• cpttoenail
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-01 22:17
Hallo,

helaas zijn een paar printplaten
van mijn HDD's/harde schijven beschadigd geraakt en ik kan nu niet meer bij de data van de harde schijven.
Wie heeft een goed adres waar ik mijn data alsnog kan benaderen? Of wie wil/kan zelf helpen? Ik had al gekeken naar een vervangende PCB, maar dan moet je blijkbaar ook nog de BIOS Chip van de oude naar de nieuwe overzetten (middels solderen). Dat gaat mij echt te ver. :-(

Bij voorbaat dank!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:38
cpttoenail schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:47:
helaas zijn een paar printplaten van mijn HDD's/harde schijven beschadigd geraakt en ik kan nu niet meer bij de data van de harde schijven.
Wie heeft een goed adres waar ik mijn data alsnog kan benaderen? Of wie wil/kan zelf helpen? Ik had al gekeken naar een vervangende PCB, maar dan moet je blijkbaar ook nog de BIOS Chip van de oude naar de nieuwe overzetten (middels solderen). Dat gaat mij echt te ver. :-(
Gokje: je hebt geen back-up van de data?

En hoe waardevol is de data? Praten we over wat gedownloade muziek/films of de foto's van je trouwen/eerstgeboren kind? Want als het belangrijk genoeg is, dan zou ik eerder overwegen het op te sturen naar een data recovery bedrijf (en zie dan verder dit topic: Thematopic: Datarecovery).

Als het iets er tussenin is, dus niet belangrijk genoeg om honderden euro's aan uit te geven: dan denk ik dat je het beste een advertentie op V&A kan plaatsen om iemand te zoeken die handig genoeg is met een soldeerbout om op 'no cure no pay' basis wat voor je te proberen (waarbij je zelf de nieuwe donor-SSD aanlevert).

Nieuwsgierig: hoe is dit zo gebeurd, dat je meerdere defecte SSD's hebt?

• cpttoenail
Thx voor de tip. Ik had een nieuwe pc gebouwd in mijn oude kast en dacht dat t wel handig was om de voedingskabels van de oude PSU te gebruiken, omdat die exact hetzelfde waren qua aansluiting/kleur etc. en het anders wat meer gedoe was. Daarmee zijn ze blijkbaar allemaal gefried:-(.

Ik ga aan de gang met je tips! Tot op zekere hoogte was het belangrijk. Ik had wel wat foto's e.d. erop staan, maar ook veel muziek. Het zijn ook verschillende harde schijven dus dat maakt t allemaal wel een heel dure grap.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik denk dat je in dat geval geluk kan hebben en dat dan alleen de zekering op het board door is. Dit is nog makkelijk zelf te vervangen. Heb je ervaring met solderen? En heb je ene multimeter dan zou je dit kunnen proberen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 22:58
Ik heb je een bericht gestuurd met de vraag merk en type..
Spareparts redelijk op voorraad. Je mag ze gratis hebben mocht ik ze hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door _root op 11-01-2026 16:03 ]

PVoutput 3250 WP

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Zie ook eventueel topic(s)
HDD wordt niet meer herkend (kortsluiting)

• cpttoenail
Thx alledrie! @rikadoo @_root @The_Doman Hopelijk kom ik zo verder met jullie hulp.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:18
cpttoenail schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:22:
Thx voor de tip. Ik had een nieuwe pc gebouwd in mijn oude kast en dacht dat t wel handig was om de voedingskabels van de oude PSU te gebruiken, omdat die exact hetzelfde waren qua aansluiting/kleur etc. en het anders wat meer gedoe was. Daarmee zijn ze blijkbaar allemaal gefried:-(.

Ik ga aan de gang met je tips! Tot op zekere hoogte was het belangrijk. Ik had wel wat foto's e.d. erop staan, maar ook veel muziek. Het zijn ook verschillende harde schijven dus dat maakt t allemaal wel een heel dure grap.
Lijkt me heel erg onwaarschijnlijk dat een printplaat defect raakt door voedingskabels die gewoon van hetzelfde type zijn.
Hoe heb je de conclusie getrokken dat de printplaat defect is?
Plaats eens een foto van die kabel

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:38
Ben(V) schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:01:
Lijkt me heel erg onwaarschijnlijk dat een printplaat defect raakt door voedingskabels die gewoon van hetzelfde type zijn.
Dat is heel goed mogelijk. Nieuwe PC, nieuwe PSU maar voedingskabels van de oude PSU. Het grote risico van modulaire PSU's: de aansluitingen aan de PSU kant zijn niet gestandaardiseerd, dus ALTIJD de PSU kabels gebruiken die bij de PSU zitten.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:18
Onzin de aansluitingen zijn juist wel heel erg gestandaardiseerd.
De oude aansluitingen zijn vier pen Molex connectors en de nieuwe zijn de SATA power connectors.
Als een van de twee past kan de disk daarmee gewoon van power voorzien worden.

Zie voor plaatjes deze site:
https://www.pcinside.info...luitingen-en-connectoren/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:37

Aganim

I have a cunning plan..

Ben(V) schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:48:
Onzin de aansluitingen zijn juist wel heel erg gestandaardiseerd.
De oude aansluitingen zijn vier pen Molex connectors en de nieuwe zijn de SATA power connectors.
Nee, dat is dus niet het geval voor datgene waar we het hier over hebben. De aansluitingen op nagenoeg alle onderdelen zijn inderdaad sinds jaar en dag gestandaardiseerd, daar kan je eigenlijk niet fout gaan. De uitzondering (en daar gaat het hier om) zijn modulaire voedingen waarbij de kabelbomen individueel in de voeding geprikt kunnen worden, daar is geen standaard voor en iedere fabrikant kan daar zijn eigen type aansluiting voor verzinnen. En dat doen ze in de praktijk dus ook. Dus nogmaals: het gaat hier niet om de aansluiting op je moederbord, SSD, GPU, etc, maar om de aansluitingen van de kabelbomen op de voeding.

Zelfs met kabels van dezelfde fabrikant, maar andere modellen voedingen is het dus inderdaad oppassen geblazen. De aansluiting kan exact hetzelfde zijn als een ander model, maar de verdeling over de pinnen kan toch anders zijn. Iedere handleiding die ik gezien heb waarschuwt hier dan ook voor.

[ Voor 2% gewijzigd door Aganim op 12-01-2026 13:28 . Reden: Typo ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-02 17:04
Wat @Aganim hierboven zegt klopt en dat zorgt voor heel wat frustratie en kapotte onderdelen.

• cpttoenail
Aan de buitenkant is het allemaal hetzelfde. Kabels zien eruit als de standaard zwarte sata voedingskabels en de kabel kon gewoon ingeplugd worden op de nieuwe PSU msi mag a1000g. De oude was een 750 watt voeding van welk merk weet ik even niet. Ik ben nu niet thuis. @_root heeft me al geholpen om te kijken of een goede printplaat met de eeprom chip van mijn oude harde schijf kon helpen. Maar helaas, de schijf wil niet eens starten. Dus misschien is er nog meer kapot. Ik zal jullie nog op de hoogte houden en eventueel (over)morgen kijken of ik wat foto's kan plaatsen

• _root
De TS heeft de schijven bij mij afgegeven.
We hebben gezamenlijk de bestaande eeproms naar identieke printplaten gezet en geprobeerd.
Helaas spinnen geen van de 3 schijven op, ik ging er dus vanuit dat de eeproms van de defecte schijven misschien ook opgeblazen waren.
Ik heb de vervangende printen weer hersteld met de originele eeprom en weer getest op mijn goede schijven, alle printen werken gewoon.
Deze printen op de defecte schijven gezet, maar ook dan gaan de motoren niet lopen.
Als ik op de 3 defecte printplaten kijk, zijn alle motorsturing ic's geklapt:
De eerste Toshiba:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39DLDyeB8PHl1nOEvolKJNT4gcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rrtTTVV8H70RUWZmJacIjbZ.jpg?f=fotoalbum_large

De 2e Toshiba:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1vOpuZEFmOuu4kprd9zGrQGHkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23T6kSFN8E4UXjLDGUtgdL5M.jpg?f=fotoalbum_large

De WD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9geI7DkLKNw-976aCVeYagkK9XY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whSkU71r3R3UxLAFt8TnQ9Zu.jpg?f=fotoalbum_large

Zou het gewoon kunnen dat de motoren zijn doorgebrand?
Nog iemand met goede ideeen hoe en of we nog verder kunnen?

PVoutput 3250 WP

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Misschien staan hier ook nog wat tips
Ook met een Toshiba HDD en verbrande motor aansturingschip:
HDDGuru Forums: Hard Drive Burned

• _root
@The_Doman
Dank voor de link, redelijk vergelijkbaar verhaal.
Ze lijken bij mij hetzelfde, alle nummers komen ook overeen, maar ik zal nog eens goed kijken naar de nummers op de eprom en de rest van de IC's.
Blijkbaar is een minuscuul verschil genoeg om niet te starten... waarschijnlijk vervolg in het weekeinde.

PVoutput 3250 WP

• cpttoenail
Ik zou nog foto's van de kabels sturen. De aansluitingen zijn hetzelfde, maar volgens mij kun je zien dat er 2 draden omgedraaid zijn bij de oude en de nieuwe (de 2e van links en rechts)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dap94vxMuUv-PGCkSqXd4oXJ76U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWi5Jhbri8Efxq0PaBgTULP0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPHraRaK1raF_FC2vgxN5wsKRBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5z8wfUeJtf9kJwWWCejeaxV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HChiF7-11is3xW3l6SX2oL99fOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Umyf71CzzxKBAzuJYJ0IyiZY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt12lIgxoKOu_VRS4nQKVRYyvDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2v1gzWGQkSfOoTg1YA0kNNJY.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1