bestaande gevel verbinden met nieuwe houtskeletwand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-04 12:50
Hallo,

Willen jullie eens meedenken?

Wij willen de woning gaan verbouwen waarbij de bestaande buitengevels blijven staan. Dat zijn enkelsteens bakstenen.

De vloer, binnenwanden, plafond en dak worden vervangen.

Op de nieuwe beton vloer worden houtskeletwanden geplaatst welke tevens dragend dienen te zijn voor de verdiepingsvloer en het dak. Er zal dan een spouw van circa 4 cm ontstaan.

Waar ik echter niet goed uitkom is het koppelen van de buitengevel met de houtskeletwand. Normaliter doet men dit met ankers. Maar omdat de buitengevel blijft staan kom je daar niet goed bij. Nu kan ik deze van binnen wel vastzetten en dan op het hout vastschroeven, maar hoe doe ik dat dan met de folie?
Sowieso vraag ik mij af hoe ik dat doe met de folie. Want ik kan dat vanwege ruimtegebrek waarschijnlijk niet goed gaan tapen en ook niet overal goed vast nieten.

En hoe bescherm ik de onderste houten regel tegen eventueel vocht. Daar moet het folie ook tegenaan? of er onder?

Ik kom er niet goed uit. Willen jullie eens meedenken?

Ik hoop dat ik mijn plaatje duidelijk heb uitgelegd, vraag het anders even dan probeer ik het verder te verduidelijken. Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door grasmaaier op 24-10-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe was je van plan de dragende constructie afdoende kracht te geven? Heb je een constructieberekening gemaakt?

Het lijkt me dat je een paar flink dikke (zeg minimaal 20x20) verticale balken gaat krijgen die het geheel gaan dragen. Daar kun je dan eenvoudig de rest van de voorzetwanden aan monteren.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 24-10-2023 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Om het over een detail te hebben moet je eerst een detail maken. tekeningen zijn geweldig, dan krijg je naast meer feedback ook nuttigere feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03:11

H-W

Waarom zou je in dit geval aan de koude kant folie willen? Of laten die bakstenen zoveel vocht door? En je onderste balk bescherm je denk ik het best met een DPC folie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kan zijn dat ik iets mis maar ik zie nergens een 'plaatje'? :P

@grasmaaier Het klinkt alsof je een monumentale gevel overeind probeert te houden in verband met (nog) te verlenen vergunningen?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Will_M schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:47:
Kan zijn dat ik iets mis maar ik zie nergens een 'plaatje'? :P

@grasmaaier Het klinkt alsof je een monumentale gevel overeind probeert te houden in verband met (nog) te verlenen vergunningen?
Ik weet niet waar je dat eruit haalt maar zo klinkt het bij mij niet. Gewoon een zeer grondige renovatie van een oud huisje.

@grasmaaier Waarom maar 4cm spouw? hoe ge je dan goed isoleren? ik neem aan dat je dat ook wil als je zo grondig verbouwd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:30
No Hands schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:06:
[...]

Ik weet niet waar je dat eruit haalt maar zo klinkt het bij mij niet. Gewoon een zeer grondige renovatie van een oud huisje.

@grasmaaier Waarom maar 4cm spouw? hoe ge je dan goed isoleren? ik neem aan dat je dat ook wil als je zo grondig verbouwd.
Bij HSB wordt de isolatie tussen de balken geplaatst. Dus in het skelet ipv tegen het skelet.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 25-10-2023 07:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmaaier
Ja inderdaad een renovatie. De isolatie komt in het houtskelet. Vandaar ook de folie. Eerst een dampremmende en aan de gevelzijde een dampopen folie.

Maar ik moet de buitengevel wel verstevigen door deze te koppelen aan de binnengevel toch? Maar dat vormt een uitdaging.

hebben jullie daar misschien een idee over, of misschien zelfs ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Joris748 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:12:
[...]

Bij HSB wordt de isolatie tussen de balken geplaatst. Dus in het skelet ipv tegen het skelet.
Oja :) dat had ik zelf kunnen weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 09:39
Waarom gebruik je geen PIR als isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
In mijn huis (monumentale school uit 1890) is een metalen skelet in het huis gemaakt. Dat skelet is zelf-supporting, dus eigenlijk een huis in een huis. Mijn vraag aan jou is in hoeverre je houtskelet verankerd moet worden aan de muren. Is jouw houten constructie niet stabiel genoeg dat je je verankering heel licht kunt uitvoeren?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
KabouterSuper schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:30:
In mijn huis (monumentale school uit 1890) is een metalen skelet in het huis gemaakt. Dat skelet is zelf-supporting, dus eigenlijk een huis in een huis. Mijn vraag aan jou is in hoeverre je houtskelet verankerd moet worden aan de muren. Is jouw houten constructie niet stabiel genoeg dat je je verankering heel licht kunt uitvoeren?
Het houtenskelet dat we gaan plaatsen is zeker heel stevig, deze zal het plafond en dak ook gaan dragen.
Het gaat om het verstevigen van de buitengevel. Dat is maar een halfsteense muur.

Steenwol erin is een stuk goedkoper en geeft betere geluidsisolatie. Ik heb pir eigenlijk ook niet overwogen. Maar je bedoeld dan dat we in zo'n geval geen folie nodig hebben? Jawel toch, ook voor het hout? Wel altijd het ademende vermogen van steenwol als voordeel gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Er zijn een aantal dingen die ik me afvraag:
1.Waarom laat je alleen je buitengevels staan? Kun je dan niet beter volledig herbouwen?

2. Als je deze toch gaat laten zoals het is, ga je ze stutten tijdens de bouw?

3. Heb je nu ook een spouwmuur? Zo ja, ben je dan niet bang dat je tijdens het slopen van het binnenblad het buitenblad mee om trekt omdat dit nu dan waarschijnlijk aan elkaar zit met spouwankers.

4. Onderregel van de HSB-wand kun je in de menie zetten, en dan uiteraard ook nog folie er onder.

Out of the box gedachte over het verankeren: Aan de spouwzijde van de HSB plaatselijk een extra (geventileerde) regel van 4cm zetten die dus tegen het bestaande buitenblad aan komen, dan vanaf de buitenkant verankeren. Zie zo 1 2 3 nog geen andere optie. Zie bijgevoegd horizontaal detail voor het idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urtM3V0_47z3bvnT1k6yHPnLe8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAgdJQ6oKWHjFSk9JhGggtaI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Christ1000 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:04:
Er zijn een aantal dingen die ik me afvraag:
1.Waarom laat je alleen je buitengevels staan? Kun je dan niet beter volledig herbouwen?
Ja eigenlijk wel, maar dan wordt het te duur en het verkrijgen van een hypotheek een probleem.

2. Als je deze toch gaat laten zoals het is, ga je ze stutten tijdens de bouw? Ja

3. Heb je nu ook een spouwmuur? Zo ja, ben je dan niet bang dat je tijdens het slopen van het binnenblad het buitenblad mee om trekt omdat dit nu dan waarschijnlijk aan elkaar zit met spouwankers.ja, ik zou de ankers van bovenaf kunnen doorzagen en dan de stenen voorzichtig verwijderen. Het levert me ongeveer 12 cm ruimte op. Dus ik wil hem wel verwijderen.

4. Onderregel van de HSB-wand kun je in de menie zetten, en dan uiteraard ook nog folie er onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGnyfvEoqQGuXBwiqgq-trJAuO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfFBlNHANogkNXiWIdRTIBS9.jpg?f=fotoalbum_large

Out of the box gedachte over het verankeren: Aan de spouwzijde van de HSB plaatselijk een extra (geventileerde) regel van 4cm zetten die dus tegen het bestaande buitenblad aan komen, dan vanaf de buitenkant verankeren. Zie zo 1 2 3 nog geen andere optie. Zie bijgevoegd horizontaal detail voor het idee.

Interessant. Is er dan geen kans op houtrot? het hout komt tegen de buitengevel en zal vochtig worden. En uiteraard een koudebrug. Maar het biedt wel stevig heid inderdaad.

[Afbeelding]
toon volledige bericht

[ Voor 16% gewijzigd door grasmaaier op 25-10-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Als je wil verankeren dan neem ik aan dat je op een aantal plekken en baksteen uitzaagt, anker op je hsb en dan die steen weer inmetseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
No Hands schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:21:
Als je wil verankeren dan neem ik aan dat je op een aantal plekken en baksteen uitzaagt, anker op je hsb en dan die steen weer inmetseld?
Ja dat zou ook kunnen. Dat worden dan wel veel stenen hoor. iedere 1m2 één anker? Ik weet het nog niet exact. Wat is de richtlijn?

[ Voor 10% gewijzigd door grasmaaier op 25-10-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Nu online
grasmaaier schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Ja dat zou ook kunnen. Dat worden dan wel veel stenen hoor. iedere 1m2 één anker? Ik weet het nog niet exact. Wat is de richtlijn?
Ongeveer 2 tot 4 ankers per m2 normaal gesproken. Wat is de opbouw van je huidige buitenmuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:28
grasmaaier schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:17:
Interessant. Is er dan geen kans op houtrot? het hout komt tegen de buitengevel en zal vochtig worden. En uiteraard een koudebrug. Maar het biedt wel stevig heid inderdaad.
Er zijn geïmpregneerde ventilatielatten te koop, die rotten dus niet meer. Kijk eens bij isolatieshop.nl

Koudebrug zal wel meevallen. Hout isoleert ook enigszins. Als je houten kozijnen hebt, noem je dat dan ook een koudebrug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
Christ1000 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:04:

[Afbeelding]
Dit zou ook mijn oplossing zijn. En dan prefab wanddelen bouwen die je in een keer neer kan zetten en vast kan zetten aan de wanden en vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-05 21:21
Voor het opnieuw koppelen van muren na renovatie bestaan renovatie ankers welke vanaf buiten worden geplaatst.
Bijvoorbeeld: https://www.fischer.nl/nl...tieanker-mechanisch-vbs-m
Deze is weliswaar voor 2 stenen muren bedoeld, maar waarschijnlijk zonder plug rechtstreeks in het hout te plaatsen.

Als het hsb deel de buitenmuur moet stabiliseren zou ik wel extra aandacht hebben aan de detailering van de verstevigingen in het hsb.

Over het aanbrengen van de folie aan de muurzijde van het hsb element. Als deze prefab zijn kun je de folie aanbrengen voordat deze op hun plek gezet worden, daarna isolatie aanbrengen en verder afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ja ik ben wel bekend met de geïmpregneerde ventilatielatten. Dat blijft dus heel lang goed? Zomaar 50 jaar?
Het klinkt inderdaad als een goede optie. Veel makkelijker. En ik kan dan inderdaad gewoon wanden op de vloer maken. Folie tegen de ventilatielatten plaatsen en vervolgens de wand rechtop zetten.

Op iedere regel dan een lat? wellicht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
TweakHm schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:40:
Voor het opnieuw koppelen van muren na renovatie bestaan renovatie ankers welke vanaf buiten worden geplaatst.
Bijvoorbeeld: https://www.fischer.nl/nl...tieanker-mechanisch-vbs-m
Deze is weliswaar voor 2 stenen muren bedoeld, maar waarschijnlijk zonder plug rechtstreeks in het hout te plaatsen.

Als het hsb deel de buitenmuur moet stabiliseren zou ik wel extra aandacht hebben aan de detailering van de verstevigingen in het hsb.

Over het aanbrengen van de folie aan de muurzijde van het hsb element. Als deze prefab zijn kun je de folie aanbrengen voordat deze op hun plek gezet worden, daarna isolatie aanbrengen en verder afwerken.
Het lijkt er op dat dit verankert moet worden in een muur van steen. Ook vanwege de plug. maar wellicht is er een variant voor hout. Blijf nog wel lastig werken. want dan moet de wand en de folie er al staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
grasmaaier schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Het houtenskelet dat we gaan plaatsen is zeker heel stevig, deze zal het plafond en dak ook gaan dragen.
Het gaat om het verstevigen van de buitengevel. Dat is maar een halfsteense muur.

Steenwol erin is een stuk goedkoper en geeft betere geluidsisolatie. Ik heb pir eigenlijk ook niet overwogen. Maar je bedoeld dan dat we in zo'n geval geen folie nodig hebben? Jawel toch, ook voor het hout? Wel altijd het ademende vermogen van steenwol als voordeel gezien.
Ah, het gaat om het verankeren van de buitengevel aan het skelet, niet andersom. In mijn geval zitten de originele houten balken er nog in. Die waren al verankerd aan de buitenmuur en zijn nu gekoppeld aan het metalen binnenskelet. Vanwege het hout kon ik rondom de balken toch al niet isoleren, dus daar zit geen pir en maar een beetje folie. De rest is bij mij redelijk pir met folie en gedeeltelijk pir met aluminium (dan is geen folie nodig). Ik heb geen ervaring met hele houten wanden, maar het klinkt niet onlogisch dat ademing dan nog belangrijker is, dus steenwol dan zinvol is.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Nu online
grasmaaier schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Het lijkt er op dat dit verankert moet worden in een muur van steen. Ook vanwege de plug. maar wellicht is er een variant voor hout. Blijf nog wel lastig werken. want dan moet de wand en de folie er al staan.
Als ik het systeem zo bekijk zou je ook het deel van de plug/huls wat normaal gesproken in het binnenblad gaat af kunnen knippen. Dan schroef je dit in de ventillatieregel. Eerste deel van de huls die in de baksteen komt wel laten zitten, het zwarte deel op de schroef zorgt zo te zien voor een soort opklemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
grasmaaier schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Ik hoop dat je dat soort dingen weet voordat je beginnen gaat :) ik heb geen idee iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Nu online
Zie in jouw bijgevoegde schetsje nog wel een aantal aandachtspunten.
1. Waar is de fundering van je vloer/HSB-wand. Heb je een bestaande tekening/detail van de bestaande wandopbouw.
2. Hoe ga je die folie maken die je onder de PIR tekent? Bouwvolgorde lijkt mij: Folie - Isolatie - Beton - HSB-element. Lijkt me onmogelijk om daarna nog je folies goed te maken in je spouw. Dit detail gaat in ieder geval niet werken als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Christ1000 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Zie in jouw bijgevoegde schetsje nog wel een aantal aandachtspunten.
1. Waar is de fundering van je vloer/HSB-wand. Heb je een bestaande tekening/detail van de bestaande wandopbouw. De nieuwe vloerplaat wordt tevens de fundering. Nee er is geen tekening. maar ik heb gegraven en weet dat de huidige buitengevel op een gemetselde fundering staat zoals op mijn schetsje. Ziet er niet mooi uit, maar het geeft wel weer hoe de opbouw is.

2. Hoe ga je die folie maken die je onder de PIR tekent? Bouwvolgorde lijkt mij: Folie - Isolatie - Beton - HSB-element. Lijkt me onmogelijk om daarna nog je folies goed te maken in je spouw. Dit detail gaat in ieder geval niet werken als je het mij vraagt.Mee eens, zo wordt het inderdaad. Zeer waarschijnlijk vezelgewapend. Wij graven eerst uit en hebben dan de kans om een nieuwe vloer opnieuw en optimaal op te bouwen, dus dat komt goed met de folie. Maar als ik het plastic onder de vloer tegen de wanden laat oplopen kan ik die tegen de HSB aan nieten en dan de dampopen folie van de HSB er overheen plakken. Zoals een dakpan. Lijkt je dat niet de manier?
AANVULLING:
Als ik de HSB middels een ventilatielat aan de buitengevel bevestig om zo de buitengevel ook stevig te maken, dan kan ik net zo goed het folie op de ventilatielatten besvestigen. en niet op de HSB wand. Mee eens? En ik zou ook een laag van 1 cm isolatiemateriaal tussen de ventilatielat en de HSB kunnen plaatsen. Dat verkleint de koudebrug. Het zijn immers toch veel latten. Wat denken jullie daar van? De spouw word dan wel smal, namelijk de dikte van een lat en dat is 21 mm.

[ Voor 18% gewijzigd door grasmaaier op 25-10-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
H-W schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:37:
Waarom zou je in dit geval aan de koude kant folie willen? Of laten die bakstenen zoveel vocht door? En je onderste balk bescherm je denk ik het best met een DPC folie.
deze had ik gemist. aan de koude kant folie is in ieder geval om het isolatiemateriaal binnen de HSB te houden. Anders druk ik het er doorheen tegen de buitenmuur. En volgensmij is het een garantie dat er geen vocht van de buitengevel tegen de HSB kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik zie nog steeds nergens in je tekening iets wat lijkt op een dragende constructie. Hoe ga je de verdiepingsvloer en het dak ondersteunen? Vooral omdat de spouw slechts 4cm is en de voorzetwand 10cm, daar past nooit een sterk genoege houtconstructie tussen/in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Er is nog geen detailtekening. Het plan is er echter wel: Een sls 184mm HSB constructie zal het houten plafond en dak gaan dragen. Dat wordt dus een flinke muur.

In principe was ik vooral opzoek naar opties om de buiten gevel te koppelen aan de hsb. Dan maakt het niet uit of het een smalle wand of brede wand wordt toch? Of hoe ik het plafond er op ga leggen. Niet dat ik altijd benieuwd ben naar input daaromtrent, maar dat was niet de inzet van deze post. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:49
grasmaaier schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

deze had ik gemist. aan de koude kant folie is in ieder geval om het isolatiemateriaal binnen de HSB te houden. Anders druk ik het er doorheen tegen de buitenmuur. En volgensmij is het een garantie dat er geen vocht van de buitengevel tegen de HSB kan komen.
Waar ga je mee isoleren?
Ik zelf zou voor zoiets steenwolplaten nemen en dan prikankers met isolatieclips gebruiken als afstandhouder in de spouw. Het is niet de normale manier om ze zo te gebruiken maar het werkt wel.

Folie gebruiken als afstandhouder gaat toch niet goed.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 25-10-2023 14:13 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
grasmaaier schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:09:
Er is nog geen detailtekening. Het plan is er echter wel: Een sls 184mm HSB constructie zal het houten plafond en dak gaan dragen. Dat wordt dus een flinke muur.

In principe was ik vooral opzoek naar opties om de buiten gevel te koppelen aan de hsb. Dan maakt het niet uit of het een smalle wand of brede wand wordt toch? Of hoe ik het plafond er op ga leggen. Niet dat ik altijd benieuwd ben naar input daaromtrent, maar dat was niet de inzet van deze post. :D
Omdat een concepttekening voor het beantwoorden van je vraag nogal uitmaakt. Ik zie nu dat je dwarsdoorsnede een horizontale doorsnede is, daar had ik even overheen gekeken.

Vormt de verticale balk zo geen koudebrug?

En die balken zitten er dus al? Dus in feite verandert de draagconstructie niet?

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 25-10-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
JukeboxBill schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:12:
[...]

Waar ga je mee isoleren?
Ik zelf zou voor zoiets steenwolplaten nemen en dan prikankers met isolatieclips gebruiken als afstandhouder in de spouw. Het is niet de normale manier om ze zo te gebruiken maar het werkt wel.

Folie gebruiken als afstandhouder gaat toch niet goed.

met steenwol 180 mm. prinkankers is dus lastig omdat de buitengevel blijft staan. Ik moet de ankers dus bevestigen aan de buitengevel en aan de hsb vanuit binnen. Dat terwijl er ook een folie moet komen ter bescherming en het op de plek houden van de steenwol. Dat is het hele punt waar ik een dubbel gevoel over heb. Ik weet niet wat de solatieclips zijn waar je het over hebt. google laat het me ook niet zien. Heb je misschien een klinkje?
pagani schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

Omdat een concepttekening voor het beantwoorden van je vraag nogal uitmaakt. Ik zie nu dat je dwarsdoorsnede een horizontale doorsnede is, daar had ik even overheen gekeken.

Vormt de verticale balk zo geen koudebrug? De vertikale balken van de hsb bedoel je? Al de regels? ja dat is min of meer een koudebrug, het nadeel van hsb zoals ik het bekijk. Of bedoel je iets anders?

En die balken zitten er dus al? Dus in feite verandert de draagconstructie niet?

De draagconstructie van de buitengevel blijft ongewijzigt. De nieuw te storten vloer zal de draagconstructie van de HSB vormen dat eigenlijk de gehele woning gaat dragen.

[ Voor 31% gewijzigd door grasmaaier op 25-10-2023 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:49
Je hebt een creatieve manier van bouwen, dan moet je ook creatief met details omgaan.
Je stelt de isolatieclip vooraf op diepte en prikt hem in de steenwol. Je gebruikt ze alleen als afstandhouder, dus niet in de buitenmuur vastmaken.
Afbeeldingslocatie: https://www.groenhart.nl/imagegen.ashx?width=768&height=768&constrain=true&image=https://static.groenhart.nl/images/363201-2.jpg

Ik begrijp niet hoe je folie wil gebruiken om de isolatie op z'n plek te houden. Steenwolplaten zijn vrij stijf. Die blijven wel op z'n plaats als ze ingeklemd zitten tussen de balken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christ1000
  • Nu online
grasmaaier schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

AANVULLING:
Als ik de HSB middels een ventilatielat aan de buitengevel bevestig om zo de buitengevel ook stevig te maken, dan kan ik net zo goed het folie op de ventilatielatten besvestigen. en niet op de HSB wand. Mee eens? En ik zou ook een laag van 1 cm isolatiemateriaal tussen de ventilatielat en de HSB kunnen plaatsen. Dat verkleint de koudebrug. Het zijn immers toch veel latten. Wat denken jullie daar van? De spouw word dan wel smal, namelijk de dikte van een lat en dat is 21 mm.
Zou ik persoonlijk niet doen. Ik zou de folie onder de latten houden. De latten kun je ook thermisch loskoppelen door er compriband tussen te zetten. En besef goed dat elke verankering die je straks gaat maken een koudebrug is (theoretisch).

Daarbij (niet per se reactie op deze post) ben ik nog niet echt een fan van je idee over de vloer als funderingsplaat te laten werken zonder vorstrand of iets dergelijks. De vloer zal het an sich wel kunnen houden, maar het principe vorstrand is niet voor niets ooit verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ik leg zo nog even uit, tijd is op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7z3sSbOZidgrPrX-3AKOzNfIFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPpaDEBM3SV4epiKsMXBhIkP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door grasmaaier op 25-10-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Christ1000 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:49:
[...]

Zou ik persoonlijk niet doen. Ik zou de folie onder de latten houden. De latten kun je ook thermisch loskoppelen door er compriband tussen te zetten. En besef goed dat elke verankering die je straks gaat maken een koudebrug is (theoretisch).

Buitengevel, ventilatielat, folie, hsb. Zo zou jij het doen bedoel je? Dat zou in dit geval ook mijn keuze zijn. En toen bedacht ik mij dat ik dan de folie tegen de latten kon nieten in plaats van moeilijk doen om het achter de hand te bevestigen.
Je stelt voor om dan tussen folie en hsb nog compriband te plaatsen? Begrijp ik je zo goed?

Daarbij (niet per se reactie op deze post) ben ik nog niet echt een fan van je idee over de vloer als funderingsplaat te laten werken zonder vorstrand of iets dergelijks. De vloer zal het an sich wel kunnen houden, maar het principe vorstrand is niet voor niets ooit verzonnen.
Ik heb een schets toegevoegd. Daar ontstaat een soort van vorstrand. Denk je dat het in onze situatie beter kan? Ik hoop het 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
Ik zou toch even een constructeur laten meekijken. Volgens mij heb je een fundering op staal en zal je de vloer op het zand gaan leggen. Correct? Ik zie twee dingen die potentieel fout kunnen gaan hier.

1. Je gaat je bovenverdieping, dak, etc nu compleet afsteunen op die PIR plaat. Hoeft geen probleem te zijn, maar je vloer moet daar ook wel sterk genoeg voor zijn.
2. Je creëert een moment op je funderingsbalk omdat je deze excentrisch gaat belasten. In principe zou je vloer dat op moeten vangen, maar dan moet die wel stijf/sterk genoeg zijn.

Ook kan je last van zettingen krijgen. Ik weet niet precies wat je grondslag is, maar je gaat een compleet nieuwe constructie bouwen. Ik kan me voorstellen dat die nieuwe betonvloer met een half huis erop nog iets gaat zetten. Of dat erg is en hoeveel en wat dat met de bestaande muur en fundatie doet > constructeur :)

[ Voor 23% gewijzigd door Appelpie3000 op 25-10-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
grasmaaier schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:48:
Waar ik echter niet goed uitkom is het koppelen van de buitengevel met de houtskeletwand. Normaliter doet men dit met ankers. Maar omdat de buitengevel blijft staan kom je daar niet goed bij.
Dat hangt ook enorm af van je bouwmethode.

Zet je in 1x de hele wand neer, ja dan moet je het praktisch van buiten af doen. Dat kan ook met een stokschroef die je in een balk draait en met chemisch anker in je muur vastzet. (Boor je een gat in een voeg, stokschroef er 'doorheen' in de achterliggende balk schroeven en het gat vullen)

Zet je balk voor balk neer, dan kan het gewoon met een hoekijzer of een Z vormig anker, eventueel laten maken op jouw specs.

Maar ik proef wel veel onzekerheid, terwijl dit waarschijnlijk in je tekeningen moet bij de bouwvergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Appelpie3000 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:07:
Ik zou toch even een constructeur laten meekijken. Gaat ook gebeuren. Volgens mij heb je een fundering op staal en zal je de vloer op het zand gaan leggen. Correct? Ja dat klopt Ik zie twee dingen die potentieel fout kunnen gaan hier.

1. Je gaat je bovenverdieping, dak, etc nu compleet afsteunen op die PIR plaat. Hoeft geen probleem te zijn, maar je vloer moet daar ook wel sterk genoeg voor zijn. Ja, ik krijg maar geen duidelijkheid over druksterkte van de PIR die nodig is, maar ik begrijp dat een betonvloer van 12 cm al flink is, en ik hoop dat ik deze met vezels kan versterken dus dan is die ook aan de randen overal sterk. Lijkt me geschikter als een wapeningsnet. En anders wordt het 15 cm. Zo dik als nodig is. Maar het is een relatief lichte constructie omdat het dus allemaal hout wordt.

2. Je creëert een moment op je funderingsbalk omdat je deze excentrisch gaat belasten. In principe zou je vloer dat op moeten vangen, maar dan moet die wel stijf/sterk genoeg zijn.
Ja, dit zit mij ook dwars. Ik kan pas zien hoe die funderingstenen exact liggen als ik de huidige vloer eruit sloop. Maar misschien moet ik inderdaad de betonlaag leggen op de PIR tot aan de fundering. Zodat al het gewicht direct naar de grond wordt overgedragen en niet nog enkele centimeters op de bestaande fundering van de buitengevel. Maar dan wordt de spouw dus iets breder.

Ook kan je last van zettingen krijgen. Ik weet niet precies wat je grondslag is, maar je gaat een compleet nieuwe constructie bouwen. Ik kan me voorstellen dat die nieuwe betonvloer met een half huis erop nog iets gaat zetten. Of dat erg is en hoeveel en wat dat met de bestaande muur en fundatie doet > constructeur :)
toon volledige bericht

[ Voor 3% gewijzigd door grasmaaier op 25-10-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
TheGhostInc schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:21:
[...]

Dat hangt ook enorm af van je bouwmethode.

Zet je in 1x de hele wand neer, ja dan moet je het praktisch van buiten af doen. Dat kan ook met een stokschroef die je in een balk draait en met chemisch anker in je muur vastzet. (Boor je een gat in een voeg, stokschroef er 'doorheen' in de achterliggende balk schroeven en het gat vullen)

Zet je balk voor balk neer, dan kan het gewoon met een hoekijzer of een Z vormig anker, eventueel laten maken op jouw specs.

Maar ik proef wel veel onzekerheid, terwijl dit waarschijnlijk in je tekeningen moet bij de bouwvergunning.
Het is meer dat ik veel werk en een niet optimale situatie voorzie omdat het een onhandige situatie is dat de buitenmuur blijft staan. Dus ik zoek naar een handigere optie.
Zoals jij het beschrijft neemt niet het gedoe met de folie weg.
Ik merk dat ik eigenlijk wel enhousiast ben over het voorstel om ventilatielatten tegen de muur te schroeven en daar de hsb tegenaan. Het enige nadeel zoals ik dat nu zie is de nodige afstand tot de buitengevel i.v.m. de Pir isolatie en ook de niet we storten betonvloer. zie vorige post.

Ik wil trouwens wel benoemen dat ik het erg waardeer dat er zovelen zijn met constructieve input.

[ Voor 4% gewijzigd door grasmaaier op 25-10-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
We hebben de eerste detailtekening binnen. we gaan dit nog even bespreken want ik heb er een paar vragen over. Deels ook in deze thread besproken. Maar valt er nog meer op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpoIjPIOtCMEwBZm72JqIyEnDOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hvdgemztNiKULoYPZRcxl9e8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door grasmaaier op 05-11-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
iemand?

Ik dacht dus aan de tengellatten, de betonvloer op de bestaande fundering. Eps i.p.v. XPS, de bijna afwezige spouw.

Maar ik zal dus de optie met de ventilatielatten bespreken, want daar voel ik wel wat voor. En ik vraag mij af of je niet aan beide zijde van de HSB een osb plaat moet hebben. Dus ook aan de zijde van de gevel.

[ Voor 48% gewijzigd door grasmaaier op 06-11-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Nu online
grasmaaier schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:49:
We hebben de eerste detailtekening binnen. we gaan dit nog even bespreken want ik heb er een paar vragen over. Deels ook in deze thread besproken. Maar valt er nog meer op?
[Afbeelding]
Eerste gedachte:

1. Ga je het gemetselde buitenblad toch vanuit de binnenkant verankeren? Betekent dat je eerst HSB gaat bouwen en daarna gaat isoleren. En ook voor elk anker door de folie moet.

2. Waarom leg je je betonvloer niet op de bestaande fundering? Nu met de EPS op de buitenste rand krijg je denk ik een meer excentrische belasting op de bestaande fundering, nog ongunstiger dan je betonplaat iets breder maken. Of er voor zorgen dat het volledige vloerpakket vrij blijft van de bestaande fundering.

3. Krijgt de ruimte onder het hellende dak (noem het maar even zolder) een functie? Zo ja, isoleer je balklaag. Nu een enorme klankkast, zeker met alleen underlayment.

4. Ik zou toch gaan voor iets van een luchtspouw, kan het metselwerk net wat beter z'n vocht kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Christ1000 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:48:
[...]

Eerste gedachte:

1. Ga je het gemetselde buitenblad toch vanuit de binnenkant verankeren? Betekent dat je eerst HSB gaat bouwen en daarna gaat isoleren. En ook voor elk anker door de folie moet. Dat was voorheen het plan, maar het lijkt mij niet ideaal, daarom heb ik hier een post gemaakt voor een alternatief. Ik ga het plan met de ventilatielatten vandaag bespreken.

2. Waarom leg je je betonvloer niet op de bestaande fundering? Nu met de EPS op de buitenste rand krijg je denk ik een meer excentrische belasting op de bestaande fundering, nog ongunstiger dan je betonplaat iets breder maken. Of er voor zorgen dat het volledige vloerpakket vrij blijft van de bestaande fundering. Mij lijkt het helemaal niet verstandig de betonvloer op de fundering te leggen omdat er dan veel meer belasting op de zwakke fundering komt. Dat bedoel jij toch ook? Dus beter om het tegen de fundering aan te leggen. Dus tot aan. Bedoel je dat?

3. Krijgt de ruimte onder het hellende dak (noem het maar even zolder) een functie? Zo ja, isoleer je balklaag. Nu een enorme klankkast, zeker met alleen underlayment.Ja dat wordt de bovenverdieping met slaapkamers. De balklaag van de verdiepingsvloer bedoel je? Ja daar komt steenwol in. Ik weet alleen nog niet of die helemaal gevuld moet worden of maar deels. En ik ging er eigenlijk vanuit dat er osb op de vloer kwam in plaats van underlayment. ga ik ook navragen.

4. Ik zou toch gaan voor iets van een luchtspouw, kan het metselwerk net wat beter z'n vocht kwijt.Ja denk ik ook. beetje raar dat er nu praktisch geen spouw zit. Ik vroeg mij eerder af of een spouw met een ventilatielat wel voldoende is :D
toon volledige bericht
bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:55
pagani schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:00:
Hoe was je van plan de dragende constructie afdoende kracht te geven? Heb je een constructieberekening gemaakt?

Het lijkt me dat je een paar flink dikke (zeg minimaal 20x20) verticale balken gaat krijgen die het geheel gaan dragen. Daar kun je dan eenvoudig de rest van de voorzetwanden aan monteren.
Het is geen douglas overkapping :9

Een dragende HSB wand wordt gewoon uit 2en3 of 2en4 balkjes opgebouwd.

Soms indien nodig nog een laag multiplex erop als ee een diagonale last opgevangen moet worden.

Het voelt een beetje tegen natuurlijk, maar een stenen wand is vaak dikker dan een HSB wand.

[ Voor 15% gewijzigd door FRANQ op 07-11-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:16
grasmaaier schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:49:
[Afbeelding]
Ik ga vrijwel hetzelfde doen! Hoe is het gegaan bij jou? Welke ankers heb je uiteindelijk kunnen gebruiken?

Ik had eigenlijk gehoopt een model anker te vinden zoals in de tekening van jou (recht einde aan de ene kant, en plat schroefbaar aan de zijkant van de staander aan de andere kant). Maar het lijkt erop dat die niet bestaan :P . Een andere optie is eerst afstandlatten (bijv ventilatielatten) tegen het buitenblad zetten met slagpluggen oid, maar mijn muur is rete scheef, dus dat wordt lastig te realiseren.
Pagina: 1