Adviespost – Home server / homelab

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wyss
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil één zo energiezuinig mogelijk home server / homelab bouwen die 24/7 draait en de volgende taken combineert:

• Home automation (Home Assistant)
• Camera’s + lokaal AI (Frigate + Coral TPU?)
• Alarm / meldingen etc
• Media streaming zodat ik Netflix etc kan vervangen
• Eigen DNS / adblocking / VPN
• Lokale opslag van foto’s, video’s en backups zodat niet alles verdeeld is over verschillende cloud services
• Lokale datasets zoals wikipedia files etc
• In de toekomst: lokaal AI/LLM draaien (evt. met GPU's)

Alles moet lokaal draaien, zonder afhankelijkheid van cloud diensten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de EUR1500.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn huidige gedachte (nog open voor advies):

• 1 systeem i.p.v. losse NAS + server (als dit verdeeld over 2 moet i.v.m. energiebesparing, dan ook prima)
• CPU met voldoende cores voor virtualisatie
• 32 GB RAM, of gelijk 64?
• Meerdere SATA-poorten (6–8) voor HDD’s
• NVMe SSD voor OS/VM’s
• Mogelijkheid tot GPU (AI) + Coral USB TPU
• Zuinig idle-verbruik is belangrijk

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee,
Het moet energiezuinig zijn (lage idle is belangrijk) & stil & betrouwbaar omdat mijn data er op komt.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Wat advies of alles-in-1 verstandig is voor mijn usercase. Wat een geschikter is AMD/Intel qua CPU en eigenlijk wat jullie idee is voor de beste balans tussen energieverbruik en performance.

Eventuele alternatieven die ik over het hoofd zie.

Beste antwoord (via Wyss op 16-01-2026 09:26)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:15
Ik heb in eerste instantie een home automation setup gemaakt met een Pine64 met USB zigbee controller en zigbee2mqtt + domoticz. Later nog usb P1 kabel toegevoegd. Daarnaast jaren een (synology) nas gedraaid en via DLNA media met mijn TV gedeeld.
iets meer dan jaar geleden besloten de nas te vervangen (was al iets van 10 jaar oud) en toen gekozen voor een ugreen 6800pro met 3 schijven (later nog 2x nvme drives toegevoegd, wat beetje overkill blijkt te zijn). Mijn doel was initieel om jellyfin te kunnen draaien dus wilde fatsoenlijke CPU voor decoding (1250u in dit geval). Nadat ik dit (redelijk snel) actief had besloten om ook meer om te zetten. In het loop van vorig jaar heb ik de zigbee2mqtt + mqtt verplaatst naar de NAS (draait nu via docker en adapter via TCPI/IP - de slzb-06), en daarna domoticz ook verplaatst waarbij P1 nu via homewizard module loopt in plaats van USB module. Ondertussen ook domoticz vervangen door homeassistant (had ik veel eerder moeten doen :+) ). AL dit draait zonder problemen op de NAS, waarbij ik ook enigzins naar verbruik heb proberen te kijken, en dus geen "zware" computer wilde plaatsen (plus geen eigen onderhoud aan componenten en zo). Daarnaast draai ik ondertussen ook onder andere een dokuwiki, gitea (ongebruikt) en nginx op.

Ik meen dat Ugreen nu ook bezig is met een AI (npu enabled) NAS. Tijdens aanschaffen ook gekeken naar de terramaster. Synology expres links laten liggen omdat ik de prijs ten opzichte van de hardware tegen vond/vind vallen en qua software minder flexibel vind. Met een eigen OS/Build zou je nog meer controle over hardware capaciteiten hebben (en config) maar kost ook meer tijd/energie om goed bij te houden (ik vond het wel gemakkelijk om out-of-the-box te kunnen draaien).

tl;dr: ik zou kijken naar een (zwaarder model?) NAS. Je weet dan dat de hardware werkt, ze zijn redelijk zuinig en via docker redelijk makkelijk zaken te regelen (enige kennis van linux/docker is hier wel een pré).

Alle reacties

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:23

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik denk dat alles wat je wil weten, hier al staat:

Het grote zuinige server topic - deel 3

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Wyss
Dat ga ik eens doornemen, thanks!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:45
Ik heb dit behalve de laatste 2 punten in een ODroid H3 met 2 SSD's voor rond de 10 Watt.
Met al die services in docker (compose) en dan ben je een stuk goedkoper uit.

Een lokale wiki hosten zou daar nog prima bij kunnen.
Dat laatste punt is wel een hele uitdaging. Als er een echte GPU bij komt kijken zit je aan standaard mobo's vast, en die kunnen ook niet echt uitgezet worden als je er geen gebruik van maakt. Dus altijd een stuk hoger stroom verbruik.

De vraag is dus of je dat laatste punt echt nodig hebt.

• Wyss
SiErRa schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:00:
Ik heb dit behalve de laatste 2 punten in een ODroid H3 met 2 SSD's voor rond de 10 Watt.
Met al die services in docker (compose) en dan ben je een stuk goedkoper uit.

Een lokale wiki hosten zou daar nog prima bij kunnen.
Dat laatste punt is wel een hele uitdaging. Als er een echte GPU bij komt kijken zit je aan standaard mobo's vast, en die kunnen ook niet echt uitgezet worden als je er geen gebruik van maakt. Dus altijd een stuk hoger stroom verbruik.

De vraag is dus of je dat laatste punt echt nodig hebt.
Thanks!

Ik denk, mocht ik lokaal AI willen gaan draaien, zwaar, dat ik er niet aan onderuit kom om met 2 systemen te gaan werken omdat het inderdaad niet echt matched. Daarom was ik vooral benieuwd naar andere ideeen/ of mensen die daadwerkelijk al zo iets hebben draaien. Op dit moment heb ik nog geen home server/NAS.

Acties:
  • Beste antwoord

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:15
Ik heb in eerste instantie een home automation setup gemaakt met een Pine64 met USB zigbee controller en zigbee2mqtt + domoticz. Later nog usb P1 kabel toegevoegd. Daarnaast jaren een (synology) nas gedraaid en via DLNA media met mijn TV gedeeld.
iets meer dan jaar geleden besloten de nas te vervangen (was al iets van 10 jaar oud) en toen gekozen voor een ugreen 6800pro met 3 schijven (later nog 2x nvme drives toegevoegd, wat beetje overkill blijkt te zijn). Mijn doel was initieel om jellyfin te kunnen draaien dus wilde fatsoenlijke CPU voor decoding (1250u in dit geval). Nadat ik dit (redelijk snel) actief had besloten om ook meer om te zetten. In het loop van vorig jaar heb ik de zigbee2mqtt + mqtt verplaatst naar de NAS (draait nu via docker en adapter via TCPI/IP - de slzb-06), en daarna domoticz ook verplaatst waarbij P1 nu via homewizard module loopt in plaats van USB module. Ondertussen ook domoticz vervangen door homeassistant (had ik veel eerder moeten doen :+) ). AL dit draait zonder problemen op de NAS, waarbij ik ook enigzins naar verbruik heb proberen te kijken, en dus geen "zware" computer wilde plaatsen (plus geen eigen onderhoud aan componenten en zo). Daarnaast draai ik ondertussen ook onder andere een dokuwiki, gitea (ongebruikt) en nginx op.

Ik meen dat Ugreen nu ook bezig is met een AI (npu enabled) NAS. Tijdens aanschaffen ook gekeken naar de terramaster. Synology expres links laten liggen omdat ik de prijs ten opzichte van de hardware tegen vond/vind vallen en qua software minder flexibel vind. Met een eigen OS/Build zou je nog meer controle over hardware capaciteiten hebben (en config) maar kost ook meer tijd/energie om goed bij te houden (ik vond het wel gemakkelijk om out-of-the-box te kunnen draaien).

tl;dr: ik zou kijken naar een (zwaarder model?) NAS. Je weet dan dat de hardware werkt, ze zijn redelijk zuinig en via docker redelijk makkelijk zaken te regelen (enige kennis van linux/docker is hier wel een pré).

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:14

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wyss schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:02:
[...]

Thanks!

Ik denk, mocht ik lokaal AI willen gaan draaien, zwaar, dat ik er niet aan onderuit kom om met 2 systemen te gaan werken omdat het inderdaad niet echt matched. Daarom was ik vooral benieuwd naar andere ideeen/ of mensen die daadwerkelijk al zo iets hebben draaien. Op dit moment heb ik nog geen home server/NAS.
Ik heb toevallig ook een ODroid met daarop HA, zigbee2mqtt, wireguard, p1 meter, camera, en een file+media servertje. Ooit heb ik zwaardere zooi in huis gehad, maar de ervaring leert dat ik het constant uitzet na gebruik omdat het verbruik toch ietwat hoog wordt, zeker met GPU's in het spel. Daarom heb ik nu weer gewoon een zwaardere GPU in mijn workstation, een arm bordje in de kast, en alles wat ik lokaal niet kan draaien, draai ik elders. Dat scheelt veel onderhoud en stroomverbruik.

Mocht je het wel doen, kijk naar iets als openZFS of btrfs, scheelt veel kopzorgen. Liefste ook ECC ram.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 16-01-2026 09:25 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Bekijk naast het zuinige server topic ook Desktop Best Buy Guide/De beste thuisserver, daar kun je met een iets zwaardere voeding eventueel een videokaart als de Intel Arc Pro B50 in kwijt voor ML/AI - maar bedenk wel dat je dat wat stroomverbruik kost .

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 16-01-2026 11:11 ]

Pagina: 1