Onlangs heeft een installateur buizen gelegd en aangesloten van de verdeler op de begane grond naar mijn CV op zolder met Uponor.
Nu heb ik gister het opstart protocol voor mijn nieuwe vloer gestart waarmee ik de eerste 2 dagen hem op 20 graden moet laten staan.
Dus thermostaat woonmaker op 20, thermostaat van verdeler op 20. Alleen werd er niks warm. er veranderde ook niks aan de temperatuur in huis (17 uur later was het zelf 0.5 graad kouder in huis)
Dus toen heb ik de thermostaat van de verdeler wat open gedraaid. Toen merkte ik dat de blauwe leiding als eerste warm werd. Ik had verwacht dat de rode als eerste warm zou moeten worden. (rood aanvoer, blauw retour)?
:strip_exif()/f/image/GteFGwyaQibmF9OXCWcF81eQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De linker met de blauwe afsluit kraan werd dus als eerst warm.
De handleiding van deze Mijbra RVS verdeler: https://braakmanbv.nl/wp-...omp-onder-aansluiting.pdf
Op pagina 2 staat: 11. retour cv zijdig en 12. aanvoer cv zijdig
Als ik de leiding van blauw volg naar de CV en zit deze links aangesloten. Ik heb de handleiding erbij gepakt en daar staat: CV aanvoerleiding.
Als leek denk ik dan, daar komt de aanvoer van de cv op. Dus die moet op de rode aansluiting van de vloerverwarming verdeler?
De installateur geeft aan dat dit juist op de blauwe moet. En dat alles zo goed is aangesloten.
:strip_exif()/f/image/OrZnhMtmcTQ05MCV22R6XJlq.jpg?f=fotoalbum_large)
CV: AWB Thermoelegance 4 /a2
:strip_exif()/f/image/IV2MlF8fR4wigX3tYNEaITRq.jpg?f=fotoalbum_large)
De linker aansluiting daar staat ook een pijl bij maar zie je niet op de foto.
:strip_exif()/f/image/rCk5lyURXdpvUVVaEWHuXnUi.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatiehandleiding: Zie A: Aanvoerleiding CV.
Kan iemand hier meer over vertellen?
Edit ohja nog even vergeten: De druk van de CV ketel verschilt met de druk die de meter op de verdeler aangeeft. Klopt dat?
De cv staat ergens tussen de 1.5 en 1.8 (afhankelijk of hij aanslaat denk ik)
De verdeler staat op: 2.4 BAR
Nu heb ik gister het opstart protocol voor mijn nieuwe vloer gestart waarmee ik de eerste 2 dagen hem op 20 graden moet laten staan.
Dus thermostaat woonmaker op 20, thermostaat van verdeler op 20. Alleen werd er niks warm. er veranderde ook niks aan de temperatuur in huis (17 uur later was het zelf 0.5 graad kouder in huis)
Dus toen heb ik de thermostaat van de verdeler wat open gedraaid. Toen merkte ik dat de blauwe leiding als eerste warm werd. Ik had verwacht dat de rode als eerste warm zou moeten worden. (rood aanvoer, blauw retour)?
:strip_exif()/f/image/GteFGwyaQibmF9OXCWcF81eQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De linker met de blauwe afsluit kraan werd dus als eerst warm.
De handleiding van deze Mijbra RVS verdeler: https://braakmanbv.nl/wp-...omp-onder-aansluiting.pdf
Op pagina 2 staat: 11. retour cv zijdig en 12. aanvoer cv zijdig
Als ik de leiding van blauw volg naar de CV en zit deze links aangesloten. Ik heb de handleiding erbij gepakt en daar staat: CV aanvoerleiding.
Als leek denk ik dan, daar komt de aanvoer van de cv op. Dus die moet op de rode aansluiting van de vloerverwarming verdeler?
De installateur geeft aan dat dit juist op de blauwe moet. En dat alles zo goed is aangesloten.
:strip_exif()/f/image/OrZnhMtmcTQ05MCV22R6XJlq.jpg?f=fotoalbum_large)
CV: AWB Thermoelegance 4 /a2
:strip_exif()/f/image/IV2MlF8fR4wigX3tYNEaITRq.jpg?f=fotoalbum_large)
De linker aansluiting daar staat ook een pijl bij maar zie je niet op de foto.
:strip_exif()/f/image/rCk5lyURXdpvUVVaEWHuXnUi.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatiehandleiding: Zie A: Aanvoerleiding CV.
Kan iemand hier meer over vertellen?
Edit ohja nog even vergeten: De druk van de CV ketel verschilt met de druk die de meter op de verdeler aangeeft. Klopt dat?
De cv staat ergens tussen de 1.5 en 1.8 (afhankelijk of hij aanslaat denk ik)
De verdeler staat op: 2.4 BAR
[ Voor 3% gewijzigd door kaasaanfiets op 02-11-2025 21:18 ]
/f/image/Ps7tR43EaUpRmjB1JlaD4psC.png?f=fotoalbum_large)