• cpttoenail
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:31
Hallo,

helaas zijn een paar printplaten
van mijn HDD's/harde schijven beschadigd geraakt en ik kan nu niet meer bij de data van de harde schijven.
Wie heeft een goed adres waar ik mijn data alsnog kan benaderen? Of wie wil/kan zelf helpen? Ik had al gekeken naar een vervangende PCB, maar dan moet je blijkbaar ook nog de BIOS Chip van de oude naar de nieuwe overzetten (middels solderen). Dat gaat mij echt te ver. :-(

Bij voorbaat dank!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:49
cpttoenail schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:47:
helaas zijn een paar printplaten van mijn HDD's/harde schijven beschadigd geraakt en ik kan nu niet meer bij de data van de harde schijven.
Wie heeft een goed adres waar ik mijn data alsnog kan benaderen? Of wie wil/kan zelf helpen? Ik had al gekeken naar een vervangende PCB, maar dan moet je blijkbaar ook nog de BIOS Chip van de oude naar de nieuwe overzetten (middels solderen). Dat gaat mij echt te ver. :-(
Gokje: je hebt geen back-up van de data?

En hoe waardevol is de data? Praten we over wat gedownloade muziek/films of de foto's van je trouwen/eerstgeboren kind? Want als het belangrijk genoeg is, dan zou ik eerder overwegen het op te sturen naar een data recovery bedrijf (en zie dan verder dit topic: Thematopic: Datarecovery).

Als het iets er tussenin is, dus niet belangrijk genoeg om honderden euro's aan uit te geven: dan denk ik dat je het beste een advertentie op V&A kan plaatsen om iemand te zoeken die handig genoeg is met een soldeerbout om op 'no cure no pay' basis wat voor je te proberen (waarbij je zelf de nieuwe donor-SSD aanlevert).

Nieuwsgierig: hoe is dit zo gebeurd, dat je meerdere defecte SSD's hebt?

• cpttoenail
Thx voor de tip. Ik had een nieuwe pc gebouwd in mijn oude kast en dacht dat t wel handig was om de voedingskabels van de oude PSU te gebruiken, omdat die exact hetzelfde waren qua aansluiting/kleur etc. en het anders wat meer gedoe was. Daarmee zijn ze blijkbaar allemaal gefried:-(.

Ik ga aan de gang met je tips! Tot op zekere hoogte was het belangrijk. Ik had wel wat foto's e.d. erop staan, maar ook veel muziek. Het zijn ook verschillende harde schijven dus dat maakt t allemaal wel een heel dure grap.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik denk dat je in dat geval geluk kan hebben en dat dan alleen de zekering op het board door is. Dit is nog makkelijk zelf te vervangen. Heb je ervaring met solderen? En heb je ene multimeter dan zou je dit kunnen proberen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:13
Ik heb je een bericht gestuurd met de vraag merk en type..
Spareparts redelijk op voorraad. Je mag ze gratis hebben mocht ik ze hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door _root op 11-01-2026 16:03 ]

PVoutput 3250 WP

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:09
Zie ook eventueel topic(s)
HDD wordt niet meer herkend (kortsluiting)

• cpttoenail
Thx alledrie! @rikadoo @_root @The_Doman Hopelijk kom ik zo verder met jullie hulp.
Pagina: 1