CV aansluiten op vloerverwarming verdeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pieterjan56
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-02 21:30
Ik ben van plan om mijn CV aan te sluiten op m’n nieuwe vloerverwarming verdeler, alle radiatoren zijn weggehaalt dus onze enigste verwarmingsbron wordt de vloerverwarming.

Nu heb ik een beetje rond gevraagd en gelezen, maar iedereen heeft andere theorieen voor welke apendages ik moet toevoegen tussen de cv en verdeler.

De CV is een Intergas kompakt 28/24 uit 2019 en de vloerverwarming heeft een wilo pomp.

Het plan is nu om een keerklep in de cv aanvoer te plaatsen zodat er geen warmwater vanuit de verdeler terug kan gaan naar de cv wanneer deze uit staat. Zodat het water niet over de cv gepompt kan worden.

- Manometer in de aanvoer

- Een bypass/overstort tussen aan en afvoer zodat er niks kapot kan gaan wanneer bijvoorbeeld een afsluiter van de verdeler perongeluk dicht zit.

Ik lees ook veel over een elektrisch gestiirde 2 weg klep ipv een keerklep, en over dat de wilo pomp in de verdeler niet nodig zou zijn omdater al 1 in de cv zit.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVE-kbL_Haj7sv7f9raJy2Rw-uE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMzbHqK58odB1FFtPHVkQ0VS.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via pieterjan56 op 08-01-2026 17:51)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Ik zou sowieso geen 20mm meerlagenrietjes gebruiken om die verdeler te voeden, dat moet minstens 25mm zijn, liever 22mm staal of zelfs 32mm meerlagenbuis.

Verder zou je met deze ketel ook gewoon die pomp van de verdeler kunnen slopen en er een gesloten verdeler van maken. De pomp van deze ketel is krachtig genoeg, je moet 'm alleen even vertellen dat 'ie dat moet gaan doen. Daarna de ketel instellen op een lage temperatuur en lekker hoogrendement lage temperatuur gaan stoken.
Enige dingetje is dat je ketel na tapwater bereiding 60 graden de vloer in kan sturen. Meningen zullen hierover verdeeld zijn, maar een korte stoot heet water zou geen probleem moeten zijn, de vloer warmt niet direct op van een paar liter heet water en vervolgens komt er gewoon weer "koud" water achteraan. Ik heb er bij mijn vloer geen last van, maar die buizen zijn meegestort in het beton, dat kan meer hebben dan wanneer je buizen direct onder de tegellijm doorlopen.

Alle reacties

Pagina: 1