• stefgijs
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:32
Mijn vraag:
Zou je overstappen naar een energieleverancier met een vast maandelijks tarief voor een vaste jaarlijkse energiehoeveelheid (bijv. 6 MWh), waarbij ongebruikte energie naar het volgende jaar wordt overgedragen?

• MatMis
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:31
Waarom zou ik?

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:04
Alleen als ik er een e-reader en een weekend in een wellness-center bij cadeau krijg

• louisthegoat
  • Laatst online: 22:15
Ik zou dit alleen overwegen als ik maximaal 10% meer betaal dan bij mijn huidige contract. Als het duurder is dan dat, zou ik nooit overstappen. Dat komt vooral omdat ik het belangrijk vind om op voorhand precies te weten hoeveel ik aan het einde van de maand of het jaar moet betalen.

• stefgijs
@MatMis Zou je het niet leuk vinden om perfect op voorhand te weten wat je energiefactuur op het einde van de maand zou zijn?

• jakker78
  • Laatst online: 23:24
Ik zou dit wel overwegen ja. Niet eens per se om goedkoper uit te zijn, maar omdat ik dat hele gedoe met eindafrekeningen gewoon niet snap en er ook nul zin in heb om me daar telkens in te verdiepen.

Vast bedrag, vaste hoeveelheid, klaar. Geen gezeur met bijbetalen of terugkrijgen. Die eenvoud spreekt me veel meer aan dan steeds alles moeten narekenen.

• axsnelle
  • Laatst online: 21:57
Hangt van de prijs af. Ik zou moeten uitrekenen of het duurder uit komt

• stefgijs
@dfijma En wat als je dit met je ongebruikte energie op het einde van het jaar zou kunnen krijgen?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jakker78 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:41:
Ik zou dit wel overwegen ja. Niet eens per se om goedkoper uit te zijn, maar omdat ik dat hele gedoe met eindafrekeningen gewoon niet snap en er ook nul zin in heb om me daar telkens in te verdiepen.

Vast bedrag, vaste hoeveelheid, klaar. Geen gezeur met bijbetalen of terugkrijgen. Die eenvoud spreekt me veel meer aan dan steeds alles moeten narekenen.
Uhuh, en speciaal daarvoor maak je een nieuw account aan? Om dat te delen?

En nee, ik zou hier geen interesse in hebben, want de prijs gaat gegarandeerd heel dicht bij de prijs van 6MWh in dit voorbeeld komen bij een gewoon contract, dus dan moet je vooraf precies bedenken hoeveel je gaat gebruiken, anders betaal je zwaar voor alles wat je teveel gebruikt.

• stefgijs
Sissors schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:47:
[...]

Uhuh, en speciaal daarvoor maak je een nieuw account aan? Om dat te delen?

En nee, ik zou hier geen interesse in hebben, want de prijs gaat gegarandeerd heel dicht bij de prijs van 6MWh in dit voorbeeld komen bij een gewoon contract, dus dan moet je vooraf precies bedenken hoeveel je gaat gebruiken, anders betaal je zwaar voor alles wat je teveel gebruikt.
Het voordeel hierbij is natuurlijk wel dat je als energieleverancier veel beter op voorhand kan inschatten hoeveel energie je nodig hebt voor de komende maanden en dus aan een goedkopere prijs kan aankopen. En als je toch de energie die je niet gebruikt meeneemt naar het volgende jaar dan betaal je niet zwaar teveel voor de rest toch?
P.S. en nee een tweede account aanmaken gaf een error ;)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Interessant gedachte-experiment.
Laten we dan ook de andere kant belichten: woekerprijzen of afsluiting als je over je bundel heen gaat.
De energiewereld heeft onder de motorkap wat meer complexiteit dan mobiel, zoals teruglevering, energiebelasting (waar je sowieso iets mee moet), onbalans etc en straks waarschijnlijk ook tijdsblokken voor transporttarief per kWh wat een "leverancier" 1:1 door moet sluizen naar de netbeheerder.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:12
stefgijs schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:23:
Mijn vraag:
Zou je overstappen naar een energieleverancier met een vast maandelijks tarief voor een vaste jaarlijkse energiehoeveelheid (bijv. 6 MWh), waarbij ongebruikte energie naar het volgende jaar wordt overgedragen?
Dit bestaat al!
Je vult in op de site hoeveel energie je gaat verbruiken en ze rekenen dan precies uit wat dit kost (afgezien van evt. wijzigingen in overheidsheffingen)
Je betaalt dan een vast maandelijks voorschot. Als je aan het eind van het jaar minder gebruikt hebt dan krijg je zelfs geld terug! Dat kun je dan meenemen naar het nieuwe jaar om energie of een ijsje van te kopen.
Dit heet een jaarcontract met vaste tarieven.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:05
I smell afstudeeronderzoek. :+

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

I smell commerciële toko die zich verstopt achter anonieme shill accounts.

Stel, je bent een belgisch bedrijf in de energie sector en je wil adverteren: belgie@tweakers.net of adverteren@tweakers.net

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 16-01-2026 00:25 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.