Inductiekookplaat vervangen voor kookplaat met afzuiging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• IrisGerritsen
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11-01 12:31
Wij hebben recent een huis gekocht. In onze keuken zit een normale inductiekookplaat met een eilandafzuigkap (recirculatie). Wij storen ons aan de afzuigkap en willen graag onze inductiekookplaat vervangen voor eentje met geïntegreerde afzuiging.

Zijn er mensen hier die dit ook hebben gedaan? Wij zijn opzoek naar ervaringen!

Alle reacties

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:58
Dat heb ik niet, wel hebben wij vorig jaar ivm renovatie dak de afzuigkap met motor op het dak vervangen door een filter versie die geen lucht naar buiten verplaatst. Dit werkt bij ons minder goed dan de oude situatie.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
waarom stoor je je aan de huidige afzuigkap? zicht? werkt onvoldoende? andere reden?

404 Signature not found

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:40
Geen eenvoudige aanpassingen aangezien je wel ruimte moet gaan maken voor het leidingwerk van de ventilatie. Meestal gaat die richting plint.

Je zult dus de hele binnenindeling van het blok waar de kookplaat opligt moeten herzien.
En dan krijg je een afzuiging die ook nog slechter functioneert.

Als de huidige afzuiging nu laag hangt en je daarom stoort is een minder omslachtige oplossing om iets als een koof op je plafond te maken precies boven je eiland en daarin een inbouw afzuiging te realiseren. Werkt ook iets minder dan afzuiging dichter bij de bron maar dat kan je nog wel wat compenseren door een breder model te nemen.

[ Voor 36% gewijzigd door TweakGP op 11-01-2026 12:56 ]

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:31
Ik heb er geen, en er bewust niet voor gekozen omdat:
- recirculatie voert geen bocht af
- filters vervangen
- benodigde airflow en volume is hoog
- schoonmaken leek lastig
- luchtstroom uit de plint
- kastruimte & oven onder kookplaat niet mogelijk?
Ik ken je situatie niet, maar wellicht heb je er wel wat aan.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

mathelicious schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:14:
- kastruimte & oven onder kookplaat niet mogelijk?
Mijn ouders hebben een Bora en hebben twee grote diepe lades met o.a. bestek onder het fornuis. Prima mogelijk dus :) Toch vind ik een afzuiging in het fornuis wel discutabel qua hygiëne.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• TweakGP
mathelicious schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:14:
Ik heb er geen, en er bewust niet voor gekozen omdat:
Niet erg steekhoudend allemaal omdat TS nu ook al een recirculatie afzuiging heeft. Daar verandert niets aan.

Enige is kastruimte onder de plaat. Een oven gaat inderdaad niet werken maar lades wel. Alleen alles wel aangepast aan het leidingenwerk (lees een hele nieuwe onderkast indeling). Bij een bestaande keuken een uitdaging zeker als je nieuwe fronten nodig gaat hebben.

• TweakGP
Sebazzz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:19:
[...]
Toch vind ik een afzuiging in het fornuis wel discutabel qua hygiëne.
Er verandert helemaal niets op dat gebied. Ik heb nu ook een Bora. Gewoon een vetfilter en een filter net zoals een bovenhangend model. En de uitneembare delen kunnen gewoon in de vaatwasser.

Maar het is optisch leuk, maar bij echt koken gewoon verre van geweldig. En ook nog heel luid.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 11-01-2026 13:24 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:59
IrisGerritsen schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:29:
Zijn er mensen hier die dit ook hebben gedaan? Wij zijn opzoek naar ervaringen!
Dan even dit topic doorlezen: Bora inbouwapparatuur

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:41

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk ook naar plafondinbouw zou ik zeggen.Toen wij een nieuwe keuken lieten plaatsen hebben wij daar ook voor gekozen. Best of both worlds wat mij bettreft:
  • Geen ruimte kwijt op je kookplaat (vijf pits, ipv vier), en in je keukenkasten
  • Geen afzuigkap in het zicht.
En technisch presteert het ook nog eens beter omdat kookdampen op natuurlijke wijze al naar boven gaan. Let daarnaast op het type recirculatie, er zit een wereld van verschil in eentje mét plasmafilter of zonder. Mét is vele malen beter, maar kent een aardige meerprijs. (overigens hebben wij de afzuiging naar buiten toe, maar dezelfde unit is ook in een recirculatie-variant te krijgen). :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mi3dW-PIWFGY2S5oS7lzI9mYIUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDHwzkXCp8kZgUjlfeJ1X560.jpg?f=fotoalbum_large

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:01
Mits minimaal een 80 cm ladeblok onder de kookplaat is het te doen, advies, neem een Bora of een BSH (siemens bosch of nef)
Die voldoen als de lucht via de achterwand naar onder geblazen wordt.
Met buis is beter (i.v.m.) vocht ,maar daar moet de ruimte er voor zijn.
Tot 2 jaar geleden was dit een standaard advies bij bovenstaande merken.
Nu geeft BSH wel aan om met buis te werken , maar Bora weet ik nu niet.
Ps , 60 cm met afzuiging zijn er ook.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:49
Tenzij je aan 4 pitten niet genoeg hebt, kan ik het enkel aanbevelen. Bosch kookplaat (zonder recirculatie hier). Het werkt in onze optiek veel beter en scheelt een enorm apparaat boven je keuken. We hebben wel een keuken van 65cm diep, dat scheelt, maar 2 lades eronder, incl 1 met pannen.

Nu koken wij gewoon normale maaltijden, dus geen bijzondere eisen verder.

Qua geluid merk je misschien wel dat het afzuigoppervlak kleiner is, maar aan de andere kant ook wel veel dichter op je pannen zit.

Recirculatie heeft nooit voorkeur denk ik, maar als je het al had, worden de nadelen niet anders.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:13
Question Mark schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:23:
Kijk ook naar plafondinbouw zou ik zeggen.Toen wij een nieuwe keuken lieten plaatsen hebben wij daar ook voor gekozen. Best of both worlds wat mij bettreft:
  • Geen ruimte kwijt op je kookplaat (vijf pits, ipv vier), en in je keukenkasten
  • Geen afzuigkap in het zicht.
En technisch presteert het ook nog eens beter omdat kookdampen op natuurlijke wijze al naar boven gaan. Let daarnaast op het type recirculatie, er zit een wereld van verschil in eentje mét plasmafilter of zonder. Mét is vele malen beter, maar kent een aardige meerprijs. (overigens hebben wij de afzuiging naar buiten toe, maar dezelfde unit is ook in een recirculatie-variant te krijgen). :)

[Afbeelding]
Helaas, mooie CFD-simulaties van TNO laten zien dat je best zo dicht mogelijk boven de plaat afzuigt. Plafond is veel te ver weg, om dat effectief te maken zal je standje turbo als standaard moeten gebruiken.

• TweakGP
Fr33z schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:12:
[...]

Helaas, mooie CFD-simulaties van TNO laten zien dat je best zo dicht mogelijk boven de plaat afzuigt. Plafond is veel te ver weg, om dat effectief te maken zal je standje turbo als standaard moeten gebruiken.
Dat is inderdaad optimaal…. Maar in de praktijk werkt tegen het plafond ook best goed, beter dan afzuiging in de kookplaat. Dat is leuk om water te koken, en dan ook nog in een lage pan :-).

Ik heb de afgelopen jaren alle varianten gehad en de kookplaatafzuiging is echt de slechtste van allemaal.
Maar alles behalve afzuiging 65-90cm boven de kookplaat is suboptimaal.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakGP op 11-01-2026 20:17 ]

• Fr33z
TweakGP schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:16:
[...]

Dat is inderdaad optimaal…. Maar in de praktijk werkt tegen het plafond ook best goed, beter dan afzuiging in de kookplaat. Dat is leuk om water te koken, en dan ook nog in een lage pan :-).

Ik heb de afgelopen jaren alle varianten gehad en de kookplaatafzuiging is echt de slechtste van allemaal.
Maar alles behalve afzuiging 65-90cm boven de kookplaat is suboptimaal.
Oh absoluut. Recirculatie is troep en moet je gewoon niet doen. Daarna heb je aantal gradaties, in plafond zal ongeveer plek 2 zijn in de top 3 ;) in de kookplaat is plek 3. Recirculatie plek 999.

• TweakGP
Recirculatie is prima hoor, goede filters en het is bijna net zo goed als afvoer naar buiten.

• Fr33z
TweakGP schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:28:
Recirculatie is prima hoor, goede filters en het is bijna net zo goed als afvoer naar buiten.
Zeker niet. https://publications.tno..../jacobs-2021-fijnstof.pdf pagina 7

Tests laten zien dat recirc niks doet met PM2.5. Ook laten test zien dat fijnstof bij koken verreweg de meeste blootstelling geeft voor veel mensen omdat het urenlang in je woning blijft hangen.https://www.tno.nl/nl/duurzaam/energie-gebouwde-omgeving/installaties-componenten-energie/fijnstof-huis-koken/

Als je luchtkwaliteit belangrijk vindt dan is een recirculatiekap volstrekt onvoldoende. Daarnaast doen ze niks met vocht.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:41

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fr33z schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:12:
[...]

Kun je de bron eens delen? Ik kan die simulaties (en conclusie) niet vinden op: Fijnstof in huis en bij koken en TNO-onderzoek brengt efficiënte kookafzuiging niet dichterbijj (ik ben oprecht benieuwd trouwens). :)

Overigens, TNO raadt een debiet van 300m3 aan, onze afzuigkap kan in stand "3" ruim 800 m3 doen. Standaard staat hij op stand "2" als wij koken. Rúim voldoende om alles af te vangen, en vanwege de externe motor is de afzuigkap fluisterstil. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:36
Fr33z schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:49:
[...]

Zeker niet. https://publications.tno..../jacobs-2021-fijnstof.pdf pagina 7

Tests laten zien dat recirc niks doet met PM2.5.
Euh... Dat is een recirculatie afzuigkap boven een gasfornuis. Dat is een behoorlijk verschil met wat de TS wilt.

• Fr33z
__R__ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:31:
[...]

Euh... Dat is een recirculatie afzuigkap boven een gasfornuis. Dat is een behoorlijk verschil met wat de TS wilt.
Niet per se. Het punt staat dat recirculatie niks met fijnstof en vocht doet. En dat fijnstof ook echt wel vrijkomt bij inductie elke keer als je iets bakt.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:55
Altijd voor afzuiging naar buiten gaan. Niet alleen fijnstof gaat naar buiten maar ook kookvocht.
Een goed circulatie systeem kan nog wel veel vet- en fijnstofdeeltjes opvangen maar het vocht (stoom) wordt weer gewoon de ruimte ingeblazen.
Ook de filters zijn peperduur en moeten elk jaar worden vervangen.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:22

m-vw

Dus?

Sebazzz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Mijn ouders hebben een Bora en hebben twee grote diepe lades met o.a. bestek onder het fornuis. Prima mogelijk dus :) Toch vind ik een afzuiging in het fornuis wel discutabel qua hygiëne.
De eerste filter kan je gewoon afwassen, je bepaalt zelf de frequentie.

Mbt de vraag van TS:
Afhankelijk van de grootte van je huidige kookplaat zal dit aanpassingen aan je blad vereisen.
Verder moeten sowieso je kastjes aangepast worden, maar er blijft wel ruimte over om spullen op te bergen. de afvoer loopt namelijk naar achteren.
Pagina: 1