Coaxkabel vast in buis

Pagina: 1
Acties:
  • 25.998 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:35
Ik heb 2 maanden geleden een ander huis gekocht en probeer nu de coax kabels in huis te vervangen voor nieuwe UTP kabels. Nu loop ik tegen het probleem aan dat door 1 buis naar de slaapkamer een coax en oude utp kabel lopen.

Beide kabels zitten zo vast dat ik net aan één kant de kabels kapot getrokken heb. Er lijkt geen beweging in de zitten.

Na wat vloeken en tieren heb ik vanaf de slaapkamer wat WD40 in de buis gespoten. Aan de andere kant van de buis had ik een propje keukenrol gestopt maar zag tot mijn verbazing dat het keukenrol nog helemaal schoon was. Er is dus niks van de WD40 helemaal tot in de meterkast gekomen.

Achteraf had ik die WD40 er ook niet in moeten spuiten, want wat als het opdroogt?

Hoe dan ook: ik ben op zoek naar een oplossing om die kabels eruit te krijgen. Ik lees veel over Vaseline en het kabelglijmiddel van 3M. Maar dit lijkt me geen oplossing omdat dit niet vloeibaar genoeg is.
Iemand enig idee hoe ik deze kabels er nu uit ga krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-07 21:42
Je kunt de kabels niet van de andere zijde eruittrekken ? Als dat nog lukt een trekveer kopen of lenen en die van door de buis halen.

Als de kabels gebroken zijn, kun je ze afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Een goede metalen trekveer heb ik, die kan ik er zelfs nog wel bij duwen maar zit ongeveer op de helft ook vast.
Ik heb net ook geprobeerd aan de andere kant, dus vanuit de slaapkamer, aan de kabel te trekken maar ook daar zit geen beweging in. Sterker nog, ook daar zojuist een stuk van de coax kapot getrokken met een tang.

Ik had gehoopt de utp kabel er eerst uit te kunnen halen, maar die ik nog zwakker dan de coax en zal dus nog sneller breken.

[ Voor 16% gewijzigd door yorroy op 11-11-2018 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Kabelglijmiddel is bedoeld om kabels makkelijker door een buis te trekken, niet om vastzittende kabels los te krijgen...

Je kunt er bij in spuiten wat je wilt, maar als er ergens een schuifmof o.i.d. los is geschoten dan ga je er, zonder de boel open te breken, geen nieuwe kabel in krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2018 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

yorroy schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:10:
[...]
Sterker nog, ook daar zojuist een stuk van de coax kapot getrokken met een tang.
Je moet ook niet met een tang trekken, die heeft scherpe randen en beschadigt de kabel, waardoor je die dus sneller kapottrekt. Maak een lus in de kabel en gebruik je handen of een rond stuk metaal om daaraan te trekken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
yorroy schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:01:
Beide kabels zitten zo vast dat ik net aan één kant de kabels kapot getrokken heb. Er lijkt geen beweging in de zitten.

[...]

Iemand enig idee hoe ik deze kabels er nu uit ga krijgen?
Iedereen heeft het altijd over kabels of dradentrekken, maar de beste manier is duwen!
Dus aan 1 kant zet je spanning op de trekveer en aan de andere kant voer je de kabel in. Daarmee is de kans op vasttrekken flink minder.
Nu is het alsof je een warboel/knoop hebt en zo hard mogelijk trekt om het los te krijgen...

Je hebt nu de kabels snoeihard om een paar bochten vast getrokken. Dikke kans dat het breekwerk gaat worden....
De enige 'hoop' die je hebt is om op de een of andere manier de kabel los te 'duwen' (trekken lukt immers niet). Maar dan komen we bij creatief denkwerk en zonder garanties.
Probeer met een compressor de buis door te blazen. Vooral op krappe punten duwt de lucht dan tegen de kabels. Ook kun je zo glijmiddel aanbrengen, maar haal dan wel het spul van 3M, dat is daarvoor bedoeld.
Probeer met de trekveer de kabels los te duwen. Misschien een klein lusje aan het einde van de trekveer maken en om de kabel doen. Daarmee komt de kabel wat los van de wand en/of je kunt verderop de kabel wat bewegen/duwen.
Met een verenpomp kun je nog meer geweld gebruiken ;)

Maar uiteindelijk wordt dit breekwerk ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
TheGhostInc schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:56:
[...]

Iedereen heeft het altijd over kabels of dradentrekken, maar de beste manier is duwen!
Dus aan 1 kant zet je spanning op de trekveer en aan de andere kant voer je de kabel in. Daarmee is de kans op vasttrekken flink minder.
Nu is het alsof je een warboel/knoop hebt en zo hard mogelijk trekt om het los te krijgen...

Je hebt nu de kabels snoeihard om een paar bochten vast getrokken. Dikke kans dat het breekwerk gaat worden....
De enige 'hoop' die je hebt is om op de een of andere manier de kabel los te 'duwen' (trekken lukt immers niet). Maar dan komen we bij creatief denkwerk en zonder garanties.
Probeer met een compressor de buis door te blazen. Vooral op krappe punten duwt de lucht dan tegen de kabels. Ook kun je zo glijmiddel aanbrengen, maar haal dan wel het spul van 3M, dat is daarvoor bedoeld.
Probeer met de trekveer de kabels los te duwen. Misschien een klein lusje aan het einde van de trekveer maken en om de kabel doen. Daarmee komt de kabel wat los van de wand en/of je kunt verderop de kabel wat bewegen/duwen.
Met een verenpomp kun je nog meer geweld gebruiken ;)

Maar uiteindelijk wordt dit breekwerk ben ik bang...
Damn, die verenpomp kost behoorlijk wat.
Ik kan eens een elektricien vragen of die zoiets heeft.
Een compressor heb ik overigens ook niet, en ook niemand die ik ken.

Toevallig iemand omgeving Enschede met zo’n ding :o

Ik denk dat ik morgen toch nog eens probeer aan de ene kant de trekveer er door te duwen en aan de andere kant gelijk iemand te laten trekken. Hopelijk werkt dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08

FreakNL

Well do ya punk?

Vraagje, gewoon uit interesse;

Waarom heb je die ouwe UTP niet gewoon gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
FreakNL schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:56:
Vraagje, gewoon uit interesse;

Waarom heb je die ouwe UTP niet gewoon gebruikt?
Er zat een cat5 kabel in, deze wilde ik vervangen voor een dubbele cat5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:48
Ga maar een andere oplossing bedenken.

Die kabels krijg je er nooit meer uit.
10 tegen 1 dat ze een vorm van zeep gebruikt hebben tijdens het trekken van die kabel en die zitten nu als beton vastgemetseld.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Ben(V) schreef op maandag 12 november 2018 @ 00:08:
Ga maar een andere oplossing bedenken.

Die kabels krijg je er nooit meer uit.
10 tegen 1 dat ze een vorm van zeep gebruikt hebben tijdens het trekken van die kabel en die zitten nu als beton vastgemetseld.
Tuurlijk wel. ;)

Ik zou ergens "halverwege" deze vastgelopen kabels checken of die plek enigszins bereikbaar is met een beitel en zo ja met een metaaldetector precies bepalen waar de buis loopt.
Vervolgens met enig beleid openbreken, kabels vanaf dit punt lostrekken, de buis in beide richtingen grondig reinigen (door er bijv. een natte doek door te trekken) en daarna de breuk fatsoeneren.

Is even doorbijten, maar wát is het alternatief?? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 12-11-2018 06:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Tuurlijk O-) , je kunt ook het hel traject open breken en er een nieuwe buis in leggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-07 21:42
Ik heb zo een probleem ook een keer gehad. Ik wilde de oude buis van mijn telefoon gebruiken voor UTP, maar daar was met geen mogelijkheid een nieuwe kabel door te krijgen, ook niet met een trekveer. Vanuit de meterkast stopte hij gewoon na ongeveer 2 meter (dus bijna nog in de meterkast).

Op een gegeven moment was ik het zo beu dat ik een beitel en hamer heb gepakt en de buis vrij heb gehakt en wat bleek :

De waterleiding voor de achteraf gemonteerde buitenkraan was dwars door de leiding geboord en het kabeltje van de oude telefoonaansluiting zat klem tussen de buis en waterleiding (heeft jaren goed gewerkt).

Dat was wel op te lossen. Het probleem bij jou is natuurlijk dat je niet exact weet waar de verstopping zit en je niet je hele huis gaat openbreken voor een leiding.

Electriciens hebben vaak het juiste gereedschap en ervaring om dit toch voor elkaar te krijgen, wellicht is dat een (dure) optie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Breken ben ik niet van plan. Ik heb ook geen idee waar ik überhaupt zou moeten breken.

Mijn Ubiquiti AC-LR reikt gelukkig wel tot zolder, maar vind het zo zonde als ik mijn 1000mbit lijntje niet kan gebruiken. Helemaal omdat ik vanaf de slaapkamer weer verder naar zolder wil en daar mijn pc/server neer wil zetten.

Overigens bizar eigenlijk, het huis is van 1995 en slechts 1 (loze) leiding beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
yorroy schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:43:
Overigens bizar eigenlijk, het huis is van 1995 en slechts 1 (loze) leiding beschikbaar.
Bekende situatie, maar de prijzen van extra lozebuizen op de optielijsten waren toen al niet mals :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:37
In mijn ouderlijk huis uit 1992 idem dito. Vrijwel alle kabels zaten muurvast in de leidingen. Waarschijnlijk tijdens de bouw de PVC leidingen plat getrapt o.i.d. Ik ben blij dat ik nu in jaren '30 zit en ik alle leidingen makkelijker kan bereiken aangezien ze gewoon tussen de houten vloeren door liggen. Zo'n oud huis heeft nadelen, maar ook echt wel een paar voordelen :)

Helemaal omdat ik in exact dezelfde situatie heb gezeten als jij. Gelukkig hoefde ik dus niks over te breken, maar was het gewoon stukje vloer loshalen en kapotte PVC detecteren.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 12-11-2018 11:01 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Wij hebben een keer meegemaakt dat er een spijker van een plint precies door de telefoonkabel was geslagen. En blijkbaar kan zo'n spijker heel veel hebben als die er volledig door heen is.
Mijn tip probeer de buis te volgen en te controleren of er niks door heen is gegaan. Net zoals hierboven een waterleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Er bestaat apparatuur die een kabel kan “volgen”.

Dan kan je redelijk precies bepalen waar de kabel stroopt/stopt en hoef je maar op een kleine plek te breken.

Bijvoorbeeld Fluke heeft dat soort producten. Misschien eens ff in je kennisenkring rondvragen. Ik heb er 1 van mijn werk maar daar heb jij niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die meten de afstand, maar aangezien de kabel ergens geknapt is, weet je daarna alleen wat de kabelafstand tot de breuk is.
De kans dat je aan die informatie iets hebt is vrij gering.

Aangezien er een Cat5 kabel en een coax kabel in de buis zit is zijn die er waarschijnlijk later in getrokken, want tijdens de bouw worden zuke combinaties nooit aangelegd.
De kans is dus heel klein dat het een geval van een geplette buis of een losgeschoten bocht is (gebeurd vaak bij het storten van de dekvloer waar de buizen inliggen).

Kortom degene die deze Cat5 + coax erin getrokken heeft zal waarschijnlijk zeep gebruikt hebben en nu zijn die kabels volkomen vastgemetseld over de gehele lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 12:41
Heb dit bij ons huis ook. Een coax kabel die bij de TV uit kwam is aan de meterkast zijde en aan de TV zijde in de buis geknapt. Kabel zat muurvast (waarschijnlijk door wat @Ben(V) zegt) en door teveel geweld van mij zit ik dus nu met deze situatie.
De buis loop onder de tegelvloer in de huiskamer door waar ook nog een vloerverwarming zit. Breken is dus 100% geen optie. Deze leiding kan als verloren worden beschouwd.
Gelukkig een paar meter verder nog een loze leiding die gewoon leeg was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-07 21:50
Zit er ergens geen trekdoos? Dit is vaak het probleem. Dus ga op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-07 16:10
Ik denk zelf dat de utp/coax doorgelust is. Ik ben dat meer tegengekomen dan wanneer de buis rechtstreeks naar zolder loopt.

Zoals je zelf al zei, de trekveer steekt op de helft, en je doekje was schoon. Kijk eens precies een verdieping naar beneden. Zit daar ook wat? Dan zal het wel via daar lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Het is misschien een wat verwarrend verhaal, maar de doos waar nu de kabel uit steekt zit op de eerste verdieping.

Het idee was om een dubbele UTP wandcontactdoos op de slaapkamer te maken en dan 1 utp verder naar zolder te trekken via een gat in het plafond.

Ik heb contact gehad met de vorige bewoner. Die heeft later nog de utp kabel gelegd en weet zeker dat die direct naar de meterkast loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien kun je met een cameraatje in de buis om de situatie te beoordelen? Kun je volgens mij wel vrij goedkoop kopen op de bekende chinese sites. En anders misschien via een elektricien.

Op deze manier kun je wat beter de vervolgstappen bepalen, ipv. zomaar wat trekken/duwen aan de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
Dus WD 40 en je doekje is schoon...weet je wel hoeveel wd je nodig hebt om 10 meter pvc te vullen? Heel veel... dus voordat dat beneden is... zowieso niet zo'n goed idee... je slaapkamer stinkt nu naar WD40 en dat blijft ook nog wel even zo..

Anyway... even een long shot

Het is een huis uit '95. Er waren niet veel mensen die al kabels doortrokken naar andere verdiepingen.. dus die loze leiding is die echt aangelegd voor die coax of voor iets anders? In geval van iets anders check dit.
Als eea is aangelegd volgens het centraaldozen principe en de loze leiding is een heuse loze leiding...dan gaat die loze leiding naar je (of een) centraaldoos in het plafond en dan pas naar het contact in de wand.

Aangezien de vorige bewoner die UTP heeft getrokken heeft ie ook nog een idee hoe? (en waarmee)

Met een stofzuiger kan je ook nog wel eens wat bereiken.. met wat PVS hulpstukken en ducttape maak je een aansluiting op de stofzuiger en zuigt die leiding eens helemaal schoon (voor zover dat nog lukt met die WD40..)
Als je een stofzuiger hebt die ook andersom kan (ouwe nilfisk) kan je ook heen en weer blazen/zuigen...

Met het blazen (als dat lukt) kun je ook checken of er aan het andere end wel lucht uitkomt... (of gek genoeg ergens anders)

Gewoon wat gekke ideeën.

Mecht je het eruit krijgen... die buis mooi schoon trekken met een trekveer en kleine (niet te strak) doekjes....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 13:17
Zoiets heb ik zelf ook ooit meegemaakt. Ik ga je niet zeggen wat te doen, maar wel wat ik gedaan heb bij mij thuis. Ik wist ook zeker dat de buis rechtstreeks naar de meterkast ging. Ik had in de meterkast aan het uit einde van de buis een slang gemaakt en die in een emmer gehangen. Boven in de kamer had ik warmwater in de buis laten lopen totdat deze beneden in de emmer liep. Wat bleek? Veel gruis spoelde ik er uit en de draden kwamen los! Bij mij waarschijnlijk ook met zeep de draden getrokken en de zeep loste door het warme water ook op. Nogmaals, zo heb ik het gedaan en ik was me bewust van de risico's.

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ben(V) schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:30:
Die meten de afstand, maar aangezien de kabel ergens geknapt is, weet je daarna alleen wat de kabelafstand tot de breuk is.
De kans dat je aan die informatie iets hebt is vrij gering.

..
Dat bedoelde ik niet, je kan de kabel met dat soort apparaten ook “volgen” middels geluidssignaal.. Je houdt het apparaat langs de muur of plafond en des te harder hij piept des te “warmer” je zit.. Als het geluidsignaal ergens stopt weet je dat daar het eind van de kabel zit.

Werkt uiteraard alleen als de kabel enigzins aan de oppervlakte ligt... maar als hij bijvoorbeeld in een trekdoos of afgestucte lasdoos stroopt is dit de manier om het uit te vinden!!

Werkt uitstekend, al menigmaal gebruikt in panden waar reeds bekabeling lag maar waar niet geheel duidelijk was welke kabel nou waarnaartoe ging..

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 12-11-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat is precies hetzelfde effect, dan weet je alleen waar de breuk zit.
Die breuk zit uiteraard niet op de plek waar de kabel vast zit maar op de zwakste plek van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Breken ben ik niet van plan. Ik heb ook geen idee waar ik überhaupt zou moeten breken.
Eenvoudige logica.
Je hebt punt A en punt B en "ergens" tussenin zitten jouw kabels vast.

Ga "ergens" tussen die twee punten in zitten en kijk of je dáár met beleid kunt gaan hakken op zoek naar de buis in kwestie.
Een metaaldetector is your friend, het traject van de buizen in de muur is doorgaans overzichtelijk.
No pain no gain. ;)

Je kunt er bij halen wie je wilt, maar uiteindelijk zal dit pad bewandeld worden.
Het herstel van het breekwerk is peanuts, even doorbijten dus. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ-FreSh
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 13:00
Ik hoop dat het probleem inmiddels wel is opgelost na 2 jaar, maar toch nog even een tip die wellicht kan helpen.

Ik heb een een zelfde situatie gehad waarbij er een kabel vastzat en de trekveer ook halverwege een bocht niet om kwam. Er is dus iets nodig om die trekveer het bochtje of vernauwing door te helpen.

Ik heb aan één kant van de buis een bolletje dun touw gepakt (zo'n bolletje van dat dunne licht bruine touw). Daaraan heb ik een klein papieren propje gemaakt. Deze moet zo licht mogelijk zijn.

Daarna zet je aan de andere kant van de buis de stofzuiger goed over de buis heen en zuig je het propje met het touwtje naar de andere kant.

Als hij er eenmaal is knoop je het touwtje aan de trekveer en trek je het touw met de trekveer voorzichtig tot het punt waar je vast zat. Vervolgens kan je met een beetje wigglen met het touwtje de trekveer net om een bochtje helpen en zo helemaal doortrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-06 20:12
TheGhostInc schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:56:
[...]

[...]
Bedankt @TheGhostInc! Duwen was idd de oplossing. Ik had twee UTP kabels in een 5/8 buis over zo'n 10 meter met allerlei bochten en ze zaten muurvast. De kabels moesten ca. 5cm verder getrokken worden. Met aan ene kant wat duwen en daarna aan andere kant weer wat trekken lukte het gelukkig!
_/-\o_ :*)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 19:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Bedankt @avmnij voor de kick, mooi dat het is opgelost.

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.