bescherming voor snowboarding

Pagina: 1
Acties:

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:58
Hoi allen,

Dit jaar ga ik na een lange periode weer snowboarden. Het leek me verstandig om in elk geval knie- en stuitbescherming aan te schaffen; een helm huur ik ter plekke. Vroeger (ongeveer 20 jaar geleden) heb ik veel gesnowboard zonder bescherming, en dat heeft destijds tot flinke blessures geleid. Dat wil ik nu voorkomen.

Dit wordt mijn eerste wintersportvakantie in lange tijd. Hoewel ik er veel zin in heb, merk ik wel dat het snel een dure aangelegenheid wordt voor iets wat je waarschijnlijk maar één keer per jaar doet.

Op basis van wat eigen onderzoek ben ik uitgekomen op de volgende bescherming:
Demon FlexForce X D3O/XRD protectorshort

Demon Hyper Knee X D3O kniebeschermers

Ik ga uitsluitend downhill rijden, geen park of tricks. Destijds heb ik beide knieën zwaar gekneusd, en dat wil ik absoluut niet opnieuw meemaken.

Tegelijk maak ik me wat zorgen over warmte en comfort, gezien de synthetische materialen die in dit soort bescherming worden gebruikt.

Wat ik graag wil weten:
1. Hebben mensen praktische ervaringen met deze of vergelijkbare kniebeschermers / protectorshorts (comfort, pasvorm, warmte, effectiviteit)?
2. Zijn er betere alternatieven of merken die jullie voor dit doel zouden aanraden?
3. Weet iemand een winkel in de buurt van Arnhem waar je verschillende modellen kunt passen? Intrasport en deacthlon hebben een zeer beperkt aanbod in dat opzicht.

Alvast dank voor het meedenken en delen van ervaringen!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:53
Er is een topic waarin je vragen onlangs nog zijn besproken:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1989042

Maar even voor mezelf sprekend: kniebeschermers voor volleybal zijn een stuk goedkoper en doen het ook prima (en, ja, ik had ze toch al voor die sport)
Daarnaast ooit een crashpant gekocht in de uitverkoop. Is eigenlijk voor inline skaten dus een stuk dunner dan een pant voor snowboarden geloof ik. Maar werkt prima.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt prima bump pants (of crashpants of protector shorts) kopen voor een euro of 40. Elke respectabele winkel die ski-/snowboardspul verkoopt heeft ze wel.

Als je zo lang niet gesnowboard hebt en destijds flinke blessures hebt opgelopen, misschien een opfrislesje doen? Je bent ook twintig jaar ouder, blessures krijg je dan meestal sneller en duren langer.

Qua warmte neem ik aan dat je bedoelt dat het te warm wordt? Daar had ik met zo'n ding aan geen extra last van, ik had het uberhaupt warm door het snowboarden :P Iets met laagjes en eventueel ventilerende jas.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 16-01-2026 15:54 ]

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:58
pagani schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:52:
Je kunt prima bump pants (of crashpants of protector shorts) kopen voor een euro of 40. Elke respectabele winkel die ski-/snowboardspul verkoopt heeft ze wel.

Als je zo lang niet gesnowboard hebt en destijds flinke blessures hebt opgelopen, misschien een opfrislesje doen? Je bent ook twintig jaar ouder, blessures krijg je dan meestal sneller en duren langer.

Qua warmte neem ik aan dat je bedoelt dat het te warm wordt? Daar had ik met zo'n ding aan geen extra last van, ik had het uberhaupt warm door het snowboarden :P
jup, ik doe weer een beginnersles. Ben sws wel 20jar verder gegaan met krachtsport, dat levert ook wat op als het goed is.