Vloerverwarming maakt het beneden niet warm genoeg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Braaksel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:43
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een vraag over vloerverwarming. In ons huis hebben we beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Beneden krijgen we de temperatuur niet op 20 graden wanneer het vriest. Gisteravond was het nog 20 graden, maar de temperatuur liep sindsdien langzaam naar beneden, nu tot onder de 19 graden. Boven hebben we geen enkel probleem om het warm te houden, zelfs boven de 20 graden.

De aanvoertemperatuur van de cv ketel staat op 50 graden, maar als ik naar de thermometer van de vloerverwarming kijk is de aanvoer hier ongeveer 26 graden. De thermostaatkraan van de vloerverwarming staat maximaal open op 50 graden. Ik heb de thermostaatkraan er al afgehaald, en het pinnetje vet netjes terug wanneer ik deze indruk.

Naar mijn idee is er dus genoeg warmte beschikbaar voor de vloerverwarming, maar mengt hij teveel retourwater bij het aanvoerwater. Heeft iemand enig idee waarom de vloerverwarming de warmtevraag niet kan leveren?

Zie hier onder een foto van de verdeler, en een close-up van de thermometer waarop de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLLwX8uvR12ulU3YaWupnF-T_Oo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxCJNSTDoijYnQ7MDIkkxboX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXGo9xUqP21qWPxMDiq7w-_rgY8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbCkffKXJZb6TLkYISLgNWdr.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:43
Toevallig had ik gisteren exact hetzelfde - kan het zijn dat je pomp stuk is?
Draai de schroef open van de pomp, zie je de as nog draaien, of trilt hij?
Geef er een mep tegenaan met een schroevendraaier. Soms schiet hij dan weer in gang.
Als dat niet werkt (had ik ook, na 5 min viel hij weer uit) moet je de pomp vervangen - kost 150 euro...

• Braaksel
Nee de pomp werkt goed. We hadden dit probleem vorig jaar ook (we wonen nu 1 jaar in dit huis). Het gebeurt altijd wanneer het buiten zo koud is. Volgens mij moet de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming omhoog.

• 99ruud99
Op welke snelheid staat je pomp?
Wat is de retourtemperatuur? (Voel aan de buizen, zijn die warm of koud?)
Op welke temperatuur heb je die thermostaatknop gezet? 25 graden is inderdaad niet heel warm... mag gerust 30-35 of zelfs 40* zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 07-01-2026 20:38 ]

• Braaksel
De pomp staat op stand 3.
De retourtemperatuur is ongeveer 20 graden (er zitten thermometers op elke retourgroep).

De thermostaatknop staat maximaal open op 50 graden.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58
Linksbovenin kun je de flow instellen, staat deze helemaal open?
Daarnaast lijkt mij een ketelaanvoer van 50 erg laag, ik zou hem op 60 of 65 graden zetten.
De thermostaatknop daarentegen zou ik maximaal op 40 gr zetten, je wilt niet dat te heet water gaat circuleren door je vloer.
Is het systeem waterzijdig ingeregeld? De radiatoren boven en eventuele bypass mogen niet al het water wegtrekken van de verdeler.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:33
Als je ketel ver terug kan moduleren is een aanvoer van 50 graden niet vreemd. Ketels die niet ver genoeg terug kunnen moduleren zullen afslaan, waarna de aanvoer ook weer inzakt en weer starten als de temperatuur ver genoeg gezakt is.

Wellicht zit er een radiator dicht bij de ketel die snel warm water retour laat gaan naar de ketel waardoor die afslaat? Waterzijdig inregelen zou in dat geval helpen. Meer info in dit topic: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV.
Wellicht is de leiding tussen de ketel en de verdeler lang of met veel bochten waardoor er weinig flow is?
Wellicht zit er een bypass voor de verdeler die stuk is en water doorlaat?

• Braaksel
Links boven heb ik dat dopje eraf gedraaid en met een inbussleutel dat ventiel gecheckt, maar dat stond wel helemaal open.

Het systeem is niet waterzijdig ingeregeld, de radiatoren hebben geen voetventielen. Ik heb 3 radiatoren boven dicht gezet en de aanvoertemperatuur van de cv op 60 gezet. De thermostaatknop heb ik op 50 graden laten staan.

De aanvoertemperatuur van de vloerverwarming loopt nu wel op naar 30 graden. Dat is dus een verbetering.

Ik begrijp alleen niet waarom de vloerverwarming water van 60 graden nodig heeft om water van 30 graden de vloer in te laten stromen, terwijl de thermostaatknop op 50 graden staat. Is dat allemaal toe te rekenen aan het niet waterzijdig ingeregeld zijn?

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:05
lees de onderstaande topic ff door, lijkt zelde probleem te zijn.
Ruimte met vloerverwarming koelt te veel af

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Braaksel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:26:
Het systeem is niet waterzijdig ingeregeld, de radiatoren hebben geen voetventielen. Ik heb 3 radiatoren boven dicht gezet en de aanvoertemperatuur van de cv op 60 gezet. De thermostaatknop heb ik op 50 graden laten staan.

De aanvoertemperatuur van de vloerverwarming loopt nu wel op naar 30 graden. Dat is dus een verbetering.

Ik begrijp alleen niet waarom de vloerverwarming water van 60 graden nodig heeft om water van 30 graden de vloer in te laten stromen, terwijl de thermostaatknop op 50 graden staat. Is dat allemaal toe te rekenen aan het niet waterzijdig ingeregeld zijn?
Die thermostaatknop mag je terugzetten naar 45. 50 is veel te heet om de vloer in te sturen, normaal is 35-45.
De vloerverwarming heeft 60 graden nodig als het een mengverdeler is. Dan wordt het afgekoelde retourwater bijgemengd met nieuw heet water. Maar als je aanvoer niet heet genoeg is, krijg je dus nooit 30-40 graden de vloer in. Je CV mag prima naar 60-65 graden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Links boven heb ik dat dopje eraf gedraaid en met een inbussleutel dat ventiel gecheckt, maar dat stond wel helemaal open.

Je hebt nu twee dingen aangepast en denkt dat één ding de zaak heeft opgelost.

Doe het stap voor stap dan kom je achter de oorzaak.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:07
Omdat de verdeler het water vanaf de CV mengt met het retourwater van de vloer. Dit is zo ontworpen in een tijd dat de radiatoren eerder 80 dan 70 graden waren, en je dus dat aanvoerwater sowieso moest afkoelen zodat je vloer het overleeft.

Dat is een beetje onhandig als vandaag de dag de CV nooit boven de 50 uitkomt, maar ja...50 ongemengd de vloer in is nog steeds flink te heet, en het vermogen van radiatoren is bij 50 graden al tamelijk marginaal (zonder fans er op), dus vandaar.

Het is inderdaad wel een vervelende setup om correct werkend en vooral nog enigszins efficiënt te krijgen.

• Braaksel
Ik heb de radiatoren weer open gezet, en de vloerverwarming blijft een aanvoertemperatuur van 30 graden houden. De aanvoertemperatuur van de cv ketel (60 graden) lijkt dus de oorzaak te zijn van de verbetering. Als ik de thermostaatkraan van de vloerverwarming omlaag draai, gaat de aanvoer van de vloerverwarming dan niet weer naar beneden? Ik begrijp dat je geen water van 50 graden in je vloer wilt hebben, maar dat wordt bij lange na niet gered.

Zou een hybride mengverdeler een oplossing kunnen zijn om het systeem wat efficiënter te laten werken?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:07
Een thermostaatkraan staat praktisch vol open, zolang de ingestelde temperatuur niet (bijna) wordt gehaald. Dus waarschijnlijk valt het mee, en voorkomt lager zetten wel dat de temperatuur echt te hoog wordt voor je vloer.

Ik heb niet genoeg verstand van de typen verdelers om te suggereren welke je moet hebben bij eventuele vervanging.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58
De leidingen naar je verdeler toe vanaf de ketel zijn veel te dun, deze zullen dus naar de ketel toe 22mm moeten worden.
Daarom is 50 graden te laag. Het goede nieuws is dat water van 60 graden maken voor een HR ketel geen enkel probleem is, ik zou het dus lekker zo laten en alleen eventueel het maximale vermogen begrenzen. (in de ketel). Bedenk ook als je oude verdelers e.d. gaat vervangen er een hoop troep in je cv-systeem kan komen met alle gevolgen van dien.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• 99ruud99
Waar zit de sensor van je thermostaatkraan, toch aan eind vd verdeler?
Dan maakt het weinig uit of die 30 of 60 staat, tot je vloer heeft is, dan gaat hij sluiten.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:32
Welke type ketel heb je en wat is de pompstand? Lees ook even de retourtemp van je ketel uit. Als deze laag is kun je de cv ketel rustig nog warmer zetten. Is deze heel hoog dan moet je gaan waterzijdig inregelen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:54
Meng verdeler met te krappe aanvoerbuis.

Klopt inderdaad dat je de aanvoer op 60C moet zetten en bij echte kou ook wel 70C
Pagina: 1