Welk merk micro-omvormer is het beste voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vlix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:59

vlix

Slee-jur, Slee-jur!

Topicstarter
Hoi tweakers,

Ik heb een paar maanden geleden mijn eerste huis gekocht, en ben mij nu aan het oriënteren op mijn eerste zonnepanelen (er ligt momenteel nog niks). Behoorlijke leek nog, maar ben me enthousiast aan het inlezen :) .
  • Wens: ca. 12 zonnepanelen
  • Huidige aansluiting: 1x40A
  • Neig naar micro-omvormers ivm met mogelijk wat schaduwproblemen, en een niet geheel onderbouwd idee dat het nieuwer/beter/toekomstbestendiger is
  • Ambitie om alles te gaan beheren met Home Assistant
  • Nu nog geen thuisbatterij maar wel in de nabije toekomst (1-3 jaar)
  • Ambitie om dan ook een dynamisch contract te nemen en slim terug te leveren
Ik heb al wat offertes aangevraagd, waarin qua micro-omvormers tot nu toe Enphase en APsystems naar boven komen. Enphase heeft een uitgebreid eigen topic op dit forum, en een andere fabrikant genaamd Hoymiles ook. Gek genoeg lijkt APsystems geen eigen topic te hebben, terwijl dat toch best een "grote" naam lijkt te zijn?

Ik heb van één installateur APsystems aangeraden gekregen ipv Enphase, omdat de APsystems micro-omvormers een hoger vermogen hebben (440W versus 380W per paneel) en daarom beter zouden passen bij de hogere Wattpiek panelen van dit moment. Kan iemand dit verhaal soms van wat duiding voorzien? Het klinkt logisch, maar tegelijkertijd denk ik toch dat die andere fabrikanten net zo goed oplossingen moeten hebben die goed werken met moderne zonnepanelen die allemaal 400+ Wp zijn?

Kan iemand soms ook iets zeggen over welk merk het meest "tweakervriendelijk" is? Daarmee bedoel ik vooral: gemak waarmee het systeem te integreren is in een thuismanagementoplossing (Home Assistant), zo min mogelijk afhankelijkheid van de cloud, makkelijk uitbreidbaar met thuisaccu in de toekomst, etc.

Ik kijk uit naar jullie commentaar, bedankt!

Don't be afraid to waste your time... just waste it well

Alle reacties

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb geen ervaring met APsystems maar ik heb wel Enphase-micro-omvormers en die zijn imho allesbehalve tweaker-vriendelijk. De data lees je uit via een los apparaat (Envoy) dat bij mij al 2 keer kapot is gegaan. De tweede keer zou vervanging 175 euro kosten, waar ik voor bedankt heb. Als je die Envoy openmaakt kom je erachter dat je nooit iets zou kunnen repareren aan die dingen omdat er een transparante laag epoxy oid over het pcb is gegoten. Uitlezen van data ging ooit lokaal maar je bent nu afhankelijk van de cloud van Enphase om een token op te halen (elke 6 maanden ofzo, ik weet het niet precies zeker).

Uiteindelijk werkt het dan wel (zolang je Envoy niet overlijdt althans) dus je kunt er in principe je doel mee bereiken binnen HomeAssistant, maar nadat de tweede Envoy bij mij kapot is gegaan wil ik eigenlijk het liefst helemaal niks meer met Enphase te maken hebben, en komt er bij mij nooit meer iets nieuws in huis van ze.

Saved by the buoyancy of citrus

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier al jaren Enphase (sinds 2020) en niets dan lof.

Lees al jaar en dag de envoy lokaal uit voor Home Assistant en ik heb de afgelopen 2 jaar in ieder geval geen tokens hoeven op te halen met een custom integratie. (Enphase envoy DEV)

Dus zo te lezen verschilt het per user...

[ Voor 27% gewijzigd door Vorkie op 16-01-2026 17:24 ]

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heel flauw: waarom kijken naar opties die misschien helemaal niet relevant zijn?

Je geeft zelf al aan dat de keuze niet onderbouwt is. Verdiep je eens in string omvormers vs micros icm de ligging van je dak en schaduw, dan weet je waar je naar moet zoeken.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• vlix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:59

vlix

Slee-jur, Slee-jur!

Topicstarter
DaWizza schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:45:
Heel flauw: waarom kijken naar opties die misschien helemaal niet relevant zijn?

Je geeft zelf al aan dat de keuze niet onderbouwt is. Verdiep je eens in string omvormers vs micros icm de ligging van je dak en schaduw, dan weet je waar je naar moet zoeken.
Ben ik ook zeker mee bezig om me daarin te verdiepen, maar welk type omvormer voor mij het meest geschikt is, is geloof ik best een ingewikkelde vraag om te beantwoorden, en ik wou mijn vraag niet moeilijker/uitgebreider maken dan ie nu al is...

Ik ben er inderdaad nog niet over uit of ik überhaupt micro-omvormers moet willen. Maar áls ik die zou nemen, welke zijn dan het best voor mij?

Don't be afraid to waste your time... just waste it well

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23

Cyphax

Moderator LNX
Vorkie schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:23:
Hier al jaren Enphase (sinds 2020) en niets dan lof.

Lees al jaar en dag de envoy lokaal uit voor Home Assistant en ik heb de afgelopen 2 jaar in ieder geval geen tokens hoeven op te halen met een custom integratie. (Enphase envoy DEV)

Dus zo te lezen verschilt het per user...
Ja, per firmwareversie is dat geloof ik. Heb er een tijdje geluk mee gehad. Ik hoop voor je dat het zo blijft werken. Maar de richting die Enphase op is gegaan is uiteindelijk niet zo Tweakersvriendelijk.

Saved by the buoyancy of citrus

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:43
Cyphax schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:19:
Als je die Envoy openmaakt kom je erachter dat je nooit iets zou kunnen repareren aan die dingen omdat er een transparante laag epoxy oid over het pcb is gegoten.
Dat is conformal coating, meestal prima te verwijderen met de juiste pcb cleaner.
De rest klopt, enphase is erg gesloten. Je kunt wel wat info uit de envoy krijgen of via een een api, maar aansturen is geen optie. Gelukkig heb je de envoy/gateway niet nodig om energie op te wekken, en kun je micro's veilig met een contactor onder last onderbreken.
Mijn envoy doet het overigens al 5 jaar goed, dus ymmv.

Alle merken omvormer zullen iets van een gateway nodig hebben, ze hebben immers geen ethernet plug op het dak. Dus dat is potato, potahto.

Mijn suggestie, als je inzicht wil in de energie opwek van any merk micro's, plaats een tussenmeter.
Als je zelf wil sturen hoeveel de omvormer levert, neem een string omvormer en dan is helaas solaredge de enige die kan concurren tegen het schadumanagement van micro's door de optimizers.

Dat APSystems hoger vermogen omvormers heeft lijkt een goed verkoopargument, maar kan in relaiteit weinig opbrengen. ik raad je aan het enphase topic te bekijken, daar staat een calculator sheet gemaakt om te voorspellen hoeveel invloed die lagere Watt-piek nou eigenlijk heeft.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:24
vlix schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:08:
Hoi tweakers,

Ik heb een paar maanden geleden mijn eerste huis gekocht, en ben mij nu aan het oriënteren op mijn eerste zonnepanelen (er ligt momenteel nog niks). Behoorlijke leek nog, maar ben me enthousiast aan het inlezen :) .
  • Wens: ca. 12 zonnepanelen
  • Huidige aansluiting: 1x40A
  • Neig naar micro-omvormers ivm met mogelijk wat schaduwproblemen, en een niet geheel onderbouwd idee dat het nieuwer/beter/toekomstbestendiger is
  • Ambitie om alles te gaan beheren met Home Assistant
  • Nu nog geen thuisbatterij maar wel in de nabije toekomst (1-3 jaar)
  • Ambitie om dan ook een dynamisch contract te nemen en slim terug te leveren
Ik heb al wat offertes aangevraagd, waarin qua micro-omvormers tot nu toe Enphase en APsystems naar boven komen. Enphase heeft een uitgebreid eigen topic op dit forum, en een andere fabrikant genaamd Hoymiles ook. Gek genoeg lijkt APsystems geen eigen topic te hebben, terwijl dat toch best een "grote" naam lijkt te zijn?

Ik heb van één installateur APsystems aangeraden gekregen ipv Enphase, omdat de APsystems micro-omvormers een hoger vermogen hebben (440W versus 380W per paneel) en daarom beter zouden passen bij de hogere Wattpiek panelen van dit moment. Kan iemand dit verhaal soms van wat duiding voorzien? Het klinkt logisch, maar tegelijkertijd denk ik toch dat die andere fabrikanten net zo goed oplossingen moeten hebben die goed werken met moderne zonnepanelen die allemaal 400+ Wp zijn?

Kan iemand soms ook iets zeggen over welk merk het meest "tweakervriendelijk" is? Daarmee bedoel ik vooral: gemak waarmee het systeem te integreren is in een thuismanagementoplossing (Home Assistant), zo min mogelijk afhankelijkheid van de cloud, makkelijk uitbreidbaar met thuisaccu in de toekomst, etc.

Ik kijk uit naar jullie commentaar, bedankt!
je kan beter voor enphase kiezen en die piek is niet zo belangrijk

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan je eens uitleggen waarom je een micro omvormer wilt?
Een goede stringomvormer kan ook prima met (harde) schaduw overweg, tenzij er een rij bomen voor je huis staat.

en deze aanvullen aub Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-01-2026 18:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:50
DaWizza schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:45:

Dit.

Hoeveel loop je potentieel mis?
Hoeveel duurder is de installatie?
Hoe duur is het als iemand betaald moet worden als een micro omvormer defect raakt?

Een simpele stringomvormer begint met een veel lagere total cost of ownership.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50
Wat @DaWizza zegt... kom met foto's of plattegronden van je dak, mogelijk kan een string omvormer gewoon alsnog. Panelen hebben bypass diodes, de betere omvormers hebben tegenwoordig schaduwmanagement.

Enphase is vooral handig bij moeilijke daken en leuk als je gek bent van statistieken per paneel.
Dat piekvermogen is overigens niet zo'n groot issue, meeste van die opwek gaat toch gratis of met terugleverkosten terug het net in. Ik heb hier 6x435 op een Goodwe omvormer liggen, ik weet in de zomer niet wat ik met die stroom moet :X.

Verder eens met hierboven: string is simpeler en goedkoper dan micros. Enphase geeft 20 jaar garantie, maar als over 8 jaar je installateur failliet is mag je zelf iemand betalen om voor jou het dak op te gaan, en of je dan een compatible omvormer krijgt die werkt met je installatie of dat Enphase een simpele credit doet is nog maar afwachten.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:57

PeaceNlove

Deugleuter

Sommige thuis batterijen kan je ook wat zonnepanelen op aansluiten, aangezien je zegt dat die er binnenkort ook komt wellicht het overwegen waard, want dan hoef je nu in feite geen omvormer meer te kopen en de opslag vind net wat efficiënter plaats.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:32
_JGC_ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:09: betere omvormers hebben tegenwoordig schaduwmanagement.
Correctie: elke prul van een omvormer die je conform netcode aan het openbaar net mag hangen heeft schaduwmagement… het verschil zit hem in de snelheid en efficiëntie dat ze het globaal maximum vinden en niet hangen op lokaal maximum met lagere opbrengst.

Met de ironische notitie: veel merken micro omvormers kunnen geen intra-paneel schaduwbeheer wegens minimum Vmpp boven 2/3e paneel spanning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:40
String al the way, micros zijn juist lock in en niet toekomstbestendig.
Als je tweak-gehalte belangrijk vindt kijk je gewoon naar home-assistant en welke merken daar een goede ondersteuning hebben.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:04

Rmg

Apsystems ds3 micros op het dak liggen hier, micros gekozen vanwege dakvlakken, geen goeie plek in huis voor de omvormer en slechte ervaringen met geklik en gezoem uit omvormer binnenhuis, en het scheelde niet veel destijds

Ik heb er een kastje bij APS ECU, die doet de verbinding tussen de micros en het internet. Er is voor home assistant een plugin. Kan ik per omvormer gegevens zien.

Het enige probleem wat ik had is dat de ECU af en toe netwerk verliest, omvormers blijven gewoon doorwerken. Nu opgelost met een stekker die ik via home assistant 1x per week snachts een paar minuten uitzet

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 16-01-2026 19:35 ]

Pagina: 1