Vraag

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:59
Nu het weer flink koud wordt leek het mij een goed moment om het stookgedrag van mijn CV ketel is onder de loep te nemen. Het doel is natuurlijk minder gas verbruik.

Thermostaat overdag 18 of 19 graden, snachts verlaging naar 17 graden (na 22:00)
Woonkamer, keuken en gang regelt deze thermostaat dus.
Kinder kamer en werk kamer met een digitale thermostaat op 18/19 graden. Daar wordt dus alleen gestookt als in de woonkamer de thermostaat aan gaat.
Overige kamers staan de radiatoren dicht.

Verbruik:
2018: 988m3
2019: 767m3 (Intergas Xtreme geplaatst)
2020: 794m3
2021: 911m3
2022: 524m3
2023: 530m3
2024: 609m3
2025: 610m3

Rijtjeshuis uit 2005 goed geisoleerd, geen vloerverwarming. 140m2 woonoppervlak.
Koken elektrisch.

Thermostaat:
Remeha iSense

Ketel data:
Intergas Xtreme 36 uit 2019
P011 Min CV vermogen: 21
P010 Max CV vermogen: 27
P032 Min CV pomp: 35
P031 Max CV pomp: 60
P050 Max CV temperatuur: 70

Grafiek homewizard 8 januari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNFR-kPva4Mq3vPB6EyVVK5UT9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UQHl7Euj4zyRYBhp1cKsvz4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsztjW5UPJMR0D4WiYK5mx_lcv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1h1hif8SQGv3s1VQehbca3tm.jpg?f=fotoalbum_large

Uit deze 2 grafieken haal ik het vermogen waarmee de ketel meestal brand.
0.046m3 per 5min
0.552m3 per uur * 9.77 = 5.4 kW
Display ketel laat 6kW zien

0.063m3 per 5min
0.756m3 per uur * 9.77 = 7.39kW
Display ketel 8kW

27 december, hier zie je de ketel veel aan en uit gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNVlngICjFWGWtfQOXVw5j9Nywg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUqPXU7gdAjZVWOXcB7RV6js.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik op de ketel kijk dan zie ik een vermogen tussen de 6 en 8 kW, dit moet lager kunnen, de specificaties van de ketel geven een minimaal vermogen van 3.6kW aan. Nu lees ik wel verhalen over het updaten van software/firmware van de ketel waardoor hij op een lager vermogen kan stoken. Of zal dit niet zoveel schelen?

Nog een kleine test gedaan qua gedrag.
Thermostaat 18 graden, het is ook 18 graden. Dan zie ik een gevraagde aanvoer temperatuur van 55c op de ketel. Ketel geeft daarbij 6kW aan als actueel vermogen.
Gevraagde temperatuur zakt nog even naar 54c.

Dan stel ik thermostaat op 18.5 in. Gaat de gevraagde aanvoertemperatuur in stapjes ophoog naar 62c, ketel gaat naar 8kW. Gevraagde temperatuur gaat langzaam terug naar 52 graden.

Zien jullie verder nog rare dingen of hebben jullie tips om zuiniger te kunnen stoken?

Alle reacties

• DaBuzzzzz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-01 12:34
is prima verbruik hoor, je kunt evt nog met P10, 31 en 32 spelen via het monteursmenu (dat is max vermogen en min en max pompsnelheid) maar dat is veel expirimenteren. Succes

• michaeltb
DaBuzzzzz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:26:
is prima verbruik hoor, je kunt evt nog met P10, 31 en 32 spelen via het monteursmenu (dat is max vermogen en min en max pompsnelheid) maar dat is veel expirimenteren. Succes
Ik heb inderdaad al met deze parameters lopen spelen, vanaf installatie stond alles zo'n beetje default. Ik denk dat mede daarom mijn verbruik al in de jaren wat is gedaald. De maximum pomnp snelheid heb ik geprobeerd te verhogen maar dan hoor ik al gauw ruis/gepiep in de leidingen. Vandaar dat ik deze op 60 heb staan.

[ Voor 4% gewijzigd door michaeltb op 09-01-2026 16:30 ]

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:53
michaeltb schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:03:
...
Ketel data:
Intergas Xtreme 36 uit 2019
P011 Min CV vermogen: 21
...
Zien jullie verder nog rare dingen of hebben jullie tips om zuiniger te kunnen stoken?
Je hebt een Xtreme 36 uit 2019 en P011 kan niet lager dan 21?

In dat geval heb je nog de oude software waarmee de ketel niet het gespecificeerde minimum-vermogen van 4 kW kon halen. In latere versies is dat hersteld. De minimum instelling zou 18 of 17 moeten zijn.
Ik heb zelf ook een Xtreme 36 uit 2019 en daarvan is de software later aangepast, nadat ik daarom had gevraagd.
Daarvoor moet je rechtstreeks contact opnemen met Intergas. Via een installateur ging dat (destijds) niet. Ik kan helaas het mailadres niet terugvinden, maar wellicht kun je via de klantenservice een verzoek bij de afdeling technische service neerleggen voor het updaten van de software in jouw ketel.

• DaBuzzzzz
michaeltb schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:30:
[...]

Ik heb inderdaad al met deze parameters lopen spelen, vanaf installatie stond alles zo'n beetje default. Ik denk dat mede daarom mijn verbruik al in de jaren wat is gedaald. De maximum pomnp snelheid heb ik geprobeerd te verhogen maar dan hoor ik al gauw ruis/gepiep in de leidingen. Vandaar dat ik deze op 60 heb staan.
Je pomp snelheid verander je met name om je T delta te optimaliseren, iig het verschil tussen de warmte uit de ketel en de retour leiding, als die te klein is (en dat kan door te hoge pompsnelheid, systeem kan dan zn warmte niet kwijt) moet je de pompsnelheid juist verlagen (iig de max snelheid) Het blijft pielen voor een optimum, zeker als je geen historische data van een aantal metrtics hebt

• DaBuzzzzz
Hoe check je het bouwjaar van de ketel?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DaBuzzzzz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:01:
Je pomp snelheid verander je met name om je T delta te optimaliseren, iig het verschil tussen de warmte uit de ketel en de retour leiding, als die te klein is (en dat kan door te hoge pompsnelheid, systeem kan dan zn warmte niet kwijt) moet je de pompsnelheid juist verlagen (iig de max snelheid)
En daarna moet je eigenlijk ook even opnieuw checken of alle radiatoren warm genoeg worden (waterzijdig inregelen)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• michaeltb
arpeggio schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:52:
[...]

Je hebt een Xtreme 36 uit 2019 en P011 kan niet lager dan 21?

In dat geval heb je nog de oude software waarmee de ketel niet het gespecificeerde minimum-vermogen van 4 kW kon halen. In latere versies is dat hersteld. De minimum instelling zou 18 of 17 moeten zijn.
Ik heb zelf ook een Xtreme 36 uit 2019 en daarvan is de software later aangepast, nadat ik daarom had gevraagd.
Daarvoor moet je rechtstreeks contact opnemen met Intergas. Via een installateur ging dat (destijds) niet. Ik kan helaas het mailadres niet terugvinden, maar wellicht kun je via de klantenservice een verzoek bij de afdeling technische service neerleggen voor het updaten van de software in jouw ketel.
Ik heb inderdaad een verzoek gedaan. Ben benieuwd hoe de ketel kan worden geupdatet

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:53
DaBuzzzzz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Je pomp snelheid verander je met name om je T delta te optimaliseren, iig het verschil tussen de warmte uit de ketel en de retour leiding, als die te klein is (en dat kan door te hoge pompsnelheid, systeem kan dan zn warmte niet kwijt) moet je de pompsnelheid juist verlagen (iig de max snelheid) Het blijft pielen voor een optimum, zeker als je geen historische data van een aantal metrtics hebt
Als ik naar de plaatjes van @michaeltb kijk, dan zie ik dat de ketel gedurende langere tijd onafgebroken brandt. Daaruit blijkt dat er geen sprake is van een ketel die zijn warmte niet kwijt kan. Dergelijk pendelgedrag is het gevolg van het feit dat het afgiftesysteem (de radiatoren) minder warmte kan afgeven dan het minimum dat de ketel kan leveren. Die warmte-afgifte is de hoeveelheid warmte die nodig is om het warmteverlies van de woning te compenseren. M.a.w. het warmteverlies van je woning is kleiner dan het minimum vermogen van je ketel.
En zoiets zie ik hier niet aan de plaatjes.

@michaeltb Jouw gasverbruik is zo slecht nog niet. Als je nog zuiniger zou willen stoken, moet je het volgens mij zoeken in de condensatiewarmte ofwel de ketel zo ver mogelijk in het HR-gebied laten werken.
Maar ook dat is op dit moment bepaald niet slecht wanneer je stookt met een aanvoertemperatuur rond 50°C. Daarmee kom je op dit moment waarschijnlijk op een retourtemperatuur tussen 35°C en 40°C. En dat is al ruim in het HR-gebied.
Helaas kun je op een Xtreme de retourtemperatuur niet aflezen. Maar de rookgastemperatuur is wel af te lezen via het Servicemenu. Dat is een goede indikatie hoe ver de ketel de rookgassen weet terug te koelen.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat er in jouw situatie niet zo heel veel meer te halen is met andere instellingen van de ketel. Je hebt ook een prima thermostaat met de Remeha iSense; regelt goed maar heeft geen gimmicks. Ook daar heb ik ervaring mee in een vorig huis.

Edit: Waterzijdig inregelen is ook zeker een goed advies (als je dat nog niet had gedaan). Daarmee breng je je afgiftesysteem in balans.

[ Voor 5% gewijzigd door arpeggio op 09-01-2026 19:20 ]

• michaeltb
arpeggio schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:33:
[...]

Als ik naar de plaatjes van @michaeltb kijk, dan zie ik dat de ketel gedurende langere tijd onafgebroken brandt. Daaruit blijkt dat er geen sprake is van een ketel die zijn warmte niet kwijt kan. Dergelijk pendelgedrag is het gevolg van het feit dat het afgiftesysteem (de radiatoren) minder warmte kan afgeven dan het minimum dat de ketel kan leveren. Die warmte-afgifte is de hoeveelheid warmte die nodig is om het warmteverlies van de woning te compenseren. M.a.w. het warmteverlies van je woning is kleiner dan het minimum vermogen van je ketel.
En zoiets zie ik hier niet aan de plaatjes.

@michaeltb Jouw gasverbruik is zo slecht nog niet. Als je nog zuiniger zou willen stoken, moet je het volgens mij zoeken in de condensatiewarmte ofwel de ketel zo ver mogelijk in het HR-gebied laten werken.
Maar ook dat is op dit moment bepaald niet slecht wanneer je stookt met een aanvoertemperatuur rond 50°C. Daarmee kom je op dit moment waarschijnlijk op een retourtemperatuur tussen 35°C en 40°C. En dat is al ruim in het HR-gebied.
Helaas kun je op een Xtreme de retourtemperatuur niet aflezen. Maar de rookgastemperatuur is wel af te lezen via het Servicemenu. Dat is een goede indikatie hoe ver de ketel de rookgassen weet terug te koelen.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat er in jouw situatie niet zo heel veel meer te halen is met andere instellingen van de ketel. Je hebt ook een prima thermostaat met de Remeha iSense; regelt goed maar heeft geen gimmicks. Ook daar heb ik ervaring mee in een vorig huis.

Edit: Waterzijdig inregelen is ook zeker een goed advies (als je dat nog niet had gedaan). Daarmee breng je je afgiftesysteem in balans.
Vanmorgen na 4 uur lang stoken heb ik de rookgastemperatuur afgelezen, en die stond op 49 graden. Is dit een goede waarde?

Waterzijdig inregelen heb ik wel over gelezen maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet toepassen op de 2 design radiatoren in de woonkamer. Ik heb destijds dacht ik wel eens met een IR temperatuur meter geprobeerd af te lezen maar kreeg niet echt goede/duidelijke metingen.

Ik heb hier nog wel een mooi voorbeeld waar misschien nog wat te halen valt. Hier stond de thermostaat op 15 graden omdat we op vakantie waren. Maar een soortgelijk beeld zal je zien als de buitentemperatuur wat hoger is en de ketel niet zoveel hoeft te stoken. Best wel veel stops vind ik, of is dat normaal? Hij gaat precies elk uur even aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8idgJqcjOYIV2PFPX6aTulCSm8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPYnmFZFDnPgmBzT6pb9b1zX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door michaeltb op 10-01-2026 12:01 ]

• DaBuzzzzz
Gezien de amplitude van je gasverbruik is dit gewoon netjes moduleren, er is een minimum nodig om een beetje "gas" te geven dus fluctuaties zijn er alijd. zoom je schaal maar eens uit naar hele m3. My 2 cents

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:43
Grootste winst (denk aan 10%-30% minder verbruik) ga je m.i. behalen door je radiatoren te boosten (ventilatie). Ik, en vele anderen hier, heb goede ervaringen met Heatmeister + Arctic fans:
Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

• michaeltb
flipjevandejam schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:03:
Grootste winst (denk aan 10%-30% minder verbruik) ga je m.i. behalen door je radiatoren te boosten (ventilatie). Ik, en vele anderen hier, heb goede ervaringen met Heatmeister + Arctic fans:
Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2
Ik zie veelal standaard rechthoekige radiatoren maar ik heb een beetje aparte in de woonkamer. 1 is rond zoals deze :

https://www.saniweb.nl/va...430200000189827-0000.html

En de ander wel recht maar heel hoog niet breed en ook lamellen die tussendoor open zijn naar voren toe. Niet dicht als een klassieke radiator zeg maar.
Pagina: 1