Ronald schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:27:
@
jules zit er een vorm van debietregeling op de handoekradioator?
Als dat ding vol open is, kan het zijn dat hij de rest van het systeem relatief weinig flow gunt. Dan komt water wat warm terug bij de ketel die dan denkt dat zijn werk gedaan is.
Heb je getest met de handoekradiator geheel dicht?
Volgens mij in andere bewoordingen al aangegeven dat ik het vermoeden heb dat er niets is afgesteld van remming qua water naar die handdoeken radiator. Daarom had ik hem de afgelopen tijd voor dit topic dichtgedraaid. Laatste dagen, nu de pomp op vol vermogen draait, ben ik aan het experimenteren om hem wel open te zetten, het systeem blijft mooi werken! Het huis warmt op en de radiator ook. Het is net dat beetje extra wat ik ervan verwacht had. Het voelt op de badkamer net een paar graden warmer dan de rest van de etage.
Yormen schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:34:
@
jules Heb je toevallig ook al gekeken naar de geolocatie in de Tado app?
Aan je screenshots te zien gaat schakelt de Tado steeds naar 'afwezig/niet thuis' (onderaan grafiek, groene balk met mannetje er in). Vaak schakelt de Tado dan default naar een lagere temperatuur..
Ik heb ingesteld dat hij overdag 20,7 graden is, in plaats van 21. En ook als je van huis bent gaat hij naar 20,7. Het verschil is mede zo laag omdat het systeem veel moeite had met opwarmen in het verleden. Wellicht dat ik dit in de toekomst nog wat vergroot om net iets meer te besparen. Ik merk dat 9 van de 10 keren het huis om opwarmd van het koken. Zonde om dan eerst een hoop gas te verstoken en dan een overshoot te ervaren (tempratuur naar bijvoorbeeld 22 graden ipv 21)
P5ycho schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:47:
Ik schat dat jouw woning ruim de helft, mischien wel 80%, van zijn energie op de begane grond toegevoerd moet krijgen om gelijkmatig verwarmd te worden. Probeer dus eerst om het beneden warm te krijgen en houden totdat je een stabiele situatie hebt. Dat betekent ook voldoende warmte in de koude nachten. De extra warmte van de zon overdag is een leuke bonus, maar daar kun je niet altijd op rekenen en het moet ook zonder kunnen.
Daarna kun je voorzichtig de verdiepingsvloeren een beetje opendraaien. Het zal daar snel te warm worden omdat alle warmte van de begane grond omhoog trekt, dus rustig aan.
Het systeem begint nu steeds beter te werken de laatste dagen. Ook beter in verhouding. Ik heb op de 2e het systeem al een beetje omlaag gedraaid, op de 1e juist een beetje omhoog. Het is vooral een kwestie van durven draaien aan die flow meters, maar ook een beetje weten wat het systeem nodig heeft en wat je kunt bereiken. Ik had het allemaal eerst te lafjes ingesteld.
Beneden is er overigens een betonnen vloer, dat functioneert best wel als een warmtebuffer ten opzichte van de eerste en tweede etage waar er houten vloeren liggen en de leidingen in een extra deklaag liggen. Voor de eerste en tweede etage voelt het comfortabeler aan als er continu gestookt wordt.
Oilman schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:55:
[...]
Daarom moet je een handdoekradiator ook waterzijdig inregelen. Zelf zou ik dan kiezen voor iets als een heimeier eclipse, daarmee kan je het debiet instellen, zodat er altijd een bepaalde hoeveelheid water door de radiator loopt. Die radiator zou voor mij altijd aan moeten staan namelijk, als in het wordt toch niet te warm in een badkamer. Daarom zie ik geen enkele meerwaarde in Tado op die radiator.
In deze situatie zou ik wel aanhouden of die radiator dicht of fatsoenlijk inregelen, want als die volledig open gaat zonder ingeregeld te zijn dan slaat de ketel af.
Ik begrijp je punt, ik was daar ook bang voor. Met de pomp op minder dan 50% wordt ook met name de handdoeken radiator warm, en de rest van het huis niet. Toen ik hem dicht draaide, begon de rest van het huis pas beter op te warmen. Maar nu de pomp op 80-100% staat, heb ik nergens meer last van. Ik ga het eens overwegen om er een debiet meter op te zetten. Het wordt door diversen hier geadviseerd. Het maakt het systeem in het geheel wat flexibeler. De Tado knop heb ik overigens al een tijdje in huis. Dus zou meer een extra functie zijn in het systeem waarmee ik de badkamer in de ochtend en avond een boost kan geven.
Landcruiser schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:20:
Sorry hoor, maar het verhaal over hoe hoog het water omhoog gepompt moet worden, klopt echt niet.
Een pomp curve heeft totaal niets met hoe hoog het water in een gesloten systeem omhoog gepompt moet worden. Immers het water gaat in een gesloten systeem ook weer naar beneden.
Enige verschil is soortelijk gewicht van cv water bij verschillende temperaturen.
Er staat bij een pomp curve de opvoer hoogte in mWk. Maw, druk. 10mWk is immers ongeveer 0,981bar. Dus als een pomp 2m3/hr doet bij 6mWk, geeft ie dus ongeveer 0,6bar drukverschil bij 2m3/hr.
Maar on topic. Een cv ketel is eigenlijk gemaakt voor een dT van 15-20K.
Vloerverwarming echter wordt uitgelegd voor een dT tussen de 10 en 5K. Dat is zeker bij hetzelfde vermogen een dubbele flow/debiet.
Als je een of meerdere vloerverwarming unit(s) dus rechtstreeks (zonder eigen pomp en mengklep) aansluit op een ketel dan is de flow gewoon te klein. Dat blijkt hier ook uit de toegepaste leidingen vanuit de cv ketel naar het afgiftesysteem. Die zijn gewoon te dun en de standaard cv pomp geeft te kort debiet/opvoerhoogte.
Een radiator is eigenlijk gewoon een open bak. Heeft nagenoeg geen drukverlies.
Een vloerverwarming slang inclusief verdeler/verzamelaar geeft toch gauw 30kPa of 0,3bar drukverlies. Tel daar de te dunne leidingen en warmtewisselaar in de cv ketel daarbij op en dan nog voor het mooie het dubbele debiet, vergeet t maar dat de standaard pomp dat trekt.
En ja, het gaat heel lang goed. Totdat je echt vermogen nodig hebt waarvoor de installatie voor uitgelegd is, namelijk buitentemperatuur van -7oC en wat wind, brrrrr. Ook binnen is het dan koud.
Maar ja, goede installateurs zijn er bijna niet meer. De jongeren willen alleen nog achter schermpjes zitten.
Succes!
De installateurs die hier geknutseld hebben waren niet de jongsten. Het is een samenloop van omstandigheden geweest waarbij ik zelf ook wat eisen heb neergelegd.
Er zat een oude ketel in die binnen een paar jaar aan vervanging toe zou zijn. Met dat in het achterhoofd alvast een modernisering gemaakt en overal vloerverwarming laten aanleggen, zodat ik later de ketel zou kunnen vervangen voor een warmtepomp. Maar de ketel bleek niet geschikt te zijn voor voorbewerking, kon vanwege een interne boiler niet lager dan 60 graden. Er moest een extra investering gedaan worden om het geheel werkend te krijgen, voor een ketel van ruim 10 jaar oud in bedenkelijke staat. Ik wilde er niks meer aan uitgeven.
Dat bericht kwam op de dag dat het opstook protocol opgestart moest worden voor de vvw.
Ik ben toen als een malle in het warmtepomp verhaal gedoken, maar kwam er al snel achter dat dit niet op korte termijn op een fatsoenlijke manier te bewerkstelligen was in mijn wat oudere woning. Dus noodgedwongen toch weer naar een cv installatie.
Installateur stelde een ketel met thermostaat voor die ik niet wilde. Ik wilde een thermostaat met gebruiksgemak, niet iets dat makkelijk te installeren is, minder zuinig is en ook nog eens duurder dan een andere variant. De levensduur was voor mij van minder groot belang. Maar een ander merk installeerde hij niet.
Dan maar een andere installateur voor alleen de ketel. Die was dan weer niet bekend met wat de eerste installateur geplaatst had. Vandaar denk ik ook de verschillende type leidingen.
Ergens begrijp ik je verhaal wel over installateurs. In mijn vorige woning bij een verbouwing iemand over de vloer gehad die het vak pas later had geleerd, maar ook niet helemaal volgens richtlijnen heeft gewerkt (begreep ik later na m nadat ik anderen foto's had laten zien van leidingwerk.