Begin dit jaar een jaren 30 2 onder een kap woning betrokken en overal pomploze vloerverwarming laten aanleggen. Op iedere verdieping zit een verdeler, op de badkamer zit nog een radiator die direct op de hoofdleiding aangesloten is (maar momenteel vrij laag/praktisch dicht staat ingesteld om niet een te kort circuit te zijn)
De ketel is een nieuwe Intergas extreme 36 die wel continu warmte levert. Hij mag maximaal 40 graden warm water leveren. Maar op de verdelers komt er maximaal 35 graden aan en gaat het met 20-25 graden retour.
Ik heb al geëxperimenteerd met diverse pomp snelheden, tot 5 graden buitentemperatuur liep de setup prima op minimaal 30% en maximaal 90-100%.
De vloerverwarming is bij installatie niet waterzijdig ingeregeld, dat heb ik zelf op gevoel gedaan. De retour temperaturen van alle groepen per etage is redelijk gelijk. Of de retour temperatuur per verdeler gelijk is, vind ik lastig inschatten, maar blijft tussen de 20-25 graden.
De thermostaat is een Tado V3+ kamer thermostaat die in de huiskamer hangt.
De afgelopen dagen is de temperatuur van 21 graden naar inmiddels 18 graden gegaan. De grafiek blijft dalende.
/f/image/trzy0eHhthqwDZUA6ox3SPRb.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de warmtevraag voor 45-60 minuten uit zet en daarna weer aan, dan zie ik wel een wat sterkere stijging in de temperatuur grafiek.
/f/image/FDlsZLpZjrIChGXBsgZwNrz1.png?f=fotoalbum_large)
De gehele situatie geeft mij het vermoeden dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan omdat de retour temperatuur te hoog is. Maar het helpt ook zeker niet als de flow lager staat. Maar veel hoger werkt het ook niet.
Hoe krijg ik mijn huis weer comfortabel op temperatuur?
De ketel is een nieuwe Intergas extreme 36 die wel continu warmte levert. Hij mag maximaal 40 graden warm water leveren. Maar op de verdelers komt er maximaal 35 graden aan en gaat het met 20-25 graden retour.
Ik heb al geëxperimenteerd met diverse pomp snelheden, tot 5 graden buitentemperatuur liep de setup prima op minimaal 30% en maximaal 90-100%.
De vloerverwarming is bij installatie niet waterzijdig ingeregeld, dat heb ik zelf op gevoel gedaan. De retour temperaturen van alle groepen per etage is redelijk gelijk. Of de retour temperatuur per verdeler gelijk is, vind ik lastig inschatten, maar blijft tussen de 20-25 graden.
De thermostaat is een Tado V3+ kamer thermostaat die in de huiskamer hangt.
De afgelopen dagen is de temperatuur van 21 graden naar inmiddels 18 graden gegaan. De grafiek blijft dalende.
/f/image/trzy0eHhthqwDZUA6ox3SPRb.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de warmtevraag voor 45-60 minuten uit zet en daarna weer aan, dan zie ik wel een wat sterkere stijging in de temperatuur grafiek.
/f/image/FDlsZLpZjrIChGXBsgZwNrz1.png?f=fotoalbum_large)
De gehele situatie geeft mij het vermoeden dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan omdat de retour temperatuur te hoog is. Maar het helpt ook zeker niet als de flow lager staat. Maar veel hoger werkt het ook niet.
Hoe krijg ik mijn huis weer comfortabel op temperatuur?
/f/image/sIfTd1EnDRRaNtHTZv5SG90e.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lTHbL7EjWVDnyiNreXfTzGoH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OOaD7RunyBryjoISCOzOhkat.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tQkgwac5mDrBh8AxeeBLSHaI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0O8xmALVx3sU4GOdIMXw1xKx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wnn8NaFfNmZ6QByuisitItSp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0jNeixneCDTI5OvGTXAs2BaN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lnSg9iyPKclsErRLSHAyIBXH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eZnwj9Xkc5U5iwbYblHcZfQK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hnuGG8ZXfwN8rSFQRPUpNHRJ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/XlRKlbYa0w9AZYB9OUFkug9O.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/blBXooH2G9HXwBejLBe7xsXS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HALQf3fYEG7CS60bFoV5Am5u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TD1BjsbyD1197rvgvQammgge.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ns9zZdvvjf1INNwRrYmsDG4p.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/HySKLFjX7eNTidN2KdvcSraQ.png?f=fotoalbum_large)