• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-01 13:11
Goedeavond mensen,

Ik heb een misschien stomme vraag maar ik kom er boekhoudtechnisch niet helemaal uit. Ik ben vandaag overgestapt op Proton voor mijn cloud opslag, en heb nu van hen een factuur ontvangen met:

- Hun BTW nummer (dat nummer begint met 'EU')
- Er is 21% BTW berekend

Let niet op het lullige bedrag, dit is het eerste-maand-bijna-gratis-tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_lbhIfBgipP8LImaurDRfT3opM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pauvWuCAQ6HoOe4dePjZpt0q.png?f=fotoalbum_large

Nou ben ik zelf kleine ondernemer en neem ik deel aan de Kleine Ondernemersregeling waardoor ik geen BTW aangifte hoef te doen en niet BTW-plichtig ben, tenzij ik facturen ontvang waarop de BTW verlegd is, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn. Het maakt voor mij niet uit, want ik kan de BTW toch niet terugvragen door de KOR regeling. Ik reken geen BTW aan mijn afnemers, en andersom kan ik het niet terugvragen op inkoop. Maar hoe verwerk je deze factuur in de boekhouding?

Ik weet dat ik de BTW niet terug kan vragen door mijn KOR deelname, maar moet ik hier dan wel een incidentele aangifte voor doen? Nee toch, want ik krijg de BTW toch niet terug wegens KOR. En een 0% BTW vragen aan Proton met mijn eigen BTW-nummer erop heeft ook geen zin, want dan betaal ik uiteindelijk hetzelfde? Of moet ik deze factuur gewoon beschouwen net als een normale Nederlandse factuur, dus gewoon normaal opvoeren in de boekhouding en net als voor normale Nederlandse facturen geen BTW aangifte doen (want KOR-regeling). Ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken, wie helpt mij verder?

Ik ben het effe helemaal kwijt :*)

[ Voor 12% gewijzigd door SmartHomer1993 op 08-01-2026 18:41 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-01 12:39
Proton gebruik hier de one-stop-shop regeling en rekent het Nederlandse BTW tarief. De Belastingdienst krijgt hiermee zijn geld al, dus volgens mij kun je dit gewoon als Nederlandse factuur behandelen.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Met de KOR heb je geen BTW-boekhouding of -aangifte dus zou niet weten wat je zorgen zijn. Bij gebrek aan nachtrust kun je ook de belastingtelefoon bellen >:)

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Je moet dit wel invoeren bij je aangifte inkomstenbelasting 2026 die je in 2027 moet opsturen voorzien van factuur. Ik zou investeren in een boekhoudprogramma zoals bijvoorbeeld e-boekhouden, anders wordt het lastig het overzicht te houden en mocht er eens toch onverwacht controle komen, dan heb je alles overzichtelijk bij elkaar in 1 programma.

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-01 13:11
aljooge schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:16:
Je moet dit wel invoeren bij je aangifte inkomstenbelasting 2026 die je in 2027 moet opsturen voorzien van factuur. Ik zou investeren in een boekhoudprogramma zoals bijvoorbeeld e-boekhouden, anders wordt het lastig het overzicht te houden en mocht er eens toch onverwacht controle komen, dan heb je alles overzichtelijk bij elkaar in 1 programma.
Hoe bedoel je bij je aangifte inkomstenbelasting? Dat is toch gewoon je inkomstenbelasting dat staat los van het btw verhaal op deze factuur toch?

• aljooge
  • Nu online
SmartHomer1993 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Hoe bedoel je bij je aangifte inkomstenbelasting? Dat is toch gewoon je inkomstenbelasting dat staat los van het btw verhaal op deze factuur toch?
je moet bij je ib aangifte ook een verlies en winstrekening en een staatje activa passiva indienen van je onderneming die ook nog op de euro met elkaar moeten kloppen. Daar komt ook die btw die je niet af hoeft te trekken en de btw die je niet berekend bij op te staan.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:54:
Met de KOR heb je geen BTW-boekhouding of -aangifte dus zou niet weten wat je zorgen zijn. Bij gebrek aan nachtrust kun je ook de belastingtelefoon bellen >:)
Behalve in een aantal specifieke gevallen, zie https://www.belastingdien...btw-aangifte-doen-bepalen.

Overigens is de BTW hier niet verlegd dus is dit niet van toepassing lijkt mij.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:39

Herman

FP ProMod
Maar hoe verwerk je deze factuur in de boekhouding?
Heel simpel, BTW zijn voor jou kosten ;)
Dus in je administratie boek je het bedrag incl. BTW als kosten en dat bedrag is (incl. BTW) is aftrekbaar als kosten voor je aangifte inkomstenbelasting :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
aljooge schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:45:
[...]

je moet bij je ib aangifte ook een verlies en winstrekening en een staatje activa passiva indienen van je onderneming die ook nog op de euro met elkaar moeten kloppen. Daar komt ook die btw die je niet af hoeft te trekken en de btw die je niet berekend bij op te staan.
Als je weinig omzet en winst hebt kun je gewoon je winst invoeren bij Overige Inkomsten van je IB aangifte en that's it. Heb n keer controle gehad van een inspecteur en hebben even doorgelopen met wat ik deed; inkomsten/uitgaven in een sheet per jaar en daarmee bereken ik de winst (en ook de evt BTW). Jaarrekeningen oid had ik nooit gemaakt en vond hij ook niet nodig omdat t allemaal zo klein was, schriftelijk bevestigd gekregen nog. De TS kan altijd even vragen bij de Belastingdienst hoe hij hiermee om moet gaan voor de zekerheid.

• aljooge
  • Nu online
Cartman! schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Als je weinig omzet en winst hebt kun je gewoon je winst invoeren bij Overige Inkomsten van je IB aangifte en that's it. Heb n keer controle gehad van een inspecteur en hebben even doorgelopen met wat ik deed; inkomsten/uitgaven in een sheet per jaar en daarmee bereken ik de winst (en ook de evt BTW). Jaarrekeningen oid had ik nooit gemaakt en vond hij ook niet nodig omdat t allemaal zo klein was, schriftelijk bevestigd gekregen nog. De TS kan altijd even vragen bij de Belastingdienst hoe hij hiermee om moet gaan voor de zekerheid.
Vergeet je voorraad mutaties niet mee te tellen bij je winst. Anders zou je in december nog veel inkopen doen om de winst te drukken en die vlieger gaat natuurlijk niet op.

en je doet jezelf ook tekort. Sommige bedrijfsmiddelen kan je van de winst aftrekken wat je nu niet doet.

[ Voor 5% gewijzigd door aljooge op 09-01-2026 20:29 ]

• Cartman!
  • Niet online
aljooge schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:18:
[...]

Vergeet je voorraad mutaties niet mee te tellen bij je winst. Anders zou je in december nog veel inkopen doen om de winst te drukken en die vlieger gaat natuurlijk niet op.
Ik maakte m'n winst altijd op in december, kocht ik hardware voor. Vond de inspecteur prima zolang t maar voor werk gebruikt werd (en evt een prive percentage berekend werd).

edit: wat je net benoemt ook ja :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cartman! op 09-01-2026 20:34 ]

• aljooge
  • Nu online
Cartman! schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:34:
[...]

Ik maakte m'n winst altijd op in december, kocht ik hardware voor. Vond de inspecteur prima zolang t maar voor werk gebruikt werd (en evt een prive percentage berekend werd).

edit: wat je net benoemt ook ja :)
Gek dat die inspecteur dat zegt. Dure hardware vanaf 450 ex btw moet je in 5 jaar afschrijven en mag niet in 1 keer.

• Cartman!
  • Niet online
aljooge schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:03:
[...]

Gek dat die inspecteur dat zegt. Dure hardware vanaf 450 ex btw moet je in 5 jaar afschrijven en mag niet in 1 keer.
Het woord duur staat er dan ook niet ;)
Pagina: 1