Probleem met afzuigcapaciteit verschillende afzuigpunten WTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:55
In de afgelopen jaren heb ik een nieuw WTW systeem geïnstalleerd tijdens onze verbouwing va de bovenverdieping. Zie ook dit topic: Ontwerp WTW ventilatie verbouwing boerderij

Nu heb ik het systeem gedeeltelijk draaien maar nu loop ik tegen het probleem aan dat ik op één punt bijna gaan afzuiging heb, en wel op het punt met de oranje cirkel op onderstaande afbeelding.

De WTW unit (Zehnder Comfoair Q350) draait momenteel op stand 2 met zo'n 240 m3/h. Het systeem is nog niet helemaal klaar, er komen in de toekomst nog 2 afzuigpunten bij, maar voor nu is het doel op op ieder punt ongeveer 60 m3/h af te zuigen. Ik krijg echter op 1 punt bijna géén afzuiging, terwijl de ventielen op de overige 3 plekken bijna dicht staan en al flink lawaai maken.
Komt dit omdat de overige ventielen zo dicht op de hoofdleiding zitten? En wat zou ik hier nog aan kunnen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLi-KyXzQX7OzeCEpkES8BPgWwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiSRstQnOm4TOpWKzvkb9oX1.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:02
Dat zou goed kunnen ja, de lucht kiest altijd de weg van de minste weerstand. Je moet gaan smoren op de ventielen die een te hoge flow hebben en dat gaat geluid geven. Je kan er evt een regelklep voor zetten om het geheel goed in te kunnen regelen. Had lastige is dat je die kleppen bereikbaar wil houden en dat is vaak niet gewenst.

[ Voor 62% gewijzigd door zwollie op 12-01-2026 11:39 ]

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017