Ruimte met vloerverwarming koelt te veel af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijnwieling
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 08:29
Beste mede-tweakers,

Zodra het buiten wat kouder wordt, lijkt onze vloerverwarming het niet meer goed warm te kunnen krijgen. Een nachtje min -4, en dan zitten we van onze normale 20 graden (goed geïsoleerde aanbouw, in 2007 gebouwd, maar wel veel HR++ ramen) op 18.5 graden, en warmt hij in een uur of 12 net tot 19 graden op. Dat lijkt mij relatief langzaam, en is ook vrij oncomfortabel. Inmiddels is het buiten weer boven nul, en komt hij uiteindelijk dus wel weer op 20 graden. Onze CV ketel is een Vaillant Ecotec CW5 van een jaar of 10 oud (volgens mij is dat een modulerende ketel?).

Ik heb zelf weinig kaas gegeten van CV-systemen (vandaar de wellicht naïeve vragen...), maar wellicht zit het probleem in de lage temperatuur van het water dat de vier leidingen van de vloerverwarming in gaat (vaak is dit maar 25 graden)? De thermostaatknop van Evohome staat vol open (want er is warmtevraag in de keuken), evenals de andere termostaatkraan erboven. De pomp van de vloerverwarming wordt afgeschakeld op basis van een temperatuursensor, daardoor kan ik zien dat wanneer er warmtevraag is, het water dat naar de onderste verdeler gaat zo'n 50-60 graden is. Maar wat er dus de vloer in gaat, na het bijmengen, is slechts 25-30 graden (conform de analoge temperatuursensor). De pomp van mijn CV staat op de Auto stand, in het geval dat nog relevant is. Vermogen van de ketel staat volgens mij best hoog (19 kW).

Overigens stond er in de foutenlogs: F53 (10x), maar ik heb geen idee van hoe lang geleden dit is. Wellicht dat dit samenhangt met dat onze CV ketel ook af en toe een probleem lijkt te hebben met het warme water: soms lukt het niet het water van bijv. onze douche echt heter te maken dan 37 graden. Tips hierover zijn uiteraard ook zeer welkom. Alvast dank voor jullie hulp :)!

De foto's hieronder laten de situatie zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U34nmIbJ07URbstK6i0qMeieoRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJQ8W2UlRUmhMmRElTC1pDfL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3zWdFlyssr3p-1ibrvU3tUUOvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftHsMRRrhKrU9dIe6qYybfkT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:22
Begin maar met waterzijdig inregelen. Oftewel alle retourtemperaturen gelijk krijgen, zowel van elke radiator als van de vloerverwarning verdelers.
En dan ook nog per groep van de vloerverwarming.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hoeveel m2 / m3 is de ruimte die je wil verwarmen?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:30

m-vw

Dus?

Problemen met de vloerverwarming zijn momenteel een hottopic op Tweakers.

Misschien kan je hier al wat info vinden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Is de vloer ook goed geïsoleerd?
Heb je alle gaten en kieren goed afgedicht?
Ventilatieroosters open laten staan?
Met een buitentemperatuur die onder 0 ligt en een windkracht 4 wordt de in je huis aanwezige warmte heel snel door gaten en kieren naar buiten 'getrokken' en komt de koude lucht snel naar binnen.
Heb je een warmtebeeldcamera? Dan kun je nu daarmee binnen behoorlijk snel zien waar de koude plekken zich bevinden. Loop je met die camera naar buiten dan kun je zien waar de warmte je huis verlaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:20
25 graden water de vloer in is wel erg laag. Daarmee houd je bijna geen enkel huis warm rond het vriespunt.

Moet je niet gewoon de Honeywell thermostaat verder opendraaien zodat hij meer warm water bijmengt?

Edit: sorry maar half gelezen zie ik, je zegt dat beide thermostaatkranen open staan. Toch klopt er iets niet, hij mengt te weinig bij want dat water moet echt wel warmer dan 25 graden kunnen worden...

[ Voor 33% gewijzigd door michaelvo op 28-12-2025 09:36 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-01 15:46
Bij ons (recente nieuwbouw opgeleverd) bleef de berging heel koud. Met warmtebeeld camera (geleend van energieloket) het hele huis nagelopen. Retouren gecontroleerd. Bleek de installateur een dakdoorvoer niet geïsoleerd te hebben. En onderkant van de deuren sloot minder goed dan we wachten. Isolatie in de dakdoorvoer gedaan, en extra tochtstrips geplaatst. Nu komt de berging wel op temperatuur, en is het verschil tussen aanvoer en retour ook een stuke beter (5 a 6 graden).

We hebben wel de stooklijn aangepast, want die stond zo schraal dat het net op temperatuur bleef, maar het niet warmer werd. Op zich prima, maar we willen ook geen dagen wachten op 1 graadje hogere temp in huis.

Enige waar we weinig aan kunnen doen: de WP lekt z'n condens op het platte dak, en dat zien we binnen terug als kouder plek in het plafond.

Dus: kieren goed nalopen. Temperatuur van vvw wat hoger instellen. En retouren controleren/afstellen met een goede temperatuur meter zoals ir thermometer of warmtebeeld camera.

[ Voor 18% gewijzigd door barbarbar op 28-12-2025 09:26 ]

• martijnwieling
Ter aanvulling op bovenstaande: we hebben naast de VVW in de (woon)keuken in de andere ruimtes alleen (oude) radiatoren. Deze radiatoren staan allemaal op 13-15 graden en we verhogen deze niet. In de slaapkamers verwarmen we namelijk bij met airco's, en in de woonkamer hebben we een pelletkachel, waar we alleen in de avond zitten. Vaak is de enige warmtevraag dus de VVW in de keuken.
Kees85 schreef op zondag 28 december 2025 @ 01:50:
Begin maar met waterzijdig inregelen. Oftewel alle retourtemperaturen gelijk krijgen, zowel van elke radiator als van de vloerverwarning verdelers.
En dan ook nog per groep van de vloerverwarming.
Is waterzijdig inregelen mogelijk in mijn situatie met volgens mij alleen de Evohome knoppen, maar volgens mij niets aanders wat ik kan stellen? Zie foto's van hoe eigenlijk al mijn (oude) radiatoren eruit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRXL8koFuGQlPRtPKD01hAq_Ilg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQawvul4J450zkSlYY3l9Js0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y22909mxr5lQ6AdAYh5bNsesdtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iu5Xuj6TuIDDi4cPYKe4Q6R1.jpg?f=fotoalbum_large
SirLenncelot schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:55:
Hoeveel m2 / m3 is de ruimte die je wil verwarmen?
Zo'n 50m2, 140m3.
m-vw schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:10:
Problemen met de vloerverwarming zijn momenteel een hottopic op Tweakers. Misschien kan je hier al wat info vinden.
Dank!
Yaksa schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:35:
Is de vloer ook goed geïsoleerd?
Heb je alle gaten en kieren goed afgedicht?
Ventilatieroosters open laten staan?
Met een buitentemperatuur die onder 0 ligt en een windkracht 4 wordt de in je huis aanwezige warmte heel snel door gaten en kieren naar buiten 'getrokken' en komt de koude lucht snel naar binnen.
Heb je een warmtebeeldcamera? Dan kun je nu daarmee binnen behoorlijk snel zien waar de koude plekken zich bevinden. Loop je met die camera naar buiten dan kun je zien waar de warmte je huis verlaat.
Vloer is goed geïsoleerd aan de onderzijde. Gaten en kieren zijn goed afgedicht, ventilatieroosters staan dicht. Het was bij ons nagenoeg windstil. Maar heb nu in ieder geval een warmtebeeldcamera aangeschaft om er een beter beeld van te kunnen krijgen, dank voor de suggestie!
michaelvo schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:46:
25 graden water de vloer in is wel erg laag. Daarmee houd je bijna geen enkel huis warm rond het vriespunt.
Moet je niet gewoon de Honeywell thermostaat verder opendraaien zodat hij meer warm water bijmengt?
Edit: sorry maar half gelezen zie ik, je zegt dat beide thermostaatkranen open staan. Toch klopt er iets niet, hij mengt te weinig bij want dat water moet echt wel warmer dan 25 graden kunnen worden...
Dat is ook mijn gedachte, maar tips over hoe ik deze invoertemperatuur omhoog kan krijgen zijn zeer welkom. Iets met de pompsnelheid van de CV wellicht? Of misschien is de open verdeler (heb ik die?) i.c.m. de modulerende CV ketel misschien niet handig (en wat zou het alternatief zijn?). Gegeven mijn beperkte warmtevraag in de andere ruimtes (13-15 graden) zou ik eigenlijk verwachten dat ik met een relatief lage CV temperatuur mijn huis op de gewenste temperatuur moet kunnen houden. Met een ingestelde waarde van 45 graden hou ik de andere ruimtes namelijk prima op de gewenste temperatuur, behalve de keuken (maar daar zou dan nog steeds door weinig koud water bij te mengen - dat kan ik echter niet instellen volgens mij - voldoende warm water in moeten kunnen). Volgens mij zit mijn probleem, tenzij ik iets mis, dus in het niet goed kunnen regelen van de temperatuur van het water dat de vloer in gaat. De enige "knop" waaraan ik nu draai is de temperatuur van de CV die ik dan maar voor nood op 75 graden zet (maar ook dan duurt het nog erg lang en wordt het water nog niet heel heet).
barbarbar schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:23:
(...)
Dus: kieren goed nalopen. Temperatuur van vvw wat hoger instellen. En retouren controleren/afstellen met een goede temperatuur meter zoals ir thermometer of warmtebeeld camera.
Doe ik, maar die temperatuur van de VVW hoger instellen lijkt voor mij nu het voornaamste probleem...

Dank voor jullie hulp tot nu toe in ieder geval!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Voor 50m2 zo’n vier groepen lijkt mij krap aan als hoofdverwarming. Wij hebben er bijvoorbeeld al zes op een vergelijkbaar oppervlakte met een woning uit 2013 en aanbouw van dit jaar.

Vuistregel die ik gebruikt heb: 100mm hart-hart buizen is 1 groep per 10m2. Ik zie in jouw foto vier groepen, met een kans dat de afstand tussen de buizen groter is of dat de buislengtes zelf erg lang zijn.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• michaelvo
Dus je de enige warmtevraag die je nu hebt is in de woonkeuken en die wordt gevoed door de 4 groepen gesloten verdeler? Die dus het water vanuit de CV (wat ergens tussen de 45 en 75 graden ligt als ik jou zo moet geloven) mengt met het retourwater.

Het minimum vermogen van je CV ketel zal ergens rond de 4 a 5 kW liggen gok ik. Dikke kans dat hij dat niet weg krijgt als verder alle radiatoren dicht staan. Staat dat ding niet enorm te pendelen (aan uit aan uit elke paar minuten)? Dat zou natuurlijk niet echt meehelpen. Weet je ook zeker dat alle groepen volledig open staan?

Het is echt even belangrijk dat je goed weet en meet wat er gebeurt. Kijk met die warmtebeeld camera goed naar wat er gebeurt, koop desnoods een paar goedkope thermometers en plak die op de aan en afvoer en op één van de groepen. Thermometer op de aanvoerbalk kan er trouwens best 5 a 10 graden naast zitten, die zijn niet altijd even nauwkeurig.

Ik zou nog niet teveel focussen op waterzijdig inregelen, kieren dichten, isoleren, etc. Er moet gewoon continu water van 35 graden met een goede flow door die 4 groepen heen. Dan wordt het echt wel warm.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-01 15:11
Laat je de thermostaat wel 24/7 op dezelfde temperatuur staan? In je openingpost heb je het er over dat het 12 uur duurt voordat het weer op temperatuur is wat logisch is want een vv is super langzaam en moet eigenlijk lekker blijven door draaien.

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• martijnwieling
SirLenncelot schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:39:
Voor 50m2 zo’n vier groepen lijkt mij krap aan als hoofdverwarming. Wij hebben er bijvoorbeeld al zes op een vergelijkbaar oppervlakte met een woning uit 2013 en aanbouw van dit jaar. Vuistregel die ik gebruikt heb: 100mm hart-hart buizen is 1 groep per 10m2. Ik zie in jouw foto vier groepen, met een kans dat de afstand tussen de buizen groter is of dat de buislengtes zelf erg lang zijn.
We hebben het huis in 2015 gekocht en de aanbouw is in 2007 geplaatst door de vorige bewoners. Helaas kan ik hieraan niet veel veranderen. Maar de ruimte was toen goed op temperatuur te krijgen (oude CV ketel is door ons vervangen i.c.m. toevoeging EvoHome, verder is er niets veranderd), dus ik denk dat dat ook nu nog zou moeten kunnen (zeker nu het eerder minder koud is dan kouder in vergelijking met 20 jaar geleden).
Voogel schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:55:
Laat je de thermostaat wel 24/7 op dezelfde temperatuur staan? In je openingpost heb je het er over dat het 12 uur duurt voordat het weer op temperatuur is wat logisch is want een vv is super langzaam en moet eigenlijk lekker blijven door draaien.
Zeker, staat continu op 20 graden (24/7).
michaelvo schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:50:
Dus je de enige warmtevraag die je nu hebt is in de woonkeuken en die wordt gevoed door de 4 groepen gesloten verdeler? Die dus het water vanuit de CV (wat ergens tussen de 45 en 75 graden ligt als ik jou zo moet geloven) mengt met het retourwater.
Dat klopt in de zomer. In de winter zit het eigenlijk minimaal op 60 (en max op 75 graden, als ik het handmatig omhoog zet).
Het minimum vermogen van je CV ketel zal ergens rond de 4 a 5 kW liggen gok ik. Dikke kans dat hij dat niet weg krijgt als verder alle radiatoren dicht staan. Staat dat ding niet enorm te pendelen (aan uit aan uit elke paar minuten)? Dat zou natuurlijk niet echt meehelpen.
De andere ruimtes zullen af en toe ook wel wat warmte vragen (want geen spouwmuurisolatie bijv.), maar het is inderdaad in de avond wel te horen dat de CV ketel even aan gaat, dan weer uit, etc. Wat is daaraan te doen?
Weet je ook zeker dat alle groepen volledig open staan?
De witte knoppen op de foto staan volledig open, maar dat is volgens mij de retour. Hoe kan ik controleren of de anderen open staan? Er lijken niet echt knoppen op te zitten (?).
Het is echt even belangrijk dat je goed weet en meet wat er gebeurt. Kijk met die warmtebeeld camera goed naar wat er gebeurt, koop desnoods een paar goedkope thermometers en plak die op de aan en afvoer en op één van de groepen. Thermometer op de aanvoerbalk kan er trouwens best 5 a 10 graden naast zitten, die zijn niet altijd even nauwkeurig.
Welke plakthermometers zijn daarvoor geschikt? Ik heb wel een goede IR thermometer.
Ik zou nog niet teveel focussen op waterzijdig inregelen, kieren dichten, isoleren, etc. Er moet gewoon continu water van 35 graden met een goede flow door die 4 groepen heen. Dan wordt het echt wel warm.
Dat zou fijn zijn :)

• Voogel
Haal nog even beide thermostaatknoppen er af en controleer of de pennetjes goed in te drukken zijn, als ze vastgelopen zijn kan het zijn dat de knoppen open staan maar er toch geen water doorkomt.

Edit: en check of de retour van de vv helemaal open staat! Dopje er af draaien en dan met een inbussleutel.

[ Voor 22% gewijzigd door Voogel op 28-12-2025 12:56 ]

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:40
Vergeet ook niet dat deze systemen toen met cv water van 85/90 graden werden gebruikt. Nu veel lager draaien gaat problemen opleveren omdat de doorlaat in de thermostaat kraan zeer klein is

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

• Voogel
Cubico schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:26:
[..] Nu veel lager draaien gaat problemen opleveren omdat de doorlaat in de thermostaat kraan zeer klein is
Ik draai met vrijwel dezelfde setup zonder problemen: 4 groepen op 40m2, 10cm hoh, max 30 graden vloer temperatuur, aanvoer max 45 graden en een tado thermostaatknop in de aanvoer. Ik heb ook radiatoren maar tot iets van -5 moet dat makkelijk zonder kunnen.

• Cubico
Voogel schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:32:
[...]

Ik draai met vrijwel dezelfde setup zonder problemen: 4 groepen op 40m2, 10cm hoh, max 30 graden vloer temperatuur, aanvoer max 45 graden en een tado thermostaatknop in de aanvoer. Ik heb ook radiatoren maar tot iets van -5 moet dat makkelijk zonder kunnen.
ik heb een iets andere setup, en kreeg met 50 graden vanaf de cv ook problemen als het tegen de nul graden aanliep. Nu met warmtepomp mijn verdeler omgebouwd naar pomploos en geen mixing meer. Thermostaatkraan eruit. Toen viel het me op dat er slechts een heel klein gaatje in de kraan zat, die was ook gebaseerd op 90 graden.

• michaelvo
martijnwieling schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:09:
[...]
Welke plakthermometers zijn daarvoor geschikt? Ik heb wel een goede IR thermometer.
[...]
Ik heb ooit op Ali een boel van deze gekocht voor een euro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2vhV1-vGAUYrl67Au1UttPNjJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8TLLNy62DZNu3Op9D7BR6yOY.png?f=fotoalbum_large
Gewoon met goed veel ducktape op een leiding werkt prima voor een indicatie. Maar IR thermometer werkt ook, wel even stuk tape ertussen want door de reflectie op metaal werkt dat niet.

• michaelvo
Cubico schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:39:
[...]

ik heb een iets andere setup, en kreeg met 50 graden vanaf de cv ook problemen als het tegen de nul graden aanliep. Nu met warmtepomp mijn verdeler omgebouwd naar pomploos en geen mixing meer. Thermostaatkraan eruit. Toen viel het me op dat er slechts een heel klein gaatje in de kraan zat, die was ook gebaseerd op 90 graden.
Dat laatste ben ik ook bang voor hier ja. Mooiste zou zijn CV begrenzen op 35/40 graden, verdeler wisselen voor pomploos (open), en gewoon altijd mee laten draaien bij vraag (geen Evohome erop). Maar de vraag is of de radiatoren dan nog genoeg doen...

Zo heb ik het hier een tijdje gedraaid voordat de warmtepomp kwam.

• Cubico
ter info over thermostaat kranen, bovenste hogetemperatuur onderste een normale. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slrn0x4BLBtTqF7xzfrLieTzu3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvyazQFk81RzCiQViPYg06at.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJuL1zrOulD6xnboVc39-489Wy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcyWDDL8M9y73uONMprsFYwe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Cubico op 28-12-2025 14:02 ]

• r3agluurder
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-01 22:41
Voogel schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:43:
Haal nog even beide thermostaatknoppen er af en controleer of de pennetjes goed in te drukken zijn, als ze vastgelopen zijn kan het zijn dat de knoppen open staan maar er toch geen water doorkomt.

Edit: en check of de retour van de vv helemaal open staat! Dopje er af draaien en dan met een inbussleutel.
Kijk vooral hiernaar. Overige posts zijn leuk mbt optimalisatie maar dit is gewoon stap 1 in troubleshooting.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:10

Illusion

(the art of)

Eens met @Cubico.
Vloerverwarming met evohome hoort eigenlijk helemaal niet met een extra thermostaatkraan in de aanvoer, omdat dat teveel weerstand oplevert. Je plaatst óf een echte klep in de aanvoer óf motoren op elke afgaande groep.

Grote kans dat toen je de extra thermostaatkraan met evohome motor hebt laten plaatsen, daar een verkeerd ventiel is gebruikt, (te lage KV-waarde) waardoor je te weinig warm water in de verdeler krijgt. Als je dan gaat bijmengen meng je een hoop koud water uit de vloer met een te kleine hoeveelheid warm water uit je ketel, waardoor het eindresultaat lauw is.

Heb je de offerte/factuur nog? Staat daar iets over de kraan/ventiel?
Staat er op dat ventiel nog iets? Voorkant/achterkant/onder de evohome motor?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• martijnwieling
Dank, zal ik doen (zodra ik thuis ben)! Welk onderdeel is de retour van de vv? Zijn dat de 4 witte doppen?
michaelvo schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:56:
[...]
Maar IR thermometer werkt ook, wel even stuk tape ertussen want door de reflectie op metaal werkt dat niet.
Dan gebruik ik die!
Illusion schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:43:
Eens met @Cubico.
Vloerverwarming met evohome hoort eigenlijk helemaal niet met een extra thermostaatkraan in de aanvoer, omdat dat teveel weerstand oplevert. Je plaatst óf een echte klep in de aanvoer óf motoren op elke afgaande groep. Grote kans dat toen je de extra thermostaatkraan met evohome motor hebt laten plaatsen, daar een verkeerd ventiel is gebruikt, (te lage KV-waarde) waardoor je te weinig warm water in de verdeler krijgt. Als je dan gaat bijmengen meng je een hoop koud water uit de vloer met een te kleine hoeveelheid warm water uit je ketel, waardoor het eindresultaat lauw is.
Heb je de offerte/factuur nog? Staat daar iets over de kraan/ventiel? Staat er op dat ventiel nog iets? Voorkant/achterkant/onder de evohome motor?
Ik heb net naar de offerte gekeken, daar staat dat alle radiatorkranen zijn vervangen door "Heimeier A-exact thermostatische afsluiter" (vind op Internet dat deze een debiet toestaan van: 10 - 150 liter / uur). Is dat voldoende of te laag?

Zou die witte (niet-Evohome) honeywell thermostaatknop die er onder zit er ook eigenlijk tussenuit moeten?

• Voogel
@martijnwieling Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEl_bNqhmz_R6ZqwuUOTIjYN6xQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/38wg4JKK3ncD66O0eSab2lb6.jpg?f=user_large
Hier moet je even het dopje afdraaien en checken of hij helemaal open staat.

Edit: en ontlucht voor de zekerheid ook nog even!

[ Voor 8% gewijzigd door Voogel op 28-12-2025 15:20 ]

• Illusion

Illusion

(the art of)

martijnwieling schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:15:
..
Ik heb net naar de offerte gekeken, daar staat dat alle radiatorkranen zijn vervangen door "Heimeier A-exact thermostatische afsluiter" (vind op Internet dat deze een debiet toestaan van: 10 - 150 liter / uur). Is dat voldoende of te laag?
Kijk! Nu komen we ergens. Dat is inderdaad een kraan met instelbaar debiet, en dat is ook vrij laag. Maar we kunnen in ieder geval controleren of hij in ieder geval zo hoog mogelijk ingesteld:
- Haal de evohome motor eraf
- dowload de handleiding:
https://assets.imi-hydron...xact_EN_up_to_2016-03.pdf
-pagina 4 - flow setting.
-Waar staat de flow nu op ingesteld? als dat minder dan 15 is, zet hem op 15 en kijk hoe dat gaat.

Beste lange termijn oplossing is overigens gewoon vervangen. Maar het is nú winter/koud :)

• martijnwieling
Voogel schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:19:
@martijnwieling [Afbeelding]
Hier moet je even het dopje afdraaien en checken of hij helemaal open staat.

Edit: en ontlucht voor de zekerheid ook nog even!
Dank! Kan ik de vier metalen dopjes boven de slangen die naar de vloer gaan er ook afhalen en moeten die nog ingesteld worden (of is dat ook het waterzijdig inregelen?)?

• Illusion

Illusion

(the art of)

Nog even een aanvulling. Zie net dat het zo’n 50m2 betreft op 4 groepen.

Rekenend met circa 75W/m2 warmtebehoefte is dat 3750W.
In deze som reken ik even met 150mm hoh (want 12,5m2 /groep) en verder default waarden. https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening . Dan heb je aanvoer 40/retour 30 nodig voor deze 75W/m2 warmte.
Ervan uitgaande dat de retour van de vloer 30 graden is, dan is de retour van de CV bij goede menging ook ongeveer 30 a 32 graden.
Handleiding kraan geeft delta T 20 graden voor 3400W op stand 15. Dus de aanvoer van je CV zal minimaal 32 + (iets meer dan 20) = 55 a 60 graden moet zijn.

• martijnwieling
Beide pennetjes zijn met wat kracht goed in te drukken, en de retour van de vv staat helemaal open. Ook de invoer en uitvoer van de vier groepen staan volledig open. Is dit de juiste instelling? Ook ontluchting gecheckt (kwam direct water).
Illusion schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:26:
[...]
-Waar staat de flow nu op ingesteld? als dat minder dan 15 is, zet hem op 15 en kijk hoe dat gaat.
Bedankt voor de aanwijzing! Stond op 10, nu op 15 gezet (50% meer). Helaas lijkt ondanks de ophoging dat er geen verbetering zit in temperatuur van het water dat de vloer in gaat. Deze blijft onder de 30 graden...
Beste lange termijn oplossing is overigens gewoon vervangen. Maar het is nú winter/koud :)
Vervangen van wat precies? Die witte Honeywell knop (dat lijkt overigens een Honeywell Ultraline thermostaatkop Professional Sensor met voeler op afstand te zijn) en de huidige kraan die nu bediend wordt door de Evohome knop met een nieuwe kraan met een hogere flow die door de Evohome knop bediend kan worden? (En zo ja, welke zou geschikt zijn?)

Dan nog een vraag: het lijkt of de CV ketel de hele tijd pendelt (even aan, dan weer een paar minuten uit) als de enige warmtevraag vanuit de keuken komt. Wanneer ik een extra radiator open zet, dan blijft hij wat langer aan. Maar ook dan wordt de temperatuur in de mengverdeler niet hoger dan 30 graden. De pomp van de CV ketel staat op automatisch, en als ik kijk naar de werkelijke snelheid komt hij niet hoger dan 15% (tenzij iemand doucht). De pomp van de vloerverwarming (Wilo-Yonos Pico) staat op de gemiddelde stand (3 meter opvoerhoogte, 600 liter/uur). Is hier nog iets aan te verbeteren?

Vermoedelijk als ik (op termijn) naar een hybride setup zou gaan, zou ik de vloer het beste rechtstreeks op de warmtepomp zonder menging kunnen zetten?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
michaelvo schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:46:
Dat ben ik niet met je eens, de afgelopen week is de aanvoertemperatuur van onze vloerverwarming niet boven de 25 graden geweest. Bij temperaturen boven 0 is die 24º, daaronder 25º. Betreft een vrijstaande woning uit 2021, verwarmd met een warmtepomp.

• michaelvo
deejeebv schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:23:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, de afgelopen week is de aanvoertemperatuur van onze vloerverwarming niet boven de 25 graden geweest. Bij temperaturen boven 0 is die 24º, daaronder 25º. Betreft een vrijstaande woning uit 2021, verwarmd met een warmtepomp.
Heb je het woordje 'bijna' gemist in mijn post?

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:02

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

deejeebv schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:23:
[...]

idem hier
Maximale aanvoertemp van de ketel staat op 75gr. De ketel produceerd ca een aanvoertempratuur van ca 30gr. Dus de vloerverwarmings(meng)verdeler zit daar net wat onder. Ik heb een delta T op de verdeler van ca 6 tot 7 graden. Mijn retourtempratuur naar de ketel zit rond de 19gr. Ook bij mij gaat de ketel meerder keren per uur aan (lijkt net op pendelen maar dat is het niet). De thermostaat staat continu op 19,5 graden. De vloertempratuur is ca 20 graden. Gasverbruik afgelopen dagen gemiddeld nog geen 4m3 inclusief warmwatervraag.

Niet gehinderd door enige kennis.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
michaelvo schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:42:
[...]

Heb je het woordje 'bijna' gemist in mijn post?
Er zit een verschil in warm krijgen en warm houden. Ik denk dat er heel wat huizen warm te houden zijn met een aanvoertemperatuur van 25º, om het warm te krijgen is een hogere temperatuur nodig, of zeer veel geduld bij de meeste huizen.

• Voogel
@martijnwieling op welke temperatuur staat je maximaal thermostaat?

• martijnwieling
Voogel schreef op maandag 29 december 2025 @ 06:47:
@martijnwieling op welke temperatuur staat je maximaal thermostaat?
Je bedoelt die Honeywell knop met de voeler die in de onderste bak van de vv gaat? Volgens mij stond hij ooit op 50 graden, maar heb ik hem een jaar of twee geleden omdat het niet warm genoeg werd tot de maximale stand gedraaid (70 graden).

• Voogel
Ik zou dat wel terugzetten naar 50 of nog eerder 40 graden, je wil niet dat er zo heet water je vloer in gaat.

Ik zou een dagje de evohome er af halen en de pompschakelaar zodat de pomp continu draait en elke warmtevraag ook warmte naar de vloer stuurt.

[ Voor 39% gewijzigd door Voogel op 29-12-2025 08:44 ]

• Cubico
Goedemorgen, Het lijkt wel of er na die afsluiters iets is gemonteerd, is dat misschien een bypass ventiel. Ook lijkt het dat je leidingwerk van 22 naar 15 mm gaat, dat helpt ook niet mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVecFSQRG3NJQa4CFJdibuD0pXg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PWgxCchVuu2qAgMufG92OO3I.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Cubico op 29-12-2025 09:15 ]

• martijnwieling
Voogel schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:43:
Ik zou dat wel terugzetten naar 50 of nog eerder 40 graden, je wil niet dat er zo heet water je vloer in gaat.
Ik zou een dagje de evohome er af halen en de pompschakelaar zodat de pomp continu draait en elke warmtevraag ook warmte naar de vloer stuurt.
Dat zou kunnen, maar er is relatief weinig warmtevraag in de rest van het huis. Daarnaast zal hij i.v.m. het mengen ook met een hoge temperatuur van het water (er gaat nu 60 graden in de mengverdeler) niet te hoog uitkomen. De afgelopen periode is er nooit water met een hogere temperatuur dan 30 graden de vloer in gegaan.
Cubico schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:13:
Goedemorgen, Het lijkt wel of er na die afsluiters iets is gemonteerd, is dat misschien een bypass ventiel. Ook lijkt het dat je leidingwerk van 22 naar 15 mm gaat, dat helpt ook niet mee.
[Afbeelding]
Sorry, de foto is hier niet voldoende duidelijk. Dat is een aftakking naar de rest van het huis. Het gaat inderdaad van 22 naar 15 mm.

Dank voor jullie antwoorden!

• geusenm
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 31-12-2025
Van mijn antwoord wordt jij nu waarschijnlijk niet vrolijk maar het is wel de waarheid. Het probleem zit hem in de eenvoud van de verbouwde techniek. Die voldoet gewoonweg niet.
Ik heb mijn installatie opgebouwd zoals het in Duitsland gangbaar is en krijg het altijd warm en stook op zeer lage temperaturen.
Hiervoor is mijn warmtepomp zo ingesteld dat het water verwarmt wordt afhankelijk van de buitentemperatuur. Hoe kouder buiten, hoe warmer het water. Logisch ook.
Het water wat de vloer ingaat wordt ook gemengd afhankelijk van de buitentemperatuur. Hiervoor is een menggroep geïnstalleerd zoals bijvoorbeeld deze: https://ganz24.com/produc...a-25-6-hocheffizienzpumpe gecombineerd met deze regeling https://ganz24.com/it/pro...KyJ20xS1rzBBoCHdwQAvD_BwE
Zon groep heb ik ook voor de radiatoren. Als het buiten namelijk echt koud is stook ik met de pellet kachel of de houtkachel https://www.houtcvholland...-staal-hybride-cv-kachel/ het CV water en dan kan de buffer ook wel eens veel te warm worden voor de vloer.
De groep van de vloer regelt op dit moment bij -2 buitentemperatuur de vloer op 34 graden en de radiatoren op 45. Met die temperatuur in de vloer is het voldoende om het huis van 1991 met standaard isolatie van toen goed warm te krijgen. Aangezien ik de radiatoren overgedimensioneerd heb krijg ik het in de ruimtes met radiatoren ook goed warm terwijl de aanvoertemperatuur heel erg laag is voor radiatoren. Mijn vloerverwarming heeft ook nog eens een veel te grote hart op hart afstand conform huidige standaard en te grote groepen. Iedere hedendaagse installateur denkt dat dit niet voldoende zou mogen zijn. Mijn pompen staan ook nog eens op een relatief lage snelheid ingesteld maar gaan wel vanzelf harder lopen als meer groepen open gaan.
Wat wel van belang is, is dat ik mijn cv nachts ook gewoon laat draaien. Overdag 21,5 ingesteld en in de nacht 20,5. Dus niet volledig het huis laten uitkoelen. Wel regelmatig goed luchten. Droge lucht verwarmt beter als vochtige lucht.
Resume: in de nacht doorstoken en de temperatuur in de vloer niet via een vaste waarde maar afhankelijk van de buitentemperatuur laten regelen via een menggroep en je kunt met zeer lage temperaturen en daarmee ook zuinig het huis warm krijgen. Maar een goed stukje regeltechniek is dan wel de bittere noodzaak.
P.S. Mijn CV loopt dus wel 24 uur per dag en dus altijd. Er is in mijn huis (>400m2) namelijk altijd wel ergens een warmtevraag. En mijn energieverbruik is daarbij wel erg laag voor de grote van mijn huis. ik verbruik voor circa 3200 energie per jaar inclusief zwembadverwarming. Heb wel 35 panelen van 320 watt op het dak liggen maar geen accu.
succes ermee

[ Voor 5% gewijzigd door geusenm op 31-12-2025 00:29 ]

• Caspervetje
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-01 20:07
Leuk gesteld dat je water in de vloer op een hogere temperatuur moet staan. Dat gaat prima met plavuizen. Voor PVC is een lagere temperatuur vereist, volgens mij max 28gr oppervlak. Met een aannemer die heel eigenwijs toch gewoon op 150mm de vloerverwarming heeft uitgelegd is het bij echte koude op het randje.

• Voogel
@martijnwieling ben je al wat verder gekomen? Is je vloer inmiddels wat warmer geworden?

• martijnwieling
Dank voor het vragen. Ik kan niks bijstellen aan de mengverhouding, dus zal een andere verdeler nodig hebben. Voor nu de vv pomp wat harder gezet, maar of het veel helpt weet ik niet.
Pagina: 1