Sinds een half jaar woon ik in een woning uit 1925, en ben aan het uitzoeken hoe en waar ik zonnepanelen kan plaatsen. Voor nu is er geen budget voor een thuisbatterij, maar in de toekomst is dit wel zeker een mogelijkheid.
Ik heb een aantal partijen benaderd voor een offerte, en deze lopen, zoals verwacht, best uiteen. Zowel qua configuratie als prijs. Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden.:strip_exif()/f/image/3yKGDDRty9ScPdgI6xNgcLvb.png?f=user_large)
A = Uitbouw met plat dak en dakramen. Beschikbare ruimte is ongeveer 5,40x2,50m
B = net geplaatste dakkapel (nog niet op foto). Bruikbare ruimte is ongeveer 5,0x1,90m
C = plat dak. Bruikbare ruimte ongeveer 5,40x1,80m.
B en C zitten op hetzelfde niveau, met de nokvorst als scheiding er tussen
Legplannen:
A:
:strip_exif()/f/image/T8wOnpDRnRJWwWGPKjWffbqg.png?f=user_large)
B (die heeft de dakkapel van de buren gebruikt om het te bepalen):
:strip_exif()/f/image/xZdlHUMA0c5PDVYSwSI3lbEq.png?f=user_large)
C:
:strip_exif()/f/image/pP8rVKeb64j8I6xX7VUsqfpS.png?f=user_large)
D1/2:
:strip_exif()/f/image/GeL88R4kdGnwodBsuxVvf4yI.png?f=user_large)
Twee partijen zijn bij mij thuis geweest, de rest heeft telefonisch de offerte opgesteld. Het is me wel duidelijk dat ik voor een opstelling met micro-omvormers ga ipv string. Dat is wat toekomstbestendiger. Qua plaatsing van het aantal panelen lopen ze nogal uiteen (tussen 5 en
, maar voor het gemak ga ik even uit van 8 panelen. Helaas zijn de offertes niet zo specifiek dat je de prijs per paneel ziet, dus het is niet helemaal appels met appels vergelijken momenteel.
Ik ben vooral benieuwd wat jullie van de voorgestelde panelen en omvormers vinden, en welke vragen ik zou moeten of kunnen stellen om wat meer helderheid te krijgen.
Als ik meer info moet toevoegen om feedback te krijgen, laat het vooral weten, ik ben een redelijke leek op dit gebied.
Ik heb een aantal partijen benaderd voor een offerte, en deze lopen, zoals verwacht, best uiteen. Zowel qua configuratie als prijs. Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Foto's
:strip_exif()/f/image/3yKGDDRty9ScPdgI6xNgcLvb.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto.A = Uitbouw met plat dak en dakramen. Beschikbare ruimte is ongeveer 5,40x2,50m
B = net geplaatste dakkapel (nog niet op foto). Bruikbare ruimte is ongeveer 5,0x1,90m
C = plat dak. Bruikbare ruimte ongeveer 5,40x1,80m.
B en C zitten op hetzelfde niveau, met de nokvorst als scheiding er tussen
Schaduw
Ligging is zuidwesten, geen schaduw.Jaarverbruik
Onbekend, maar met een driepersoons huishouden zonder EV, warmtepomp etc ga ik uit van ongeveer 3000kWHHuidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aanwezigBudget en doel
Doel is om gebruik te dempen, bijv. de zwembadpomp en verwarming in de zomer, en voorbereid te zijn op een thuisbatterij of eventuele EV.Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet beslist, maar ik zeker niet zelf.Bijhouden van data
Essentieel. Mijn hele huis draait op Home Assistant, en ik wil overstappen op een dynamisch contract en via HA de zonnepanelen uitlezen en aansturen (of uitzetten).Reeds verkregen offertes
| Leverancier | A | B | C | D1 | D2 |
| Aantal panelen | 8 | 8 | 5 | 7 | 7 |
| Type panelen | Longi Hi-MO X6 Max Artist LR7-54HTB-470M | Ulica Solar UL-450M-108BDGN | Aiko 465 Wp Glas/Glas All Black | AEG N-type Back Contact 455Wp Bifacial Glas Glas Full Black | Bluesun HEX7 N-type 450Wp Bifacial Glas Glas Full Black |
| Omvormer | SolarEdge SE3000HDWave | SolarEdge SE3000H | GoodWe 1 string 3000-XS-30-3 | Hoymiles micro-omvormers | Hoymiles micro-omvormers |
| Optimizers | SolarEdge S500b | SolarEdge S440 | TIGO MC4 15A 700W | ||
| Vermogen per paneel | 470 | 450 | 465 | 455 | 455 |
| Totaal vermogen | 3760 | 3600 | 2325 | 3185 | 3185 |
| Prijs | € 3.980,49 | € 3.520,00 | € 3.343,36 | € 3.490,00 | € 3.210,00 |
| Prijs per Wp | € 1,06 | € 0,98 | € 1,44 | € 1,10 | € 1,01 |
A:
:strip_exif()/f/image/T8wOnpDRnRJWwWGPKjWffbqg.png?f=user_large)
B (die heeft de dakkapel van de buren gebruikt om het te bepalen):
:strip_exif()/f/image/xZdlHUMA0c5PDVYSwSI3lbEq.png?f=user_large)
C:
:strip_exif()/f/image/pP8rVKeb64j8I6xX7VUsqfpS.png?f=user_large)
D1/2:
:strip_exif()/f/image/GeL88R4kdGnwodBsuxVvf4yI.png?f=user_large)
Regio
Regio bollenstreek (Leiden/Nieuw-Vennep/Lisse)Twee partijen zijn bij mij thuis geweest, de rest heeft telefonisch de offerte opgesteld. Het is me wel duidelijk dat ik voor een opstelling met micro-omvormers ga ipv string. Dat is wat toekomstbestendiger. Qua plaatsing van het aantal panelen lopen ze nogal uiteen (tussen 5 en
Ik ben vooral benieuwd wat jullie van de voorgestelde panelen en omvormers vinden, en welke vragen ik zou moeten of kunnen stellen om wat meer helderheid te krijgen.
Als ik meer info moet toevoegen om feedback te krijgen, laat het vooral weten, ik ben een redelijke leek op dit gebied.
[ Voor 9% gewijzigd door mrwolf op 16-01-2026 16:37 ]
:strip_exif()/f/image/8JuXD1wk7uV7OfT6fI3IYYTd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V6b2czRRmhxpoGZInQaOtL0H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HjlEPh9aDJ2T6ObaAELQRaXz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5c1SuYdHUUmUwhMg48VxkYGy.jpg?f=fotoalbum_large)