Domme schuifschakelaar (voor ventilatierooster) slim maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-02 12:40
Mijn vraag

ik zoek een oplossing om het "domme" ventilatierooster "slim" te maken. De schakelaar is nu handmatig te bedienen door de schuif naar open/beneden te duwen/trekken.
Ik zoek een manier om hier deze slim te maken, dat wil zeggen via een app/ en of via stem te openen en sluiten.

Foto van de huidige situatie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CX64hoTaQCqlrErzqEa2bD1T2Po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8Y7wC15iptzitL8PRIcD3FN.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Google Home (slimme speaker)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sonoff website gevonden. Maar geen idee of dit zou passen, wat de ervaringen hiermee zijn (lijkt ook Amerikaans product te zijn, past dit wel met Europese standaarden?)

Iemand tips of ideen om de schakelaar slim te maken? Ik heb 8 van zulke ventilatieroosters in huis, ik weet nog niet of en welke ik allemaal slim zou gaan maken (mits mogelijk).

Alle reacties

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-02 15:06
Twee dingen, als je centrale afzuiging hebt moeten deze gewoon open staan... (alleen bij wind vol op de roosters en koud weer zouden ze tijdelijk dicht moeten).
tweede, als je het dan wel wilt, een ESPhome device zelf maken met een (sterk genoeg) servo lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing. mooi behuizinkje printen en gaan met dat ding...

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-02 12:40
hfolkers schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:20:
Twee dingen, als je centrale afzuiging hebt moeten deze gewoon open staan... (alleen bij wind vol op de roosters en koud weer zouden ze tijdelijk dicht moeten).
tweede, als je het dan wel wilt, een ESPhome device zelf maken met een (sterk genoeg) servo lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing. mooi behuizinkje printen en gaan met dat ding...
Ik heb alleen centrale afzuiging in de badkamer en keuken.
Ik zoek een kant en klare oplossing (dus niet zelf hoeven te bouwen). Sterk genoeg lijkt me evident.

• RappeDoper
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-02 10:25
pastafan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Ik heb alleen centrale afzuiging in de badkamer en keuken.
Ik zoek een kant en klare oplossing (dus niet zelf hoeven te bouwen). Sterk genoeg lijkt me evident.
Er wordt vooral bedoeld dat je wel aanvoer van lucht nodig hebt, om het in de badkamer en keuken af te kunnen voeren.

Maar, aangezien je duidelijk op zoek bent naar een manier om het rooster zowel te openen als te sluiten geef je duidelijk het signaal af dat je wel degelijk wilt ventileren alleen grip wilt hebben op welke ruimte wanneer. Lijkt mij een terechte behoefte.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:22
Zo'n rooster wordt ook wel dauerlufter genoemd. Ik heb ze zelf ook en ik begrijp wel waarom je dit wilt automatiseren.
Er zijn al wat topics over geweest, o.a. deze, of deze. Misschien kun je daar wat uit halen.