Vraag

• Looney
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14-01 22:00
Betreft een nieuwbouwwoning uit 2022
Hardware:
SMO40
AMS10
HBS05
Homewizard P1 meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkodwWZTRJ5WKrzX_ZaCKY-VqCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bm7y7IsJZcjqCjwyjw7jnWDQ.png?f=fotoalbum_large

Wij hebben 2á3 maal per dag een erg hoge piek gevraagd door de warmtepomp. Wij wonen hier net 2 maanden en hebben energierekeningen van 300 en 400€ gekregen.

Zelf helemaal nieuw in de warmtepompen. Met behulp van chatgpt en een vriend die er enige verstand van heeft is het vermoeden dat de bijverwarming regelmatig bijspringt op max vermogen.

Dit schijnt een instelling te zijn die bij onze installatie alleen door een installateur aangepast kan worden. Ik zie onder menu “mijn systeem” geen kopje “instellingen”
Omdat dat mij sterk lijkt (en de installateur die dit gemaakt heeft dat niet wilt uitzetten ivm garanties) dacht ik het hier eens te vragen.

Vraag 1: moeten we dit zelf ook niet ergens kunnen instellen?
Vraag 2: kan iemand ons in de omgeving van Amersfoort-Harderwijk een goede installateur aanbevelen die eens de instellingen voor ons wilt nakijken?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:27
1) ja, maar ik zie niets geks, heb je ervoor gezorgd dat je een meter vrije ventilatie ruimte hebt en er absoluut geen sneeuw en ijs voor de ventilatieopeningen (of intern aan de ribben) zit?

Je weet dat het erg koud is EN het gesneeuwd heeft in Amersfoort. Dat zorgt ervoor dat de warmtepomp zijn koude niet goed kwijt kan.

Of is die 11 kW enkel en alleen de WP? Dan moet je instellen dat hij warm water uit je vloerverwarming / reservoir mag gebruiken om de defrost te draaien. Maar dat zorgt er wel voor dat je huis koud wordt...

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 10-01-2026 09:08 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Looney schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:01:
Betreft een nieuwbouwwoning uit 2022
Hardware:
SMO40
AMS10
HBS05
Homewizard P1 meter

[Afbeelding]

Wij hebben 2á3 maal per dag een erg hoge piek gevraagd door de warmtepomp. Wij wonen hier net 2 maanden en hebben energierekeningen van 300 en 400€ gekregen.

Zelf helemaal nieuw in de warmtepompen. Met behulp van chatgpt en een vriend die er enige verstand van heeft is het vermoeden dat de bijverwarming regelmatig bijspringt op max vermogen.

Dit schijnt een instelling te zijn die bij onze installatie alleen door een installateur aangepast kan worden. Ik zie onder menu “mijn systeem” geen kopje “instellingen”
Omdat dat mij sterk lijkt (en de installateur die dit gemaakt heeft dat niet wilt uitzetten ivm garanties) dacht ik het hier eens te vragen.

Vraag 1: moeten we dit zelf ook niet ergens kunnen instellen?
Vraag 2: kan iemand ons in de omgeving van Amersfoort-Harderwijk een goede installateur aanbevelen die eens de instellingen voor ons wilt nakijken?
Heb je ook verbruiksgrafieken alleen van de warmtepomp wat verbruikt alleen de NIBE per dag en kan je wat meer vertellen over de woning qua type oppervlakte en stookregime.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:56
Kun je de grafiek van de graadminuten laten zien? Een warmtepomp voor een beetje notmaal huis gebruikt geen 11 kW. Wat wel 9kW kan gebruiken is een elektrische bijverwarming (ELK) ie inschakeld als de warmtepomp het niet bij kan benen of een probleem heeft. In de graadminuten grafiek is te zien of deze te veel oplopen.

Maak een linkje in de nibe optimalisatie thread. Daar is wat meer aanloop van mensen met verstand van zaken.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:51

hrv

Op zich kan het makkelijk hoor. In dit geval is waarschijnlijk de ELK (bijverwarming) bijgesprongen en die kan in stappen van 3kW tot 9kW stroom trekken. Tel daar dan de WP zelf bij op en het verbruik is dan hoog.

ELK kan gebruikt worden voor warm water (SWW), om bij te verwarmen omdat de WP het alleen niet trekt, of om een legionella run te doen waarbij het SWW naar 60 graden verwarmt wordt.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-01 23:11
74kWh is toch wel fors.
Ik neem aan dat er verder in de woning niet veel speciaals gebeurd. Ook zie ik rond het middaguur amper verbruik. Laat je de WP wel continu aanstaan op 20 graden?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat oogt geheel niet normaal.

Met deze temperaturen verwacht je dat de machine continue ruim een kW trekt… en we zitten urenlang dat het huis als geheel onder de ~500W gebruikt.

De bijverwarming voor meerdere uren per dag is niet te verklaren voor SWW…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:50
Zet ook even een link naar dit topic in het nibe optimalisatie topic

[ Voor 5% gewijzigd door Djvdb op 11-01-2026 06:27 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Looney
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14-01 22:00
Wauw, wat een reacties al. Bedankt!

Ik reageer even per reactie.
Weet iemand of het klopt of die bijverwarming gemaximaliseerd of uitgezet kan worden door enkel de/een installateur?

Ik voeg ook wat foto’s toe waarbij ik alle info menu’s heb gefotografeerd.

Links op een rustig moment (geen piek)
Midden aan het einde van zo’n 1,5 uur durende piek.
Rechts vrij aan het begin van zo’n 1,5 uur durende piek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IIxTTscPOHb8PcuWXv6CWba5d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlJmaigcKFmFUgrhEZZ8KyP4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kcKGmllL2JzRGZgqegaH7MyESE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biedVDxH1oMJmK23ySx5Io5H.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ophw3iL4M4hk3SkJvtzOewS8RL0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFSlTZBfxgde5Q3esrdptd4K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMUljFZPup0B6_Yogwbf-QivCGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLZUggrvnBmx440MnL8a1plr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDFB6rpj3LOq1EO-UR3WJxVM0kU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkQPaMm3uVISWP3hpv96KuMi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCwfrPW6SKAdvWnzqxWbPKpc90c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qUNR01tJI2L0UwteacTcP1H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5T-A_X9GSQ9CXG6ZEZFUFPPPvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvBeBvUXh0Tci0HHMHWhFGGb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcEGFhkJdrLjLz_jKaJnyFlJzk0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RL2q9zBk2RC9TiHmVuhBhD8W.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLOSzatO_FcOpRszUBfjs1FUvdw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXZJnFWG7al1HTMf4VfaM645.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_ML9Ay9PPRDwCm0GL04IxcACrE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2670lcDmbC3cEPpLzkImuQ8q.jpg?f=fotoalbum_tile
99ruud99 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:06:
1) ja, maar ik zie niets geks, heb je ervoor gezorgd dat je een meter vrije ventilatie ruimte hebt en er absoluut geen sneeuw en ijs voor de ventilatieopeningen (of intern aan de ribben) zit?

Je weet dat het erg koud is EN het gesneeuwd heeft in Amersfoort. Dat zorgt ervoor dat de warmtepomp zijn koude niet goed kwijt kan.

Of is die 11 kW enkel en alleen de WP? Dan moet je instellen dat hij warm water uit je vloerverwarming / reservoir mag gebruiken om de defrost te draaien. Maar dat zorgt er wel voor dat je huis koud wordt...
Ja, ik weet dat het sneeuwde en het goed koud was op de dag dat ik dit postte. Echter speelt dit al sinds we hier wonen (medio november). Echter heb ik pas sinds begin 2026 de p1 meter eraan hangen.
We hebben verder geen krachtaansluitingen in huis behalve de kookplaat. Maar die staat uit op die tijdstippen.
revolution-nl schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:08:
[...]
Heb je ook verbruiksgrafieken alleen van de warmtepomp wat verbruikt alleen de NIBE per dag en kan je wat meer vertellen over de woning qua type oppervlakte en stookregime.
Nee die heb ik niet. Ik krijg het ook niet voor elkaar de SMO40 met het internet verbonden te krijgen. Ik wil aankomend weekend die kast eens openmaken of er überhaupt een utp aansluiting aangesloten is.

Hoekwoning, 3 verdiepingen allen met vloerverwarming. 160m2 wonen, label A+++, bouwjaar 2022. Warmwater boiler van 286l.

Maar we hebben verder geen gekke dingen aan Of in huis. We douchen elke dag maar dat is kort en niet heel gek.
cgms schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:33:
Kun je de grafiek van de graadminuten laten zien? Een warmtepomp voor een beetje notmaal huis gebruikt geen 11 kW. Wat wel 9kW kan gebruiken is een elektrische bijverwarming (ELK) ie inschakeld als de warmtepomp het niet bij kan benen of een probleem heeft. In de graadminuten grafiek is te zien of deze te veel oplopen.

Maak een linkje in de nibe optimalisatie thread. Daar is wat meer aanloop van mensen met verstand van zaken.
Hier ben ik ondertussen wel wat verder mee.
Vloerverwarming staat netjes ingesteld op max 29 of 30 graden. Tijdens die pieken wordt het aantal graadminuten overschrijden en gaat die bijverwarming volgas aan. Dan wordt de aanvoer vloerverwarming ook ineens flink hoger en merk je zelfs dat de vloeren warmer worden.heel irritant. Ik heb nu ook nog in blokkeer programma’s geprobeerd de bijverwarming snachts te blokkeren maar hij komt alsnog.

Enig idee waar ik die grafiek van de graadminuten kan inzien?

Goede tip, thanks!
hrv schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:58:
Op zich kan het makkelijk hoor. In dit geval is waarschijnlijk de ELK (bijverwarming) bijgesprongen en die kan in stappen van 3kW tot 9kW stroom trekken. Tel daar dan de WP zelf bij op en het verbruik is dan hoog.

ELK kan gebruikt worden voor warm water (SWW), om bij te verwarmen omdat de WP het alleen niet trekt, of om een legionella run te doen waarbij het SWW naar 60 graden verwarmt wordt.
De legionella run staat op 1 keer per 8 dagen.
Ik heb hem een keer handmatig uitgevoerd maar dan is de piek niet zo hoog als dat die tijdens die pieken van ons is.
Het lijkt mij echt sterk dat dit zou kunnen. Op deze manier gaan we 3000/3500€ aan stroom per jaar verbruiken… dat zou niet moeten kunnen toch.
Jim423 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 00:36:
74kWh is toch wel fors.
Ik neem aan dat er verder in de woning niet veel speciaals gebeurd. Ook zie ik rond het middaguur amper verbruik. Laat je de WP wel continu aanstaan op 20 graden?
Klopt ja, hij staat klokje rond netjes op 19 graden.

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:56
Looney schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:20:
Enig idee waar ik die grafiek van de graadminuten kan inzien?
Gemakkelijkste manier is in de MyUplink app. Ik heb zelf de SMO S40, en dit lijkt me de SMO 40, maar ik verwacht dat ook hiervoor de graadminuten opgevraagd kunnen worden. Even zelf een extra tegeltje aan maken.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-01 23:11
Het lijkt me niet slim om de bijverwarming uit te gaan schakelen.
Ik zou de installateur na laten kijken waarom de pomp zijn thermisch vermogen niet levert. Zoals Ronald zegt: het vermogen is hetzelfde als mijn warmtepompboiler en dat is een WP van 2kW. Dan is het logisch dat de besturing telkens aan de bijverwarming trekt om de woning op 19 graden te houden. Het zou een gas of flowprobleem kunnen zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:51

hrv

Ik heb ook een probleem gehad met excessief ELK gebruik.

Installateur had een sensor, ik geloof BT25 niet volgens voorschriften geplaatst. Er moet een tierap omheen, er moet thermische pasta gebruikt worden en er moet aluminium tape omheen om te zorgen dat alle warmte in de leiding goed gemeten wordt.

Waard om even na te kijken hoe jouw temperatuursensoren bevestigd zijn.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:58
Het totaal van 75 Kwh voor een dag (en dat is inclusief de rest van het huis) is met dit weer niet in elk huis noodzakelijkerwijs bizar, maar een elektrisch verwarmingselement kan hierbij idd zeker niet helpen. En bij een woning uit 2022 mag je verwachten dat het zo geisoleerd is dat een warmtepomp niet *zo* veel energie nodig heeft.

Voor alle duidelijkheid, wat is ongeveer het woonoppervlak van dit huis, een doorsnee rijtjeshuis of een grotere vrijstaande woning maakt ook nogal uit.
Pagina: 1