CV aansluiten op vloerverwarming verdeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pieterjan56
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-01 13:40
Ik ben van plan om mijn CV aan te sluiten op m’n nieuwe vloerverwarming verdeler, alle radiatoren zijn weggehaalt dus onze enigste verwarmingsbron wordt de vloerverwarming.

Nu heb ik een beetje rond gevraagd en gelezen, maar iedereen heeft andere theorieen voor welke apendages ik moet toevoegen tussen de cv en verdeler.

De CV is een Intergas kompakt 28/24 uit 2019 en de vloerverwarming heeft een wilo pomp.

Het plan is nu om een keerklep in de cv aanvoer te plaatsen zodat er geen warmwater vanuit de verdeler terug kan gaan naar de cv wanneer deze uit staat. Zodat het water niet over de cv gepompt kan worden.

- Manometer in de aanvoer

- Een bypass/overstort tussen aan en afvoer zodat er niks kapot kan gaan wanneer bijvoorbeeld een afsluiter van de verdeler perongeluk dicht zit.

Ik lees ook veel over een elektrisch gestiirde 2 weg klep ipv een keerklep, en over dat de wilo pomp in de verdeler niet nodig zou zijn omdater al 1 in de cv zit.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVE-kbL_Haj7sv7f9raJy2Rw-uE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMzbHqK58odB1FFtPHVkQ0VS.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via pieterjan56 op 08-01-2026 17:51)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:33
Ik zou sowieso geen 20mm meerlagenrietjes gebruiken om die verdeler te voeden, dat moet minstens 25mm zijn, liever 22mm staal of zelfs 32mm meerlagenbuis.

Verder zou je met deze ketel ook gewoon die pomp van de verdeler kunnen slopen en er een gesloten verdeler van maken. De pomp van deze ketel is krachtig genoeg, je moet 'm alleen even vertellen dat 'ie dat moet gaan doen. Daarna de ketel instellen op een lage temperatuur en lekker hoogrendement lage temperatuur gaan stoken.
Enige dingetje is dat je ketel na tapwater bereiding 60 graden de vloer in kan sturen. Meningen zullen hierover verdeeld zijn, maar een korte stoot heet water zou geen probleem moeten zijn, de vloer warmt niet direct op van een paar liter heet water en vervolgens komt er gewoon weer "koud" water achteraan. Ik heb er bij mijn vloer geen last van, maar die buizen zijn meegestort in het beton, dat kan meer hebben dan wanneer je buizen direct onder de tegellijm doorlopen.

Alle reacties

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:13
Wat ik zie aan je ketel is dat deze nog niet afgemonteerd is, dit mag je dus ook niet zelf doen. Als er een installateur dit voor je aansluit kan die ook de rest aansluiten en de CV ketel inregelen. Volgens de gaswet mag je namelijk niet aan je eigen cv ketel wijzigingen aanbrengen in de gas, water en rookgas (zo te zien op de foto ontbreekt deze volledig). De rookgasafvoer is juist waarom deze wet in werking is getreden. Stap terug doen en installateur inschakelen.

[ Voor 53% gewijzigd door nodri2000 op 08-01-2026 09:16 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nodri2000 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:08:
Wat ik zie aan je ketel is dat deze nog niet afgemonteerd is, dit mag je dus ook niet zelf doen. Als er een installateur dit voor je aansluit kan die ook de rest aansluiten en de CV ketel inregelen. Volgens de gaswet mag je namelijk niet aan je eigen cv ketel wijzigingen aanbrengen in de gas, water en rookgas (zo te zien op de foto ontbreekt deze volledig). De rookgasafvoer is juist waarom deze wet in werking is getreden. Stap terug doen en installateur inschakelen.
De waterzijdige kant mag je gewoon zelf aansluiten :?

Gecertificeerd persoon moet inderdaad erbij komen voor andere punten.

Acties:
  • Beste antwoord

• _JGC_
Ik zou sowieso geen 20mm meerlagenrietjes gebruiken om die verdeler te voeden, dat moet minstens 25mm zijn, liever 22mm staal of zelfs 32mm meerlagenbuis.

Verder zou je met deze ketel ook gewoon die pomp van de verdeler kunnen slopen en er een gesloten verdeler van maken. De pomp van deze ketel is krachtig genoeg, je moet 'm alleen even vertellen dat 'ie dat moet gaan doen. Daarna de ketel instellen op een lage temperatuur en lekker hoogrendement lage temperatuur gaan stoken.
Enige dingetje is dat je ketel na tapwater bereiding 60 graden de vloer in kan sturen. Meningen zullen hierover verdeeld zijn, maar een korte stoot heet water zou geen probleem moeten zijn, de vloer warmt niet direct op van een paar liter heet water en vervolgens komt er gewoon weer "koud" water achteraan. Ik heb er bij mijn vloer geen last van, maar die buizen zijn meegestort in het beton, dat kan meer hebben dan wanneer je buizen direct onder de tegellijm doorlopen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:01:
Het gaat om max 125cm buis, wat is de invloed van 20mm vs 32mm op zo'n afstand?

• _JGC_
Wolly schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:13:
[...]

Het gaat om max 125cm buis, wat is de invloed van 20mm vs 32mm op zo'n afstand?
Je gaat stromingsgeluiden krijgen en de CV pomp moet harder werken. Als je hoge temperatuur gaat stoken zal het minder invloed hebben dan wanneer je de verdeler ombouwt naar pomploos.

20mm meerlagenbuis is 16mm binnendiameter. Daar gaat nog 2mm af voor de koppelingen die je erin schuift, blijft 14mm over. Voor je idee: een 15mm staalbuis doet 12,6mm binnendiameter, de ketel zelf heeft 22mm buis (19.6mm binnendiameter) vanaf de wisselaar, gebruik die dan ook. Met 25mm meerlagenbuis kom je in de buurt. Alternatief is leren hoe je buizen buigt en gewoon 22mm staal gebruiken.

• _JGC_
Valt me overigens nog iets op: groep 1 die kortgesloten is op de verdeler. Dop die even fatsoenlijk af ipv kort te sluiten.

• nodri2000
Wolly schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:45:
[...]

De waterzijdige kant mag je gewoon zelf aansluiten :?

Gecertificeerd persoon moet inderdaad erbij komen voor andere punten.
Ja klopt, te snel getypt! excuus

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:49
Die warm water leidingen zien er overigens ook niet heel lekker uit... beetje te wild met de bochten geweest.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-01 22:26
idd slordig leidingwerk. Wat extra beugels zouden ook niet misstaan.

En als de vloerverwarming de enige verwarming is zou ik die verdeler lekker ombouwen naar een open verdeler. Scheelt best wat elektriciteit omdat je een pomp minder nodig hebt en is makkelijker in te regelen.

Pomp op je CV is sterk genoeg en CV water temperatuur kun je dan direct op je CV instellen.

Ik sluit dit soort VV verdelers altijd aan met 32mm alupex.

[ Voor 46% gewijzigd door Tillumen op 08-01-2026 13:24 ]

• pieterjan56
_JGC_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:01:

Het plan was om 22mm koper te gebruiken. Wanneer ik de pomp in de verdeler zou laten zitten heb je dit probleem met het 60 graden warm water niet? De buizen liggen in een 6cm zandcement vloer, dus dat zal wel wat mee vallen.

Heb je nog ideeen over of een keerklep of 2 weg klep nodig is? De bypass lijkt me sws verstandig.

• _JGC_
Als jij je ketel vertelt dat 'ie 30 graden water mag maken zal die afslaan zodra het water 35 graden is. Je zou dan alle kleppen en dergelijke achterwege kunnen laten. Bypass ook weglaten dan, tenzij je met zoneregeling gaat werken.
Vermogen vastzetten op 25% en lekker zuinig stoken.

Als je de pomp laat zitten moet je ketel 50+ graden maken en koelt de mengverdeler het terug. Als de retourbalk te warm wordt gaat de thermostaat dicht en loopt het water over de bypass terwijl je mengverdeler het water rondpompt en de retourbalk onder de ingestelde temperatuur komt.

[ Voor 33% gewijzigd door _JGC_ op 08-01-2026 18:10 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Tillumen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:17:
idd slordig leidingwerk. Wat extra beugels zouden ook niet misstaan.

En als de vloerverwarming de enige verwarming is zou ik die verdeler lekker ombouwen naar een open gesloten verdeler. Scheelt best wat elektriciteit omdat je een pomp minder nodig hebt en is makkelijker in te regelen.

Pomp op je CV is sterk genoeg en CV water temperatuur kun je dan direct op je CV instellen.

Ik sluit dit soort VV verdelers altijd aan met 32mm alupex.
Een open verdeler is met pomp. Een gesloten verdeler zonder.

Please state the nature of the technical emergency

• pieterjan56
_JGC_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:07:
Als jij je ketel vertelt dat 'ie 30 graden water mag maken zal die afslaan zodra het water 35 graden is. Je zou dan alle kleppen en dergelijke achterwege kunnen laten. Bypass ook weglaten dan, tenzij je met zoneregeling gaat werken.
Vermogen vastzetten op 25% en lekker zuinig stoken.

Als je de pomp laat zitten moet je ketel 50+ graden maken en koelt de mengverdeler het terug. Als de retourbalk te warm wordt gaat de thermostaat dicht en loopt het water over de bypass terwijl je mengverdeler het water rondpompt en de retourbalk onder de ingestelde temperatuur komt.
Dat zou mooi zijn als het zo kan! We werken niet met zoneregeling. Waarom kan de bypass dan achterwege blijven? Ik zou dan toch alsnog een afsluiter op de verdeler perongeluk dicht kunnen draaien waardoor de pomp tegen een dichte klep pompt?

Waarom moet de cv 50 graden leveren als de pomp er wel tussen blijft?

• _JGC_
pieterjan56 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:19:
[...]

Dat zou mooi zijn als het zo kan! We werken niet met zoneregeling. Waarom kan de bypass dan achterwege blijven? Ik zou dan toch alsnog een afsluiter op de verdeler perongeluk dicht kunnen draaien waardoor de pomp tegen een dichte klep pompt?

Waarom moet de cv 50 graden leveren als de pomp er wel tussen blijft?
Je moet die afsluiters gewoon niet dicht zetten, dan hoef je ook geen bypass ;).

Als je de pomp ertussen laat en de verdeler laat mengen wordt de 50 graden van je ketel gemengd met het koude retourwater van je vloer. Ga je kouder water vanaf de ketel leveren dan warmt je vloer niet voldoende op. Zonder pomp kan het water uit je ketel zo de vloer in zonder mengen.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ik mis trouwens de condenswaterafvoeraansluiting op de foto, net als een afvoer voor de expansieklep voor tapwater. Is die wel aanwezig?

De tapwaterleidingen zijn soms wel erg geknikt, ga je daar geen problemen mee krijgen, ik meen dat die wel een minimale buigradius hebben.

• nodri2000
ErnstvV schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:19:
Ik mis trouwens de condenswaterafvoeraansluiting op de foto, net als een afvoer voor de expansieklep voor tapwater. Is die wel aanwezig?

De tapwaterleidingen zijn soms wel erg geknikt, ga je daar geen problemen mee krijgen, ik meen dat die wel een minimale buigradius hebben.
Als je goed kijkt mist ook de koud en warmwater aansluiting, RGA, Gas, De aansluiting op het riool zit links onderin achter koudwater leiding.

• nodri2000
pieterjan56 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:57:
[...]

Het plan was om 22mm koper te gebruiken. Wanneer ik de pomp in de verdeler zou laten zitten heb je dit probleem met het 60 graden warm water niet? De buizen liggen in een 6cm zandcement vloer, dus dat zal wel wat mee vallen.

Heb je nog ideeen over of een keerklep of 2 weg klep nodig is? De bypass lijkt me sws verstandig.
Je wilt deze verdeler als gesloten verdeler aansluiten op je systeem. Waarom wil je er dan nog een keerklep in zetten? Dat is alleen maar extra weerstand in je leiding. Je CV ketel is dan de enige pomp in het systeem de kans dat dan water terugloopt is nogal klein en als dat gebeurt dan zal je systeem er niet om malen. Ik zou er persoonlijk wel een bypass in zetten, als er iets is met je vloerverwarming of je ketel geeft ineens teveel warm water zal de thermostatische kraan sluiten en gaat je systeem over de by-pass draaien ipv tegen een dichte klep aan.
Lees je goed in hoe je de ketel vooral in vermogen kunt minderen en controleer of de minimale temperatuur van je ketel ingesteld ook dat is. De meeste ketels smokkelen er 5 graden bij, als dan je minimale temperatuur 35 graden is loopt je 40 graden in je VVW te pompen. Hier staat de VVW op max 30 graden met een PVC vloer en dat is al flink warm. Moet er niet aan denken dat het 35 of zelfs 40 wordt. Hier houden we ons huis warm met 26-28 graden in de VVW en dat is behaaglijk.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
_JGC_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:30:
[...]Je moet die afsluiters gewoon niet dicht zetten, dan hoef je ook geen bypass ;)....
Voor wat die maar kost, kan je net zo goed wel een bypassventiel plaatsen.
Terugslagklep is nergens voor nodig. Pomp heb je niet meer nodig.
Wat je zou kunnen bekijken, als je de vloer zeker wil beschermen, is een temperatuurvoeler gebruiken: nagenoeg elke ketel heeft een lusje wat je kan openen waardoor de brander niet meer kan werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• _JGC_
naftebakje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:09:
[...]
Voor wat die maar kost, kan je net zo goed wel een bypassventiel plaatsen.
Terugslagklep is nergens voor nodig. Pomp heb je niet meer nodig.
Wat je zou kunnen bekijken, als je de vloer zeker wil beschermen, is een temperatuurvoeler gebruiken: nagenoeg elke ketel heeft een lusje wat je kan openen waardoor de brander niet meer kan werken.
Met de kans dat ie open gaat terwijl het niet hoeft... Je moet gewoon de ketel uitzetten als je die kranen dichtdraait.

Handleiding van de HRE beschrijft idd een voeler met een thermostaat die de ketel onderbreekt als de temperatuur te hoog is.

• Tillumen
edsandje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Een open verdeler is met pomp. Een gesloten verdeler zonder.
Als je de wijsneus uithangt zorg dan dat je wel bij het juiste eind hebt. Anders komt dat zo knullig over.
https://www.vloerverwarmi...verdeler-vloerverwarming/

[ Voor 4% gewijzigd door Tillumen op 09-01-2026 17:29 ]

• _JGC_
Tillumen schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:29:
[...]

Als je de wijsneus uithangt zorg dan dat je wel bij het juiste eind hebt. Anders komt dat zo knullig over.
Dat is de grap... de ene site noemt het een open verdeler, de ander gesloten.

Bij een verdeler met pomp heb je een balk met aanvoer en retour. Als de pomp uit staat en alle groepen staan dicht gaat het water gewoon bij de invoer naar binnen en bij de retour terug naar de ketel. Klinkt open toch?

Bij een verdeler zonder pomp heb je een aanvoer en een retourbalk, draai je alle lussen dicht heb je geen flow tussen aanvoer en retour. Klikt als gesloten?

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:08
[...]

Die site klopt dus niet.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Tillumen
_JGC_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:05:
[...]

Dat is de grap... de ene site noemt het een open verdeler, de ander gesloten.

Bij een verdeler met pomp heb je een balk met aanvoer en retour. Als de pomp uit staat en alle groepen staan dicht gaat het water gewoon bij de invoer naar binnen en bij de retour terug naar de ketel. Klinkt open toch?

Bij een verdeler zonder pomp heb je een aanvoer en een retourbalk, draai je alle lussen dicht heb je geen flow tussen aanvoer en retour. Klikt als gesloten?
Andersom kan ik ook beredeneren. Maar klopt dat door elkaar gaat. Maar wel beetje knullig als je iemand dan gaat corrigeren.

• _JGC_
Tillumen schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Andersom kan ik ook beredeneren. Maar klopt dat door elkaar gaat. Maar wel beetje knullig als je iemand dan gaat corrigeren.
Ik vermijd liever open/gesloten, gewoon met of zonder pomp, dan is het voor iedereen duidelijk.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[...]

Niks wijsneuserigs aan. Als je het niet weet reageer dan niet.
Tillumen schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Wat is er knullig aan dan? Jouw post klopt niet, mag ik niet de juiste termen gebruiken?

Please state the nature of the technical emergency

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
_JGC_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:40:
[...]Met de kans dat ie open gaat terwijl het niet hoeft... Je moet gewoon de ketel uitzetten als je die kranen dichtdraait.
De bypass gaat niet open als er voldoende flow (dus geen drukopbouw) is, dus nooit problemen. Als er te weinig flow is (dus drukopbouw) gaat ie open en beschermt tegen dure schade, dus nooit problemen.

Je kan nooit garanderen dat de kranen niet eens dicht gaan, wie weet plaats je later een naregeling of draait een ´slimmerik´ aan een verkeerde kraan; wil je dan dure schade omdat je geen bypassventiel wou? Dat mag, maar ga dat toch niet aan anderen aanraden (zonder stevige disclaimer).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Tillumen
edsandje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 01:04:
[...]

Niks wijsneuserigs aan. Als je het niet weet reageer dan niet.

[...]

Wat is er knullig aan dan? Jouw post klopt niet, mag ik niet de juiste termen gebruiken?
Je gebruikt alleen niet de juiste term. Dat is het nou net. En lezen kun je ook niet blijkbaar
Pagina: 1