UTP kabels trekken door buizen oude coax?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-01 15:53
Ha tweakers,

Ik wil een UTP kabel trekken naar de kamer van 1 van mijn gamende zoons, maar de bestaande kabel is praktisch gezien niet in die hoek van de verdieping te krijgen.

Wat wel in de buurt zit, is een oud coax stopcontact. In de meterkast van mijn huis (1989) zitten veel van die gele buizen waar ook diverse oude coax buizen in lopen.

Dus nu dacht ik daar de utp door te trekken, maar bij het openschroeven zit het propvol met ook nog vertakkingen zo te zien. Iemand ervaring hiermee toevallig? Ik zal eerst alles los moeten schroeven ene ruit moeten trekken?

(nog) geen concreet probleem wa ik hier aankaart, meer op zoek naar ervaringen/tips.

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bi4agRxMZx1CKjwG2SIg1kZqfuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3Zb6JtzRtBSJXUF6J1TF0OK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door _Anvil_ op 19-01-2026 09:42 ]

Beste antwoord (via _Anvil_ op 19-01-2026 13:04)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:03
Verwijder het schakelmateriaal.

Je hebt dan een losse kabel. Maak de kabel ook in de meterkast voldoende los.

Trek nu met beleid (mogelijk wel hard) eens aan de kabel in de slaapkamer terwijl iemand in de meterkast kijkt of het beweegt. (Trek niet zodanig dat de kabel in een buis schiet.)

Als het er beweging in zit dan kun je de coax vervangen door een utp kabel.

Verbind een metalen trekveer met de coax en trek aan coax om deze eruit te halen terwijl iemand duwt op de trekveer.

Hetzelfde doe je met de utp.

Knoop niet direct de utp aan de coax. De kans dat het breekt of losraakt is veel groter dan.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 19-01-2026 09:48 ]

Alle reacties

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Wat is nu je probleem?
Logisch toch dat er nu een coax inzit en dat die er eerst uit moet voor je er een UTP doorheen kan trekken?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
_Anvil_ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:22:
maar bij het openschroeven zit het propvol met ook nog vertakkingen zo te zien. Ik zal eerst alles los moeten schroeven ene ruit moeten trekken?
correct. Als de de coax er al uit krijgt..
(dikke stugge kabel, veel bochtjes. kan wel eens onplezierig worden)

2 schroeven links en rechts los. middelste in het groene plaatje los.
montage met de klok mee roteren en kijken of de kabel wilt bewegen

[ Voor 26% gewijzigd door jack zomer op 19-01-2026 09:29 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 13:55
Dat is de splitsing TV en Radio als ik het goed herinner.

En je trekt er niets uit, je maakt UTP vast aan Coax en dan pas ga je trekken aan Coax.

[ Voor 44% gewijzigd door bregweb op 19-01-2026 09:29 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:07
bregweb schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:27:
Dat is de splitsing TV en Radio als ik het goed herinner.

En je trekt er niets uit, je maakt UTP vast aan Coax en dan pas ga je trekken aan Coax.
Klopt.
Als het goed is gewoon 1 kabel, de WCD splitst het meteen tussen radio en TV.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-01 10:21

pistole

Frutter

Is als het goed is maar 1 kabel, maar die ga je er waarschijnlijk niet 'zo maar' eruit trekken. Als ik jou was dan zou ik tóch naar een alternatief kijken.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • Beste antwoord

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:03

Trek nu met beleid (mogelijk wel hard) eens aan de kabel in de slaapkamer terwijl iemand in de meterkast kijkt of het beweegt. (Trek niet zodanig dat de kabel in een buis schiet.)

Als het er beweging in zit dan kun je de coax vervangen door een utp kabel.

Verbind een metalen trekveer met de coax en trek aan coax om deze eruit te halen terwijl iemand duwt op de trekveer.

Hetzelfde doe je met de utp.

Knoop niet direct de utp aan de coax. De kans dat het breekt of losraakt is veel groter dan.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 19-01-2026 09:48 ]

• _Anvil_
Rukapul schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:46:

Dank, ik ga dus een trekveer moeten regelen (heb er wel 1 uit een ver verleden, maar die was voor verstoppingen)

In de meterkast is volkomen onduidelijk welk van de tig gele buizen nu waarheen loopt. Voorzichtig trekken en kijken wat er beneden beweegt is dus stap 1 denk ik.

Inmiddels ook dit topic gelezen waar alles muurvast zit:
Coaxkabel vast in buis

Ik probeer het gewoon, wellicht heb ik geluk en trek ik die buis zo leeg... en anders wordt het een plan B oplossing.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-01 10:21

pistole

Frutter

Als alternatief kan je eens kijken of er een koof is die van kruipruimte naar zolder loopt. Het is dan misschien makkelijker om via een omweg een nieuwe kabel aan te leggen.

Ik frut, dus ik epibreer

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Mocht de kabel vastzitten kun je eventueel ook MoCa gebruiken om ethernet over de coaxkabel te sturen. Ik zou wel de wcd dan vervangen door een moderner een-gats exemplaar, want deze heeft waarschijnlijk flink wat demping op de door MoCa gebruikte frequenties.

• _Anvil_
pistole schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:10:
Als alternatief kan je eens kijken of er een koof is die van kruipruimte naar zolder loopt. Het is dan misschien makkelijker om via een omweg een nieuwe kabel aan te leggen.
Die heeft pas opengelegen ivm een nieuwe badkamer. Wellicht had ik toen een UTP onder de nieuwe tegelvloer moeten trekken richting die slaapkamer, maar daarvoor is het nu te laat ;)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik zou zeker de optie van glijmiddel openhouden, al was het maar omdat de nieuwe kabel er dan een stuk makkelijker in gaat. Dee enige beoordeling is trouwens van iemand die er een coax kabel mee heeft losgekregen :*)
Persoonlijk zou ik dan weer niet gelijk de hele bus in één keer leegspuiten, maar goed...

Ik zou ook niet met andere smeermiddelen, zoals WD 40 gaan rommelen. Ik vraag me dan toch af wat dat in de komende 20 jaar met je bekabeling en de leiding doet. Ik ben groot voorstander van het juiste smeermiddel voor de juiste toepassing, en dan kom je eigenlijk zelden bij WD40 uit B)

iRacing Profiel

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Redelijk recent op 2 plekken in huis ook de coax vervangen door een UTP-kabel. Heb eerst geprobeerd of er uberhaupt beweging in de coax kabel zat. Was in mijn geval geen enkel probleem, dus UTP eraan vast geknoopt en trekken maar.

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:44
Als je coax, zoals vroeger gebruikelijk was, van wcd naar wcd doorgelust is, kan je dat met utp op dezelfde manier doen door een on-wall accespoint met switch op een wcd te zetten (bvb een unifi on-wall 7).
Dan kan je een (nu utp) kabel trekken zonder dat alles een eigen kabel naar een centraal punt nodig heeft.

elleP

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-01 15:22
_Anvil_ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:54:
[...]

In de meterkast is volkomen onduidelijk welk van de tig gele buizen nu waarheen loopt. Voorzichtig trekken en kijken wat er beneden beweegt is dus stap 1 denk ik.
Gooi in de meterkast even alle coax aansluitingen los, lus het stekkertje in de game-kamer even door. ( kern aan de mantel) en dan in de meterkast even meten welke kabel er dan een lage weerstand geeft ;)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@_Anvil_
Laatst dit thuis ook gedaan, heb toen de koperen kern van de coax is langer gemaakt en dit gebruikt om een mooie lus te maken om de netwerkkabel erdoor te trekken.
Je hebt met zo'n oude coax-kabel al een hele mooie trekveer.
En een klein beetje afwasmiddel werkt erg goed als glijmiddel.

• _Anvil_
Allemaal heel erg bedankt voor de nuttige info! Zo te lezen kan het vies tegenvallen, dus bij de eerste tegenslag ga ik het met een powerline adapter proberen. :)

Slotje mag er op!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-01 08:19

CeesKees

I rest my Kees

Ik heb hier uiteindelijk iemand voor ingehuurd, prijs viel mij mee.

Je mag mij een DM sturen als je wilt weten wie het was.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:48
chrisborst schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:25:
@_Anvil_
Laatst dit thuis ook gedaan, heb toen de koperen kern van de coax is langer gemaakt en dit gebruikt om een mooie lus te maken om de netwerkkabel erdoor te trekken.
Je hebt met zo'n oude coax-kabel al een hele mooie trekveer.
En een klein beetje afwasmiddel werkt erg goed als glijmiddel.
Absoluut geen wasmiddel gebruiken, dat gaat de nieuwe kabel muurvast zetten en kan de kabel aantasten op de lange termijn. Koop hier echt speciale kabelglijmiddel voor.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:13
ipv een metalen trekveer zoals eerder aanbevolen zou ik een nylon trekveer nemen, deze zijn iets flexibeler en zijn in andere situaties in lege buizen met wat krappere bochten ook heel goed te gebruiken.
Pagina: 1