Bedankt voor alle reacties weer, excuus voor mijn vertraagde reactie.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:53:
Maar met 3x 1-fase batterijen heb je het probleem dat in een backup situatie (het net valt uit en je schakelt over op ATS los van het net) je 3x de fasestroom door nul gaat krijgen bij volle afname.
Ik geloof niet dat de 3x 1-fase batterijen elk voor een faseverschuiving zorgen van 120 graden in een noodsituatie.
Ik ga dit nog eens testen. Maar dan is 5x 2,5 mm2 not done.
Daar maak je een goed punt. Ik ga nog verder onderzoek doen, maar ik denk dat een 3-fase thuisbatterij op de 'vereisten' lijst zal moeten (ipv meerdere 1 fase batterijen). Voor mij persoonlijk is een enkel schuko contact op de thuisbatterij zelf voldoende in een noodsituatie.
Septillion schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:13:
Je probleem is de bekabeling. Die is veel te dun om tegelijk op een fase 16A te leveren en een ander 16A terugleveren. Als het zoals hierboven 6qmm was dan kon het wel.
In onderverdelen, zoals het heet, dient ook nog een hoofdschakelaar aanwezig te zijn.
Qua eiland bedrijf, er zijn wel systemen die echt 3-fase maken. Maar je wilt überhaupt niet zo in eiland gaan zonder interlock of transfer switch. En of je dat überhaupt correct volgens de NEM krijgt vraag ik me af.
De afstand tussen meterkast en verdeelkast 1 is niet groot (~6 meter) en 5x6mm2 is zo getrokken. De kabel tussen verdeelkast 1 en verdeelkast 2 zou wel gewoon 5x2,5mm2 kunnen neem ik aan (bij 10kW thuisbatterij)?
Wat betreft hoofdschakelaar; ik heb dit ook voorbij zien komen. Als ik eerlijk ben, vanuit praktisch oogpunt, zie ik de verdeelkasten ook als veredelde centraaldozen met weliswaar extra beveiliging om load tussen meterkast<>verdeelkast 1 te bewaken. Ook omdat in de meterkast de aardlekautomaat zit die het hele handeltje uit kan zetten, welke op 6m afstand is van verdeelkast 1. Ik weet dat aardlekautomaten niet voor dit doel gemaakt zijn, maar zonnepanelen/thuisbatterij spanningsloos maken is mogelijk en in de praktijk zal je eerder de hoofdschakelaar in de mterkast gebruiken.
Praktisch gezien vind ik de meerwaarde van een hoofdschakelaar in verdeelkast 1 in deze situatie gering, maar als dat regels zijn of er zijn andere overwegingen laat ik me graag overtuigen!
Meterkast is vrij recent en niet groot.
chrisborst schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:40:
En hoe wil je je thuisaccu gaan gebruiken?
Ga je handelen met je accu, dan zal deze vele malen per dag kunnen laden en ontladen, dus veel heen en weer. Is het puur om je zonnestroom in op te slaan en deze zelf te gebruiken, dan heb je een totaal andere situatie.
Ik houd de optie om te handelen graag open, omdat dit (blijkbaar?) groot verschil maakt voor de terugverdientijd van de accu.
Is een optie, maar die aanpassing ga ik nooit terugverdienen denk ik (+ alle moeite op het dak, want omvormers zitten achter panelen).