Vraag

• JoshuaO038
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Beste lezer,

Wij hebben al meer dan een jaar problemen met stabiele WiFi, en we zien door de bomen het bos niet meer. Daarom vragen we hier om hulp :) .
Mocht ik iets vergeten zijn, excuus. Ik vul het graag aan ;)

Mijn vraag
Wij hadden altijd erg stabiele WiFi, toen we bij XS4ALL zaten met een Fritz!Box 7590, met een Fritz!Repeater 2400 en een Repeater 1750e. Alles werkte prima samen, het was altijd erg snel, maar vooral lekker stabiel.
Toen XS4ALL ermee stopte hebben we de Fritz!Box en Repeaters ingeleverd en zijn we overgestapt naar Odido. Over Odido zijn we super tevreden, ze leveren immers gewoon netjes die 400 mbits aan huis. Het gaat echt mis hier in huis (meerdere malen speedtest gedaan op de Deco's en direct daarna op de Zyxel, Zyxel was altijd sneller maar heeft slecht bereik). Toen hebben we TP-Link Deco M4's gekocht. Werkte prima, maar ze moesten om de aantal weken opnieuw worden opgestart vanwege lage snelheid en hoge ping (bijna onbruikbare internetsnelheden).
De laatste weken moeten we elke dag de deco's herstarten. We hebben een herstartschema ingesteld, maar zelfs dan is het nog niet stabiel. Veel bufferen bij streamen en lange downloadtijden.

Onze concrete vraag is wat we nu het beste kunnen doen. Zijn de Deco's aan vervanging toe? Zijn ze verkeerd geconfigureerd? Of is er wat anders mis?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zyxel T56 modem van Odido -> 3 Deco M4's (in AP-mode, ook al in Router Mode gehad).
Een gastnetwerk voor smarthome producten (wat WiFi lampen).
Op het hoofdnetwerk zijn TV's, laptops en telefoons verbonden. We hebben een internetsnelheid van 400 mbits en dat is prima, mits die snelheid (of iets minder) gehaald wordt.
De Android TV-Box van Odido

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gevonden dat de Deco's een zwakke CPU hebben, waardoor ze ons gebruik niet aan zouden kunnen. We hebben aardig wat apparaten verbonden, met redelijk wat bandbreedte. En de isolatie van de apparaten op het gastnetwerk zou ook een boel power kosten.
In AP-modus zou de zwakke CPU van de Deco's geen bottleneck moeten zijn, omdat het Zyxel modem de 'berekeningen' doet en de Deco's niets meer doen dan het bestaande netwerk uitbreiden.
Een Fritz!Box schijnt een heel stuk beter te zijn voor thuisgebruik, en zal een stuk stabieler zijn omdat het een krachtiger en geavanceerder apparaat is.
Naast mesh wifi is er ook de optie voor losse Access Points, maar mesh wifi is makkelijker te configureren en schakelt met minder onderbreking over.

Het modem van Odido blijft, na 115 dagen uptime, nog steeds super stabiel. We zitten op een ping van 5ms en met een snelheid van boven de 400 mbits/s.

Ik heb ook gezien dat Odido extra mesh punten aanbiedt voor 2,50 per maand. Op het feit dat je wat huurt na leek dat wel erg interessant, omdat het Zyxel moden gewoon prima zijn werk doet.

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

waarom koop je niet dezelfde setup dat werkte? Zeg tegen Odido dat je een fritz setup hebt gekocht want dat werkt voor je :) (er is zoiets als vrije modem keuze ;) )

https://www.odido.nl/serv.../instellingen/eigen-modem
https://fritzshop.nl/modu...een-T-Mobile-configureren

[ Voor 57% gewijzigd door Damic op 03-01-2026 22:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• JoshuaO038
  • Nu online
@Damic Daar heb je wel een punt eigenlijk :) . Dan kan het modem van Odido weg, toch?
Moet ik dan kiezen voor een nieuwer exemplaar dan de 7590? Bijv met WiFi 6?
Ik weet niet helemaal zeker of ons internetgebruik sinds toen is veranderd. Ik denk het namelijk wel. Kunnen die Fritz routers veel hebben qua belasting?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb wat links erbij gedaan om te lezen ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• JoshuaO038
  • Nu online
@Damic Top, dankjewel. Het is aardig helder voor mij nu. Ik las zojuist op internet dat FritzBox bekend staat om hun stabiele WiFi en dat ze intensief gebruik aankunnen. Dat is precies wat ik zoek.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:07
Ik heb zelf Deco X50, werkt altijd prima. Wel met een bedrade backhaul ipv wireless. Want dat mis ik in je uitleg en kan veel schelen; heb je wel een netwerkkabel naar die m4 nodes gelegd?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Mistraller ik vermoed niet bedraad, vermits die repeaters op het eerste gezicht geen "wan" zijde hebben wel een lan zijde (*ik kan het verkeerd hebben en die lan kan ook "wan" worden).

@JoshuaO038 als je kan probeer repeaters als ap aan te sluiten en dus volledig bedraad te maken. Alsook ik weet niet wat odido nu is, is dat glas of vdsl?

heb je glas:
https://fritzshop.nl/fritzbox/12149-fritzbox-5690-xgs.html of https://fritzshop.nl/fritzbox/12061-fritzbox-5690-pro.html

Vdsl: https://fritzshop.nl/fritzbox/12061-fritzbox-5690-pro.html of https://fritzshop.nl/fritzbox/12060-fritzbox-7690.html

[ Voor 35% gewijzigd door Damic op 03-01-2026 23:20 ]

• JoshuaO038
  • Nu online
Ze zijn idd niet bedraad aangesloten. Eén deco staat in ons tuinhuisje (kabel trekken heel lastig), en de ander staat boven. We hebben weleens plannen gehad om de deco die boven staat bedraad aan te sluiten en hebben het draad ook al gekocht. We twijfelen echter of het de moeite waard is omdat de WiFi ook in de woonkamer (waar de main deco staat) niet goed is.

Zou een bedrade aansluiting met de deco's ook naast de main deco verschil maken, omdat je anders een bottleneck hebt?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bedraad is altijd beter dan draadloos voor je deco's onderling.. en heb je ook al eens gekeken naar de kanaal instellingen etc van de Deco? :)

404 Signature not found

• JoshuaO038
  • Nu online
@SMSfreakie Ook al naar gekeken, heeft helaas niet geholpen. Zowel gecheckt via de Deco app als via een andere app (ben de naam kwijt, volgensmij iets van WiFi Analyzer).

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@JoshuaO038 bedraad is altijd beter want je gebruikt geen "apart" lucht bandbreedte om te communiceren alsook is je ping lager want over kabel :D

Die deco's staan die op bijna dezelfde plaats als waar de vorige repeaters stonden?

@SMSfreakie dat is ook een goede.

• JoshuaO038
  • Nu online
@Damic De Deco's staan op dezelfde plek. We hebben ook al verschillende plekken geprobeerd maar zoals het altijd was (main in de woonkamer, 1 boven en 1 in tuinhuisje) pakte toch altijd het beste uit.

Ik zal kijken of ik zo 1,2,3 bedraad kan proberen.
Kun je eens kijken in de deco app als een client een lage snelheid heeft:
- op welke node is je client verbonden
- hoe is de signaalsterkte van je client en ia dat 2.4 of 5ghz
- hoe is de signaal sterkte naar de hoofd node (indien van toepassing)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Mistraller
@Damic ik ken de M4 niet maar op mijn X50 staat gewoon 1 2 en 3 bij de poortjes. De deco zoekt zelf maar lekker uit wat de backhaul is en dat werkt ook prima.

Onlangs was er een kabel bij mij uitgeschoten in 1 node, (clipje afgebroken) en mijn zoon klaagde direct dat het internet minder was. Backhaul was wel keurig fallback op wifi maar enorm merkbaar.

Ik heb ook 1 dagje gevloekt en getierd toen ik hier 10 jaar geleden een meter of 100 aan Cat 5e heb getrokken (teveel bochten voor cat6) maar ik ben er nog altijd enorm blij om dat ik de boel toen bedraad heb gemaakt. Naar je tuinhuis zou je met stp (Shielded) nog wel kunnen oplossen, maar goed, vraag is of je daar behoefte hebt.
De hoofd-deco zou, als die netjes bedraad naar je router is aangesloten, natuurlijk goed moeten functioneren. Tenzij er een hoop resources nodig zijn om die backhaul in stand te houden over wifi. Verder vervuilt het natuurlijk de 2,4 of 5 Ghz band nog verder.
Ik zit zelf bij ziggo en heb op de ziggo router alle wifi opties helemaal uitgeschakeld. Weer een stoorzender minder.
Mijn deco's staan overigens in router mode.

Maak anders eens een backup van die deco's en gooi er een keer de fabrieksinstellingen overeen.

---------------

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57
JoshuaO038 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:34:
Wij hadden altijd erg stabiele WiFi, toen we bij XS4ALL zaten met een Fritz!Box 7590, met een Fritz!Repeater 2400 en een Repeater 1750e. Alles werkte prima samen, het was altijd erg snel, maar vooral lekker stabiel.
JoshuaO038 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:25:
@Damic De Deco's staan op dezelfde plek. We hebben ook al verschillende plekken geprobeerd maar zoals het altijd was (main in de woonkamer, 1 boven en 1 in tuinhuisje) pakte toch altijd het beste uit.
Begrijp ik het goed dat, in de oude situatie:
- De Fritzbox in de woonkamer
- boven 1 repeater in een stopcontact
- in het tuinhuis een repeater in een stopcontact

En in de nieuwe situatie:
- 1 Deco in de woonkamer
- boven 1 Deco in hetzelfde stopcontact, met een plankje eronder om de Deco op dezelfde hoogte te krijgen als de repeater hing
- in het tuinhuis 1 Deco in hetzelfde stopcontact, met een plankje eronder om de Deco op dezelfde hoogte te krijgen als de repeater hing

Klinkt misschien als mierenneukerij, maar wat wij mensen beschouwen als "dezelfde plek" is vaak ruimer dan letterlijk de zelfde x,y en z coördinaten. En dat kan voor wifi in sommige gevallen best impact hebben.

Spel en typfouten voorbehouden

• JoshuaO038
  • Nu online
@laurens0619 Ik haal op mijn laptop nu 80 mbits (gisteren was dat 400 mbits, in dezelfde kamer, maar dan op het netwerk van het zyxel modem). Volgens de app ben ik verbonden met de node in dezelfde kamer op 5 GHz. Er staat 'sterk' signaal, en op de laptop staan alle golvjes ingekleurd. Boven, in dezelfde kamer met de tweede node, haalde ik ook 80 mbits/s.

@Mistraller Ik ga kijken of ik vandaag bedraad kan testen. Ik heb cat5e kabels.

@FredvZ Zo precies ook weer niet nee ;). In de woonkamer staat ie op dezelfde plek, boven staat hij nu in een slaapkamer ipv op de overloop (deur van die kamer staat altijd open), en in het tuinhuisje heeft hij op twee verschillende plekken gestaan: eerst op dezelfde hoogte als de oude, maar iets dichterbij het huis, en nu staat hij wat verder van het huis in een stellingkast. Qua verbinding hebben we tussen die twee opties geen verschil gemerkt.
Dus je gebruikt naast deco ook het zyxel wifi?

Met die 80mbit ben je dan direct draadloos verbonden met de zyxel?

Kun je dan eens in cmd het volgende posten

netsh wlan show interfaces

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57
JoshuaO038 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:02:
@FredvZ Zo precies ook weer niet nee ;). In de woonkamer staat ie op dezelfde plek, boven staat hij nu in een slaapkamer ipv op de overloop (deur van die kamer staat altijd open),
Dan heb je best kans dat het boven beter wordt als (je bij wijze van test) de Deco boven op de overloop zet.
Check-check-dubbel-check: Je had dus geen wifi router/modem/accesspoint in de meterkast (naast het trapgat)?

Weet je zeker dat je apparaten verbinden met de Deco's en niet de Zyxel van Odido?

Spel en typfouten voorbehouden

• JoshuaO038
  • Nu online
@laurens0619 De WiFi van de Zyxel had ik tijdelijk even aangezet om te kijken of het aan de Zyxel of de Deco's lag. Die 80 mbit is via de Deco's.

@FredvZ De apparaten verbinden sowieso met de Deco's, want de WiFi van de Zyxel staat nu uit en toen hij aanstond ha dhij de standaard SSID (compleet anders dan de rest). Ik ga nu proberen de Deco op de overloop te zetten.

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:42
Gewoon een paar algemene tips:
- Ik sluit nooit wifi AP's aan als mesh of met een draadloze uplink. Altijd een UTP kabel er naar toe, anders komt hier nergens en nooit WiFi binnen, zo simpel is het.
- Niet téveel AP's voorzien (een gemiddeld huis moet volgens mij te dekken zijn met 2 of maximum 3 AP's).
- Zo veel mogelijk toestellen die bekabeld kunnen aangesloten worden, bekabeld aansluiten (Smarttv, een docking station van je laptop, enzoverder). Dit maakt het troubleshooten nadien al heel wat makkelijker indien er zich toch issues manifesteren. En is de impact ook al veel beperkter.

• JoshuaO038
  • Nu online
Hij staat nu op de overloop, en dat maakt niet veel verschil. De download speed gaat nu richting de 90, en de upload zit daar al boven.
In de Deco app zie ik nu staan dat de deco op de overloop 1 van de 3 streepjes bereik heeft met de main deco.

Zojuist bedraad aangesloten (tijdelijk, kabel loopt nu via de trap naar boven |:( ). De internetsnelheid was 250-400 mbits. Perfect, dacht ik. Na 5 minuten viel de WiFi echter compleet weg (was niet eens meer te vinden in de instellingen, telefoon over op 5G), en kwam na 10-20 seconden terug. Nu weer terug op die 80-90 mbits :?
De Deco herkent nog steeds de ethernetkabel, en die kabel moet goed zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door JoshuaO038 op 04-01-2026 12:54 . Reden: Info aangevuld ]

Ah de zyxel 400 en deco 80mbit

Check.

Kun je eens testen welke snelheden je bekabeld vanuit de verschillende nodes haalt?

En de netsh test

• JoshuaO038
  • Nu online
@laurens0619 C:\Users\Joshu>netsh wlan show interfaces

There is 1 interface on the system:

Name : Wi-Fi
Description : Intel(R) Wi-Fi 6 AX201 160MHz

Interface type : Primary
State : connected
SSID : Oostveen

Band : 5 GHz
Channel : 44
Connected Akm-cipher : [ akm = 00-0f-ac:02, cipher = 00-0f-ac:04 ]
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Receive rate (Mbps) : 650
Transmit rate (Mbps) : 433.3
Signal : 89%
Rssi : -50
Profile : Oostveen
QoS MSCS Configured : 0
QoS Map Configured : 0
QoS Map Allowed by Policy : 0

Met LAN testen wordt moeilijk, ik heb geen apparaten meer met een LAN aansluiting.
Dat is een prima verbinding, dan zit het probleem denk ik in de draadloze verbinding tussen de decos. Hoeveel hops moet die en hoe is de node verbonden? 2,4 of 5ghz? Sterke verbinding

• JoshuaO038
  • Nu online
Sorry, maar wat zijn hops?
Die in de achtertuin heeft 'gemiddeld' verbinding met woonkamer (zowel 2,4 als 5).
Die op de overloop heeft een bekabelde verbinding, maar was in het begin (zonder problemen) 'sterk', en nu is hij 'zwak' geworden.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je een deco aansluit met kabel zet die deco zijn wifi backhaul dan af, anders krijg je een loop en crasht ie :+
hops: is het aantal sprongen dat ie moet maken tot ie bij de hoofd verbinding komt.

JoshuaO038 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:32:
Sorry, maar wat zijn hops?
Die in de achtertuin heeft 'gemiddeld' verbinding met woonkamer (zowel 2,4 als 5).
Die op de overloop heeft een bekabelde verbinding, maar was in het begin (zonder problemen) 'sterk', en nu is hij 'zwak' geworden.
Je hebt er 2 bekabeld aangesloten of 1?

• JoshuaO038
  • Nu online
@laurens0619 In het tuinhuisje is draadloos, op de overloop tijdelijk bekabeld. Volgens de app zijn ze nu allebei verbonden met de main, zonder schakels ertussen.
JoshuaO038 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:45:
@laurens0619 In het tuinhuisje is draadloos, op de overloop tijdelijk bekabeld. Volgens de app zijn ze nu allebei verbonden met de main, zonder schakels ertussen.
Hoe heb je hem bedraad? In de lan2 van de main deco?

En welke snelheden haal je dan?

• JoshuaO038
  • Nu online
@laurens0619 Ja, in de lan 2 van main deco via een cat5e naar boven in lan1 van de andere deco. Eerst werd de snelheid in de woonkamer er 250-400 mbits van, maar na 5 minuten viel de wifi plots weg (was niet meer te zien in de instellingen, telefoon schakelde over op 5G). Na 20-30 seconden kwam de wifi langzaam terug, maar wel weer op de 80-90 mbits net als vóór de kabel. Hij herkent in de Deco app nog steeds dat de deco met een kabel is aangesloten. Nu de hele dag met kabel 80-90 mbits, met soms een heel langzame verbinding of telefoons die overgaan naar 5G.

@Damic De wifi backhaul heeft ie denk ik automatisch uitgezet (is geen optie voor, er staat in de app dat hij verbonden is met een kabel).

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
JoshuaO038 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:34:
Veel bufferen bij streamen en lange downloadtijden.
Dit probleem werd bij mij opgelost door door de overstap van T-mobile naar KPN. Ondanks dat je internetsnelheid goed is zou ik Odido niet uitsluiten als oorzaak ook al is de snelheid stabiel.

Met T-Mobile had ik regelmatig op mijn bedrade netwerk problemen met streams op Amazon Prime. En Geforce Now, voor het streamen van games, werkte door de enorm hoge ping simpelweg niet. Met de overstap naar KPN was dit direct verdwenen.

• JoshuaO038
  • Nu online
@Ronwiel Echt waar? Nooit geweten. Ik heb mij door Odido laten vertellen dat zij dezelfde internetaansluiting gebruiken als KPN (allebei glasvezel, en zelfde aansluiting in datacenter). Heb je verder niks aan je apparatuur veranderd (andere modem, nieuwe kabels, DSL -> glasvezel)?
Wij hebben bij de overstap meteen de apparatuur veranderd, dus ik sluit geen van beide uit, maar ik durf ook niet zomaar iets te wijten.
Dus je laptop is met een linkspeed va 650mbit verbonden met een node die weer verbonden is via utp naar de hoofd node.

En dan haal je 80mbit?
Dat is wel vreemd

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die 80Mbs lijkt wel dat de backhaul via 2.4Ghz gaat in de plaats van 5Ghz
uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack) en dan naar Mesh - Wireless throughput per node dan zie je dat node 2 maar tot 80Mbps gaat

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@JoshuaO038 ik weet even niet of dit bericht nu ging over vast of mobiel, maar er zit wel degelijk een verschil tussen providers ook al gebruiken zij dezelfde infra: nieuws: T-Mobile blijft internet via Duitsland routeren, toezichthouder bekij...

• Mistraller
JoshuaO038 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:58:
@laurens0619 ...

@Damic De wifi backhaul heeft ie denk ik automatisch uitgezet (is geen optie voor, er staat in de app dat hij verbonden is met een kabel).
Ja dat doet ie, hij pakt altijd de beste connectie.
JoshuaO038 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:45:
Gooi dat ding in het tuinhuis er even uit. Zorg ervoor dat je hoofd deco niet zelf een wifi backhaul gaat opbouwen.

Beetje offtopic; maar wifi in je tuin heb ik nooit heel goed begrepen, ik heb daar werkelijk nooit behoefte aan hoge doorvoersnelheden en de 5g bundels zijn tegenwoordig zo ruim dat áls wifi wegvalt, dan is er geen man over boord. In de praktijk is bij mijzelf het bereik vanuit de woonkamer prima de luxe, ook vanuit de tuin.

Wat je verder even kunt doen, is een laptop op de diverse (bedrade!) nodes aansluiten met een kabel, en dan een test doen op het moment dat jij vind dat het slecht functioneert.

Denk in stappen en ga eerst brakke wifi proberen uit te sluiten.

Heb je de factory defaults al geprobeerd (eerst backupje als je veel settings hebt) en check de firmware ook even.

---------------

• JoshuaO038
  • Nu online
@laurens0619 Zelfs als ik naast de main Deco sta haal ik 80 mbits.

@Mistraller Bedankt voor de tips. Ik heb geen LAN aansluiting op mijn laptop, maar ik kan even kijken of ik wat kan regelen. Die in het tuinhuis haal ik er straks even uit (ben nu niet thuis). WiFi in de tuin is handig omdat we daar een aantal WiFi lampen hebben hangen en een Google speaker (en aan het huis hangt een camera). Dan is stabiele WiFi wel handig, maar het hoeft zeker geen 400 mbits te zijn.

Factory settings is ook een goeie, maar heb ik niet al te lang geleden ook al gedaan (paar maanden geleden). Ik weet niet meer of dat het probleem toen oploste (volgensmij niet echt). Ik ga er straks even mee aan de slag. Mocht de WiFi uitgesloten zijn en de Deco in het tuinhuis eruit halen niets veranderen, probeer ik ook meteen even een factory reset en firmware update.

• Mistraller
JoshuaO038 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:03:
@laurens0619 Zelfs als ik naast de main Deco sta haal ik 80 mbits.

@Mistraller Bedankt voor de tips. Ik heb geen LAN aansluiting op mijn laptop, maar ik kan even kijken of ik wat kan regelen. Die in het tuinhuis haal ik er straks even uit (ben nu niet thuis). WiFi in de tuin is handig omdat we daar een aantal WiFi lampen hebben hangen en een Google speaker (en aan het huis hangt een camera). Dan is stabiele WiFi wel handig, maar het hoeft zeker geen 400 mbits te zijn.

Factory settings is ook een goeie, maar heb ik niet al te lang geleden ook al gedaan (paar maanden geleden). Ik weet niet meer of dat het probleem toen oploste (volgensmij niet echt). Ik ga er straks even mee aan de slag. Mocht de WiFi uitgesloten zijn en de Deco in het tuinhuis eruit halen niets veranderen, probeer ik ook meteen even een factory reset en firmware update.
Camera heb ik zelf bedraad (PoE) en al mijn devices zijn Zigbee dus dat creëert zijn eigen mesh. En dat spul kan ook niet stiekem het internet op; alweer een mogelijke bron van ellende! Zeker als het Chinees spul is. Heb je al eens gekeken hoeveel je aan bandbreedte verstookt op die overige apparaten?

Schakel die eens een tijdje uit indien mogelijk, en/of maak ook zeker een IoT netwerkje. Met mijn X50 kon dat gewoon in de Deco app, geen extra licentie nodig of zo.
Mijn 3D printer (ook bedraad overigens) wil ook altijd dolgraag het internet op, maar dat mag ie niet van mij, die is geblocked in de deco. Met parental control kan je dit voor elkaar krijgen.

---------------

• JoshuaO038
  • Nu online
@Mistraller Ik heb een gastennetwerk gemaakt, en die is geïsoleerd van het hoofdnetwerk.
Ik ben er gisteren niet aan toegekomen om ermee bezig te gaan, dus ik ga nu proberen wat je hebt gezegd. Ik zal ook eens kijken wat die lampen aan bandbreedte gebruiken (allemaal van Action gekocht een paar jaar terug). Op de Action site staat dat de lampen veilig zijn voor je internet, maar daar twijfel ik toch een beetje aan. Zou het kunnen zijn dat de lampen zijn gehackt en daarom veel bandbreedte gebruiken?

Edit: zojuist de stekker eruit getrokken van de achtertuin Deco, dus alleen de main Deco is nu nog aangesloten. Er is geen verandering in de snelheid te zien. De kabel die van het Zyxel modem in de meterkast naar de Deco in de woonkamer loopt haalt netjes 400 mbits, dat heb ik meerdere malen gemeten (toen had ik zo'n USB naar LAN kabeltje, maar die heb ik onlangs weggedaan...). Ik doe straks nog even een reboot en dan een speedtest, kijken wat er gebeurt.

[ Voor 31% gewijzigd door JoshuaO038 op 06-01-2026 14:47 . Reden: Info toegevoegd ]

Lijkt mij niet, dan zou je via de zyxel geen 400mbit halen.

Grofweg zie je meestal de volgende hypothese bij jouw klachten:
A: Client is opeens verbonden met 2.4ghz (te valideren met net sh/in de deco app kijken)
B: Client heeft slecht signaal met AP (te valideren met net sh/in de deco app kijken)
C: Node is draadloos verbonden met hoofdnode met slecht signaal (te valideren door kabel in node te prikken en te speedtesten/in deco app kijken)
D: Decos' zijn verkeerd bekabeld verbonden en creeren een netwerklus op het netwerk
E: Deco is met 100mbit ipv 1000mbit verbonden met de zyxel

Jij zegt dat je met de main deco niet hoger dan 80mbit haalt;
Haal al je deco's offline behalve de main die bedraad verbonden is. Doe een speedtest icm een netsh test op je computer en post de resultaten.

• JoshuaO038
  • Nu online
@laurens0619 Ik heb toch nog een USB3.0-LAN kabel gevonden. Bekabeld haal ik nog steeds die 85-95 mbits. Alle Deco's waren uit het stopcontact, behalve de main. De kabel Zyxel-Deco is op de 2,5G aansluiting van de Zyxel verbonden.
Zojuist netsh wlan show wlanreport ingetypt. Ik krijg een HTML file met aardig wat data. Welke data heb je nodig en is veilig om te delen op internet (MAC adres en IP adres enzo zo openbaar zetten durf ik niet).
ah das mooi.

Wifi uitzetten en dan nog even speedtest in alle onderstaande situaties :
- Kabel van pc naar Zyxel:
- Kabel van pc naar Deco in poort 2. Poort 1 is dan een utp van de Zyxel naar Deco?
- Kabel die nu van Zyxel naar Deco loopt eruit halen aan de kant van de Deco en in laptop stoppen.

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 06-01-2026 15:25 ]

• JoshuaO038
  • Nu online
@laurens0619
Zyxel (LAN4) - pc: 327 down / 330 up / ping 6
Deco poort 2 - pc: 90 down / 94 up / ping 6
Kabel Zyxel - pc ipv Deco: 333 down / 328 down / ping 5

Tijdelijk WiFi aangezet op de Zyxel zodat ze hier TV kunnen kijken. Op die WiFi haal ik 304 down / 394 up / 6 ping. De Zyxel staat in de meterkast en de speedtest heb ik in de woonkamer gedaan.

Ik ben nu de main Deco aan het resetten.

[ Voor 42% gewijzigd door JoshuaO038 op 06-01-2026 16:05 . Reden: Extra info toegevoegd ]

Kijk dat zegt al meer.

Dan zie ik 2 hypotheses
- kabel is niet fris en linkt soms op 100mbit (lampje/web interface van zyxel
Bekijken welle linkspeed je ziet op kabel naar deco)
- je deco cpu is druk door andere wifi clients (ff je wifi ssid renamen dat er niemand verbonden is)

• Mistraller
Klinkt inderdaad als een slechte uplink naar die zyxel idd?

BTW: Action smart devices = Tuya. En Tuya is zo Chinees als het maar zijn kan. Ik zou dat verkeer altijd proberen lokaal te houden, je weet nooit of ze phone home doen, of een security hole creëren.

Mijn zoon zit bedraad op zijn pc op zolder, via 4 hops naar de modem, denk in totaal zo'n 50 meter utp en die haalt nog altijd max speed (400mbit)
En naar de NAS, die beneden achter de hoofd deco zit gaat het nog veel rapper.

Als je in de zyxel iets van storage kunt prikken en dat in je netwerk kunt sharen, zou je ook hoge doorvoersnelheid moeten ervaren, met name bedraad.

Die Deco M4 ondersteunt geen 2,5Gb dus als je nog andere poortjes hebt op die zyxel is dat ook prima zeker om even te testen.

---------------

• JoshuaO038
  • Nu online
@Mistraller Ik heb een geïsoleerd netwerk gemaakt via een oude AirPort Express, en een gastennetwerk via de Deco's voor een paar andere. Ben ik dan safe? Als het lokaal kan, zou dat ook goed zijn maar ik weet niet hoe ik dat zou kunnen doen.

@laurens0619 Die kabel is destijds door XS4ALL gemaakt (volgensmij via de telefoonlijn) en heeft altijd perfect gewerkt op 500 mbits via XS4ALL. Het kan wellicht zijn dat ie nu kapot is, dat kijk ik nog even aan.

Zojuist de main Deco gereset, even geprobeerd met dezelfde SSID's, en nu haal ik 376 down / 436 up / 7 ping. Nog niet alles is online, dus ik zal later nog even een test doen.

Ik ga nu de Deco in de achtertuin ook verbinden zodat de boel iig weer aan kan.
Pagina: 1