Vraag

• martijnwieling
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Beste mede-tweakers,

Zodra het buiten wat kouder wordt, lijkt onze vloerverwarming het niet meer goed warm te kunnen krijgen. Een nachtje min -4, en dan zitten we van onze normale 20 graden (goed geïsoleerde aanbouw, in 2007 gebouwd, maar wel veel HR++ ramen) op 18.5 graden, en warmt hij in een uur of 12 net tot 19 graden op. Dat lijkt mij relatief langzaam, en is ook vrij oncomfortabel. Inmiddels is het buiten weer boven nul, en komt hij uiteindelijk dus wel weer op 20 graden. Onze CV ketel is een Vaillant Ecotec CW5 van een jaar of 10 oud (volgens mij is dat een modulerende ketel?).

Ik heb zelf weinig kaas gegeten van CV-systemen (vandaar de wellicht naïeve vragen...), maar wellicht zit het probleem in de lage temperatuur van het water dat de vier leidingen van de vloerverwarming in gaat (vaak is dit maar 25 graden)? De thermostaatknop van Evohome staat vol open (want er is warmtevraag in de keuken), evenals de andere termostaatkraan erboven. De pomp van de vloerverwarming wordt afgeschakeld op basis van een temperatuursensor, daardoor kan ik zien dat wanneer er warmtevraag is, het water dat naar de onderste verdeler gaat zo'n 50-60 graden is. Maar wat er dus de vloer in gaat, na het bijmengen, is slechts 25-30 graden (conform de analoge temperatuursensor). De pomp van mijn CV staat op de Auto stand, in het geval dat nog relevant is. Vermogen van de ketel staat volgens mij best hoog (19 kW).

Overigens stond er in de foutenlogs: F53 (10x), maar ik heb geen idee van hoe lang geleden dit is. Wellicht dat dit samenhangt met dat onze CV ketel ook af en toe een probleem lijkt te hebben met het warme water: soms lukt het niet het water van bijv. onze douche echt heter te maken dan 37 graden. Tips hierover zijn uiteraard ook zeer welkom. Alvast dank voor jullie hulp :)!

De foto's hieronder laten de situatie zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U34nmIbJ07URbstK6i0qMeieoRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJQ8W2UlRUmhMmRElTC1pDfL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3zWdFlyssr3p-1ibrvU3tUUOvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftHsMRRrhKrU9dIe6qYybfkT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:50
Begin maar met waterzijdig inregelen. Oftewel alle retourtemperaturen gelijk krijgen, zowel van elke radiator als van de vloerverwarning verdelers.
En dan ook nog per groep van de vloerverwarming.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hoeveel m2 / m3 is de ruimte die je wil verwarmen?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:47

m-vw

Dus?

Problemen met de vloerverwarming zijn momenteel een hottopic op Tweakers.

Misschien kan je hier al wat info vinden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Is de vloer ook goed geïsoleerd?
Heb je alle gaten en kieren goed afgedicht?
Ventilatieroosters open laten staan?
Met een buitentemperatuur die onder 0 ligt en een windkracht 4 wordt de in je huis aanwezige warmte heel snel door gaten en kieren naar buiten 'getrokken' en komt de koude lucht snel naar binnen.
Heb je een warmtebeeldcamera? Dan kun je nu daarmee binnen behoorlijk snel zien waar de koude plekken zich bevinden. Loop je met die camera naar buiten dan kun je zien waar de warmte je huis verlaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:51
25 graden water de vloer in is wel erg laag. Daarmee houd je bijna geen enkel huis warm rond het vriespunt.

Moet je niet gewoon de Honeywell thermostaat verder opendraaien zodat hij meer warm water bijmengt?

Edit: sorry maar half gelezen zie ik, je zegt dat beide thermostaatkranen open staan. Toch klopt er iets niet, hij mengt te weinig bij want dat water moet echt wel warmer dan 25 graden kunnen worden...

[ Voor 33% gewijzigd door michaelvo op 28-12-2025 09:36 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:26
Bij ons (recente nieuwbouw opgeleverd) bleef de berging heel koud. Met warmtebeeld camera (geleend van energieloket) het hele huis nagelopen. Retouren gecontroleerd. Bleek de installateur een dakdoorvoer niet geïsoleerd te hebben. En onderkant van de deuren sloot minder goed dan we wachten. Isolatie in de dakdoorvoer gedaan, en extra tochtstrips geplaatst. Nu komt de berging wel op temperatuur, en is het verschil tussen aanvoer en retour ook een stuke beter (5 a 6 graden).

We hebben wel de stooklijn aangepast, want die stond zo schraal dat het net op temperatuur bleef, maar het niet warmer werd. Op zich prima, maar we willen ook geen dagen wachten op 1 graadje hogere temp in huis.

Enige waar we weinig aan kunnen doen: de WP lekt z'n condens op het platte dak, en dat zien we binnen terug als kouder plek in het plafond.

Dus: kieren goed nalopen. Temperatuur van vvw wat hoger instellen. En retouren controleren/afstellen met een goede temperatuur meter zoals ir thermometer of warmtebeeld camera.

[ Voor 18% gewijzigd door barbarbar op 28-12-2025 09:26 ]

• martijnwieling
  • Nu online
Ter aanvulling op bovenstaande: we hebben naast de VVW in de (woon)keuken in de andere ruimtes alleen (oude) radiatoren. Deze radiatoren staan allemaal op 13-15 graden en we verhogen deze niet. In de slaapkamers verwarmen we namelijk bij met airco's, en in de woonkamer hebben we een pelletkachel, waar we alleen in de avond zitten. Vaak is de enige warmtevraag dus de VVW in de keuken.
Kees85 schreef op zondag 28 december 2025 @ 01:50:
Begin maar met waterzijdig inregelen. Oftewel alle retourtemperaturen gelijk krijgen, zowel van elke radiator als van de vloerverwarning verdelers.
En dan ook nog per groep van de vloerverwarming.
Is waterzijdig inregelen mogelijk in mijn situatie met volgens mij alleen de Evohome knoppen, maar volgens mij niets aanders wat ik kan stellen? Zie foto's van hoe eigenlijk al mijn (oude) radiatoren eruit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRXL8koFuGQlPRtPKD01hAq_Ilg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQawvul4J450zkSlYY3l9Js0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y22909mxr5lQ6AdAYh5bNsesdtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iu5Xuj6TuIDDi4cPYKe4Q6R1.jpg?f=fotoalbum_large
SirLenncelot schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:55:
Hoeveel m2 / m3 is de ruimte die je wil verwarmen?
Zo'n 50m2, 140m3.
m-vw schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:10:
Problemen met de vloerverwarming zijn momenteel een hottopic op Tweakers. Misschien kan je hier al wat info vinden.
Dank!
Yaksa schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:35:
Is de vloer ook goed geïsoleerd?
Heb je alle gaten en kieren goed afgedicht?
Ventilatieroosters open laten staan?
Met een buitentemperatuur die onder 0 ligt en een windkracht 4 wordt de in je huis aanwezige warmte heel snel door gaten en kieren naar buiten 'getrokken' en komt de koude lucht snel naar binnen.
Heb je een warmtebeeldcamera? Dan kun je nu daarmee binnen behoorlijk snel zien waar de koude plekken zich bevinden. Loop je met die camera naar buiten dan kun je zien waar de warmte je huis verlaat.
Vloer is goed geïsoleerd aan de onderzijde. Gaten en kieren zijn goed afgedicht, ventilatieroosters staan dicht. Het was bij ons nagenoeg windstil. Maar heb nu in ieder geval een warmtebeeldcamera aangeschaft om er een beter beeld van te kunnen krijgen, dank voor de suggestie!
michaelvo schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:46:
25 graden water de vloer in is wel erg laag. Daarmee houd je bijna geen enkel huis warm rond het vriespunt.
Moet je niet gewoon de Honeywell thermostaat verder opendraaien zodat hij meer warm water bijmengt?
Edit: sorry maar half gelezen zie ik, je zegt dat beide thermostaatkranen open staan. Toch klopt er iets niet, hij mengt te weinig bij want dat water moet echt wel warmer dan 25 graden kunnen worden...
Dat is ook mijn gedachte, maar tips over hoe ik deze invoertemperatuur omhoog kan krijgen zijn zeer welkom. Iets met de pompsnelheid van de CV wellicht? Of misschien is de open verdeler (heb ik die?) i.c.m. de modulerende CV ketel misschien niet handig (en wat zou het alternatief zijn?). Gegeven mijn beperkte warmtevraag in de andere ruimtes (13-15 graden) zou ik eigenlijk verwachten dat ik met een relatief lage CV temperatuur mijn huis op de gewenste temperatuur moet kunnen houden. Met een ingestelde waarde van 45 graden hou ik de andere ruimtes namelijk prima op de gewenste temperatuur, behalve de keuken (maar daar zou dan nog steeds door weinig koud water bij te mengen - dat kan ik echter niet instellen volgens mij - voldoende warm water in moeten kunnen). Volgens mij zit mijn probleem, tenzij ik iets mis, dus in het niet goed kunnen regelen van de temperatuur van het water dat de vloer in gaat. De enige "knop" waaraan ik nu draai is de temperatuur van de CV die ik dan maar voor nood op 75 graden zet (maar ook dan duurt het nog erg lang en wordt het water nog niet heel heet).
barbarbar schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:23:
(...)
Dus: kieren goed nalopen. Temperatuur van vvw wat hoger instellen. En retouren controleren/afstellen met een goede temperatuur meter zoals ir thermometer of warmtebeeld camera.
Doe ik, maar die temperatuur van de VVW hoger instellen lijkt voor mij nu het voornaamste probleem...

Dank voor jullie hulp tot nu toe in ieder geval!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Voor 50m2 zo’n vier groepen lijkt mij krap aan als hoofdverwarming. Wij hebben er bijvoorbeeld al zes op een vergelijkbaar oppervlakte met een woning uit 2013 en aanbouw van dit jaar.

Vuistregel die ik gebruikt heb: 100mm hart-hart buizen is 1 groep per 10m2. Ik zie in jouw foto vier groepen, met een kans dat de afstand tussen de buizen groter is of dat de buislengtes zelf erg lang zijn.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:51
Dus je de enige warmtevraag die je nu hebt is in de woonkeuken en die wordt gevoed door de 4 groepen gesloten verdeler? Die dus het water vanuit de CV (wat ergens tussen de 45 en 75 graden ligt als ik jou zo moet geloven) mengt met het retourwater.

Het minimum vermogen van je CV ketel zal ergens rond de 4 a 5 kW liggen gok ik. Dikke kans dat hij dat niet weg krijgt als verder alle radiatoren dicht staan. Staat dat ding niet enorm te pendelen (aan uit aan uit elke paar minuten)? Dat zou natuurlijk niet echt meehelpen. Weet je ook zeker dat alle groepen volledig open staan?

Het is echt even belangrijk dat je goed weet en meet wat er gebeurt. Kijk met die warmtebeeld camera goed naar wat er gebeurt, koop desnoods een paar goedkope thermometers en plak die op de aan en afvoer en op één van de groepen. Thermometer op de aanvoerbalk kan er trouwens best 5 a 10 graden naast zitten, die zijn niet altijd even nauwkeurig.

Ik zou nog niet teveel focussen op waterzijdig inregelen, kieren dichten, isoleren, etc. Er moet gewoon continu water van 35 graden met een goede flow door die 4 groepen heen. Dan wordt het echt wel warm.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Laat je de thermostaat wel 24/7 op dezelfde temperatuur staan? In je openingpost heb je het er over dat het 12 uur duurt voordat het weer op temperatuur is wat logisch is want een vv is super langzaam en moet eigenlijk lekker blijven door draaien.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

• martijnwieling
  • Nu online
SirLenncelot schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:39:
Voor 50m2 zo’n vier groepen lijkt mij krap aan als hoofdverwarming. Wij hebben er bijvoorbeeld al zes op een vergelijkbaar oppervlakte met een woning uit 2013 en aanbouw van dit jaar. Vuistregel die ik gebruikt heb: 100mm hart-hart buizen is 1 groep per 10m2. Ik zie in jouw foto vier groepen, met een kans dat de afstand tussen de buizen groter is of dat de buislengtes zelf erg lang zijn.
We hebben het huis in 2015 gekocht en de aanbouw is in 2007 geplaatst door de vorige bewoners. Helaas kan ik hieraan niet veel veranderen. Maar de ruimte was toen goed op temperatuur te krijgen (oude CV ketel is door ons vervangen i.c.m. toevoeging EvoHome, verder is er niets veranderd), dus ik denk dat dat ook nu nog zou moeten kunnen (zeker nu het eerder minder koud is dan kouder in vergelijking met 20 jaar geleden).
Voogel schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:55:
Laat je de thermostaat wel 24/7 op dezelfde temperatuur staan? In je openingpost heb je het er over dat het 12 uur duurt voordat het weer op temperatuur is wat logisch is want een vv is super langzaam en moet eigenlijk lekker blijven door draaien.
Zeker, staat continu op 20 graden (24/7).
michaelvo schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:50:
Dus je de enige warmtevraag die je nu hebt is in de woonkeuken en die wordt gevoed door de 4 groepen gesloten verdeler? Die dus het water vanuit de CV (wat ergens tussen de 45 en 75 graden ligt als ik jou zo moet geloven) mengt met het retourwater.
Dat klopt in de zomer. In de winter zit het eigenlijk minimaal op 60 (en max op 75 graden, als ik het handmatig omhoog zet).
Het minimum vermogen van je CV ketel zal ergens rond de 4 a 5 kW liggen gok ik. Dikke kans dat hij dat niet weg krijgt als verder alle radiatoren dicht staan. Staat dat ding niet enorm te pendelen (aan uit aan uit elke paar minuten)? Dat zou natuurlijk niet echt meehelpen.
De andere ruimtes zullen af en toe ook wel wat warmte vragen (want geen spouwmuurisolatie bijv.), maar het is inderdaad in de avond wel te horen dat de CV ketel even aan gaat, dan weer uit, etc. Wat is daaraan te doen?
Weet je ook zeker dat alle groepen volledig open staan?
De witte knoppen op de foto staan volledig open, maar dat is volgens mij de retour. Hoe kan ik controleren of de anderen open staan? Er lijken niet echt knoppen op te zitten (?).
Het is echt even belangrijk dat je goed weet en meet wat er gebeurt. Kijk met die warmtebeeld camera goed naar wat er gebeurt, koop desnoods een paar goedkope thermometers en plak die op de aan en afvoer en op één van de groepen. Thermometer op de aanvoerbalk kan er trouwens best 5 a 10 graden naast zitten, die zijn niet altijd even nauwkeurig.
Welke plakthermometers zijn daarvoor geschikt? Ik heb wel een goede IR thermometer.
Ik zou nog niet teveel focussen op waterzijdig inregelen, kieren dichten, isoleren, etc. Er moet gewoon continu water van 35 graden met een goede flow door die 4 groepen heen. Dan wordt het echt wel warm.
Dat zou fijn zijn :)
Pagina: 1