Toon posts:

Ontwerp WTW ventilatie verbouwing boerderij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-02 15:56
Beste tweakers, graag zou ik gebruik maken van jullie expertise betreffende het ontwerpen van een WTW ventilatie systeem.

De situatie:
2 onder 1 kap boerderij uit omstreeks 1910. Momenteel woonachtig met 2, maar er is wel een kinderwens. Het dak wordt komend jaar vernieuwd en geïsoleerd waarna ook de gehele bovenverdieping opnieuw opgebouwd gaat worden. Dit lijkt mij ook het juiste moment voor het aanleggen van een WTW systeem. Na het renoveren van de bovenverdieping zal ook de begane grond gerenoveerd worden met o.a. nieuwe ramen en kozijnen en voorzetwanden, nieuwe keuken en badkamer etc.

Begane grond +/- 108m2; 270m3
Bovenverdieping +/- 270m2; 126m3
Totaal +/- 163m2; 400m3
Afmetingen van woonkamer/keuken/badkamer zijn ongeveer 8,5m breed en 10,5m diep.

Ik heb zelf al een ontwerp gemaakt en zou graag horen of dit enigszins in de goede richting is. Daarnaast zijn tips natuurlijk ook altijd welkom, bijvoorbeeld over buisdiameters, verdelingen, posities van ventielen etc.

De WTW unit zal op de begane grond in de garage komen te hangen. Op dit moment staat er nog een technische ruimte ingetekend maar ik weet nog niet of ik dat zo op die manier ga realiseren. Waarschijnlijk blijft het open met de garage. Het afzuigpunt daar van 30m3/h is dan ook nog een beetje discutabel.

Verder heb ik alle afzuigpunten met rood aangegeven en inblaaspunten met groen. De hoeveelheden lucht die (onder) door de deur moeten zijn met oranje ingetekend.

Wat ik een beetje lastig vond is het feit dat de badkamer op de begane grond zit. Hierdoor mis je natuurlijk veel afzuiging op de bovenverdieping en dit is dan ook meteen teveel op de begane grond. Voor de badkamer heb ik 90m3/h aangehouden, maar dit zal dan allemaal via de trap en deur naar beneden moeten komen. Is dat wel mogelijk?
Verder zijn alle punten vrij duidelijk denk ik.

Het leidingwerk wilde ik via de zolder laten lopen en dan door de knieschotten. Maar omdat alle kamers onder het schuin dak zitten is het lastig om de ventielen helemaal bovenin te maken. Is het ook mogelijk deze op ongeveer 1 meter hoogte in het knieschot te maken?

En hoe doe ik de verdeling van de ventielen het beste? Het liefste zou ik 1 groot kanaal door de knieschotten leggen en daar steeds een aftakking vanaf pakken. Is dat wel mogelijk en hoe groot zou dit kanaal dan moeten zijn? Of kan ik beter met een plenum gaan werken?

Als laatste; kom ik zo goed uit met de kuubs afzuiging? En zou een Itho HRU 350 voldoende zijn? Dit is namelijk een van de enige tijdig leverbare units (en betaalbaar).

Dan nu het ontwerp:

En de tabel:

Ben erg benieuwd naar jullie meningen en tips!

Alle reacties

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-02 15:56
Klein schopje,
zijn er geen Tweakers die mij kleine tips of wat advies kunnen geven m.b.t. de ventilatie berekening, of ik uit kom met deze hoeveelheden kuubs?

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Misschien is dit een betere plek voor je vraag: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Daar kan je zelf ook al veel informatie en voorbeelden vinden, en dat is de plek waar iedereen met ervaring en vragen met centrale WTW systemen zich een beetje verzamelt :)

Mooi fout is niet lelijk

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28
Ik ben zelf momenteel ook bezig met mijn WTW berekening, dus ik volg deze even. Berekening an sich is niet zo moeilijk, plaatsing van ventielen vind ik lastiger. Weet jij al hoe je het e.e.a. gaat afstellen/inregelen?

Wat mij opvalt, is dat je vrij veel inblaast of afzuigt per ventiel. Vaak lees ik overal maximaal 50 inblazen per ventiel, en max 75 afzuigen per ventiel. En dan nog wordt er met enige regelmaat aangeraden om ze dan alsnog te verdelen over twee ventielen, voor een betere luchtverdeling, lagere luchtstroom en minder potentieel geluid.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Verder, om op een aantal vragen inhoudelijk te reageren:

- zo op het oog lijkt het ontwerp mij prima, verse lucht inblazen in de leefruimtes en afzuigen in de "vieze" ruimtes, de debieten lijken mij prima al zal de praktijk (CO2-metingen) uitwijzen of het in jouw huis écht voldoende is.
- als je continu 330 m3/uur wil ventileren zou ik een grotere unit nemen dan de ITHO 350, die moet dan namelijk continu in de hoogste stand draaien en dat wil je niet, je neemt en unit die in de middelste stand het debiet kan leveren dat je in de "standaard dagelijkse situatie" wil hebben. Een unit die in de hoogste stand draait maakt aanmerkelijk meer geluid. Een alternatief is met een dual-zone systeem werken, dan kan je met een kleinere (stillere) unit werken omdat je niet continu alle ruimtes ventileert. Je ventileert dan in de nachtelijke uren de slaapkamers en overdag en 's avonds de andere leefruimtes.
- Ik heb zelf ook een dikke buis (200mm) met vervolgens aftakkingen naar de ventielen. Netjes met 45 graden aftakkingen om de "airflow" zo natuurlijk mogelijk en stil te houden.
- Een ventiel in een knieschot kan prima, heb ik zelf op de zolder ook (het zou heel erg gekunsteld zijn om daar bij wijze van spreken een verlaagd plafond te gaan maken om maar een ventiel in het plafond te kunnen realiseren).

Mijn eigen project staat vrij uitgebreid (vind ik zelf) met foto's gedocumenteerd in het centrale topic; wellicht kan je daar iets mee.

[Voor 5% gewijzigd door Glenfiddich op 11-01-2023 12:18]

Mooi fout is niet lelijk

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee