Zit de aanvoer en retour van mijn verdeler omgedraaid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Toetje97
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13:34
Hoi allen,

Kort geleden is bij ons een nieuwe vloerverwarming plus verdeler geïnstalleerd.
De verdeler is soortgelijk aan een verdeler van onze vorige woning. Nu valt mij op dat bij deze verdeler de aanvoer en retour andersom zitten dan in mijn vorige woning. Zie foto. Kan dit kloppen?

Wat ik merk is dat de aanvoertemp op 45 via de knop een aanvoertemp van 27 graden laat zien in de onderste balk. Dit zal komen door bijmenging van het retourwater. Ik had verwacht dat de aanvoer van warm water een hogere temperatuur zal bereiken, maar dit kan ik mis hebben?
Het installatiebedrijf heeft er naar gekeken, hebben het eea ontlucht, maar het is niet anders geworden.

Concreet de vragen; is de aanvoer en retour omgewisseld in dit geval, wat de lage aanvoertemperatuur kan veroorzaken? En is het realistisch dat deze aanvoertemperatuur ook zo hoog moet zijn? Mocht het verkeerd om zitten, is dit dan een probleem?

ps het huis is goed geïsoleerd en met de koude omstandigheden krijgen we het net warm
BVD!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HTTvoIIWUl0zOn2SHUHPbE-05w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdfMw3MXDuY2ADaler13OJ1J.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die witte radiatorknop links heeft een voeler naar de temperatuur rechtsonder - dus deze werkt niet op de aanvoertempoeratuur.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Thermostaat zet je op de aanvoer, dus dat lijkt me goed. Deze verdeler even opgezocht, in de productafbeeldingen zit het thermostatisch ventiel links.

Als de pomp van boven naar beneden pompt trekt die gewoon de retour van de bovenste balk samen met de aanvoer vanaf de ketel naar de onderste balk.

Je voert 45 graden water aan door een 22mm leiding en mengt dat met de retour uit 12 groepen. Had jij verwacht dat de temperatuur dan boven de 27 graden zou komen? Ik zou in je ketelinstellingen kijken of de pomp harder kan pompen, en anders de temperatuur omhoog.

• Toetje97
Als ik het goed begrijp (als leek) dan zitten de leidingen dus goed. Ik had an sich de aanvoertemperatuur niet hoger verwacht, maar meer een comfortabele vloer temperatuur waarbij ik eventueel de vloer warmer kon draaien bij vraag. Is de thermostaat hoger dan 45 zetten geen probleem? Aangezien ik vaak hoor dat 45 graden de max is( vooral tijdens het opstookprotocol).
Cv instellingen moet ik even in duiken.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:49
Ik zou verwachten dat rood cv aanvoer - en blauw cv retour water is. De temperatuur instelling bij een radiator knop is niet natuurlijk niet echt heel precies. Daarnaast is het temperatuurmeter eentje met een klem waar ook nog eens tape achter langs zit als ik het goed zie. Dit soort metertjes is natuurlijk maar een indicatie.
Verder kan het zijn dat er nog lucht in de installatie van de vloerverwarming zit. Een dergelijke vraag is al eens eerder langs gekomen. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2316890

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
En is de 13e groep nou niet afgedopt? Zo te zien stroomt hier water uit als je de retour/aanvoer open zet van die groep :+

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 15-01-2026 11:01 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Toetje97 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:41:
Als ik het goed begrijp (als leek) dan zitten de leidingen dus goed. Ik had an sich de aanvoertemperatuur niet hoger verwacht, maar meer een comfortabele vloer temperatuur waarbij ik eventueel de vloer warmer kon draaien bij vraag. Is de thermostaat hoger dan 45 zetten geen probleem? Aangezien ik vaak hoor dat 45 graden de max is( vooral tijdens het opstookprotocol).
Cv instellingen moet ik even in duiken.
De thermostaat is de beveiliging van je vloer, die wil je niet op 45.
Het gaat om het water dat vanaf je ketel komt, hoe warm is dat?

• Toetje97
stin00 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:01:
En is de 13e groep nou niet afgedopt? Zo te zien stroomt hier water uit als je de retour/aanvoer open zet van die groep :+
Ja dit klopt :P

• Toetje97
_JGC_ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:26:
[...]

De thermostaat is de beveiliging van je vloer, die wil je niet op 45.
Het gaat om het water dat vanaf je ketel komt, hoe warm is dat?
Het advies was juist om die knop op 45 graden te houden.. maar je wil inderdaad geen 45 graden de vloer in hebben.
Aanvoer temperatuur van de ketel staat nu op 50 graden

[ Voor 7% gewijzigd door Toetje97 op 15-01-2026 11:31 ]

Pagina: 1