2 routers met elkaar verbinden middels WAN poort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• noppwes
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02:07
Goedendag,

Is er een mogelijkheid om 2 routers met elkaar te verbinden via de WAN-poorten en dat elke router een ander subnet uitgeeft via DHCP, en dat je toch de apparatuur op beide netwerken kan benaderen?

Dus:
Router 1:
WAN: 192.168.4.1
DHCP IP range: 192.168.5.1/50

Router 2:
WAN: 192.168.4.2
DHCP IP range: 192.168.6.1/50

De beide routers zijn dan via een VLAN verbonden met elkaar via de WAN-poort

En ik zou dan graag het beeld van de camera's die op camera 1 zijn aangesloten willen zien terwijl ik ben aangesloten op router 2. wat moet ik doen dat Router 1 al zijn info doorspeelt naar Router 2?

Alle reacties

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Waarom zijn het routers? Waarom via de WAN-poort?

Waarschijnlijk ben je er met een statisch IP op WAN aan beide zijden plus een port forward om door de NAT te komen.

Switches zijn minder moeite.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• noppwes
Router was een verplichting vanuit IT afdeling...

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:38
Ja hoor, als je weet wat je doet is dat prima mogelijk.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Excuus, ik heb verkeerd gelezen. Het gaat dus om meerdere IP-cams en de statische configuratie is er al (ninja-edit? :+).

Dan hangt het ervan af wat de routers ondersteunen. Als je gewoon kan routeren (hence the name), dat wil zeggen: tegen router A zeggen dat subnet 192.168.6.1/24 (niet /50) achter de 192.168.4.1-gateway zit en dat verkeer wordt zonder NAT doorgelaten, dan ben je er al

Wat voor routers zijn het?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• FredvZ
  • Laatst online: 22:08
Is dit een vervolg hierop?
Router met PoE??

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Laatst online: 22:08
noppwes schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:50:
En ik zou dan graag het beeld van de camera's die op camera 1 zijn aangesloten willen zien terwijl ik ben aangesloten op router 2. wat moet ik doen dat Router 1 al zijn info doorspeelt naar Router 2?
Dat is afhankelijk wat voor apparatuur je gebruikt. In het vorige topic moest het nog in hetzelfde subnet zitten. Is dat nog steeds het geval? Dan moet je mogelijk een VPN met een VXLAN/streched VLAN maken.

Toch zou ik nog maar eens met IT overleggen. Tis niet erg efficiënt als de ene afdeling heel veel tijd steekt in het zoeken van oplossingen terwijl er gewoon club IT-ers beschikbaar is. Waarschijnlijk ook leuker voor jou: heb je meer tijd om het werk te doen waarvoor je bent aangenomen ipv het werk van IT te doen ;)

Spel en typfouten voorbehouden

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou voor de 2 routers zelfs de zelfde sub net aanhouden maar het start adres veranderen.
192.168.5.1/28 (range .1 tot .14, broadcast .15) voor de ene en 192.168.5.16/28 (range .16 tot .30, broadcast .31) voor de andere.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• noppwes
@CodeCaster
Het type router is: Omada by TP-Link TL-ER7212PC

@FredvZ :
Dat was eerst mijn voorstel, maar uiteindelijk niet geaccepteerd. Zodoende dat ik ben uitgekomen op bovengenoemde IP's. Nu kom ik best een eind met port forwarding, maar op de 1 of andere manier willen de beide Routers (die ik verbonden heb middels beide WAN-poorten aan elkaar te koppelen) elkaar niet zien.
Pagina: 1