Leapmotor C10 trekgewicht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:49
Ik kwam deze auto tegen bij de Nefkens dealer.

Fraaie verschijning naar mijn mening en ook erg compleet tegen een scherpe prijs.

Enige puntje waar ik mee zit is het trekgewicht in combinatie met de kogeldruk.

De auto (full electric, 598 pk) mag 1500 kg trekken. Prima waarde, maar de kogeldruk mag niet meer zijn dan 60 kg.

Daar kun je toch niet fatsoenlijk (lees: veilig) een caravan of vouwwagen mee trekken?
Ik zit momenteel op een kogeldruk van tussen de 80 en 90 kg.
Voldoende kogeldruk is uiteraard belangrijk om niet in de slinger te geraken.

Wat is jullie mening?

Beste antwoord (via Drukkert op 17-01-2026 18:29)

• bentley11228
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:05
Ik zou je vraag in het onderstaande forum delen. Denk dat je daar meer bereik hebt

Het grote Leapmotor C10 topic

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• bentley11228
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:05
Ik zou je vraag in het onderstaande forum delen. Denk dat je daar meer bereik hebt

Het grote Leapmotor C10 topic

• Drukkert
Dank!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heeft eigenlijk niet echt iets met de 'Leapmotor' EV ansich te maken maar met meer met de combinatie waar je mee wenst te gaan rijden én de aanpassingen welke je daar zélf in gaat aanbrengen. De kogeldruk van een caravan is juist iets waar je zélf als belader veel invloed op uit kunt oefenen, ongeächt de auto / caravan trekhaak combinatie.

https://www.anwb.nl/kampe...-met-de-caravan/kogeldruk

Zelfs een aanhanger welke je gaat beladen met 10 kuub zand kan een kogeldruk van '0,0' krijgen tijdens een meting :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Drukkert
In mijn ogen juist wel, een auto met maximale kogeldruk van 60 kg, dat is toch het onderwerp nu? Niet het managen van de kogeldruk.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Drukkert schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:33:
In mijn ogen juist wel, een auto met maximale kogeldruk van 60 kg, dat is toch het onderwerp nu? Niet het managen van de kogeldruk.
No Offence:

Ik zou als ik jou was even terug naar school gaan om de lessen 'natuurkunde' opnieuw te gaan volgen en dan met name de wetten van Newton wat beter in je op te gaan nemen.

:P

• Drukkert
Leg uit wat dat te maken heeft met de maximale kogeldruk van 60 kg. die ik laag vindt?

Heb je uberhaupt wel eens met een aanhanger gereden?

Dus je ietwat domme opmerking over lessen natuurkunde raken kant nog wal in dezen?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Drukkert schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:45:
Leg uit wat dat te maken heeft met de maximale kogeldruk van 60 kg. die ik laag vindt?

Heb je uberhaupt wel eens met een aanhanger gereden?

Dus je ietwat domme opmerking over lessen natuurkunde raken kant nog wal in dezen?
Als ik je zeg dat ik met een LZV mag (en kán) rijden dan zou dat een afdoende antwoord moeten zijn op je vraag of dat ik wel eens met een aanhanger gereden heb?

Kleine Tip: Als je je 'vakantie belading' verder naar achteren zet, en dus áchter de as van je caravan plaatst, dan verminder je de kogeldruk. Zet je alles vóór in de caravan dan verhoog je die druk.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
Drukkert schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:26:
Ik kwam deze auto tegen bij de Nefkens dealer.

Fraaie verschijning naar mijn mening en ook erg compleet tegen een scherpe prijs.

Enige puntje waar ik mee zit is het trekgewicht in combinatie met de kogeldruk.

De auto (full electric, 598 pk) mag 1500 kg trekken. Prima waarde, maar de kogeldruk mag niet meer zijn dan 60 kg.

Daar kun je toch niet fatsoenlijk (lees: veilig) een caravan of vouwwagen mee trekken?
Ik zit momenteel op een kogeldruk van tussen de 80 en 90 kg.
Voldoende kogeldruk is uiteraard belangrijk om niet in de slinger te geraken.

Wat is jullie mening?
Ik zou ook even onderzoek doen naar de range icm een caravan. Eerste resultaat Google heeft het over 100-225 km bij tesla. Elke 100km zou wel een dingetje worden om in spanje te komen :X .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Drukkert
Neeee, je meent het, werkt dat zo met belading????

Lees alles nog eens door en reageer dan nog eens.

Nogmaals het gaat om de maximale kogeldruk die ik laag vindt, ik weet hoe je de kogeldruk kunt beinvloeden door het schuiven van lading enz.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:15
Hoe zwaarder de auto is in verhouding tot de aanhanger, hoe minder invloed de kogeldruk heeft. Ik zou me geen zorgen maken, je caravan kan nooit de achterkant van zo'n zware auto significant "lichter" maken.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Drukkert
Dat is waar inderdaad, maar ik maak me beetje zorgen om de kans op in de slinger raken met zo weinig kogeldruk.
Ik moet erg veel lading naar achteren schuiven om op 60 kg uit te komen...

Meerdere mensen die wel eens met 1000 kg of meer met maar 60 kg kogeldruk gereden hebben?

Wanneer je rechtuit gaat is het meestal wel te doen, maar als er iets gebeurd en je moet uitwijken... Dat geeft mij beetje de kriebels?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:52

martijn v o

Certified by Enphase.

Precies dat.
60 kilo kogeldruk is voor een aanhanger/caravan van enige betekenis wel weinig.
De oplossing om dan meer achter de as van de caravan te laden is begrijpelijk en zeker een oplossing om de kogeldruk lager te krijgen maar dan neemt de slingerneiging wel enorm toe.

Er zijn drie kogeldrukken:
1- de kogeldruk die de autofabrikant opgeeft
2- de kogeldruk die de fabrikant van de trekhaak opgeeft
3- de kogeldruk die de aanhanger/caravan fabrikant opgeeft.

Weet jij of de 60 kilo is gebaseerd op de trekhaakfabrikant of de autofabrikant.

Ik rij met: auto leeg 1600 kilo, beladen 2100 kilo, caravan beladen 1500 kilo en kogeldruk 85. en dus ook met BE.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn v o op 17-01-2026 19:19 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:15
martijn v o schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:17:
Precies dat.
60 kilo kogeldruk is voor een aanhanger/caravan van enige betekenis wel weinig.
De oplossing om dan meer achter de as van de caravan te laden is begrijpelijk en zeker een oplossing om de kogeldruk lager te krijgen maar dan neemt de slingerneiging wel enorm toe.

Er zijn drie kogeldrukken:
1- de kogeldruk die de autofabrikant opgeeft
2- de kogeldruk die de fabrikant van de trekhaak opgeeft
3- de kogeldruk die de aanhanger/caravan fabrikant opgeeft.

Weet jij of de 60 kilo is gebaseerd op de trekhaakfabrikant of de autofabrikant.

Ik rij met: auto leeg 1600 kilo, beladen 2100 kilo, caravan beladen 1500 kilo en kogeldruk 85. en dus ook met BE.
De C10 weegt zo'n 2100 kg en heeft dus al gauw 250 kg extra op de achteras t.o.v. je auto van 1600 kg. Die paar kg kogeldruk minder ga je echt niet merken.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:29
60kg is sowieso erg weinig.
Dat betekent ook dat je met een fietsendrager al gauw er overheen gaat.

Fietsendrager: 18kg
Stadsfiets: 20kg

Dus 2 stadsfietsen kan maar net, elektrische fietsen gaan gewoon niet.

• Drukkert
martijn v o schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:17:

Geen idee, dat is de opgave fabrikant/dealer.

Ik heb geen BE, mijn auto is leeg iets van 1300 kg. Mijn vouwwagen weegt beladen denk ik ongeveer 900 kg.
Ik zit met mijn huidige aanhanger ook wat boven mijn max. toelaatbare kogeldruk: toegestaan 80 kg, in de praktijk ongeveer 85-90 kg.

• Drukkert
RobbieT schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:05:
60kg is sowieso erg weinig.
Dat betekent ook dat je met een fietsendrager al gauw er overheen gaat.

Fietsendrager: 18kg
Stadsfiets: 20kg

Dus 2 stadsfietsen kan maar net, elektrische fietsen gaan gewoon niet.
Dat is precies mijn punt. Wanneer je reeel kijkt is 60 kg gewoon te weinig in mijn ogen.

• Drukkert
Maar ik vraag mij af wanneer je zeg maar naar 75 kilo gaat, of de auto dit ook fijn gaat vinden.

Ik kan mij een verhaal herinneren van iemand die met een Dacia en een fietsendrager z'n fietsen zag dansen achter de auto omdat de carrosserie van de auto eigenlijk helemaal niet gemaakt was voor een trekhaak met iets gewicht eraan.
Dat is dus mijn horror scenario. Je kiest voor een auto met 60 kg kogeldruk terwijl dit in de praktijk gewoon drama is.

• RobbieT
Drukkert schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:12:
Maar ik vraag mij af wanneer je zeg maar naar 75 kilo gaat, of de auto dit ook fijn gaat vinden.

Ik kan mij een verhaal herinneren van iemand die met een Dacia en een fietsendrager z'n fietsen zag dansen achter de auto omdat de carrosserie van de auto eigenlijk helemaal niet gemaakt was voor een trekhaak met iets gewicht eraan.
Dat is dus mijn horror scenario. Je kiest voor een auto met 60 kg kogeldruk terwijl dit in de praktijk gewoon drama is.
Los van of de auto het fijn vindt, denk ik dat het verzekeringstechnisch een probleem kan zijn als je wat gebeurd.
Stel die fietsendrager dondert eraf op de snelweg, en een motorrijder rijdt achter je.

Kan maar zo dat je strafrechtelijk aansprakelijk bent als je over de kogeldruk heen bent gegaan.

Is maar de vraag of je dat risico wil nemen door met meer op de kogel te gaan rijden dan volgens de spec’s mag.

• Drukkert
Ook nog een punt om mee te nemen in de overweging. En geen onbelangrijke!

• Drukkert
Ik vraag mij alleen af hoe ze op die 60 kg komen, is dat (zoals @guido66 al aangaf) vanuit de fabrikant of de trekhaak leverancier?

• RobbieT
Drukkert schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:21:
Ik vraag mij alleen af hoe ze op die 60 kg komen, is dat (zoals @guido66 al aangaf) vanuit de fabrikant of de trekhaak leverancier?
De beperking is meestal het chassis / achtervering van de auto lijkt mij.
Kan een dingetje met sterkte van de achtervering of chassis zijn.

Of misschien dat door de overhang er dusdanig veel moment ontstaat dat het weggedrag er teveel onder te lijden heeft.

Maar goed, uiteindelijk doet het er niet zoveel toe wat de exacte reden is.
Je zult het er maar mee moeten doen, verandert krijg je het niet.

En als het niet voor je toepassing voldoet dan op zoek naar een ander model.

• Drukkert
Dat zal waarschijnlijk de conclusie zijn ben ik bang.

Jammer, want de auto is best aantrekkelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Drukkert op 17-01-2026 20:49 ]

Pagina: 1