Thuisbatterij aansluiten op verdeelkast zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Getslow
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-01 19:32
Hoi allen,

Context

Dit jaar wil ik waarschijnlijk een thuisaccu laten installeren in de kelder. Nu ben ik een en ander aan het verbouwen en wil daarin ook alvast de 'toekomstige elektrische plannen' meenemen, zodat koven/meterkast etc niet alsnog open moeten wanneer uiteindelijk de thuisbatterij komt.

Huidige situatie

Op dit moment heb ik een Enphase systeem (7 panelen) die is aangesloten zoals in het diagram hieronder. De verdeelkast van de zonnepanelen zit reeds in de kelder ivm beperkte ruimte in de meterkast zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZHoTPb2iM2Q-sQ-uTqlJhZrBpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jj3oJchKrfrhZE3x5gTSrQUw.png?f=fotoalbum_large

Toekomstige situatie (?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MiNT9RvvBF5ws8hnsGc8K7mguM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mDRvcPoMrXmwJLaHaWg1SbXx.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag

1. Kan/mag de thuisbatterij op deze manier aangesloten worden in de kelder? Dit zou voor mij betekenen dat er geen kabels meer getrokken hoeven te worden naar de meterkast (die ook al 'vol' is), wat de ideale situatie voor mij zou zijn.

2. Tips / advies voor dingen die ik evt mis?

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat vragen:
- 7 paneeltjes over 3-fase verdeeld? Het nut ontgaat me daarvan. Had ook op 1 fase gekund.
- Hoe dik is de huidige bedrading tussen Verdeelkast 1 en de meterkast?
- Wat voor thuisbatterij(en) komt er? 1 of 3-fase?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Wat wordt het gesommeerde maximale output vermogen van de zonnepanelen en de batterij?
Als de som hoger is dan die 16A automaat in de meterkast kan dit niet.

• Getslow
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-01 19:32
Dank voor de reacties!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:11:
Wat vragen:
- 7 paneeltjes over 3-fase verdeeld? Het nut ontgaat me daarvan. Had ook op 1 fase gekund.
Heb je zeker gelijk in, maar ik weet dit eerlijk gezegd niet.
- Hoe dik is de huidige bedrading tussen Verdeelkast 1 en de meterkast?
5x 2,5mm2
- Wat voor thuisbatterij(en) komt er? 1 of 3-fase?
Ik heb nog geen concrete plannen, maar ik denk 3 omdat dit waarschijnlijk tot lager amperage leidt per fase.
hanev001 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:44:
Wat wordt het gesommeerde maximale output vermogen van de zonnepanelen en de batterij?
Als de som hoger is dan die 16A automaat in de meterkast kan dit niet.
Ik heb dus nog geen concrete batterij voor ogen, maar ik gok dat de batterij 10kW kan leveren/gebruiken en de zonnepanelen zijn 3,2Kwp op een oost/west opstelling (zeg 2,5kWp effectief). Als alles dan maximaal zou draaien betekent dat 12.500/3/230 =18,116 A.

In de praktijk zullen nooit de batterij en de zonnepanelen maximaal terugleveren (als alles werkt naar behoren), maar officieel is dat misschien niet relevant vanuit een elektrotechnisch perspecief?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb bijna een zelfde situatie

Schuurtje met daarin 2x SMA 1-fase omvormers en 3 thuisbatterijen van Marstek 1-fase batterijen.

De voedende kabel is 5x 6 mm2, met het oog op EV laden in de toekomst vanuit het schuurtje.
Een netwerk kabel om alles te monitoren en te sturen,

Maar met 3x 1-fase batterijen heb je het probleem dat in een backup situatie (het net valt uit en je schakelt over op ATS los van het net) je 3x de fasestroom door nul gaat krijgen bij volle afname.
Ik geloof niet dat de 3x 1-fase batterijen elk voor een faseverschuiving zorgen van 120 graden in een noodsituatie.
Ik ga dit nog eens testen. Maar dan is 5x 2,5 mm2 not done.

Als ik het opnieuw mocht doen, legde ik 2 kabels van 5x6 mm2 van en naar de meterkast (ivm backup situatie geregeld door ATS in de hoofd meterkast heb je 2 lijnen nodig, normaal grid en backup grid)
En zou ik wellicht nog eens nadenken over 3x 1-fase batterijen of 1x 3-fase batterij.

Hoe dan ook, rekening houden met een noodsituatie gaat wellicht 2x zoveel kosten qua aanschaf op het moment.
Dat heb ik er nu ook niet voor over.
Ik rol wel een haspeltje uit voor de koelkast

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2026 09:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je probleem is de bekabeling. Die is veel te dun om tegelijk op een fase 16A te leveren en een ander 16A terugleveren. Als het zoals hierboven 6qmm was dan kon het wel.

In onderverdelen, zoals het heet, dient ook nog een hoofdschakelaar aanwezig te zijn.

Qua eiland bedrijf, er zijn wel systemen die echt 3-fase maken. Maar je wilt überhaupt niet zo in eiland gaan zonder interlock of transfer switch. En of je dat überhaupt correct volgens de NEM krijgt vraag ik me af.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54
@Getslow
Heb je een foto van je meterkast?
Wellicht is het veel makkelijker om gewoon deze in z'n geheel te vervangen.

En hoe wil je je thuisaccu gaan gebruiken?
Ga je handelen met je accu, dan zal deze vele malen per dag kunnen laden en ontladen, dus veel heen en weer. Is het puur om je zonnestroom in op te slaan en deze zelf te gebruiken, dan heb je een totaal andere situatie.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:49
Kan je niet de Emphase omvormers er uit halen, je panelen rechtsreeeks op een batterij aansluiten, en die in op meterkast aansluiten? anker batterijen (de Solix 3 dacht ik) kunnen 8 panelen handelen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-01 19:18
caspervc schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:45:
Kan je niet de Emphase omvormers er uit halen, je panelen rechtsreeeks op een batterij aansluiten, en die in op meterkast aansluiten? anker batterijen (de Solix 3 dacht ik) kunnen 8 panelen handelen.
Dat zou ik ook doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Guust Flater op 10-01-2026 10:02 ]

Pagina: 1