Google Maps alternatief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joab9000
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-01 13:53
Ik zoek een Europees en/of open source alternatief voor Google Maps, en dan vooral voor de POI's (Points of interest, bvb restaurants of winkels, met openingsuren etc). Google Maps is de enige applicatie die ik nog gebruik van Google, maar ik wil er echt vanaf.
Voor navigatie zijn zowel Here WeGo en Mapy.com goede alternatieven, maar de POI's zijn heel vaak outdated, en ingestuurde updates worden niet geïmplementeerd.
De POI's buiten Google Maps zijn het meeste up-to-date op OpenStreetMap, maar de apps die daarop gebaseerd zijn ben ik tot nu toe niet tevreden over. Die apps vereisen telkens een download van een volledig gebied (bvb Organic Maps, Maps.me, en afgeleiden), wat uiteraard een voordeel kan zijn voor offline gebruik, maar ook een nadeel omdat je on the go met een beperkt datapakket ook een hele provincie moet downloaden om de openingsuren van 1 restaurant op te zoeken. En sommige apps zijn totaal niet gebruiksvriendelijk (OSMAnd bvb is feature overkill) naar mijn mening.

Ik zou graag gewoon, zoals Google Maps, Apple Maps, Mapy.com, Here WeGo, etc., de app openen op mijn smartphone, en de data van een gebied, waar ik inzoom, dynamisch binnenhalen. En dan idealiter met de database van OpenStreetMap erachter.
Heeft iemand toevallig weet van zo een app, die misschien wat minder bekend is, en ik die daarom nog niet heb gevonden?

Uiteraard heb ik al in dit topic: Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten gekeken, maar de voorstellen kunnen me niet bekoren.

Alvast bedankt!

(En ja, ik gebruik een iPhone, ik weet dat dit ook Big Tech is, maar ik wil graag dat mijn telefoon gewoon werkt en dan heb je maar 2 mogelijkheden (zoals vaker aangehaald in de Tweakers podcast): Google Android of iPhone, en Apple is voor mij toch de lesser of 2 evils. Je mag het er mee eens zijn of niet, maar dit is niet de discussie die ik wil openen met dit topic.)

Beste antwoord (via Joab9000 op 21-01-2026 14:36)

• dr0ptheb0mb
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-02 18:17

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Here Maps?

Heeft nog een behoorlijke inhaalslag te maken ten opzichte van bijvoorbeeld Google / Apple / Bing Maps maar.... Het is wel een EU (NL) product wat o.a. ook al jaren door VAG in de on-board navigatiesystemen gebruikt wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 10-01-2026 18:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Joab9000
Will_M schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:46:
Here Maps?

Heeft nog een behoorlijke inhaalslag te maken ten opzichte van bijvoorbeeld Google / Apple / Bing Maps maar.... Het is wel een EU (NL) product wat o.a. ook al jaren door VAG in de on-board navigatiesystemen gebruikt word.
die gebruik ik meestal voor navigatie, maar de POI's zijn hier heel vaak outdated helaas :-(

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Joab9000 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:47:
[...]

die gebruik ik meestal voor navigatie, maar de POI's zijn hier heel vaak outdated helaas :-(
Daartoe kun je zelf dan weer aanpassingen aan/door geven. Als niemand dat gaat doen dan zal er ook nooit iets gaan veranderen, hé >:)

• Joab9000
Will_M schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:49:
[...]

Daartoe kun je zelf dan weer aanpassingen aan/door geven. Als niemand dat gaat doen dan zal er ook nooit iets gaan veranderen, hé >:)
Heb ik al vaak geprobeerd, maar daarom dat ik dus dit zei:
Joab9000 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:36:
Voor navigatie zijn zowel Here WeGo en Mapy.com goede alternatieven, maar de POI's zijn heel vaak outdated, en ingestuurde updates worden niet geïmplementeerd.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Joab9000 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Heb ik al vaak geprobeerd, maar daarom dat ik dus dit zei:

[...]
Misschien is dat laatste wel iets om dat hier vanuit Tweakers.Net eens aan te gaan geven bij 'Here Maps'. Ze zitten voor zover ik weet nog steed achter/langs het Centraal Station in Eindhoven bij de TU/e :*)

Het zou toch zonde zijn als we een huidig EU product op zo'n manier in de EU al niet meer kunnen gaan prefereren bóven een stukje 'Big-Tech' uit de US (wat z'n roots vaak óók in de EU gevonden heeft).

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 12:57
Toen ik in de Filipijnen was en Google Maps probeerde te gebruiken om te navigeren was het een drama. Omdat Google Maps alle verkeersopstoppingen in het rood aangeeft was de gehele route rood en erg onoverzichtelijk.

De andere App die mij werd voorgesteld is 'Waze' app, welke een stuk relaxter was. Of het voldoet aan wat jij precies zoekt weet ik niet zeker, maar het is zeker het proberen waard.

https://play.google.com/s...s?id=com.waze&hl=en&pli=1

[ Voor 15% gewijzigd door Snowwie op 10-01-2026 18:42 ]

Mijn YouTube Channel

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Je zou ANWB Onderweg kunnen proberen, die app gebruikt OpenStreetMap voor de kaarten en TomTom voor verkeersinfo.

March of the Eagles

• Butz0rs
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:43
Snowwie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:41:
Toen ik in de Filipijnen was en Google Maps probeerde te gebruiken om te navigeren was het een drama. Omdat Google Maps alle verkeersopstoppingen in het rood aangeeft was de gehele route rood en erg onoverzichtelijk.

De andere App die mij werd voorgesteld is 'Waze' app, welke een stuk relaxter was. Of het voldoet aan wat jij precies zoekt weet ik niet zeker, maar het is zeker het proberen waard.

https://play.google.com/s...s?id=com.waze&hl=en&pli=1
Waze is van Google, en daar wil TS juist vanaf.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-02 20:19
Will_M schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:46:
Here Maps?

Heeft nog een behoorlijke inhaalslag te maken ten opzichte van bijvoorbeeld Google / Apple / Bing Maps maar.... Het is wel een EU (NL) product wat o.a. ook al jaren door VAG in de on-board navigatiesystemen gebruikt word.
Bij mij op CarPlay is Here Maps erg onstabiel, bevriest vaak en is daardoor niet meer op m’n iPhone te vinden. Jammer, want ik vind dat de mooiste navi app. :)

Mapy heb ik ook geprobeerd, maar verkeersinfo….mwoah.

[ Voor 4% gewijzigd door iamerwin op 10-01-2026 19:18 ]

Hello. Is it me you're looking for?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:32
Je kunt de website van OSM ook toevoegen aan het startscherm. Wel primitief, maar je hoeft niet de hele kaart te downloaden.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 12:57
Butz0rs schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Waze is van Google, en daar wil TS juist vanaf.
Dat zegt natuurlijk niets. Zowel Google Maps en Waze hebben een ongeveer identieke interface, maar er zijn wel verschillen. Waze toont ook "Points of Interest", dat is wat TS graag wil. En het is een app die up to date blijft.

Hij kan het altijd proberen om te zien of het hem bevalt.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • Beste antwoord

• dr0ptheb0mb
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-02 18:17

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Snowwie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Dat zegt natuurlijk niets. Zowel Google Maps en Waze hebben een ongeveer identieke interface, maar er zijn wel verschillen. Waze toont ook "Points of Interest", dat is wat TS graag wil. En het is een app die up to date blijft.

De eerste regel van de TS:
Ik zoek een Europees en/of open source alternatief

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-02 21:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Snowwie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Hoewel Waze idd POIs heeft, is het primair nog steeds een navigatie app. Ik pak 'm iig niet om even snel de omgeving te bekijken om een restaurant of winkel te vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-02 15:00
Je noemde Mapy.com, waarom voldoet dit niet?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Providentia schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:31:
Je noemde Mapy.com, waarom voldoet dit niet?
de POI's zijn heel vaak outdated, en ingestuurde updates worden niet geïmplementeerd.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:48

• Joab9000
Zeker, dat is een top-initiatief! Heeft me al voor verschillende andere toepassingen geholpen. Maar voor dit specifieke topic zijn de voorgestelde alternatieven dezelfde als Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten en dus helaas met dezelfde tekortkomingen :-(

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-02 10:40

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

XWB schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:48:
Je zou ANWB Onderweg kunnen proberen, die app gebruikt OpenStreetMap voor de kaarten en TomTom voor verkeersinfo.
En TripAdvisor voor o.a. restaurant informatie (ratings enzo)

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:22
TomTom Amigo heb je ook nog als optie, heet nu gewoon Tomtom - Maps & Traffic: https://play.google.com/s...tom.speedcams.android.map

[ Voor 14% gewijzigd door Wietsee. op 11-01-2026 08:44 ]

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
CoMaps al geprobeerd?

• Joab9000
Ja, ligt in de lijn van Organic Maps, focus op offline

• Joab9000
Will_M schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:55:
Misschien is dat laatste wel iets om dat hier vanuit Tweakers.Net eens aan te gaan geven bij 'Here Maps'. Ze zitten voor zover ik weet nog steed achter/langs het Centraal Station in Eindhoven bij de TU/e :*)
Dat zou een echte baas-move zijn! <3
Snowwie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:41:
Sorry, toch bedankt voor je input, wordt zeker geapprecieerd, maar Waze is echt een no-go voor mij. Behalve dat dit ook eigendom is van Google, ben ik ook nog eens principieel tegen hun systeem van het verkeer spreiden, wat heel vaak voor overlast zorgt in buurten die daar niet voor aangelegd zijn. Vroeger nog gebruikt, en dan laat die je door Duitse dorpen rijden om 2 minuten file op de snelweg uit te sparen. Is trouwens ook vooral navigatie, en hiervoor vind ik Here het beste alternatief, en minder voor POI's.
iamerwin schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:50:
Mapy heb ik ook geprobeerd, maar verkeersinfo….mwoah.
Mapy is heel goed voor outdoor activiteiten (wandelen, fietsen bvb), maar niet voor auto-navigatie inderdaad!
Ircghost schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:30:
En TripAdvisor voor o.a. restaurant informatie (ratings enzo)
Is ook Amerikaans, en ook niet echt overzichtelijk op kaart. Ik geloof wel dat Here die API gebruikt, en de POI's op Here de reviews van TripAdvisor weergeeft.
Ik denk dat ik deze eens een kans geef, ik dacht dat die ook vooral op navigatie gericht was, maar nu even gekeken en het lijkt misschien een goed alternatief!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-02 20:19
Will_M schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Het zou toch zonde zijn als we een huidig EU product op zo'n manier in de EU al niet meer kunnen gaan prefereren bóven een stukje 'Big-Tech' uit de US (wat z'n roots vaak óók in de EU gevonden heeft).
Meteen effe vragen waarom het zo ruk functioneert op CarPlay. Als het stabiel zou zijn en niet de hele tijd blanco schermen etc. zou laten zien, was het waarschijnlijk mijn standaard navi app.

Hello. Is it me you're looking for?

Pagina: 1