar de phono ingang vd versterker?
Als die langer is dan pakweg twee meter gaan de hoge tonen wat ”doffer” klinken. Dit verschijnsel heeft te maken met de capaciteit vd rca kabel.
In dit geval kan een phono preamp wel een oplossing zijn.

Misschien kun je uw vraag stellen in ’Het Grote Vinyl Topic 4’. Daar zijn mensen actief die je beter gaan kunnen helpen dan ik.
Het Grote Vinyl Topic deel 4

• Glarioo
Het missen van bepaalde stukken muziek kan te maken hebben met de ingebouwde phono preamp.
Toen ik op zoek was naar een phono preamp had ik eerst een toestel van Project, ik weet niet zeker meer welk.
Hier miste ik bij bv ’Light my fire vd Doors’ een flink stuk vd kickdrum, die was bijna afwezig. Toen de Cambridge Alva Duo in huis gehaald en probleem was opgelost.

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-01 13:42
Glarioo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:04:
[...]
Wat is de lengte vd rca kabel van uw platenspeler naar de phono ingang vd versterker?
Als die langer is dan pakweg twee meter gaan de hoge tonen wat ”doffer” klinken. Dit verschijnsel heeft te maken met de capaciteit vd rca kabel.
In dit geval kan een phono preamp wel een oplossing zijn.
Daarmee los je het probleem absoluut niet op, een te lange kabel gaat (zeker bij MM) je treble wegfilteren. Een phono amp kan niet toevoegen wat weg is. Een oplossing is wel om een phono amp dicht bij de platenspeler te zetten en vanaf daar op line level verder.

• Glarioo
greentea schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Daarmee los je het probleem absoluut niet op, een te lange kabel gaat (zeker bij MM) je treble wegfilteren. Een phono amp kan niet toevoegen wat weg is. Een oplossing is wel om een phono amp dicht bij de platenspeler te zetten en vanaf daar op line level verder.
Klopt. Phone preamp dicht bij de platenspeler, dan met lange rca kabel - hier bij mij zes meter - naar een gewone lijningang vd versterker. Dit was voor mij een goed hoorbare verbetering van het geluid, ik had het namelijk eerst geprobeerd rechtstreeks naar mijn voorversterker.

https://www.audiocables.e...rs?variant=39686178078800

[ Voor 9% gewijzigd door Glarioo op 20-01-2026 11:54 ]

• bRuud83
Bedankt voor de reacties. Ik heb gisteravond de plaat via hoofdtelefoon beluisterd en ik hoorde de sample. Dus er gaat niets verloren in de huidige opstelling. Rca kabel zat standaard bij de platenspeler en is hooguit een meter lang. Ik heb contact gehad met de hifi winkel en ik mag wat uitproberen.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-01 13:02
coinman63 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:06:
Maak je geen illusie, een externe phonovoorversterker gaat je geen hoorbaar beter resultaat opleveren met jouw setup. De voorversterker is niet de zwakste schakel. Een beter element is al een betere keuze, maar heel eerlijk past alles qua niveau wel goed bij elkaar.
Mmmmm.... ben het redelijk met je eens maar denk toch dat een Rega's Fono Mini A2D een hoorbare verbetering zou kunnen zijn.

• Duclaasie
  • Laatst online: 22:02
greentea schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Iets met een klok en een klepel? Bij een MM element gaat je hoog juist oplopen wanneer de capaciteit toeneemt. Daarom wil je een zo kort mogelijk kabel met lage capaciteit. Nu mag een 2M wel wat capaciteit hebben, maar bijvoorbeeld AT moet je meestal niet hoger dan 200pF gaan. Die 200 haal je vaak al vanaf element naar input gemeten. De meeste phono voorversterkers hebben echter ook nog 100-220pF ingebouwd, waardoor je daar dus dik overheen gaat.

Het mooist is dus een phono voorversterker waar je zowel capaciteit als afsluitweerstand kan instellen, zoals de Trigon Vanguard.

Mocht je inzitten over de afstelling, dan mag je wel een PB sturen om eens langs te komen. Ik wil die afstelling namelijk best wel controleren en verbeteren, want 90% kans dat die nu verre van optimaal is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan de Fosi X5 van harte aanraden. Wereld van verschil met mijn noname preamp op mijn Thorens TD160 :)

En omdat meten = weten: https://www.audiosciencer...hono-preamp-review.59982/ wordt ie ook uitgezet tegen andere (high end) preamps. Geeft je meteen een inzicht van wat er kan en waar aan te denken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Duclaasie
  • Laatst online: 22:02
The Eagle schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:24:
Ik kan de Fosi X5 van harte aanraden. Wereld van verschil met mijn noname preamp op mijn Thorens TD160 :)

En omdat meten = weten: https://www.audiosciencer...hono-preamp-review.59982/ wordt ie ook uitgezet tegen andere (high end) preamps. Geeft je meteen een inzicht van wat er kan en waar aan te denken :)
Geen high end in dat lijstje te vinden hoor, hooguit wat hifi phono amps. Daarnaast verteld een meting helaas niet hoe iets klinkt. Goed meten en goed klinken zijn nog steeds twee verschillende zaken. Wat overigens niet wil zeggen dat de genoemde Fosi voor zijn geld niet goed presteert. Ik zou echter voor een goede tweedehandse phono pre kiezen met meer instelmogelijkheden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Duclaasie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:02:
[...]

Geen high end in dat lijstje te vinden hoor, hooguit wat hifi phono amps. Daarnaast verteld een meting helaas niet hoe iets klinkt. Goed meten en goed klinken zijn nog steeds twee verschillende zaken. Wat overigens niet wil zeggen dat de genoemde Fosi voor zijn geld niet goed presteert. Ik zou echter voor een goede tweedehandse phono pre kiezen met meer instelmogelijkheden.
Meten en klinken zijn twee verschillende dingen idd. Gelukkig komt 90+% van het geluid van de speakers, dus de daadwerkelijke invloed tussen een hifi en een high end ding zal behoorlijk beperkt zijn. Zeker bij een (zoals door TS aangegeven) "bescheiden setup".

Op de Fosi trouwens behoorlijk wat in te stellen. Wat zou je nog meer instelbaar willen hebben dat de Fosi niet heeft?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
bRuud83 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Heb ik ook door de winkel laten doen dus zou goed moeten zijn.
Eigenlijk heb je daar niet zoveel aan want de naalddruk kan je pas goed instellen als de platenspeler op zijn plek staat en niet meer vervoerd word. Sowieso moet je die naalddruk regelmatig checken wat ik altijd zo om de paar weken deed bij mijn Dual platenspelers.

Eerste wat ik deed was naalddruk op 0, de arm uitbalanceren en daarna de naalddruk instellen maar, zoals ik al schreef, altijd als de platenspeler op een vaste plek stond.

Nu viel mij iets anders op bij die Po Ject Debut platenspeler namelijk er zit al een pre-amp ingebouwd voor zover ik in de specs kan zien. Neem aan dat je de platenspeler niet dan op de phono ingang aangesloten hebt althans ik zag dat die een phono ingang heeft.
Pagina: 1