Vloerverwarming verdeler verkeerd aangesloten op CV?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Onlangs heeft een installateur buizen gelegd en aangesloten van de verdeler op de begane grond naar mijn CV op zolder met Uponor.

Nu heb ik gister het opstart protocol voor mijn nieuwe vloer gestart waarmee ik de eerste 2 dagen hem op 20 graden moet laten staan.
Dus thermostaat woonmaker op 20, thermostaat van verdeler op 20. Alleen werd er niks warm. er veranderde ook niks aan de temperatuur in huis (17 uur later was het zelf 0.5 graad kouder in huis)

Dus toen heb ik de thermostaat van de verdeler wat open gedraaid. Toen merkte ik dat de blauwe leiding als eerste warm werd. Ik had verwacht dat de rode als eerste warm zou moeten worden. (rood aanvoer, blauw retour)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jSBizjzPQF4M9TQl2krsLIhRkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GteFGwyaQibmF9OXCWcF81eQ.jpg?f=fotoalbum_large
De linker met de blauwe afsluit kraan werd dus als eerst warm.
De handleiding van deze Mijbra RVS verdeler: https://braakmanbv.nl/wp-...omp-onder-aansluiting.pdf
Op pagina 2 staat: 11. retour cv zijdig en 12. aanvoer cv zijdig

Als ik de leiding van blauw volg naar de CV en zit deze links aangesloten. Ik heb de handleiding erbij gepakt en daar staat: CV aanvoerleiding.
Als leek denk ik dan, daar komt de aanvoer van de cv op. Dus die moet op de rode aansluiting van de vloerverwarming verdeler?

De installateur geeft aan dat dit juist op de blauwe moet. En dat alles zo goed is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03R8vriLtQoVVII_Dqx0CxcY5k4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrZnhMtmcTQ05MCV22R6XJlq.jpg?f=fotoalbum_large
CV: AWB Thermoelegance 4 /a2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xLaEoNAJ0PIvDRVih6IDsn5SYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IV2MlF8fR4wigX3tYNEaITRq.jpg?f=fotoalbum_large
De linker aansluiting daar staat ook een pijl bij maar zie je niet op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haBWW3uuG17kvXRBqizO4OG1jHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCk5lyURXdpvUVVaEWHuXnUi.jpg?f=fotoalbum_large
Installatiehandleiding: Zie A: Aanvoerleiding CV.

Kan iemand hier meer over vertellen?

Edit ohja nog even vergeten: De druk van de CV ketel verschilt met de druk die de meter op de verdeler aangeeft. Klopt dat?
De cv staat ergens tussen de 1.5 en 1.8 (afhankelijk of hij aanslaat denk ik)
De verdeler staat op: 2.4 BAR

[ Voor 3% gewijzigd door kaasaanfiets op 02-11-2025 21:18 ]

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 15:07
- Dat je het huis niet warm krijgt met 20° is niet vreemd, er zit altijd wat tolerantie (en hysterese) op een thermostaatknop. Beetje meer opendraaien idd.
- Het ziet er idd naar uit dat de buizen verkeerd zijn aangesloten. Het hangt af van de opbouw van de pompgroep van je verdeler of dat een probleem is; bij radiatoren is het vaak een probleem omdat de thermostaatkraan lawaai maakt bij omgekeerde flow.
- Dat de druk verschilt tussen verschillende meters: ja, is normaal. Als je op twee punten meet 1) op dezelfde hoogte én 2) zonder dat er pompen draaien én 3) met perfecte drukmeters; dan meet je dezelfde waarde. Je drukmeter kan wat afwijken, de pompen draaien en geven wat druk, en wellicht staat je ketel hoger dan de verdeler.

Best nog eens bellen naar de installateur, en uitleggen dat je echt overtuigd bent dat het verkeerd is aangesloten. Begin vriendelijk, maar als je een stuk nog niet betaald hebt wacht je daar best mee.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-11 15:41
Dat je blauwe leiding eerst warm wordt, is wel raar.
Bij mij is de rode leiding altijd de warme aanvoer en blauw de koude afvoer.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05:03
Thermostaat woonkamer kun je bij opstarten zo is mij verteld ook beter op 30 zetten om er zo voor te zorgen dat er ook een warmtevraag is. Het lijkt dat de thermostaat bij de verdeler nu op bijna 60 staat dat is sowieso teveel, max 40 maar pas nadat je het opstookprotocol helemaal doorlopen hebt (daar hoort het afkoelen ook nog bij)

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:31:
- Dat je het huis niet warm krijgt met 20° is niet vreemd, er zit altijd wat tolerantie (en hysterese) op een thermostaatknop. Beetje meer opendraaien idd.
- Het ziet er idd naar uit dat de buizen verkeerd zijn aangesloten. Het hangt af van de opbouw van de pompgroep van je verdeler of dat een probleem is; bij radiatoren is het vaak een probleem omdat de thermostaatkraan lawaai maakt bij omgekeerde flow.
- Dat de druk verschilt tussen verschillende meters: ja, is normaal. Als je op twee punten meet 1) op dezelfde hoogte én 2) zonder dat er pompen draaien én 3) met perfecte drukmeters; dan meet je dezelfde waarde. Je drukmeter kan wat afwijken, de pompen draaien en geven wat druk, en wellicht staat je ketel hoger dan de verdeler.

Best nog eens bellen naar de installateur, en uitleggen dat je echt overtuigd bent dat het verkeerd is aangesloten. Begin vriendelijk, maar als je een stuk nog niet betaald hebt wacht je daar best mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2u0mjslwFzQvgL_gcJSewf0GwhQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ps7tR43EaUpRmjB1JlaD4psC.png?f=fotoalbum_large
Hier staat letterlijk dat 11 retour CV zijdig is.
en 12 aanvoer CV zijdig.
En de flow van het water. Nu weet ik alleen niet hoe het uit maakt of die flow andersom loopt. Alleen zo hoort het dus niet.
GarBaGe schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:50:
Dat je blauwe leiding eerst warm wordt, is wel raar.
Bij mij is de rode leiding altijd de warme aanvoer en blauw de koude afvoer.
Dat vond ik dus ook. De installateur zei dat dit klopte dat de blauwe eerst warm werd.
Hij zei, blauw is de warme kant, rood is de koude kant... :|
pman63 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:21:
Thermostaat woonkamer kun je bij opstarten zo is mij verteld ook beter op 30 zetten om er zo voor te zorgen dat er ook een warmtevraag is. Het lijkt dat de thermostaat bij de verdeler nu op bijna 60 staat dat is sowieso teveel, max 40 maar pas nadat je het opstookprotocol helemaal doorlopen hebt (daar hoort het afkoelen ook nog bij)
Klopt dit is een oude foto. Hij staat nu gewoon op 20 graden.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:39
kaasaanfiets schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:36:

[...]

Dat vond ik dus ook. De installateur zei dat dit klopte dat de blauwe eerst warm werd.
Hij zei, blauw is de warme kant, rood is de koude kant... :|

[...]
Dan zitten de kranen op de verkeerde leidingen, dan mag hij dat nog even komen omdraaien. Dus langskomen moet sowiezo, kan hij gelijk even controleren of de rest wel goed zit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-11 15:41
Als ik naar de foto kijk, zit de pomp van de vloerverwarming en de warmte sensor op de rode groep aangesloten.
De sensor en pomp zit toch aan de aanvoer kant?
Niet aan de afvoer kant?
Volgens mij zit het simpelweg verkeerd om.
Kan die installateur niet ff langskomen om te zorgen dat je vloerverwarming WEL warm wordt?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Welke installateur zal ooit denken dat blauw gelijk staat aan warme zijde?

Als die een mengkraan aansluit en je hebt 2 slangen, 1 rode en 1 blauwe, sluit deze installateur dan de rode aan op de warmwaterleiding?

De aanvoer / retour zijn omgewisseld. Dit gaat nooit werken. Die 2 leidingen moeten omgewisseld worden.

Maar sowieso bel de installateur op en zeg dat het niet werkt en of zit dit willen komen regelen, je hoeft niet eens in details te treden, zij zijn verantwoordelijk voor een werkende installatie.

"Hallo installateur, ik krijg het niet warm"

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11 16:13

aap

kaasaanfiets schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:36:
Klopt dit is een oude foto. Hij staat nu gewoon op 20 graden.
Ik heb niet zoveel verstand van vloerverwarming, maar volgens mij stel je de thermostaat op de verdeler in op de temperatuur die je wilt dat het water heeft aan de warme kant van het circuit. Die moet hoger zijn dan de gewenste temperatuur in de kamer, want anders is er geen/nauwelijks warmteoverdracht. Bij ons staat die op 30 / 35 graden.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28
aap schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:33:
[...]

Ik heb niet zoveel verstand van vloerverwarming, maar volgens mij stel je de thermostaat op de verdeler in op de temperatuur die je wilt dat het water heeft aan de warme kant van het circuit. Die moet hoger zijn dan de gewenste temperatuur in de kamer, want anders is er geen/nauwelijks warmteoverdracht. Bij ons staat die op 30 / 35 graden.
Ik zat net aan hetzelfde te denken maar twijfelde omdat ik zelf geen thermostaat heb omdat ik warmtepomp heb

Maar die thermostaat zit er toch omdat je cv, voor bv radiatoren, 60gr maakt en je geen 60gr in je vloer wilt pompen maar bv 30-40 graden?
De thermostaat is dus puur om je aanvoertemp te bepalen en staat los van je ruimtethermostaat die je wel op 20 zet

Hoe hoog je hem moet zetten hangt van je isolatie/vvw af

Verder lijkt die idd verkeerdom aangesloten te zijn. Als ik er op google komt t vrij vaak voor.
Ik geloof dat het verkeerdom toch ook functioneel zou moeten zijn behalve je flowmeters? Ik zou hem iig terug laten komen

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 03-11-2025 21:28 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 15:07
aap schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:33:
[...]Ik heb niet zoveel verstand van vloerverwarming, maar volgens mij stel je de thermostaat op de verdeler in op de temperatuur die je wilt dat het water heeft aan de warme kant van het circuit. Die moet hoger zijn dan de gewenste temperatuur in de kamer, want anders is er geen/nauwelijks warmteoverdracht. Bij ons staat die op 30 / 35 graden.
Ja, maar TS is bezig met opstookprotocol dus dan zet je die even op vreemde waardes.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1