OSB III buitengeven HSB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:27
Hallo,

Kan het een probleem zijn als er OSB III platen aan de buitenzijde van de hsb geplaatst worden?
Verder is er een spouw met gevelstenen.

Ik denk dan aan de vochtregulatie.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
welke vochtregulatie? in huis? in de spouw? buitenshuis?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• grasmaaier
ik bedoel het voorkomen van vochtproblemen in de wand. omdat eventueel vocht ook uit de wand moet kunnen.

• No Hands
wat voor vocht heb je in de wand dan? en hoe is die wad verder opgebouwd/afgewerkt?

van binnen naar buiten?

baksteen
spouw
osb
isolatie(wat voor isolatie) in hsb
dampdichte folie
gipsplaat

Zoiets?

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:00
No Hands schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:13:
wat voor vocht heb je in de wand dan? en hoe is die wad verder opgebouwd/afgewerkt?

van binnen naar buiten?

baksteen
spouw
osb
isolatie(wat voor isolatie) in hsb
dampdichte folie
gipsplaat

Zoiets?
In dat geval zou ik een dampopen folie nemen anders blijft het vocht in de wand

• No Hands
Aardappel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:19:
[...]

In dat geval zou ik een dampopen folie nemen anders blijft het vocht in de wand
en met een dampopen folie komt er ook vocht van binnen in de constructie.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:00
No Hands schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:24:
[...]

en met een dampopen folie komt er ook vocht van binnen in de constructie.
Die dan door de baksteen, osb, en isolatie is gegaan?
Beter is om 2 folies toe te passen natuurlijk. Maar weet niet of TS die mogelijkheid heeft

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:46

Wuursj

want worst is al bezet

OSB is aardig dampremmend en dat is aan de buitenkant niet echt gewenst. Dan moet je binnenkant dampdichter zijn om het vocht uit de isolatie te houden. Dat kan met een folie aan de binnenkant.

Ik heb echter aan de buitenkant OGB plaat gebruikt, een damp open variant van OSB. Met een damp-open folie aan de buitenkant er over heen. Met wel (dampremmende) OSB aan de binnenkant, was er (na aftapen van de naden) daar geen folie meer nodig.

Meerprijs was toen nihil, ik kwam dan ook geen meerprijs van de aannemer. Of dat nu ook zo is weet ik niet. Als ik er nu op google zie ik meer damp-open houtvezel platen zoals ESB.

De verwerkbaarheid is vergelijkbaar met OSB, mij ons 12mm met mes en groef.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vqBiznm.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 09-01-2026 09:23 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• No Hands
Aardappel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:41:
[...]

Die dan door de baksteen, osb, en isolatie is gegaan?
Beter is om 2 folies toe te passen natuurlijk. Maar weet niet of TS die mogelijkheid heeft
vocht van binnen uiteraard, dat is het probleem, vocht van buiten niet

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien vind je de celit 3d houtvezelplaten wat als beter alternatief voor je toepassing. Wat minder bekend in NL maar wel in BE; https://www.eurabo.be/nl/producten/celit-3d Afbeeldingslocatie: https://imgs.search.brave.com/EL0AYsWIkab7AADm_RIpwIKOPfPVehfAPgAA2psjHfA/rs:fit:860:0:0:0/g:ce/aHR0cHM6Ly9lY29t/YXQuYmUvaW1hZ2Vz/L3VwbG9hZHMvZ2xv/YmFsL19mcmFtZWQv/Y2VsaXQzZC1lbGV3/aWp0MS02MDBfQllS/c3RpUFUtNjAwLTM5/NS5qcGc

• grasmaaier
Bedankt voor de reacties, ik zal de vorostellen bestuderen.

De opbouw is inderdaad vanaf buiten baksteen, spouw, hsb, Aan de binnenkant komt uiteraard dampremmende folie en ook nog osb3.

het nadeel van geen osb3 aan de buitenkant en alleen maar folie is dat ik een stuk stevigheid verlies. In ieder geval tijdens het bouwproces. Aangezien je de osb aan de binnenkant als allerlaatste plaatst wanneer je huis al klaar is.

Dus het is ook even de vraag of er een goede dampopen plaat is die aan de buitenkant kan, dus met een constructieve functie. ik ga daar even naar kijken.
Ik heb imiddels al wel dampopen folie voor de buitenkant gehaald. Ik doe er sowieso geen osb op .

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:56

DIY

Een goede houtvezelplaat aan de buitenkant, zoals Steico Universal of de genoemde Celit 3D geven voldoende stijfheid gedurende de bouw. Deze platen mogen zo’n 4 maanden direct aan het weer worden blootgesteld (nooddak) Wij hebben daarmee de herfststormen overleeft.
Als je hsb nog teveel beweegt schroef je tijdelijk een paar latten als schoring schuin tegen de binnenzijde van de hsb.

Tip: met een houtvezelplaat pak je de hsb volledig in met een laagje isolatie waardoor het skelet niet door je isolatie steekt (koudebrug). Over de houtvezel kun je dan eventueel nog een dampopen folie doen om die te beschermen tegen het vocht in de spouw.

Waarom plaats je de OSB aan de binnenzijde pas aan het eind vd bouw?

[ Voor 50% gewijzigd door DIY op 17-01-2026 20:19 ]

• grasmaaier
Ik had de houtvezel ook gezien inderdaad, ik dacht alleen dat dit heel zacht materiaal was en daarmee geen stevigheid bood. Dan moet ik mij daar nog even in verdiepen.

De osb aan de binnenkant nadat daar de leidingen en isolatie inzitten. Dat is pas als de hele woning, met dak er op, klaar is zo ongeveer... Dat duurt nog even :D

Ik had ook gedacht aan allerlei verstevigingen aan de binnenzijde. Dat kan uiteraard, he is gewoon wat omslachtig.

De aannemer wil gewoon osb aan de buitenzijde doen, dus ik wijk hiermee al af van hun voornemen.

• DIY

DIY

Tjsa, je aannemer zal de goedkoopste/makkelijkste weg kiezen, zoals hij het altijd al heeft gedaan. Jij moet er straks in wonen en zit niet te wachten op bouwschade omdat het vocht niet weg kan.

Een paar schorings latten zitten er zo op geschroeft hoor. Zal je verbazen hoeveel beweging dat scheelt.

Wat betreft de OSB: Als je met een leidingspouw werkt heb je geen doorboringen van je luchtdichtingslaag en kun je de OSB m.i. gelijk plaatsen. Daarna de leidingen en horizontaal 38x69mm balkjes met 575mm tussenruimte en dan daartussen 40mm houtvezelmatten (bv Steico flex 036) steken. Levert je nog een Rc1 extra isolatie op. Daaroverheen dan gipsvezelplaat (bv fermacell) of reguliere gips.

Waarmee ga je isoleren? Biobased zoals houtvezel, cellulose, stro?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NesDsbMtRu4dv5giXZGAbNOW7Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGES44OF5AFw6cEOmVEiCLZx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door DIY op 17-01-2026 20:49 ]

• No Hands
wie betaald die bepaalt, dus zeg je aannemer gewoon dat je de voorgestelde opbouw van materialen graag anders ziet en leg hem/haar uit waarom. wie weet leren ze er nog iets van.

• grasmaaier
Ik heb afscheid genomen van de aannemer.

maar inderdaad, ik ben blij dat ik dit op het laatse moment nog opmerkte want ik wil geen risico's met vocht. Dus er komt of een folie, of een dampopen plaatmateriaal. Ik kom nu inderdaad wel een en ander tegen. prijzen wel wat hoger. Ik probeer het op een rijtje te zetten. bedankt voor alle tips!

• grasmaaier
Ik merk aan alles dat je erg Eco vriendelijk bent DIY. Daar hebben wij gewoon het budget niet voor... Ondanks dat we doorgaans wel me thet millieu begaan zijn. De goedkoopste optie is daarom Steenwol, ik weet dat dit niet erg milieuvriendelijk is...

maar ik waardeer je inbreng wel DIY. Zijn dit foto's van je eigen bouw, heb je je eigen huis (ver) gebouwd?

[ Voor 11% gewijzigd door grasmaaier op 17-01-2026 20:54 ]

• DIY

DIY

Ik bouw volledig zelf om zo op kosten te besparen. De foto is inderdaad onze bouw. De andere foto is van @Tele en die heeft denk ik een vergelijkbare opbouw.
We wilden vooral een huis wat zo comfortabel mogelijk is en met zo min mogelijk installaties (passiefhuis). Daar was, bij ons ontwerp, dit de beste opbouw voor. Maar ieder z'n eigen keuze en budget 👍🏼

Edit: houtvezel inblaasisolatie is ongeveer 1,21€ per kg. Je hebt ca 40kg per m3 nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door DIY op 17-01-2026 21:18 ]

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
grasmaaier schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:53:
Ik merk aan alles dat je erg Eco vriendelijk bent DIY. Daar hebben wij gewoon het budget niet voor... Ondanks dat we doorgaans wel me thet millieu begaan zijn. De goedkoopste optie is daarom Steenwol, ik weet dat dit niet erg milieuvriendelijk is...

maar ik waardeer je inbreng wel DIY. Zijn dit foto's van je eigen bouw, heb je je eigen huis (ver) gebouwd?
Heb je inblaasisolatie wel eens bekeken? Zeker bij grote hoeveelheden is dit interessant. Daarnaast scheelt het in de zomer koelen door de faseverschuiving van biobased isolatie.

En gaat die over nieuwbouw of renovatie? Bij renovatie ook nog meer subsidie op biobased.

En waarom een spouw tussen de bakstenen en hsb wand?

[ Voor 10% gewijzigd door KappuhH op 17-01-2026 21:15 ]

• grasmaaier
Ik heb nog niet gekeken naar de vlokken, zal ik ook doen.

De tekenaar heeft het zo ontworpen. Een spouw, maar dat zie ik overal met HSB en gevelstenen. Waarom vraag je dat?

• grasmaaier
Ik zit met meerdere vragen over de HSB waar ik mee bezig ben. Is het handig ze in deze topic te stellen?

Waar ik nu (opnieuw) tegen aan loop is het volgende:

Deels staan er nog oude buitengevels. hoe ga ik de buitengevel bevestigen aan de HSB als ik de HSB er dus voor plaats. Want ik zit of met een folie of met een harde plaat.

• DIY

DIY

Je gebruikt spouwankers met houtdraad en punt om het buitenblad aan je hsb te bevestigen. Je boort/schroeft ze in de stijlen. Omdat je buitenspouwblad er al staat zou ik denken aan een renovatiespouwanker, deze boor je door het buitenspouwblad in het binnenspouwblad, maar kon die zo snel niet vinden voor hsb en om dan precies de stijlen te raken word wel lastig…

[ Voor 29% gewijzigd door DIY op 21-01-2026 21:10 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
grasmaaier schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:43:
Ik zit met meerdere vragen over de HSB waar ik mee bezig ben. Is het handig ze in deze topic te stellen?

Waar ik nu (opnieuw) tegen aan loop is het volgende:

Deels staan er nog oude buitengevels. hoe ga ik de buitengevel bevestigen aan de HSB als ik de HSB er dus voor plaats. Want ik zit of met een folie of met een harde plaat.
Is het wel de bedoeling dat je ze gaat koppelen? En zo ja, dan zal er toch een plan gemaakt zijn met wat, met hoeveel en waar? maargoed om je een idee te geven ik heb wel degelijk constructies gekoppeld met afstandschroeven, stokeinde, draadeinde+chemisch anker etc en dan door de stijl of in een stalen hoek die op de stijl zit.

• DIY

DIY

Misschien handig om je oude topic uit 2023 erbij te pakken want de meeste tips zijn daar al gegeven.
bestaande gevel verbinden met nieuwe houtskeletwand

In tekening van het detail, die je had geplaatst, staat ook al de oplossing getekend: Spouwankers met een flens, die je vooraf inboord in het buitenspouwblad. Bij het plaatsen vd hsb prikken ze vanzelf door de dampopen folie en daarna schroef je ze dmw de flens tegen de zijkant van je staanders/stijlen.
https://tweakers.net/i/_5...ZRcxl9e8.png?f=user_large

De dampopen folie hoeft niet luchtdicht te zijn dus het door de folie prikken is geen probleem. De luchtdichting aan de binnenzijde van de hsb moet wel goed zijn.

[ Voor 93% gewijzigd door DIY op 21-01-2026 21:41 ]

• grasmaaier
Ja, en na al die tijd nog niet de juiste oplossing en is het gewoon geplaatst. Maar ik neig er nu naar om de wanden te verwijderen. De osb te vervangen met folie of een dampopen plaat. Ik vind twee geschikte opties: agepan of steico- universal.

Gedachte om de gevels aan elkaar vast te maken. Tegen de gevel een raggelwerk plaatsen die de volledige spouw overbrugt zodat ik daarna de hsb er tegenaan kan zetten. En dan koppelen. nog even kijken hoe ik dat koppelen exact doe en hoe praktisch het allemaal in zijn werk gaat, omdat de vloerregels al vast zitten .

[ Voor 4% gewijzigd door grasmaaier op 25-01-2026 09:13 ]

• DIY

DIY

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSQYcUiTAq6c85C1y6zmkVoIU40=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i6maQdP6Ut3rjbMuWyQWM1qg.png?f=fotoalbum_large

Als je kiest voor een houtvezelplaat ipv dampopenfolie, zou ik geen houten verbinding met het buitenspouwblad durven maken ivm risico op vocht doorslag. Maar dat is meer een onderbuik gevoel.

De huidige onderregel zou je eventueel kunnen gebruiken als stelregel en daar een nieuw hsb frame op zetten.

[ Voor 36% gewijzigd door DIY op 25-01-2026 11:20 ]

• grasmaaier
Het punt is dat de buitengevel dan geen stevigheid heeft. Hoe heb jij dat opgelost dan?
Wat voor platen zijn dit?

Volgens mij is het gangbaar om meerdere spouwankers met m2 te gebruiken,

bij de gevels die er later voor gemetseld worden kan dit eenvoudig. Maar ik heb dus een paar gevels die nog staan, en daar is het wat lastiger om de buitengevel te koppelen.

[ Voor 4% gewijzigd door grasmaaier op 25-01-2026 12:52 ]

Pagina: 1