Wat mag asbest saneren kosten? Ervaringen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:04
Aangezien we op korte termijn een keuze gaan maken met betrekking tot het dak ( isolatie etc ) en er asbest aanwezig is ( gehele dak ) ben ik op zoek gegaan naar wat saneerders. Volgens veel verschillende kluswebsites etc etc kost het saneren 30 a 50 euro per m2. Tot mijn verbazing ontvang ik offertes die eerder uitgaan van 100 euro per m2. Op 70 a 80m2 een aanzienlijk verschil.

Nu ben ik eens benieuwd: Wie heeft er asbest professioneel laten verwijderen en wat heeft je dat per m2 gekost? Eventuele tips voor betrouwbare saneerders zijn ook meer dan welkom, aangezien het internet vol staat met verschillende partijen, maar wij niet goed weten welke nu te vertrouwen is en welke niet.

SiberischeHusky Shepsky

Alle reacties

• twain4me
  • Laatst online: 22:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb geen recente bedragen, maar ik weet wel dat je goed moet afspreken wat je nu eigenlijk krijgt. in asbest land toveren ze nog wel eens wat kosten uit een hoge hoed.

Gaat het veder over het zelfde? bij asbest daken denk je doorgaans niet aan jouw dak met asbest dakbeschot maar aan golfplaten. en voor 30 euro asbest dakbeschot verwijderen gaat je imho niet lukken

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 05-01-2026 17:18 ]

• CryptoNL
twain4me schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:17:
Ik heb geen recente bedragen, maar ik weet wel dat je goed moet afspreken wat je nu eigenlijk krijgt. in asbest land toveren ze nog wel eens wat kosten uit een hoge hoed.

Gaat het veder over het zelfde? bij asbest daken denk je doorgaans niet aan jouw dak met asbest dakbeschot maar aan golfplaten. en voor 30 euro asbest dakbeschot verwijderen gaat je imho niet lukken
Ik begreep dat steiger, pannen verwijderen etc allemaal ex is en dit niet via een saneerder loopt. Wat een dakbeschot nu daadwerkelijk kost geen idee

SiberischeHusky Shepsky

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:36
Ik heb een jaarhalf geleden asbest golfplaten laten verwijderen professionieel én met certificaat (BE), kwam op iets meer dan 1100 EUR voor ~38m².
Dit was een plat dak, bereikbaar via een ladder en in goede staat.

Heb je iets meer informatie, plat dak, hellend dak, golfplaten, planken, gebroken, bereikbaar, foto?

• spatialfabric
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:00
ik sluit me aan bij de tips hierboven. vraag goed naar wat je krijgt, en er exact gedaan wordt.

Ik heb een half jaar geleden een 90m2 aan losgebonden asbest plafondplaten (risicoklasse 2) laten verwijderen uit ons kluspand. (en nog 2m2 plaatjes tegen het dakbeschot.) dit spul is een stuk lastiger te verwijderen dan golfplaten, waarbij beide ruimtes geheel luchtdicht en onder druk moesten worden gemaakt.

Ik heb via https://www.ascert.nl/zoek-een-certificaat een aantal gecertificeerde bedrijven aangeschreven, zowel kleine als grote bedrijven. 3 bedrijven laten langskomen voor een inspectie op lokatie, en schriftelijk laten vastleggen welke werkzaamheden er gedaan moesten worden. (o.a. verwijderen van een deel van een verlaagd plafond).

Ontvangen offertes liepen tussen de 15.000 en 25.000 euro. Uiteindelijk met de goedkoopste in zee gegaan. Heeft ze 1 week werk gekost (2 man) en nog een week extra voor de schoonverklaring. Na ondertekening is er nog geprobeerd om extra kosten te berekenen voor verwijderen van het verlaagd plafond, maar dat was gelukkig snel van tafel.

[ Voor 4% gewijzigd door spatialfabric op 07-01-2026 03:05 ]

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:05
Geen dakbeschot maar golfplaten op kippenschuur en stal 150m2 €3500,- incl btw en meldingsprocedure. 2 jaar geleden uitgevoerd.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01 07:24

Croga

The Unreasonable Man

twain4me schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:17:
Als je over een jaren 60/70 woning of een woning die in die tijd verbouwd is praat dan ga er maar gerust vanuit dat er ook asbest platen aan de binnenkant van je zadeldak zitten.

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:52
We hebben recent (november) een golfplatendak van ca 70m² laten verwijderen inclusief opmaken asbest rapport en aanvragen vergunningen. We waren een goede €4500 inclusief btw kwijt. Dus dat is ca €65 / m²
Dit was overigens het enig bedrijf in de regio die uberhaubt reageerde naar bijna een half jaar rond vragen.
Tussen offerte en uitvoering zat vervolgens ook nog een 3 maanden.

[ Voor 11% gewijzigd door Morelleth op 07-01-2026 07:43 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:09

Tacoos

i am i

De kosten hiervan had ik ook onderschat, maar veel hangt ook af van de soort asbest en hoe die bevestigd is;. In ons geval was dat de meest schadelijke soort en die zat gespijkerd. Slechter kan niet, geloof ik :|
Mij is verteld dat ze na verwijderen van de spijkers elke gaatje hebben nageboord om de asbest resten eruit te krijgen...

Voor verwijdering plafond in de garage (24 m2) en op zolder in de ruimte met cv ketel (3 m2) samen kregen we offertes tussen de 7500,- en 12.500,-
Partij die het gedaan heeft kwam met 4 man, hele ruimte werd luchtdicht verpakt, er wordt afzuiging op gezet en werklui gaan via een sluis in pak naar binnen.
Opbouwen sluis en verwijderen asbest was 2 dagen, daarna een dag meten (incl rapport door externe partij) en nog een halve dag alles afbreken.
Er staat dan de hele dag afzuiging te loeien in je huis....

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:48

m-vw

Dus?

CryptoNL schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Ik begreep dat steiger, pannen verwijderen etc allemaal ex is en dit niet via een saneerder loopt. Wat een dakbeschot nu daadwerkelijk kost geen idee
Geen informatie over de prijzen, maar wat je hier schrijft is wel een belangrijk punt.
Spreek duidelijk af wat men doet/levert. Ik zie namelijk niet in waarom een saneerder niet zelf de steigers en het verwijderen van de pannen zou kunnen regelen.

Uit kosten overwegingen kan je natuurlijk zelf rond gaan shoppen, maar als ik zo'n klus uit zou besteden dan zou ik een complete uitvraag doen met gespecificeerde prijzen voor alle posten.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Fiets

A.K.A. Bambi

Als het wat minder is zou ik het zelf gedaan hebben. Onlangs een garage dak gedaan, zo'n 24m2. We hadden ons helemaal ingepakt en gemaskerd. Buiten op een regenachtige dak ingepakt en opgeladen. En daarna binnen als schoongemaakt wat er evt lag.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

silencedkill schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 02:21:
Heb je iets meer informatie, plat dak, hellend dak, golfplaten, planken, gebroken, bereikbaar, foto?
Zie: Probleem met dak aangekochte woning (denk ik). :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-01 13:01
Het ziet ernaar uit dat er met dit topic dus een antwoord is op het open einde van de vorige…

Wat is er überhaupt met het neefje gebeurt die het weg ging halen? 😅

Verder, benader ook wat saneerbedrijven net over de grens. Die zijn over het algemeen wat voordeliger, en indien juist gecertificeerd, ook kundiger. Die kennen dan weer bedrijven in het grensgebied die daken kunnen vervangen of doen het zelf en dat kan je al met al een flinke duit schelen. Niet zoveel als het door een neefje laten doen uiteraard maar van wat je bespaard kan je in elk geval je panelen even eraf en erop laten leggen + een leuk weekend weg.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:32
MrXzombie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Het ziet ernaar uit dat er met dit topic dus een antwoord is op het open einde van de vorige…

Wat is er überhaupt met het neefje gebeurt die het weg ging halen? 😅

Verder, benader ook wat saneerbedrijven net over de grens. Die zijn over het algemeen wat voordeliger, en indien juist gecertificeerd, ook kundiger. Die kennen dan weer bedrijven in het grensgebied die daken kunnen vervangen of doen het zelf en dat kan je al met al een flinke duit schelen. Niet zoveel als het door een neefje laten doen uiteraard maar van wat je bespaard kan je in elk geval je panelen even eraf en erop laten leggen + een leuk weekend weg.
Volgens mij zijn er geen buitenlandse saneringbedrijven die in Nederland asbest mogen saneren.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:41
Heb geen idee wat het verwijderen kost, of welk bedrijf die je voor moet hebben,
deze website https://asbestshop.nl/zelf-asbest-verwijderen , geeft je tips, kent wellicht bedrijven die je van dienst kunnen zijn, of welke juist niet.
Ben er enkele jaren gelden geweest voor pbm middelen, omdat ik mijn zolder ging isoleren met glaswol, het zijn mensen die je helpen willen, kennis van zaken hebben.
Hun bedrijf is gestart omdat zij een schuurtje hadden waar asbest op lag, wat ze graag verwijderd wilden hebben, zij liepen toen vast door gebrek aan info, en materialen.

Wellicht kun je hier iets mee; https://www.asbest-expert.nl/asbestinventarisatierapport

[ Voor 7% gewijzigd door Linux gebruiker op 07-01-2026 19:34 ]

• MrXzombie
daniel14 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Volgens mij zijn er geen buitenlandse saneringbedrijven die in Nederland asbest mogen saneren.
Voor zover ik ermee bekend ben is de enige voorwaarde dat ze de juiste NL certificering hebben SC-530/SC-531. Er zijn meerdere bedrijven die in NL, BE en DE opereren.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In het vorige topic was het nog 8m2 asbest aan beide kanten, nu heb je het over 70-80m2 asbest. Dat maakt een deel van de keuze al heel makkelijk, >35m2 mag je als particulier niet zelf verwijderen.

Verder is het zonder foto's/tekeningen o.i.d. om de situatie beter te kunnen zien moeilijk schatten. Zijn de platen overal "in het zicht", zijn ze gespijkerd of geschroefd (of erger nog verlijmd), hoe dik zijn ze etc. Dat alles kan de prijs (enorm) opdrijven. Zoals gezegd, als ze de ruimte(-s) moeten afsluiten en een sluis moeten opbouwen ben je al zo een dag of twee met twee man bezig wat al een 1500-2000 euro kost, nog zonder een plaat aan te raken. Moet er veel weggebroken worden dan loopt het ook snel op.

• daniel14
MrXzombie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Voor zover ik ermee bekend ben is de enige voorwaarde dat ze de juiste NL certificering hebben SC-530/SC-531. Er zijn meerdere bedrijven die in NL, BE en DE opereren.
Volgens de site van Ascert, welke de certificeringen uitgeven, zit er geen enkel bedrijf buiten nederland gevestigd.

• daniel14
pagani schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:02:
In het vorige topic was het nog 8m2 asbest aan beide kanten, nu heb je het over 70-80m2 asbest. Dat maakt een deel van de keuze al heel makkelijk, >35m2 mag je als particulier niet zelf verwijderen.

Verder is het zonder foto's/tekeningen o.i.d. om de situatie beter te kunnen zien moeilijk schatten. Zijn de platen overal "in het zicht", zijn ze gespijkerd of geschroefd (of erger nog verlijmd), hoe dik zijn ze etc. Dat alles kan de prijs (enorm) opdrijven. Zoals gezegd, als ze de ruimte(-s) moeten afsluiten en een sluis moeten opbouwen ben je al zo een dag of twee met twee man bezig wat al een 1500-2000 euro kost, nog zonder een plaat aan te raken. Moet er veel weggebroken worden dan loopt het ook snel op.
Ts heeft het over dakbeschot, dat mag je sowieso niet zelf verwijderen omdat het genageld zit.

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-01 07:34
En vergeet niet, bij opvragen van een offerte aan te geven dat je de opdracht meervoudig uitvraagt en het beste aanbod, hoeft niet perse de goedkoopste te zijn de opdracht krijgt. Eén offerte is geen offerte.

• CryptoNL
pagani schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:02:

Sommige delen zijn wel zichtbaar en sommige niet. Het totale dak is 70-80m2. Ze gaan bij offertes ervanuit dat het GEHELE dak asbest bevat, maar dat is eigenlijk geen gegeven. Misschien zit er onder het plafond op de zolder wel helemaal geen asbest. Dat weten we niet, want daar kunnen we niet bij. Asbest wat zichtbaar is zit aan de binnenzijde tegen de wanden bevestigd.

Ik heb nu 2 offertes liggen a 100 euro per m2 EXCLUSIEF steigers, pannen verwijderen etc. Dat lijkt mij extreem duur.

SiberischeHusky Shepsky

• MrXzombie
daniel14 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Volgens de site van Ascert, welke de certificeringen uitgeven, zit er geen enkel bedrijf buiten nederland gevestigd.
https://ondernemersplein....-voor-asbestverwijdering/

Ook hier word aangegeven dat het gewoon kan. Ze zullen geen “vast” certificaat krijgen met bijbehorende registratie op de NL landkaart maar mogen gewoon hun werk uitvoeren zolang ze gecertificeerd zijn en de juiste stappen volgen.

Ken een aantal personen die in het grensgebied hebben gekozen voor Duitse bedrijven die zonder probleem het werk hebben uitgevoerd.

[ Voor 10% gewijzigd door MrXzombie op 07-01-2026 12:38 ]

• daniel14
CryptoNL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:29:
[...]

Sommige delen zijn wel zichtbaar en sommige niet. Het totale dak is 70-80m2. Ze gaan bij offertes ervanuit dat het GEHELE dak asbest bevat, maar dat is eigenlijk geen gegeven. Misschien zit er onder het plafond op de zolder wel helemaal geen asbest. Dat weten we niet, want daar kunnen we niet bij. Asbest wat zichtbaar is zit aan de binnenzijde tegen de wanden bevestigd.

Ik heb nu 2 offertes liggen a 100 euro per m2 EXCLUSIEF steigers, pannen verwijderen etc. Dat lijkt mij extreem duur.
Gaat het nu over dakbeschot of aftimmering van een wand? Heb je een inventarisatierapport? Of waar worden dan nu de prijzen op gebaseerd, als niet eens duidelijk is waar alles asbest zit?

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb laatst (ander type) asbest laten verwijderen. De offertes liepen uiteen van 7.200 tot 18.000 euro, het is volgens mij gewoon een beetje een cowboymarkt, net zoals dakdekkers. Ze vragen willekeurige (te hoge) bedragen en er zijn blijkbaar genoeg mensen die ja zeggen.

Ik heb voor de goedkoopste gekozen en die hebben het keurig verwijderd en achtergelaten. Ze waren 3-4 dagen bezig met 2 man (dus voor 7200 euro)

• daniel14
MrXzombie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:37:
[...]

https://ondernemersplein....-voor-asbestverwijdering/

Ook hier word aangegeven dat het gewoon kan. Ze zullen geen “vast” certificaat krijgen met bijbehorende registratie op de NL landkaart maar mogen gewoon hun werk uitvoeren zolang ze gecertificeerd zijn en de juiste stappen volgen.

Ken een aantal personen die in het grensgebied hebben gekozen voor Duitse bedrijven die zonder probleem het werk hebben uitgevoerd.
de link die je aangeeft, verwijst juist weer naar ascert en daar zijn geen bedrijven die in het buitenland zitten gevestigd. Er bestaan geen "tijdelijke of losse certificaten" voor asbest saneringen in Nederland. Dat je mensen kent die het door Duitse bedrijven hebben laten doen, wil niet zeggen dat het volgens de juiste regelgeving is gebeurt.

• CryptoNL
daniel14 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Gaat het nu over dakbeschot of aftimmering van een wand? Heb je een inventarisatierapport? Of waar worden dan nu de prijzen op gebaseerd, als niet eens duidelijk is waar alles asbest zit?
Dakbeschot en aftimmering lijkt het. Er is geen rapport ( nog niet ). Ik had begrepen vanuit deze inevntarisatiebedrijven dat zij steekproefsgewijs monsters nemen en dan berekenen om hoeveel m2 het gaat, maar zoals ik al zei is dat eigenlijk te makkelijk.

De prijzen die ik heb doorgekregen zijn gewoon de prijzen die ze rekenen voor dit oppervlakte. Saneerders gaven wel duidelijk aan dat het eigenlijk onmogelijk is om vast te stellen of het dak volledig uit asbest bestaat of slechts bijvoorbeeld voor 60%. Enige manier om het vast te stellen is het gehele dak verwijderen en dan gaan rekenen, maar dat doet niemand uiteraard.

SiberischeHusky Shepsky

• daniel14
CryptoNL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Dakbeschot en aftimmering lijkt het. Er is geen rapport ( nog niet ). Ik had begrepen vanuit deze inevntarisatiebedrijven dat zij steekproefsgewijs monsters nemen en dan berekenen om hoeveel m2 het gaat, maar zoals ik al zei is dat eigenlijk te makkelijk.

De prijzen die ik heb doorgekregen zijn gewoon de prijzen die ze rekenen voor dit oppervlakte. Saneerders gaven wel duidelijk aan dat het eigenlijk onmogelijk is om vast te stellen of het dak volledig uit asbest bestaat of slechts bijvoorbeeld voor 60%. Enige manier om het vast te stellen is het gehele dak verwijderen en dan gaan rekenen, maar dat doet niemand uiteraard.
Dan begrijp ik dat er maar wat m2 prijzen worden geroepen, geen enkele saneerder kan zonder een fatsoenlijk inventarisatie rapport een goede offerte maken, ze moeten namelijk weten om welke asbest het gaat, hoe de situatie (binnen of buiten sanering) is en welke risicoklasse er aan vast hangen. Een saneerder mag overigens niet eens asbest saneren zonder inventarisatierapport, dus ik zou die maar eerst een gaan laten opstellen.

• CryptoNL
daniel14 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Dan begrijp ik dat er maar wat m2 prijzen worden geroepen, geen enkele saneerder kan zonder een fatsoenlijk inventarisatie rapport een goede offerte maken, ze moeten namelijk weten om welke asbest het gaat, hoe de situatie (binnen of buiten sanering) is en welke risicoklasse er aan vast hangen. Een saneerder mag overigens niet eens asbest saneren zonder inventarisatierapport, dus ik zou die maar eerst een gaan laten opstellen.
Ik wil eerst weten wat het eventueel kost om te saneren alvorens ik een rapport laat maken a 300-400 euro.

SiberischeHusky Shepsky

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

CryptoNL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Ik wil eerst weten wat het eventueel kost om te saneren alvorens ik een rapport laat maken a 300-400 euro.
Dan is de vraag hoe betrouwbaar je de kosteninschatting wilt hebben. Als je nauwkeurigere offertes wilt, zal men toch echt moeten weten waar men aan toe is en daar is het rapport voor nodig. kip-ei verhaal. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Mercurion
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 10:48
In oktober 2025 heb ik, samen met andere eigenaren, een groepsaankoop gedaan om op de garagebox de golfplaten (met asbest) te laten verwijderen en een nieuw dak te laten plaatsen (alu platen met isolatie).

De werken zijn uitgevoerd door een erkend aannemer (gespecialiseerd in dakwerken).
Alles inclusief: dus verwijderen van de golfplaten en wegbrengen naar het recyclagepark en daarna een nieuw dak plaatsen. 2200 euro (per garagebox).
De aannemer heeft de geldende regels gevolgd zoals o.a. een beschermend pak dragen enz. ... bij het verwijderen van de platen, inpakken,...

Eerst hadden we nog overwogen om dit zelf te doen maar ik heb geen verstand om een dak te vervangen dus dan maar wat meer betaald. Zelf doen had inderdaad goedkoper geweest maar wellicht zou het nieuw dak niet zo goed geplaatst zijn.

Alles werd prima uitgevoerd en dus tevreden.

Ter info: in België

[ Voor 9% gewijzigd door Mercurion op 07-01-2026 15:48 ]

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:13
Begin van het jaar 38m2 asbestbeplating laten verwijderen, betrof voorzetwanden met asbest platen in de woonkamer begane grond. Totale kosten: 4800 euro, regio Groningen.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:45
CryptoNL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Ik zou die 400 euro uitgeven. Dan pas ontvang je een goede offerte.
In het ergste geval blijven ze op 100 euro/m2 hangen en doe je het niet(?) En in een goed geval kost het minder en laat je het wel uitvoeren.

En ja, een saneerder saneert, een sloper sloopt. Vaak werken ze samen, soms van dezelfde firma (ideaal kunnen ze niet met het vingertje wijzen). De saneerder moet dus bij het asbest kunnen, zonder dingen weg te hoeven nemen.

De inventariseerder zal kleefmonsters nemen op verschillende plekken van verschillende onderdelen. Het lab kan dan vaststellen of het überhaupt asbest is, welke soort het is, en welk risico daarbij hoort. Klasse 1 mag je bv zelf verwijderen. Een oude buis kunnen ze overmaats uitboren zonder de asbest te raken.
Chrysotiel komt het meest voor en is het mist schadelijk, andere soorten zijn veel gevaarlijker en hebben dus een andere aanpak nodig om gesaneerd te worden.
Uiteraard is het voornaam dat het goed verwijderd wordt en niet dat er straks asbest zit op je spullen dat je zonder dat je het weet nog jaren inademt.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:50
Ik laat binnenkort 100 m2 asbest dakbeschot verwijderen van mijn bungalow (dakgoot op 2,7 meter hoogte). Dat is inclusief asbestinventarisatie, sloopmelding en steiger. Totale kosten € 5300 incl. btw.

Is een partij waar we bij mijn oud-werkgever ook altijd zaken mee deden zonder gedoe. Andere partijen lagen allemaal minimaal € 2000 hoger. Regio Overijssel.

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:40
Als je een inventarisatie laat doen, zorg wel dat je gelijk de 2e stap paraat hebt. Wanneer er een asbest-besmetting wordt geconstateerd, wordt dit gemeld bij de gemeente. Deze legt je een termijn op dat je het gevaar binnen een bepaalde termijn moet verhelpen.

Met andere woorden je moet dan in een korte periode snel schakelen om een dwangsom/boete te voorkomen.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• daniel14
Microstar schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:37:
Als je een inventarisatie laat doen, zorg wel dat je gelijk de 2e stap paraat hebt. Wanneer er een asbest-besmetting wordt geconstateerd, wordt dit gemeld bij de gemeente. Deze legt je een termijn op dat je het gevaar binnen een bepaalde termijn moet verhelpen.

Met andere woorden je moet dan in een korte periode snel schakelen om een dwangsom/boete te voorkomen.
Hoe kom je erbij dat een verontreiniging (of zoals jij het noemt besmetting), bij de gemeente wordt gemeld? Dit heb ik nog nooit meegemaakt. (en ja ik heb er behoorlijk wat ervaringen mee)

• daniel14
Aardappel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:04:
[...]

Ik zou die 400 euro uitgeven. Dan pas ontvang je een goede offerte.
In het ergste geval blijven ze op 100 euro/m2 hangen en doe je het niet(?) En in een goed geval kost het minder en laat je het wel uitvoeren.

En ja, een saneerder saneert, een sloper sloopt. Vaak werken ze samen, soms van dezelfde firma (ideaal kunnen ze niet met het vingertje wijzen). De saneerder moet dus bij het asbest kunnen, zonder dingen weg te hoeven nemen.

De inventariseerder zal kleefmonsters nemen op verschillende plekken van verschillende onderdelen. Het lab kan dan vaststellen of het überhaupt asbest is, welke soort het is, en welk risico daarbij hoort. Klasse 1 mag je bv zelf verwijderen. Een oude buis kunnen ze overmaats uitboren zonder de asbest te raken.
Chrysotiel komt het meest voor en is het mist schadelijk, andere soorten zijn veel gevaarlijker en hebben dus een andere aanpak nodig om gesaneerd te worden.
Uiteraard is het voornaam dat het goed verwijderd wordt en niet dat er straks asbest zit op je spullen dat je zonder dat je het weet nog jaren inademt.
Van alles wat je zegt klopt niet, een inventariseerder neemt materiaal monsters, kleefmonsters worden alleen genomen bij mogelijke verontreinigingen. Risicoklasse 1, mag je zelf als particulier ook niet verwijderen, tenzij het binnen de uitzonderingen vallen. En of je nou asbest hebt met Chrysotiel of met Amosiet, voor de sanering maakt het niet veel uit, mogelijk wel wat meer voor de vrijgave in verband met het nemen van kleefmonsters als het in risicoklasse 2A valt.

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:40
daniel14 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:50:
[...]

Hoe kom je erbij dat een verontreiniging (of zoals jij het noemt besmetting), bij de gemeente wordt gemeld? Dit heb ik nog nooit meegemaakt. (en ja ik heb er behoorlijk wat ervaringen mee)
Mijn eigen ervaring.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• daniel14
Aparte ervaring heb jij dan gehad, het enigste wat een inventarisatiebureau doet is het rapport in het LAVS zetten, maar hier doet de gemeente niks mee, die krijgen ook geen melding of wat dan ook. In een asbest rapport wordt ook geen onderscheid gemaakt in een bron, een asbesthoudende buis is een bron, en een verontreiniging ook.

Tenzij het een gevaar kan zijn voor de omgeving, dan kan je van de gemeente een dwangbevel krijgen om het te saneren.

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:46
Afgelopen herfst 40m2 asbesthoudende plafondplaten laten verwijderen uit de woonkamer (inclusief elektra en rachelwerk) en een 50 jaar oude cv ketel (met asbesthoudende pakking) laten afvoeren voor €3000 ex btw.

Inclusief benodigde meldingen en vrijgave. Asbestinventarisatie rapport was met 7 monsters €500 inclusief btw

Had ook meerdere andere offertes die richting de 10k gingen, dus vraag sowieso een stuk of 5 offertes op zodat je goed kan vergelijken.
Pagina: 1