Vraag

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Mijn vraag
Wij verwarmen momenteel met een warmtpomp een itho amber. Voor het sww hebben we momenteel nog een cv ketel hangen die al aardig op leeftijd is.
Nu spelen we met het idee om als de cv het begeeft een watervat erbij te gaan nemen voor 4 personen van itho. Dit watervat van 270 liter zou in praktijk ruim voldoende moeten zijn voor 4 personen als ik zo de ervaringen op tweakers moet lezen.
Ervaringen mogen gedeeld worden of dit ook daadwerkelijk genoeg is en of we dan ook de dames tenminste wat warmer kunnen douchen.

Nu de andere vraag bij onzr voordeur komt de gasleiding binnen waar een t stuk tussen gebouwd zit welke waarschijnlijk naar de buren loopt.
Stel wij willen de gasleiding laten verwijderen dan wil ik het liefst ook de gehele standleiding weg hebben omdat het er gewoon niet uit ziet. Heeft iemand hier ervaring mee ? want het lijkt me niet dat ik een gasleiding in huis moet houden welke de buren voorziet van gas ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOZ_TMiNlk6TRUjVV_cS5GTyCPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgyq3IF1pVa4eIoCfhtDjYgx.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Waarschijnlijk een huurappartement? If so dan contact opnemen met de verhuurder en met de netbeheerder.
Er loopt hier een topic over het (gratis) verwijderen van de gasaansluiting, misschien kun je daar nog wat info zoeken/vinden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:21
camel1987 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:20:
...
Stel wij willen de gasleiding laten verwijderen dan wil ik het liefst ook de gehele standleiding weg hebben omdat het er gewoon niet uit ziet. Heeft iemand hier ervaring mee ? want het lijkt me niet dat ik een gasleiding in huis moet houden welke de buren voorziet van gas ?
Beetje asociaal, vind je niet?
Verplaats je eens in de schoenen van de buren.
Omdat je aanvoer gasleiding "per ongeluk" door het huis van je buren komt (al tientallen jaren het geval) en je buurman gaat van het gas...(Weg standleiding)
Daarom zit jij nu ook zonder gas en daarmee in de kou.
Niet echt acceptabel, toch?

Ik denk dat ze alleen de meter komen verwijderen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Bram V
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:58
In mijn toenmalige appartement heb ik de aansluiting ook laten verwijderen. Het kraantje links wordt verzegeld, de meter verwijderd en de leiding afgedopt. De standleiding en aftakking blijven gewoon zitten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Natuurlijk moet de leiding naar de buren behouden blijven.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
want het lijkt me niet dat ik een gasleiding in huis moet houden welke de buren voorziet van gas ?
Als jij de verplaatsing betaald, dan denk ik dat je het wel kan voorstellen bij de buurman.

Maar onthoud, het is niet de buurman die die leiding weg wilt hebben. De kosten zullen voor jou zijn.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• camel1987
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:27:
Waarschijnlijk een huurappartement? If so dan contact opnemen met de verhuurder en met de netbeheerder.
Er loopt hier een topic over het (gratis) verwijderen van de gasaansluiting, misschien kun je daar nog wat info zoeken/vinden.
Het is een koopwoning 😅

• camel1987
  • Nu online
GarBaGe schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:34:
[...]

Beetje asociaal, vind je niet?
Verplaats je eens in de schoenen van de buren.
Omdat je aanvoer gasleiding "per ongeluk" door het huis van je buren komt (al tientallen jaren het geval) en je buurman gaat van het gas...(Weg standleiding)
Daarom zit jij nu ook zonder gas en daarmee in de kou.
Niet echt acceptabel, toch?

Ik denk dat ze alleen de meter komen verwijderen.
Ik zeg niet dat ik de leiding persee weg moet hebben het ziet er niet uit dat is een ding maar als dat de buren van gas voorziet ik dacht namelijk dat ze dan vanzelfspreken iets bij de buren naar binnen zouden brengen die hun dan voorziet van gas. Heb er geem ervaring mee vandaar de vraag ook hier heeft niks met asociaal te maken lijkt me ?

• camel1987
  • Nu online
Bram V schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:49:
In mijn toenmalige appartement heb ik de aansluiting ook laten verwijderen. Het kraantje links wordt verzegeld, de meter verwijderd en de leiding afgedopt. De standleiding en aftakking blijven gewoon zitten.
Een duidelijk antwoord dankjewel word hier als een asociaal persoon neergezet die een vraag stelt. 😂

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:27
Is die buurman een bovenwoning of een zijwoning? Als het een bovenwoning is, heb je dan niet te maken met VVE?

• camel1987
  • Nu online
Dapdodo schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:41:
Is die buurman een bovenwoning of een zijwoning? Als het een bovenwoning is, heb je dan niet te maken met VVE?
Het is gewoon een rijtjeshuis met de buren aan de zij het is ook gewoon een koopwoning.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:44
camel1987 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:38:
[...]
Ik zeg niet dat ik de leiding persee weg moet hebben het ziet er niet uit dat is een ding maar als dat de buren van gas voorziet ik dacht namelijk dat ze dan vanzelfspreken iets bij de buren naar binnen zouden brengen die hun dan voorziet van gas.
Het is vrij normaal dat leidingen van een woning over het terrein van andere woningen gaat, je moet daar ook aan mee werken. Het komt vooral voor bij leidingen door tuinen (gas, water electra, riolering, telecom), maar ook door huizen en in kruipruimtes. Als het goed is staat er ook een klein gedeelte over in het koopcontract (mijn notaris melde het uitgebreid in Nederlandse taal, wat op papier stond was niet te lezen ;) )

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

camel1987 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Het is gewoon een rijtjeshuis met de buren aan de zij het is ook gewoon een koopwoning.
Den zouden er afspraken op papier gezet moeten zijn over het gebruik van jouw ruimte voor de gasleiding van de buren. Daar heeft de makelaar/notaris je dan als het goed is op gewezen bij de koop

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Zal puur aan je netbeheerder liggen, zullen zij boven het T-stuk afdoppen of maken ze voor de buren een geheel nieuwe aansluiting op de hoofdleiding? De enige die die vraag kan eantwoorden is jouw netbeheerder

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:02

ericplan

5180 Wp PV

Liander is overal deze stalen gasleidingen aan het vervangen door kunststof of koper. Ook Stedin heeft een saneringsprogramma. Lijkt me dat deze aansluiting ook voor sanering in aanmerking komt zodat hij direct bij de buren naar binnen gaat.
Een stalen gasbuis kan doorroesten met alle risico’s van dien.

A'dam PVOutput

• Dapdodo
Bij elektra noemen ze het een doortikker en die worden verwijderd bij aanpassingen en komt er een nieuwe leiding vanaf de straat. Of dat bij gas geld weet ik niet.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:39
Mijn vraag
Nu de andere vraag bij onzr voordeur komt de gasleiding binnen waar een t stuk tussen gebouwd zit welke waarschijnlijk naar de buren loopt.
[Afbeelding]
Ik zou eerst eens onderzoeken of die standleiding daadwerkelijk voor de buren is. Voor hetzelfde geld is je huis ooit opgesplitst geweest en is die leiding boven ergens afgedopt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:42
Heb je al eens bij de buren gevraagd waar die van hun binnenkomt ^^ .
En zoals eerder gezegd, op termijn wordt dit sowieso al vervangen, dus zorg dat je met voor die vervanging van het gas af gaat. Heb je grote kans dat ze alles weg halen (tot voordeur), gezien dat goedkoper is dan vervangen.

• camel1987
  • Nu online
jurjen_g schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Ik zou eerst eens onderzoeken of die standleiding daadwerkelijk voor de buren is. Voor hetzelfde geld is je huis ooit opgesplitst geweest en is die leiding boven ergens afgedopt.
Waarschijnlijk loopt hij echt met een t splitsing naar de buren want bij de buren zit er iets in de gasleiding wat afentoe een tikkend geluid maakt en dat is dan hier echt in de leiding hoorbaar.

• camel1987
  • Nu online
99ruud99 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:06:
En zoals eerder gezegd, op termijn wordt dit sowieso al vervangen, dus zorg dat je met voor die vervanging van het gas af gaat. Heb je grote kans dat ze alles weg halen (tot voordeur), gezien dat goedkoper is dan vervangen.
Die komt op precies dezelfde plek binnen dat is bij al deze huisjes zo bj 1928 alles komt binnen bij de voordeur. Waarschijnlijk gaan we binnenkort een brief krijgen ook voor vervanging van de meter.
Hebben nu nog de analoge meter dus hij zal waarschijnlijk nog wel een keer vervangen worden de gasmeter.
De voorbereidingen voor een watervat duren namelijk wat langer als een paar dagen aangezien dan alles aangepast moet worden.

• camel1987
  • Nu online
Dapdodo schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:49:
Bij elektra noemen ze het een doortikker en die worden verwijderd bij aanpassingen en komt er een nieuwe leiding vanaf de straat. Of dat bij gas geld weet ik niet.
Heb echt geen flauw idee ik ga ook maar eens contact leggen met enexis eens kijken wat hun zeggen.
Ik denk zal hier de vraag eens stellen mischien is er een soortgelijke situatie dan had ik hier het antwoord gehad.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Dit watervat van 270 liter zou in praktijk ruim voldoende moeten zijn voor 4 personen als ik zo de ervaringen op tweakers moet lezen.
Ervaringen mogen gedeeld worden of dit ook daadwerkelijk genoeg is en of we dan ook de dames tenminste wat warmer kunnen douchen.
Het is vloeken in de duurzaamheidskerk, maar in plaats van vliegen en voor elke scheet de auto pakken, is onze zonde om wat langer en heter te douchen.

Onze Bellyse warmtepompboiler van 300 liter op 50 graden is na 30 minuten douchen op 38~40 graden toch echt lauw. Dan moet hij weer een paar uur stampen om het water weer goed warm te krijgen.

Dat betekent dat we niet kort op elkaar 10-15 minuten kunnen douchen, want daarna is het water dus voorlopig wat kouder.

Ik moet nog experimenteren met het verbruik wanneer we de standbytemperatuur verhogen. En nee, dit is geen regendouche.

Daarnaast: ik dacht dat je kapstok een vastzetrek voor geiten was, maar er staat "Coats", niet "Goats". :+

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mijn vraag
Wij verwarmen momenteel met een warmtpomp een itho amber. Voor het sww hebben we momenteel nog een cv ketel hangen die al aardig op leeftijd is.
Nu spelen we met het idee om als de cv het begeeft een watervat erbij te gaan nemen voor 4 personen van itho. Dit watervat van 270 liter zou in praktijk ruim voldoende moeten zijn voor 4 personen als ik zo de ervaringen op tweakers moet lezen.

[Afbeelding]
Is het wel een standleiding die gas brengt naar de buren? Of gaat het met een knikje naar de ingang van je meter en daarna gewoon naar boven naar je eigen cv ketel?

Ik vermoed het laatste.

Dan gaat alles tot en met de meter weg, alles er na is je eigen probleem.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Het is vloeken in de duurzaamheidskerk, maar in plaats van vliegen en voor elke scheet de auto pakken, is onze zonde om wat langer en heter te douchen.

Onze Bellyse warmtepompboiler van 300 liter op 50 graden is na 30 minuten douchen op 38~40 graden toch echt lauw. Dan moet hij weer een paar uur stampen om het water weer goed warm te krijgen.

Dat betekent dat we niet kort op elkaar 10-15 minuten kunnen douchen, want daarna is het water dus voorlopig wat kouder.

Ik moet nog experimenteren met het verbruik wanneer we de standbytemperatuur verhogen. En nee, dit is geen regendouche.

Daarnaast: ik dacht dat je kapstok een vastzetrek voor geiten was, maar er staat "Coats", niet "Goats". :+
Bijzonder wij hebben hier een 150 liter op 55 graden en eens per week 63 graden.
Daar kunnen we langer mee douchen voor er iets van afkoeling in het water gemerkt wordt.

Thermostaat kraan? En zo ja mischien niet/minder geschikt voor lage temperatuur warm water?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• camel1987
  • Nu online
Hooglander1 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Is het wel een standleiding die gas brengt naar de buren? Of gaat het met een knikje naar de ingang van je meter en daarna gewoon naar boven naar je eigen cv ketel?

Ik vermoed het laatste.

Dan gaat alles tot en met de meter weg, alles er na is je eigen probleem.
Nee de staande leiding aan de onderkant van de meter gaat de grond in en waarschijnlijk naar de straatzijde.
Waar je het t stuk ziet net onder de meter daar loopt waarschijnlijk een pijp naar de buren die de buren voorziet van gas.
mijn leiding naar de cv zie je door het plafond naar boven gaan.
Alles hier is eruit geweest en heb zelf alles aangelegd.

• camel1987
  • Nu online
CodeCaster schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Vind net als ronald zegt hierboven dit ook wel bijzonder.
Ik heb een itho amber 65 en volgens de ervaringen in het amber topic schijnt de warmtepomp het zelfs aan te kunnen tijdens een douchebeurt het water gewoon op temperatuur te houden.
Maar ik moet echt wel even een deskundige langs laten komen vermoed ik.
Ik heb een echtscheiding als ik hier een vat neerzet en de dames niet lekker warm kunnen douchen of naar 10 minuten koud water hebben.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ronald.42 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Bijzonder wij hebben hier een 150 liter op 55 graden en eens per week 63 graden.
Daar kunnen we langer mee douchen voor er iets van afkoeling in het water gemerkt wordt.

Thermostaat kraan? En zo ja mischien niet/minder geschikt voor lage temperatuur warm water?
Wel een thermostaatkraan van een jaar of tien oud, maar het display van de boiler meldt ook echt temperaturen rond de 25 graden na een half uur constant gebruik.
camel1987 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:44:
[...]

Vind net als ronald zegt hierboven dit ook wel bijzonder.
Ik heb een itho amber 65 en volgens de ervaringen in het amber topic schijnt de warmtepomp het zelfs aan te kunnen tijdens een douchebeurt het water gewoon op temperatuur te houden.
Maar ik moet echt wel even een deskundige langs laten komen vermoed ik.
Ik heb een echtscheiding als ik hier een vat neerzet en de dames niet lekker warm kunnen douchen of naar 10 minuten koud water hebben.
Die van ons is een standalone ventilatiewarmtepompboiler, dus heel hard warmt dat niet op tijdens gebruik. Inderdaad niet vergelijkbaar met een Itho Amber.

[ Voor 39% gewijzigd door CodeCaster op 17-01-2026 10:50 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:06:
Laat dit maar gewoon aan de netbeheerder over. Alles voor de meter(s) is verantwoordelijkheid netbeheerder.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

CodeCaster schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Wel een thermostaatkraan van een jaar of tien oud, maar het display van de boiler meldt ook echt temperaturen rond de 25 graden na een half uur constant gebruik.

[...]

Die van ons is een standalone ventilatiewarmtepompboiler, dus heel hard warmt dat niet op tijdens gebruik.
Waar zit de sensor van die meting? Bij ons halverwege en door de gelaagdheid in de boiler geeft die na een tijdje douchen ook een lage temperatuur aan. De bovenste helft van het vat is dan nog wel op een comfortabele temperatuur.
Wel heb ik gemerkt dat het starten van de warmtepomp (5kw) dan de gelaagdheid een beetje om zeep helpt doordat deze niet in staat is om de temperatuur in de spiraal voldoende snel op temperatuur te krijgen. Door het tegenstroomprincipe gaat hij het water bovenin de boiler dan juist afkoelen. Als we wachten met starten van de warmtepomp kunnen we langer genieten van warm water. Ik wil dat nog eens automatiseren, nu doe ik dat nog handmatig.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:51
@camel1987 Ik zit een appartement, dus een "standleiding" voor gas wat ook naar de buren gaat. Iemand is hier van het gas af en daar hebben ze simpelweg de gasmeter weggehaald, aan de kant van de woning een standaard dop en aan de kant van de netbeheerder een dop met een slot erop.
Dat mag je verwachten als minimale oplossing als je van het gas af wil.

In jou geval is het enige waar je op kan hopen dat ze bezig zijn op het gasnet te vernieuwen en dat ze van zo'n gedeelde aansluiting af willen. Dus nieuwe aansluiting direct naar de buren via hun eigen grond en dat bij jou alles weg is. Want netbeheerder zijn er niet heel erg happig op dat er een gasaansluiting in jou woning zit waar je mogelijk gratis gas vanaf kan tappen.

PS; als je handig bent, wellicht een mooi project om een mooie kapstok te maken die de gasleiding mooi verbergt?

[ Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 17-01-2026 11:09 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

camel1987 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Nee de staande leiding aan de onderkant van de meter gaat de grond in en waarschijnlijk naar de straatzijde.
Waar je het t stuk ziet net onder de meter daar loopt waarschijnlijk een pijp naar de buren die de buren voorziet van gas.
Kan je een detailfoto maken van waar jij denkt dat het naar de buren gaat? Want ik zie niks wat daar op lijkt. Wel iets wat misschien op een oude afsluiter lijkt. Ik gok dat je buren gewoon een eigen aansluiting hebben en dat er dus niks aan de hand is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hooglander1 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Kan je een detailfoto maken van waar jij denkt dat het naar de buren gaat? Want ik zie niks wat daar op lijkt. Wel iets wat misschien op een oude afsluiter lijkt. Ik gok dat je buren gewoon een eigen aansluiting hebben en dat er dus niks aan de hand is.
Als je inzoomt op deze foto heb je detail genoeg, poster is toch bij de buren geweest om te kijken

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Dapdodo
WouterG schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Waar zit de sensor van die meting? Bij ons halverwege en door de gelaagdheid in de boiler geeft die na een tijdje douchen ook een lage temperatuur aan. De bovenste helft van het vat is dan nog wel op een comfortabele temperatuur.
Wel heb ik gemerkt dat het starten van de warmtepomp (5kw) dan de gelaagdheid een beetje om zeep helpt doordat deze niet in staat is om de temperatuur in de spiraal voldoende snel op temperatuur te krijgen. Door het tegenstroomprincipe gaat hij het water bovenin de boiler dan juist afkoelen. Als we wachten met starten van de warmtepomp kunnen we langer genieten van warm water. Ik wil dat nog eens automatiseren, nu doe ik dat nog handmatig.
Of je zoekt een boiler waarbij de spira(a)l(en) in de onderste helft zitten.
Ik heb ook mijn eerste (zonne)boiler na 2 jaar weggedaan. Spiraal zat ook te hoog.
Nu een 200L met 2 spiralen in de onderste helft. 1 voor WP en 1 voor zonneboiler.
Zag het maar als leergeld. Hoewel er nog veel fabrikanten verkeerde maken in mijn ogen.

• Trichoglossus
  • Laatst online: 12:10
camel1987 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:22:
[...]

Die komt op precies dezelfde plek binnen dat is bij al deze huisjes zo bj 1928 alles komt binnen bij de voordeur. Waarschijnlijk gaan we binnenkort een brief krijgen ook voor vervanging van de meter.
Hebben nu nog de analoge meter dus hij zal waarschijnlijk nog wel een keer vervangen worden de gasmeter.
De voorbereidingen voor een watervat duren namelijk wat langer als een paar dagen aangezien dan alles aangepast moet worden.
Bij de buren ziet het er dus precies zo uit als bij jullie op de foto? Hoofdkraan links, aansluiting op de gasmeter met een anaconda. En vanaf de uitlaat van de gasmeter een binnenleiding door het plafond zo te zien.

Ik zou toch graag een foto willen zien van de rechterkant van de gasmeter. Waar het T-stuk? zit. Is dat mogelijk? Op de foto is dat niet te zien aan de rechterkant. Lijkt nu op een bocht.
Alles tot en met de gasmeter is van de netbeheerder. De leiding na de uitlaat van de gasmeter is van de bewoner.

Normaal gesproken, als we gasleidingen schouwen, kijken we in de kruipruimte van de huizen, om te zien waar de gasleiding binnen komt. Vaak een zoekplaatje. Vroeger kwam het regelmatig voor dat er één gasleiding in de kruipruimte naar binnen kwam, en daar werd die gesplitst. Een gasleiding voor het huis van binnenkomst, en een gasleiding voor de buren. Bij sanering krijgt nu iedereen een eigen gasleiding.

[ Voor 6% gewijzigd door Trichoglossus op 17-01-2026 12:07 ]

• Trichoglossus
  • Laatst online: 12:10
camel1987 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Dan moet je bij de buren dus een gasleiding door de muur zien komen op die plek. Wat wij niet kunnen zien, achter de meter. Maar als er bij buren ook een stijgleiding uit de grond komt, gaat dat verhaal niet op.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:59
Trichoglossus schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:05:
Ik zou toch graag een foto willen zien van de rechterkant van de gasmeter. Waar het T-stuk? zit. Is dat mogelijk? Op de foto is dat niet te zien aan de rechterkant. Lijkt nu op een bocht
Rechts onder meter zie ik duidelijk een T-stuk, waarvan de aftakking in de muur verdwijnt.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
@camel1987 Ik zou er vanuit gaan dat de netbeheerder het leidingwerk tot aan het flexibele deel voor de meter laat zitten als het gas laat afsluiten. Uiteraard kan de netbeheerder de leiding (op jouw kosten) verwijderen en (op jouw kosten) een nieuwe aansluiting maken bij de buren.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
FredvZ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:23:
@camel1987 Ik zou er vanuit gaan dat de netbeheerder het leidingwerk tot aan het flexibele deel voor de meter laat zitten als het gas laat afsluiten. Uiteraard kan de netbeheerder de leiding (op jouw kosten) verwijderen en (op jouw kosten) een nieuwe aansluiting maken bij de buren.
Verwijderen van de gasleiding is gratis als je de netbeheerder de planning laat doen. Heb ik ruim een jaar geleden laten doen,

• FredvZ
Prisma16 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:32:
Verwijderen van de gasleiding is gratis als je de netbeheerder de planning laat doen. Heb ik ruim een jaar geleden laten doen,
De situatie van TS is een uitzonderlijke, ik vermoed dat de netbeheerder dan alleen het stukje tussen de T-splitsing en de meter verwijdert. Zoals hier uitgelegd voor "hoogbouw".
Ik verwacht dat er voor het verplaatsen van de aansluiting van de buren alsnog kosten worden gerekend.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
camel1987 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:22:
[...]

Als die op precies dezelfde plek binnenkomt dan kan die aftakking toch nooit naar je buren gaan? Dan komt die leiding bij de buren dus ook van onder uit de vloer, naast de deur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Vermoedelijk komt de leiding bij de buren dan uit de muur i.p.v. uit de grond.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
[...]
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Oj4M50U.png

Ik zie op de foto nergens een T of een standleiding. Alleen je eigen leidingwerk via de gasmeter naar boven (waar waarschijnlijk je eigen ketel zich bevindt?)
Pagina: 1