voor hoeveel kan ik mijn pc verkopen

Pagina: 1
Acties:
  • 757 views

Vraag

• Meliko
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:23
hallo,

ik heb n paar jaar geleden een pc gebouwd die momenteel echt n beetje overkill is geworden voor hoe weinig ik hem gebruik en hoe intensief (en dan eerder de lack there of). daarom vroeg ik mij af of jullie mij konden helpen erachter te komen hoe veel ik zou kunnen vragen voor mijn eigen gebouwde pc. zie https://nl.pcpartpicker.com/list/4t7y8Q voor de componentenlijst.
...

online kom ik er nieuw achter dat hij ongeveer 4000 euro zou zijn nieuw, maar ik vraag me vooral af wat hij dan tweedehands zou kunnen opleveren.

Alle reacties

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

marktwaarde (gebaseerd op je linkje) /2 (gebruikt) = €750 ?

[ Voor 41% gewijzigd door JJ Le Funk op 13-01-2026 10:10 ]

d:)b :henk d:)b

• Meliko
dat linkje is niet de volledige prijs wat je voor alles krijgt nieuw omdat het ook onderdelen heeft die zonder prijs staan omdat ik die al had gekocht. nieuw is het 4000 euro waard ongeveer. dus dat is dan ongeveer 2000 euro?

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Dat is ook niet wat jij er voor betaald hebt,

Wat het NU nieuw waard is, is behoorlijk irrelevant met alle prijzen die omhoog schieten

vermoed dat je met 750/1000 best reëel zit

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
3,50

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• Meliko
ik heb minstens 2000 betaald voor de gpu, in de tijd van de gpu shortage. maar ik snap jullie ook wel, goed om te weten dan iig dat ik er veel minder voor krijg dan wat ik verwacht had.

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:11
en wat zou je er zelf voor willen vangen dan?

• Meliko
Dirtyrockers schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:22:
en wat zou je er zelf voor willen vangen dan?
geen idee, maar ik verwachtte wel wat meer omdat ik voor de pc alleen al tussen de 3 en 4 duizend heb betaald. maar heb zelf moeite met inzichtelijkheid en dus ook met geld en wiskunde, dus heb daardoor ook moeite met het inschatten wat ik er voor zou kunnen krijgen

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:25
Meliko schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:19:
ik heb minstens 2000 betaald voor de gpu, in de tijd van de gpu shortage. maar ik snap jullie ook wel, goed om te weten dan iig dat ik er veel minder voor krijg dan wat ik verwacht had.
Een 3090 levert je nu los ongeveer tussen de 6-800 op.

Zucht...

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
€ 750 voor dit systeem terwijl mensen alleen al voor een RTX 3090 dat bedrag vragen op Vraag & Aanbod?

Die factor 2 tussen nieuw en tweedehands lijkt me wel reëel. Tel alle componenten bij elkaar op. Nieuw uit de winkel gedeeld door 2 of de prijs bij Vraag & Aanbod.

• Meliko
SgtElPotato schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:26:
[...]

Een 3090 levert je nu los ongeveer tussen de 6-800 op.
dan klopt het toch niet dat die pc 750 euro waard is? of ben ik nu dom?

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Meliko schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:19:
Al heb je er €10.000 voor betaald dat is nu niet meer relevant. Als je het zou omdraaien en je zou een setje DDR5 geheugen op marktplaats gaan ophalen, zeg je dan ook tegen de verkoper: "ja nee ik geef je maar 8tientjes want dat heb jij er ook voor betaald 1 jaar geleden"? Het is vraag en aanbod.

Een pc doorverkopen valt altijd tegen, daarom doe ik nooit wat weg.

Edit: Maar leuke pc, mits je niet te ver weg woont wil ik je er wel €1000,- voor geven.

[ Voor 6% gewijzigd door targaryanwolf op 13-01-2026 10:41 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Met de huidige geheugen prijzen is €750 waarschijnlijk wel erg weinig, 64GB DDR5 geheugen is best een hoop waard. Maar dit kan je toch zelf ook bekijken, hoeveel je per onderdeel krijgt, en voor het totaal dan wat minder?

En bedenk dan wel dat de vraagprijs niet altijd hetzelfde is als hoeveel mensen ervoor krijgen. De enige reden dat ik zie om zoveel voor een 3090 te betalen is zijn VRAM als je AI modellen erop gaat draaien. Want er zijn nieuw gewoon significant snellere kaarten te kopen voor dat bedrag.

• Meliko
Sissors schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:36:
Met de huidige geheugen prijzen is €750 waarschijnlijk wel erg weinig, 64GB DDR5 geheugen is best een hoop waard. Maar dit kan je toch zelf ook bekijken, hoeveel je per onderdeel krijgt, en voor het totaal dan wat minder?

En bedenk dan wel dat de vraagprijs niet altijd hetzelfde is als hoeveel mensen ervoor krijgen. De enige reden dat ik zie om zoveel voor een 3090 te betalen is zijn VRAM als je AI modellen erop gaat draaien. Want er zijn nieuw gewoon significant snellere kaarten te kopen voor dat bedrag.
zoals ik hier boven al vermeld heb, ik heb een zware discrepantie in mijn iq. ik ben vergelijkbaar maar een schoolkind op t gebied van wiskunde, terwijl ik op andere gebieden n stuk slimmer ben waaronder taal. dit zelf uitzoeken vereist voor mij teveel inzicht, vandaar de vraag hier op t forum

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:39
Moet hij hem wel vanavond zelf brengen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Meliko schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:39:
[...]

zoals ik hier boven al vermeld heb, ik heb een zware discrepantie in mijn iq. ik ben vergelijkbaar maar een schoolkind op t gebied van wiskunde, terwijl ik op andere gebieden n stuk slimmer ben waaronder taal. dit zelf uitzoeken vereist voor mij teveel inzicht, vandaar de vraag hier op t forum
Kopieer het lijstje in Excel, kijk per dingetje hoeveel het waard is, laat Excel het optellen. (En neem daar 75% van oid omdat een geheel altijd minder is dan de onderdelen op de tweedehands markt).

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:56

g0tanks

Moderator CSA
Sissors schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:47:
[...]

Kopieer het lijstje in Excel, kijk per dingetje hoeveel het waard is, laat Excel het optellen. (En neem daar 75% van oid omdat een geheel altijd minder is dan de onderdelen op de tweedehands markt).
Dit. Begin met de Pricewatch om de prijs te bepalen van artikelen die nog verkocht worden zoals je CPU, en gebruik Vraag & Aanbod om de (tweedehandse) prijs te bepalen voor andere artikelen zoals je videokaart.

Tel dat bij elkaar op (daar is geen wiskunde voor nodig, gewoon optellen zoals schoolkinderen dat ook doen ;) ) en je hebt al een realistischere totaalprijs dan de nieuwprijs die je hebt betaald.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:58
Ik wil best 950 betalen, dat is 1000 (3x nullen met 1) dus 3x een briefje van 10, en dan geef jij briefje van 50 terug omdat ik niet duizend betaal.
Maar dan moet hij wel goed werken.

Zonder gekheid - ik denk dat je zo rond de 1000 kan vragen, 2000 is teveel omdat sommige onderdelen al wat ouder zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 13-01-2026 10:57 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
Meliko schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:28:
[...]

dan klopt het toch niet dat die pc 750 euro waard is? of ben ik nu dom?
Mee eens hoor. Het RAM geheugen is nu tweedehands ongeveer 350 waard gok ik zo. Ik denk dat je met 12-1300 euro een heel eind moet komen. Je moet alleen een koper vinden :)

Zucht...

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:48
targaryanwolf schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Edit: Maar leuke pc, mits je niet te ver weg woont wil ik je er wel €1000,- voor geven.
Er is al iemand die 'm voor €1000,- wel op wil halen (y)

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:11
hahaha en je ziet aan de manier hoe ze hier bieden, dat het best nog wel wat waard is.

laat je niet gek maken, en tel eerst alles op.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Taxatie is niet toegestaan. Je kunt marktplaats, de V&A en andere tweedehands bronnen gebruiken om tot een educated guess te komen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.