Mijn huis koelt af met koud weer ondanks continu warmte vr

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Begin dit jaar een jaren 30 2 onder een kap woning betrokken en overal pomploze vloerverwarming laten aanleggen. Op iedere verdieping zit een verdeler, op de badkamer zit nog een radiator die direct op de hoofdleiding aangesloten is (maar momenteel vrij laag/praktisch dicht staat ingesteld om niet een te kort circuit te zijn)

De ketel is een nieuwe Intergas extreme 36 die wel continu warmte levert. Hij mag maximaal 40 graden warm water leveren. Maar op de verdelers komt er maximaal 35 graden aan en gaat het met 20-25 graden retour.
Ik heb al geëxperimenteerd met diverse pomp snelheden, tot 5 graden buitentemperatuur liep de setup prima op minimaal 30% en maximaal 90-100%.

De vloerverwarming is bij installatie niet waterzijdig ingeregeld, dat heb ik zelf op gevoel gedaan. De retour temperaturen van alle groepen per etage is redelijk gelijk. Of de retour temperatuur per verdeler gelijk is, vind ik lastig inschatten, maar blijft tussen de 20-25 graden.

De thermostaat is een Tado V3+ kamer thermostaat die in de huiskamer hangt.

De afgelopen dagen is de temperatuur van 21 graden naar inmiddels 18 graden gegaan. De grafiek blijft dalende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKHVkthcH3yxSq8k7IF_u2fDH3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/trzy0eHhthqwDZUA6ox3SPRb.png?f=fotoalbum_large

Als ik de warmtevraag voor 45-60 minuten uit zet en daarna weer aan, dan zie ik wel een wat sterkere stijging in de temperatuur grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDuflZ5wnfo5klmjp5fxGGUmTqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FDlsZLpZjrIChGXBsgZwNrz1.png?f=fotoalbum_large

De gehele situatie geeft mij het vermoeden dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan omdat de retour temperatuur te hoog is. Maar het helpt ook zeker niet als de flow lager staat. Maar veel hoger werkt het ook niet.

Hoe krijg ik mijn huis weer comfortabel op temperatuur?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:03
Wat is de retour temperatuur uit de verdelers en daarnaast wat is de totale retour temperatuur die terugkomt bij de CV-ketel?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Voor mij schreeuwt dit 'te weinig flow'. Als je 40gr water levert en er komt 35gr aan bij de verdelers, dan verlies je heel veel onderweg, of er wordt gewoon weinig water verplaatst. Zit de aanvoerleiding binnen de isolatieschil?
Als je daarna 35gr levert aan de vloer, en 20-25 terug krijgt, dan is de flow heel laag, 5grC delta is wat ik zou verwachten.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Oilman schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:35:
Wat is de retour temperatuur uit de verdelers
20-25 graden
... en daarnaast wat is de totale retour temperatuur die terugkomt bij de CV-ketel?
Die kan ik niet meten. Is er een sensor in de ketel die ik zou kunnen uitlezen?
P5ycho schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:36:
Voor mij schreeuwt dit 'te weinig flow'. Als je 40gr water levert en er komt 35gr aan bij de verdelers, dan verlies je heel veel onderweg, of er wordt gewoon weinig water verplaatst. Zit de aanvoerleiding binnen de isolatieschil?
Als je daarna 35gr levert aan de vloer, en 20-25 terug krijgt, dan is de flow heel laag, 5grC delta is wat ik zou verwachten.
De dikke hoofdleidingen naar de diverse verdelers zijn geïsoleerd. Ik zou de minimale flow verder kunnen verhogen. Welke waarde stel je voor?

Ik moet zeggen dat ik hem wel al hoger heb gehad en dat ik hetzelfde probleem had maar dan al bij 15 graden buiten temperatuur. Toen stond de pomp op minimaal 50%. De aanvoer was toen ook 35 graden, en de retour 25-30 graden op de verdelers.

Ik voel er weinig voor om hem bij iedere verschillende buiten temperatuur de pomp snelheid te moeten aanpassen?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:03
Direct de pomp op 100% zetten, meer flow = meer afgifte.

De retour temperatuur bij de ketel is een belangrijke parameter is de sturing van een moderne ketel. Die kan je toch gewoon op dezelfde manier meten als bij de verdeler? Goede buis uitzoeken en er een temperatuur sensor tegen aan plakken.

Daarnaast nog de vraag hoe zit het met je gas verbruik? Houd je dat toevallig bij?

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:19
Zoals gezegd flow omhoog en je retour omhoog zien te krijgen.
De vloer is een lange slang, als je start met 40 en eindigt met 25 dan is het gemiddelde 32,5.
Als je start met 40 en je eindigt met 35 dan is je gemiddelde 37,5.
Dat betekent dat je vloer gemiddeld 5C warmer wordt.
Dan wordt je huis wel warm want je krijgt de grafiek nog omhoog.

Dat geeft problemen bij 15C, dan hoort die zo ongeveer uit te staan.Dus water van 25C is dan al zat.
Weerafhankelijke regeling instellen met stooklijn en zo hoog mogelijke pompflow zonder ruis.
Betekent je stooklijn ergens van 25C water bij 15C buiten en 40C water bij -10C buiten.
Hoewel ik verwacht dat de 40C nog te hoog is, maar dat is afhankelijk van de afgifte.
Draai zelf nu op 27C water vloerverwarming en 1 JAGA met buiten -3C..

Als je alleen op de thermostaat wil verwarmen wordt dit lastig verhaal. Want dan moet je of de aanvoertemperatuur gaan knijpen of pomp en dan blijft je naar die ketel lopen.

• P5ycho
Eens met bovenstaand, pompen met die handel.

Beredeneerd vanuit de afgifte: Je doel is een hogere constante druk, geleverd door de pomp. Dan volgt een hogere flow vanzelf. Hoe dat op deze ketel te bewerkstelligen is weet ik niet precies, ben niet bekend met deze ketel.

Als je probleem met afgifte nu is opgelost zou je kunnen kijken of je op de ketel een stooklijn in kunt stellen waarbij de aanvoertemperatuur zakt naarmate de buitentemperatuur stijgt. Dit geeft een rustiger regelgedrag bij hogere buitentemperaturen (=minder vermogen nodig bij hetzelfde debiet) en voorkomt overshoots in binnentemperatuur (mede door traagheid dankzij de grote betonmassa).

Belangrijk is wel dat de warmtevraag nog steeds van de thermostaat af komt, en geen thermostaatonafhankelijke, volledig weersafhankelijke regeling wordt ingesteld.

[ Voor 22% gewijzigd door P5ycho op 26-12-2025 10:28 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:44
Ik krijg eerder het idee dat dat waterzijdig inregelen niet goed gebeurd is.
Als de groepen teveel geknepen zijn dan zit daar de beperking in je flow en niet zozeer in de pompsnelheid.

Met name op de BG wil je dat vrijwel alle groepen helemaal open staan; alleen als daar groepen tussenzitten met een significant hogere retourtemperatuur dan de andere groepen dan ga je die wat knijpen.

• P5ycho
Dan moet er over het hele huis geknepen zijn, vvw met 40gr aanvoer op elke verdieping geeft normaal zoveel afgiftecapaciteit dat je het met de deuren open nog warm houdt, bij wijze van.

Maar het is niet uitgesloten.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Ik ga even stap voor stap alle reacties af. Denk dat het verstandig is om maar 1 instelling per keer te veranderen om te kijken wat de uitwerking is.

Omdat ik uit huis was, heb ik vanaf een afstand de verwarming korte tijd uitgezet en weer aan. Maar het lijkt erop dat de zon ook zijn best gedaan heeft om het huis op te warmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VemvdqNyNwBcmYxPGWkO8ZTsxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sIfTd1EnDRRaNtHTZv5SG90e.png?f=fotoalbum_large
Helaas nog steeds niet het doel gehaald van 21 graden.
Oilman schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:49:
Direct de pomp op 100% zetten, meer flow = meer afgifte.

De retour temperatuur bij de ketel is een belangrijke parameter is de sturing van een moderne ketel. Die kan je toch gewoon op dezelfde manier meten als bij de verdeler? Goede buis uitzoeken en er een temperatuur sensor tegen aan plakken.

Daarnaast nog de vraag hoe zit het met je gas verbruik? Houd je dat toevallig bij?
Ik heb de pomp op 100% gezet (minimaal en maximaal 100, oude instelling was minimaal 30, maximaal 90.)

Hierbij ook foto's van de verdelers inclusief aanvoer en retour temperaturen die op de verdelers aangegeven worden. Heb helaas geen temperatuur sensor voor op de retour bij de ketel.

Verdeler beneden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npN4LsD0uLpD5T9ieoVG_F0R_Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTHbL7EjWVDnyiNreXfTzGoH.jpg?f=fotoalbum_large
Aanvoer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ea3NB5K_bAAlHsOoawUVEygOzuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOaD7RunyBryjoISCOzOhkat.jpg?f=fotoalbum_large
Retour
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbzLX4wKMxZSOcQbI4b9EalOuMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQkgwac5mDrBh8AxeeBLSHaI.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste etage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lE0y0SU2RqcZujnHsRxoUdX6NE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0O8xmALVx3sU4GOdIMXw1xKx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0asTONMmzwtywTKVC_sy7LqYg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wnn8NaFfNmZ6QByuisitItSp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0XTCxVvupjDXRYFRdJVYZZ8jXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jNeixneCDTI5OvGTXAs2BaN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3aymGp-avESxzvRa34dAjtH7HQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnSg9iyPKclsErRLSHAyIBXH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJQJZdvUT3R4EcfZo_r5YU4Y-p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZnwj9Xkc5U5iwbYblHcZfQK.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmHgK8RffqHQ1UuR75ZqHhw76wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnuGG8ZXfwN8rSFQRPUpNHRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Gasverbruik is ook niet leuk, maar dat wisten we al een beetje van te voren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92SaZ4FOXm4OAwOVGo0zhdGiBX8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XlRKlbYa0w9AZYB9OUFkug9O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlljlEC9sLwQSVcHQDfLqGZzFlE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/blBXooH2G9HXwBejLBe7xsXS.png?f=fotoalbum_large
De retour temperatuur lijkt na een half uur van 25 naar 30 gegaan te zijn. Ben benieuwd naar het effect op de lange termijn.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Dapdodo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:03:
Zoals gezegd flow omhoog en je retour omhoog zien te krijgen.
De vloer is een lange slang, als je start met 40 en eindigt met 25 dan is het gemiddelde 32,5.
Als je start met 40 en je eindigt met 35 dan is je gemiddelde 37,5.
Dat betekent dat je vloer gemiddeld 5C warmer wordt.
Dan wordt je huis wel warm want je krijgt de grafiek nog omhoog.
Klinkt heel simpel en logisch inderdaad, maar de ketel lijkt het niet meer te verwarmen. Als de ketel langere tijd uitstaat en weer voor het eerst gaat verwarmen, dan stroomt er wel warm water naar de verdelers. Vandaar dat ik de flow in eerste instantie omlaag gebracht had, om het water in de vloer voldoende te laten afkoelen, zodat de ketel als het ware weer zin had om het te verwarmen. Het voelde daarna ook veel comfortabeler in huis met veel minder overschoots.
Dat geeft problemen bij 15C, dan hoort die zo ongeveer uit te staan.Dus water van 25C is dan al zat.
Weerafhankelijke regeling instellen met stooklijn en zo hoog mogelijke pompflow zonder ruis.
Betekent je stooklijn ergens van 25C water bij 15C buiten en 40C water bij -10C buiten.
Hoewel ik verwacht dat de 40C nog te hoog is, maar dat is afhankelijk van de afgifte.
Draai zelf nu op 27C water vloerverwarming en 1 JAGA met buiten -3C..

Als je alleen op de thermostaat wil verwarmen wordt dit lastig verhaal. Want dan moet je of de aanvoertemperatuur gaan knijpen of pomp en dan blijft je naar die ketel lopen.
Een weersafhankelijke regeling klinkt interessant. Ik maak gebruik van een Tado slimme thermostaat. Die laat in de temperatuur grafiek ook de buiten temperatuur van dat moment zien wat hij op internet vind op onze postcode. Het geeft een mooi historisch beeld van hoe het systeem functioneert bij welke temperatuur. Het zal me niet verbazen als deze thermostaat is uitgerust met een weersafhankelijke functie. Sinds een half jaar zie ik ook een functie in de app dat je ook Tado de temperatuur van de ketel kan laten bepalen. Ik heb die tot noch toe niet aan gehad, om eerst een stabiel systeem te krijgen.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
ASW1 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:48:
Ik krijg eerder het idee dat dat waterzijdig inregelen niet goed gebeurd is.
Als de groepen teveel geknepen zijn dan zit daar de beperking in je flow en niet zozeer in de pompsnelheid.

Met name op de BG wil je dat vrijwel alle groepen helemaal open staan; alleen als daar groepen tussenzitten met een significant hogere retourtemperatuur dan de andere groepen dan ga je die wat knijpen.
Zie mijn bericht hierboven. Ik heb een filmpje op YouTube gevolgd die ongeveer dezelfde flowmeters had. De verste verdelers dicht gedraaid (bg en 2e etage), vervolgens warmtevraag vanuit de thermostaat naar de ketel laten sturen. Daar waar de retour als eerste opwarmde, deze op een half gezet. De eerst volgende iets minder ver dichtgedraaid en zo voorts.
Vervolgens de verdeler op 2e etage open gezet en de flow meters ingesteld, en als laatste bg.
In de dagen daarop volgend tussendoor de verschillende retour buizen gevoeld of deze warmer of kouder aanvoelden dan andere buizen op de verdelers en naar gelang verder open of dicht gedraaid. Nu voelen ze allemaal redelijk hetzelfde.

Maar wellicht zijn ze te ver dicht gedraaid? Er zijn er die op 0,5 staan, maar er zijn er ook die op 2 staan als er flow is.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:21
Kan het zijn dat je ketel 50° stookt, je v.v. max 35 afneemt, en rest vd warmte dus naar de ketel terug stroomt? Of wat gebeurd er met de dikke aanvoerleiding, als hij niet de warmte afgeeft aan de 3 verdelers?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

Oilman schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:49:

De retour temperatuur bij de ketel is een belangrijke parameter is de sturing van een moderne ketel.
Ik heb zelf ook een Intergas Xtreme, maar heb geen retourtemperatuursensor kunnen ontdekken. Is in elk geval niet uit te lezen via OpenTherm.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:34
@jules Die aanvoerleidingen naar de verdelers, welke dikte zijn die? Is dat 25/26mm meerlagenbuis, of 20mm?
Ik zie 2 verlopen op de aansluiting zitten, dus ik vrees dat het 20mm is met 1/2" koppeling is (DN15). Verdeler wordt met 1" aansluitingen geleverd.

Ik denk dat die CV pomp zich een ongeluk pompt met deze rietjes, zeker bij de 7-groeps verdelers mag er wel wat meer water door.

Edit: volgens mij heb ik een 3/4" koppelstuk aangezien voor verloop, 3/4" is prima voor 25 of 26mm meerlagenbuis. Dan nog hopen dat de buis idd 25 of 26mm is ipv 20.

[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 26-12-2025 17:49 ]

• _JGC_
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:21:
[...]

Ik heb zelf ook een Intergas Xtreme, maar heb geen retourtemperatuursensor kunnen ontdekken. Is in elk geval niet uit te lezen via OpenTherm.
Klopt, Intergas deelt die temperatuur niet met de thermostaat, heeft er wel een sensor voor naar mijn weten.
Intergas regelt vrij simpel, die kijkt en regelt vnml op aanvoertemperatuur.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
99ruud99 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:17:
Kan het zijn dat je ketel 50° stookt, je v.v. max 35 afneemt, en rest vd warmte dus naar de ketel terug stroomt? Of wat gebeurd er met de dikke aanvoerleiding, als hij niet de warmte afgeeft aan de 3 verdelers?
Mijn ketel staat op 40 graden ingesteld en er is maar 1 circulatie lage temperatuur.

De aanvoer temperatuur op de verdelers is inmiddels naar 36-38 graden gegaan. 36 is beneden. Dat is de "grootste" afstand vanaf de ketel; 3m.

Krijg langzaam het vermoeden dat er een te lage flow is ingesteld op de verdelers als ik jullie reacties lees?
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:21:
[...]

Je kunt, als je het menu in gaat, 2x het sleutel symbool ingedrukt houden, dan kom je in een menu waarbij je diverse waardes uit kunt lezen. Maar volgens mij zit er geen retour temperatuur in.
_JGC_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:36:
@jules Die aanvoerleidingen naar de verdelers, welke dikte zijn die? Is dat 25/26mm meerlagenbuis, of 20mm?
Ik zie 2 verlopen op de aansluiting zitten, dus ik vrees dat het 20mm is met 1/2" koppeling is (DN15). Verdeler wordt met 1" aansluitingen geleverd.

Ik denk dat die CV pomp zich een ongeluk pompt met deze rietjes, zeker bij de 7-groeps verdelers mag er wel wat meer water door.

Edit: volgens mij heb ik een 3/4" koppelstuk aangezien voor verloop, 3/4" is prima voor 25 of 26mm meerlagenbuis. Dan nog hopen dat de buis idd 25 of 26mm is ipv 20.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSLHAsMHuY5Uj7Rb7QG6eOB8n4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HALQf3fYEG7CS60bFoV5Am5u.jpg?f=fotoalbum_large

De aansluitingen rondom de ketel. Vanuit de ketel metalen buis, hiervandaan gaat ook een set naar de 2e etage;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DefRyd-v194glf0zL34Tl9_iHsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TD1BjsbyD1197rvgvQammgge.jpg?f=fotoalbum_large

De andere is een kunststof buis, die gaat naar de verdeler op de 1e (denk 1m buis vanaf de ketel) en naar de verdeler op bg (3m buis)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1TDeo1Cd5VtMSwxHGiHeOQAbnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ns9zZdvvjf1INNwRrYmsDG4p.jpg?f=fotoalbum_large
Hier een niet geïsoleerde stuk op de foto gezet. De rest van de buis is grotendeels wel geïsoleerd met rode of blauwe isolatie.

Het gaat inmiddels op de goede weg nu hij op 100% rond pompt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3ANo4rcxTE8cUO5qECSp41TJNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HySKLFjX7eNTidN2KdvcSraQ.png?f=fotoalbum_large

Ik ga de flow meters verder open draaien, denk dubbele hoeveelheid van alles. Kan me herinneren dat de eerste keer dat ik de pomp naar 100% draaide, hoorde je hem echt opspinnen. Dat heb ik eerder vanmiddag nauwelijks gehoord. Beetje dat rietjes effect zit ik aan te denken.
Krijg sommigen maar met moeite voorbij de 3.
Flow verder open gezet op de verdelers, hoorde meteen weer wat lucht stromen. Dacht dat het systeem inmiddels wel vrij was van lucht. Gelukkig geen gigantische hoeveelheden.
Thermostaat vraagt inmiddels maar 2/3e warmtevraag, waardoor de ketel niet meer stookt. Dit komt omdat de pomp op 100% staat. Cv ketel moduleert op pomp capaciteit. Maar op de een of andere manier lijkt hij standaard op de minimale capaciteit staan, ook al is er volledige warmtevraag vanuit thermostaat.

[ Voor 14% gewijzigd door jules op 26-12-2025 18:24 ]

• P5ycho
Reken eens uit hoeveel flow je nodig hebt voor al die groepen met 2l/min. Dat is echt al heel veel water, meer dan 2 kuub per uur. Nog meer, 3l/min per lus, is overkill. Je vloerverwarmingsbuizen zijn niet de beperking hier, al die buizen staan parallel namelijk. 25mm buizen met plastic Tstukken ertussen, dat is begrenzend. Ik zou minimaal 25mm binnendiameter willen zien, uitgaande van <10kW benodigde themische aanvoer.
Edit: er wordt wel meteen gesplitst 2meter van de ketel, dus misschien kom je er net mee weg.
Die pomp werkt zich nu een ongeluk op 100%, dat is mooi als test maar niet handig voor de lange termijn.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 26-12-2025 18:52 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
P5ycho schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:49:
Reken eens uit hoeveel flow je nodig hebt voor al die groepen met 2l/min. Dat is echt al heel veel water, meer dan 2 kuub per uur. Nog meer, 3l/min per lus, is overkill. Je vloerverwarmingsbuizen zijn niet de beperking hier, al die buizen staan parallel namelijk. 25mm buizen met plastic Tstukken ertussen, dat is begrenzend. Ik zou minimaal 25mm binnendiameter willen zien, uitgaande van <10kW benodigde themische aanvoer.
Edit: er wordt wel meteen gesplitst 2meter van de ketel, dus misschien kom je er net mee weg.
Die pomp werkt zich nu een ongeluk op 100%, dat is mooi als test maar niet handig voor de lange termijn.
19 groepen in totaal + nog een hoge temperatuur radiator, die ik momenteel maar even dicht gedraaid heb. Een groot gedeelte van de groepen staat momenteel maar op 1l/min. Maar ik begrijp het niet helemaal, ik ga toch geen 10kw warmte nodig hebben in dit huis?

Ik zal morgen, als er wat meer rust in de tent is vanwege geen kerst meer, de groepen opnieuw nalopen op gelijktijdige doorloop.

[ Voor 4% gewijzigd door jules op 26-12-2025 19:33 ]

• _JGC_
@jules Is 25mm leiding, en dan meerdere afgetakt vanaf de 22mm stalen leiding, dus qua doorstroom zit dat goed genoeg.

Op welke hoogte hangt je ketel en wat is het hoogste punt van je installatie? Als je dat weet kan je nml het pompdebiet uit de tabel van de handleiding vissen.

Als je water niet verder dan 4,5 meter omhoog hoeft zit je al op 1500 liter per uur. Dat wil nog net door een 22mm buis zonder al te veel geluidsoverlast.

Je hebt dan 25 liter per minuut, over 19 groepen zou je 1,3l/min in kunnen stellen.

Wat betreft "werkt zich een ongeluk", de pomp is gebouwd op 100%, als die dat niet kon hadden ze het niet instelbaar moeten maken. Mijn HRE 28/24 komt met een pomp met 3 instellingen, de fabrieksinstelling doet hier ook 1500 liter per uur.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:39:
@jules Is 25mm leiding, en dan meerdere afgetakt vanaf de 22mm stalen leiding, dus qua doorstroom zit dat goed genoeg.

Op welke hoogte hangt je ketel en wat is het hoogste punt van je installatie? Als je dat weet kan je nml het pompdebiet uit de tabel van de handleiding vissen.
Hoe exact wil je het weten?

Ketel hangt op eerste etage. Hoogste punt is de vloer verwarmingsverdeler op de 2e etage. Denk dat er hooguit 2-2,5m tussen zit. Als je het exact moet weten kan ik het exacter opmeten?
Als je water niet verder dan 4,5 meter omhoog hoeft zit je al op 1500 liter per uur. Dat wil nog net door een 22mm buis zonder al te veel geluidsoverlast.
De ketel hangt in een kast, net als alle verdelers. Ik heb daar 0 last van qua geluid. Je hoort het hooguit als er lucht door de leidingen stroomt bij de verdelers. Dat ga ik er weer zsm uithalen. Systeem is verder wel nog steeds mooi op druk; 1,8 - 1,9 bar.
Je hebt dan 25 liter per minuut, over 19 groepen zou je 1,3l/min in kunnen stellen.
Hoe kom je aan die 25 liter water per minuut? Dikte van de buis?

Bedoel je qua waterzijdig inregelen beginnen met 1,3l/min en dan daarvandaan stroming verminderen of juist verhogen op de verdelers?
Wat betreft "werkt zich een ongeluk", de pomp is gebouwd op 100%, als die dat niet kon hadden ze het niet instelbaar moeten maken. Mijn HRE 28/24 komt met een pomp met 3 instellingen, de fabrieksinstelling doet hier ook 1500 liter per uur.
Deze ketel is letterlijk traploos van ik gok 1-100%. Heb hem een paar dagen geleden op minimaal 25% gehad, maar vanwege dalende buitentemperatuur en onvoldoende warmte capaciteit toch naar minimaal 30% gezet.
In mijn vorige huis had ik ook de HRE 28/24. Maar ben toen niet zo diep in de instellingen gedoken.

• P5ycho
jules schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:20:
[...]

19 groepen in totaal + nog een hoge temperatuur radiator, die ik momenteel maar even dicht gedraaid heb. Een groot gedeelte van de groepen staat momenteel maar op 1l/min. Maar ik begrijp het niet helemaal, ik ga toch geen 10kw warmte nodig hebben in dit huis?

Ik zal morgen, als er wat meer rust in de tent is vanwege geen kerst meer, de groepen opnieuw nalopen op gelijktijdige doorloop.
Stel alle groepen staan op 1L/min, dat is 1140l/uur, DeltaT is 10. Lijkt me aardig kloppen met je eerder geschetste beeld.
Dan kom ik uit op een afgifte van 13kW. Lijkt me dat je huis dan wel warm zou worden, en snel ook.
Met deltaT van 5 zou de boel ook nog prima moeten functioneren lijkt me.
Dus of je temperaturen kloppen niet, of de flow van die verdelers klopt niet.

• _JGC_
@jules Dan is je opvoerhoogte 2,5-3m naar boven en naar beneden ook een meter of 3. Ketel op de eerste etage is in dit geval positief. Als ik de grafiek in de handleiding goed lees moet jouw ketel op 100% zo'n 2000 liter per uur kunnen wegpompen. Delen door 60 zit je op 33 liter per minuut.

Je hebt nog een radiator, die wil ook nog wat water, houd daar rekening mee voordat je alle flow aan je verdelers geeft.
Pagina: 1