Alternatief voor Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:44
Hoi allemaal,

Gezien de huidige ontwikkelingen in de VS lijkt het mij verstandig te kijken naar een alternatief voor Windows.

Nu ben ik opzic wel redelijk handig met sofwater en computers, dat wil zeggen dat ik dit allemaal kan installeren en gebruiken. MAar ik heb nog nooit iets met een andere OS gedaan.

Chatgpt verwijst mij naar Linux Mint als beste optie die onafhankelijk is van de emotionele toestand van een president en ook redelijk gebruiksvriendelijk en overeenkomt met Windows.

het leek mij toch goed om het hier nog eens na te vragen. Wellicht hebben jullie wat adviezen voor mij? Ook als je mij wilt verwijzen naar iets om mij in te verdiepen.
Ik heb hier nog een oude reserve desktop staan dus ik kan gewoon een OS installeren om te kijken of dat lukt. bij voorkeur eentje die ik daarna ook wil blijven gebruiken :D

Aanvullend: zijn er anderszins problemen die ik ga tegenkomen als ik niet meer met Windows ga werken?

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43

Cyphax

Moderator LNX
We hebben een verzameltopic voor deze vragen waar je even doorheen kan kijken voor algemene tips en wat meer informatie. Mint is een goed idee, vind ik, dus ik zou eigenlijk vooral zeggen: installeer het op die oude desktop, probeer het uit. :)
Of je problemen gaat ondervinden is moeilijk te voorspellen want dat hangt deels af van de hardware van je computer, en of je afhangt van programma's die je niet kan draaien in Linux (bijvoorbeeld Adobe-software).

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 17-01-2026 20:55 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001

Croga

The Unreasonable Man

grasmaaier schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:51:
Gezien de huidige ontwikkelingen in de VS lijkt het mij verstandig te kijken naar een alternatief voor Windows.
Waarom denk je dat Linux een goed alternatief zou zijn voor dit issue? Het is ook nogsteeds gewoon software uit de VS en net zo vatbaar voor de grillen van een instortend land als dat Windows dat is.....

Bottom-line; als je van VS software af wil is er op dit moment geen bruikbaar OS alternatief.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik gebruik al jaren Linux op mijn privé computers. Voor mij werk moet ik windows gebruiken.
Voor alles van windows zijn goede alternatieven die op Linux werken. Het enige waar ik tegen aanloop dat de uitwisseling tussen LibreOfficeImpress en MicrosoftPowerpoint niet lekker loopt.
Ik gebruik mijn computers niet voor gaming.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35
Croga schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:58:
[...]

Waarom denk je dat Linux een goed alternatief zou zijn voor dit issue? Het is ook nogsteeds gewoon software uit de VS en net zo vatbaar voor de grillen van een instortend land als dat Windows dat is.....

Bottom-line; als je van VS software af wil is er op dit moment geen bruikbaar OS alternatief.
Linux uit de VS?

que?

A wise man's life is based around fuck you

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

https://insights.linuxfou...project/korg/contributors
Een heel groot deel van de top-X bedrijven die werken aan de Linux kernel zijn Amerikaans. Wat dat betreft klopt het wel ja.

Neemt niet weg dat je door het open karakter van Linux een stuk 'veiliger' bent dan de drie grootste alternatieven (Windows, MacOS, iOS) als je bang bent voor rare acties van Uncle Sam.
Om vele redenen lijken OpenKylin en Red Star OS me een heel veel slechter idee.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Linus woont al 22 jaar in de VS en is Amerikaans staatsburger. De Linux code is net zo onder controle van de VS overheid als dat de Windows code dat is aangezien Linus nogsteeds het laatste woord heeft.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:35
grasmaaier schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:51:
het leek mij toch goed om het hier nog eens na te vragen. Wellicht hebben jullie wat adviezen voor mij? Ook als je mij wilt verwijzen naar iets om mij in te verdiepen.
Ik heb hier nog een oude reserve desktop staan dus ik kan gewoon een OS installeren om te kijken of dat lukt. bij voorkeur eentje die ik daarna ook wil blijven gebruiken :D

Aanvullend: zijn er anderszins problemen die ik ga tegenkomen als ik niet meer met Windows ga werken?
Daar kom je snel genoeg achter als je die oude desktop hebt voorzien van Linux Mint ;)

imho kan je online dagenlang debatteren wat er allemaal mis kan gaan, terwijl door het gewoon uit te proberen binnen een paar uur wel weet wat waar je tegenaan kan lopen.

Spel en typfouten voorbehouden

• mkleinman
  • Laatst online: 23:45

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Waarom niet gewoon proberen? https://linuxmint.com/

Ik draai al ruim een jaar Linux Mint. Ben er blij mee.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

zijn er anderszins problemen die ik ga tegenkomen als ik niet meer met Windows ga werken?
Meest voor de hand liggend is natuurlijk specifieke software dat alleen voor Windows bestaat. Als je iets van Garmin hebt bijvoorbeeld, heb je hun software nodig om dit apparaat te beheren. Dat draait niet native op Linux.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1