Speakers bijplaatsen in Fiat sedici,wat is wijs ?

Pagina: 1
Acties:

• Tijgernootje
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16:42
De topictitel dekt de lading van de vraag eigenlijk al wel.
Ik ben in het bezit van Fiat sedici,een kenwood autoradio en de standaard speakers in de auto.
In mijn geval dus alleen speakers in de voordeuren,en een tweetertje in de achterdeuren.
Ik neem aan dat dat het is qua speakers ,want ik hoor na spelen met de instellingen van de autoradio geen geluid onder in de achterdeuren.
(dit terwijl deze qua panelen v/d achterdeuren wel zijn voorbereid voor speakers,dus of ze zijn daar niet of opgeblazen ? )

Nu heb ik net een setje speakers bijgekocht,JBL STAGE1 62F Autospeakers en deze wil ik in de auto bij plaatsen.
DE grote vragen zijn:
- Wat is beter,die speakers in de hoedenplank bouwen(of zelf een hoedenplank ervoor bouwen) ,of ervoor kiezen om te zien of deze in de achterdeuren geplaatst kunnen worden ?

- De tweeters in de achterdeuren loskoppelen en de bedrading daarvan gebruiken om de nieuwe speakers aan te sluiten in de achterdeur panelen,of nieuwe draad trekken ?

- In geval van inbouwen in de hoedenplank/zelf hoedenplank bouwen,hoe ga ik dat doen qua bedrading ?

- Zover ik heb gezocht,kan ik naar de kofferbak geen speaker bedrading vinden achter de panelen,dus dat word dan nieuwe trekken.
Maar aangezien fiat andere draadkleuren gebruikt dan op de iso stekkers die van de radio overgaan naar de "fiat bedrading" ,welke draden "knoop" ik dan aan wat ?

Ik hoor graag jullie gedachte's en meningen.
Alvast bedankt voor de hulp/info :)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:38
Zonder even op de specifieke kwestie in te gaan, je weet dat je Fiat Sedici eigenlijk gewoon een Suzuki SX4 is met een andere badge? De reden om dit even op te gooien is dat de Sedici niet zo bekend is maar voor de SX4 is er waarschijnlijk een grotere community die de auto graag aanpast. Als ik even zoek op 'Suzuki SX4 speaker upgrade options' krijg ik best wat hits met Google. Wellicht zit hier al iets tussen dat je zou kunnen gebruiken om je plannen bij te schaven.

Als je trouwens een Kenwood radio er in hebt zitten dan lijkt mij dat al geen standaard fit meer. Volgens mij werd de Sedici ook met de standaard Suzuki CD/Radiospeler geleverd. Dus draadkleuren enzo zullen al niet meer helemaal standaard zijn. Maakt de klus niet makkelijker... maar je kan helaas niet Fiat van alles de schuld geven ;)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:02
Ik heb een Fiat Sedici gehad.

Bestel ook een beetje Dynamat voor de portieren.
En vervang de standaard radio.

Ik had in de voor portieren een 16.5cm composet op de originele bedrading.
En een dubbel din radio van Sony.

Subwoofer kan ook, maar is wel meteen veel werk met de voedingskabel trekken.

Meeste winst zit in de standaard radio vervangen, die is echt om te huilen.
+ een nieuwe radio heb je ook meteen Carplay mocht je dat willen.

Dan de speakers voorin, die zijn ook tamelijk droevig.
Een willekeurige composet van een redelijk merk doet het al veel beter.

Hier staat zo'n beetje alles wat je nodig hebt, buiten de radio en de speakers:
https://www.car-products.nl/441-suzuki-sx4

https://www.car-products....ergvak-1000000016543.html
https://www.car-products....-165mm-4026724005639.html
https://www.car-products....to-iso-4026724131024.html
https://www.car-products....apters-1000000016550.html

En dempingsmat:
https://www.akoestiekwink...erende-ontdreuningsplaten

[ Voor 24% gewijzigd door RobbieT op 19-01-2026 16:22 ]

• Tijgernootje
Archer_VC10 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:06:
Zonder even op de specifieke kwestie in te gaan, je weet dat je Fiat Sedici eigenlijk gewoon een Suzuki SX4 is met een andere badge?

Als je trouwens een Kenwood radio er in hebt zitten dan lijkt mij dat al geen standaard fit meer.
Volgens mij werd de Sedici ook met de standaard Suzuki CD/Radiospeler geleverd. Dus draadkleuren enzo zullen al niet meer helemaal standaard zijn. Maakt de klus niet makkelijker... maar je kan helaas niet Fiat van alles de schuld geven ;)
Hallo,

Dat is me bekend ja,dat die auto voor 80% of meer feitelijk een SX4 is,alleen het prijskaartje is vriendelijker ;)

De standaard radio is er i.d.d. uit,dat grote blok van een radio en cd speler is met een ombouw kitje vervangen voor een kenwood radio met opbergvakje eronder,incl de bij de ombouw kit behorende kabels en stekkers natuurlijk.
Het model is al ouder,maar hij voldoet prima,dus vond ik het aanschaffen van ook een nieuwe autoradio on nodig,ik kan dingen aan de sound setup wijzigen/instellen.
En hij speelt mn usb stick met mp3's af en daar ging het me om :P

Verder ben ik me bewust van het feit dat de iso stekkers( incl bedrading) in de ombouwkit anders zijn dan wat Fiat/Suzuki gebruikt,maar alles werkt wel nadat e.e.a. aan stekkers met elkaar verbonden werd,dus dat ombouw deel is goed gegaan.

Daar zit m dan ook het probleempje niet in.
Aangezien de kabels in de auto, in een soort harnas zitten,is voor mij erg moeilijk/onmogelijk om te achterhalen welke kabels/kabel coderingen vanuit de iso stekkers die fiat/suzuki heeft vastgemaakt aan die kabelboom ,nodig zijn voor het geluid naar de speakers.
Het merendeel lijkt de zelfde basis kleur te hebben qua draad,en snijden in die kabelboom lijkt me niet een heel strak plan.
Zeker niet gezien het feit dat veel draadjes best dun zijn.

@ RobbieT,

Ik ga is wat van die linkjes zitten bekijken om te zien of ze me vertellen welke draden waarvoor zijn.
Een subwoofer komt er in elk geval niet in,het moet wel leuk blijven,ook voor de portemonnee ;)

Rest nog wel de vraag,wat is beter als ik de standaard speakers in de voordeuren met rust laat.
Dat setje nieuwe speakers in de achterdeuren proberen te krijgen ?
OF
Ze in de hoedenplank mikken/zelf een nieuwe hoedenplank maken en ze daar in mikken ??

[ Voor 5% gewijzigd door Tijgernootje op 19-01-2026 17:39 ]

• RobbieT
Die speakers in de voorportieren zijn echt om te huilen.
En vrij simpel te vervangen, je hebt alleen van die ringen nodig, zie de linkjes, en verloopstekkers.

Er zitten ook in de achterportieren speakers dacht ik.
Daar zou ik alleen niet zoveel moeite voor doen.

Als je geen extra versterker monteert maar alleen de after-market radio, dan komt dat met die draden wel goed.
Heb ik in ieder geval nooit issues mee gehad met een Sony XAV-100.

Die radio ging me er meer om, de originele is echt slecht, iedere after market van een merk klinkt al beter.

YouTube: Suzuki SX4 Door Speaker Replacement

Als je google’t op suzuki SX4 radio wiring dan kom je zat tegen.

De vraag is wel, je hebt blijkbaar lopen knippen in de originele bedrading, waarom?

Dat is nooit handig, lastig als je de auto weer wil verkopen en het enige wat je uitspaart is een verloopje naar ISO van €15.
Met dat verloopje zit je ook meteen op standaard kleuren voor speakers wat je leven een stuk makkelijker maakt.

[ Voor 31% gewijzigd door RobbieT op 19-01-2026 18:46 ]

• Tijgernootje
Ik heb nergens gezegd dat ik in de originele bedrading heb lopen knippen of kloten,dus geen idee waar je dat vandaan haalt :?

Blijft mijn nieuwsgierige vraag wel openstaan:
Valt er meer (geluids) winst te halen uit het vervangen van de voordeur speakers,t.o.v. het laten zitten van die speakers en dat nieuwe setje in een hoedenplank stoppen ?
Dit omdat je bij het laatste de gehele kofferbak gebruikt voor o.a. het bas geluid.
Gezien het feit dat ik via de radio instellingen kan regelen hoeveel % v/h geluid van voren of van achter komt (als er achter speakers worden ingebouwd,dan lijkt me de kofferbak een goede klank kast)

Ik laat me graag voorlichten of dat dat zo werkt,of dat die winst te verwaarlozen valt.

Ik heb trouwens dat video linkje gezien,het inbouwen van speakers in voor/achter deuren is i.d.d niet zo moeilijk,zo blijkt.
En het idee wat die kerel had om de originele ringen te verbouwen dat zou ik ook kunnen regelen,zaag/dremel etc zijn aanwezig hier 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Tijgernootje op 20-01-2026 16:12 ]

• RobbieT
Heb je in dat filmpje ook gezien hoe klein die magneten achter op de originele speakers zijn?
Die dingen zijn echt prut.

Denk dat daar echt de meeste winst zit met het minste werk.

En dan een klein lapje dempingsmateriaal in de deuren, hoeft niet zo uitgebreid als je soms ziet.
Af fabriek zit er vrijwel niks in die deuren qua demping.

Achterspeakers is zelfde laken en pak, ook 165mm.
Dus als je 1 165mm compo set voor de voordeuren en 1 coaxiaal voor de achterdeuren regelt dan heb je het meeste al gedaan.

En dan hou je ook je kofferbak bruikbaar, hoedenplank origineel en kan dus ook de bank nog zonder gedoe plat.

Die speakers kan je vaak ook zo op marktplaats wel vinden.
Als je die originele speakers ombouwt tot speakerring, dan kan je dus ook de connector aan die ring aan je nieuwe speakers solderen.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:38
Tijgernootje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:36:
[...]
Dat is me bekend ja,dat die auto voor 80% of meer feitelijk een SX4 is,alleen het prijskaartje is vriendelijker ;)
Just checking... (y)

Mijns inziens, gezien onze ervaring met de SX4, is dat je het meeste winst kan halen uit het vervangen van die voorspeakers (zoals al aangegeven). Je krijgt een groot gedeelte van je geluid daarvandaan, wat ook het beste stereobeeld biedt als je in de auto zit, en als je daar de standaard speakers laat zitten dan blijft dat onder de maat. Een paar goede speakers toevoegen achterin gaat je een ander geluidsbeeld opleveren waarbij je probeert de voordeurspeakers te overstemmen. Ik denk zelf niet dat dit handig is omdat je dan een bekende 'zwakke plek' laat zitten. Ik zou die voordeuren aanpakken en dan kijken wat je nog mist.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Het oude liedje

Archer_VC10 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Just checking... (y)

Mijns inziens, gezien onze ervaring met de SX4, is dat je het meeste winst kan halen uit het vervangen van die voorspeakers (zoals al aangegeven). Je krijgt een groot gedeelte van je geluid daarvandaan, wat ook het beste stereobeeld biedt als je in de auto zit, en als je daar de standaard speakers laat zitten dan blijft dat onder de maat. Een paar goede speakers toevoegen achterin gaat je een ander geluidsbeeld opleveren waarbij je probeert de voordeurspeakers te overstemmen. Ik denk zelf niet dat dit handig is omdat je dan een bekende 'zwakke plek' laat zitten. Ik zou die voordeuren aanpakken en dan kijken wat je nog mist.
Liefst een composetje en de deuren aan de binnenkant beplakken met dempingsmateriaal.

• Tijgernootje
Op zich een duidelijk verhaal.
De speakers in de voordeur gaan vervangen worden,maar nu is de vraag,wat word de vervanger ?

JBL STAGE1 62F ofwel deze: https://www.bol.com/nl/nl...00-watt/9300000233587245/

Maar nu ben ik is wat gaan zoeken,en kwam ik een setje JBL Stage1 62CF Midrange Speakers (TH) tegen.
https://www.winparts.nl/i...%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F#

Dat setje via een andere site,maar dan minus de tweeters,maar wel voor een heel leuk prijsje.

Stel dat ik dat setje erbij koop,welke speakers zou je dan in welke deuren stoppen ?
Of zou nog een extra setje van die JBL STAGE1 62F speakers wat zijn ?
Nog even ter herinnering,er zitten werkende tweeters in de voor en achterdeuren ;)

Ow en voor ik het vergeet,van dat dempings spul is leuk,maar wat men bied en vraagt in dit aangegeven linkje gaat me wat ver : https://www.akoestiekwink...erende-ontdreuningsplaten

Zoveel platen heb ik toch niet nodig lijkt me ?

In elk geval dank voor de hulp zover.

[ Voor 3% gewijzigd door Tijgernootje op 20-01-2026 21:25 ]

• RobbieT
Met dat dempingsmateriaal is het een beetje, dynamat bij de automaterialenzaak is verschrikkelijk duur.
Dit is goedkoop en werkt net zo goed.

Aan de binnenkant van het buitenpaneel van de deur plak je een strook, eerst ontvetten natuurlijk.
10x30cm is meestal zat.
Dan klinkt de deur al een stuk meer Volvo als je erop klopt of de deur sluit.

Dan op het binnenpaneel rondom waar je de speaker bevestigd een beetje.
Niet teveel want dan moet je al gauw op gaan letten dat je deurpaneel nog goed past.

Gaat erom dat je net genoeg plakt dat het blik niet meer resoneert als je erop klopt.
Je ziet wel filmpjes of foto’s dat mensen hele deuren ermee bekleden, maar zoveel is niet nodig.

Pas op met het spul, de folie erop is scherp, ask me how I know.

Tweeters achterin is denk ik overkill, zou die moeite niet doen, is extra werk.
Coaxiaal achterin is prima. En dan voorin een compo-set, dus met losse tweeter.

Venderparts wil nog wel eens goedkoop zijn met dit soort dingen.
Winparts is meestal duur met dit soort dingen.

• Tijgernootje
qua dempings spul kwam ik deze tegen: https://www.vanworx.eu/nl/antidreunplaten.html
Losse tweeters erbij aanschaffen,ik vind t persoonlijk wat overkill.
Er zitten immers tweeters in de deuren.

Wat ik zat te bedenken is: JBL STAGE1 62F in de voordeuren,en dan de standaard tweeters evt uitschakelen.

En dan ofwel eenzelfde setje in de achterdeuren,met wederom de standaard tweeters evt uitschakelen.
Of achterin JBL Stage1 62CF Midrange Speakers (TH) en dan de standaard tweeters "aan" laten staan.
Maakt het nog verschil welke v/d 2 wegen ik zou kiezen voor de achterdeuren ??

P.S.
Zou ik overigens met 3 van die platen eruit komen,mocht ik besluiten die erbij te kopen ?

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Het oude liedje

Ja en nee wat betreft tweeters:
Je wilt niet de bestaande tweeters gebruiken met nieuwe speakers.
Ten eerste worden ze dan niet gefilterd, ten tweede zijn tweeters afgestemd op de rest van de speakerset.

Tenzij je mensen achterin de auto wil laten luisteren, zou ik de achterspeakers
helemaal niet gebruiken trouwens.
Je wilt je geluid van voren in principe.
Mede daarom een setje met losse tweeters zodat het geluid (de hoge tonen) duidelijk zijn en van voren komen.

Naar mijn mening liever een betere composet voorin dan twee setjes tweeweg speakers voor en achter.

[ Voor 48% gewijzigd door Daniel36 op 20-01-2026 22:17 ]

• Tijgernootje
Dat laatste dat word nu wel een lastig verhaal,zeker gezien er al wat speakers gekocht zijn. ;-)
Wat geluid achterin is ook wenselijk,namelijk de midden en lage tonen,dus komt er een setje JBL Stage1 62CF Midrange Speakers (TH) in een zelf te maken hoedenplank.
Dan kan ik als de openingen gemaakt zijn voor de speakers,deze aan de onderkant monteren zodat ze niet opvallen van buiten,en hopelijk zorgen voor lage en midden tonen, door de kofferbak als klank kast te mis/ge bruiken.
Ik heb nog een paar platen underlayment,waar vast een exemplaar bij zit,groot genoeg om de bestaande hoedenplank op te kunnen leggen en af te tekenen.

Om geluid uit die speakers in die nieuwe hoedenplank te krijgen,zal ik een poging doen om de hopelijk nog aanwezige bedrading van de achterdeuren door te trekken en verlengen naar die hoedenplank.

• Tijgernootje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3FNujOMY-_Er8VambOZLcBpDuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMUqFrhAqdnp3xUETpL6CIh1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBjG2Ks7gkpOnxpCTUG8yoXB1Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RELmA80anLpTUUWXTKen8UaF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsV-0yAvwJmkSO1o1yAWuh8Muho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRUiT4M5jruVGupmT25cHkEj.jpg?f=fotoalbum_large

Hoedenplankje klaar om in te bouwen en te voorzien van kabels.
Pagina: 1