Vraag

• JoshuaO038
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:56
Beste lezer,

Wij hebben al meer dan een jaar problemen met stabiele WiFi, en we zien door de bomen het bos niet meer. Daarom vragen we hier om hulp :) .
Mocht ik iets vergeten zijn, excuus. Ik vul het graag aan ;)

Mijn vraag
Wij hadden altijd erg stabiele WiFi, toen we bij XS4ALL zaten met een Fritz!Box 7590, met een Fritz!Repeater 2400 en een Repeater 1750e. Alles werkte prima samen, het was altijd erg snel, maar vooral lekker stabiel.
Toen XS4ALL ermee stopte hebben we de Fritz!Box en Repeaters ingeleverd en zijn we overgestapt naar Odido. Over Odido zijn we super tevreden, ze leveren immers gewoon netjes die 400 mbits aan huis. Het gaat echt mis hier in huis (meerdere malen speedtest gedaan op de Deco's en direct daarna op de Zyxel, Zyxel was altijd sneller maar heeft slecht bereik). Toen hebben we TP-Link Deco M4's gekocht. Werkte prima, maar ze moesten om de aantal weken opnieuw worden opgestart vanwege lage snelheid en hoge ping (bijna onbruikbare internetsnelheden).
De laatste weken moeten we elke dag de deco's herstarten. We hebben een herstartschema ingesteld, maar zelfs dan is het nog niet stabiel. Veel bufferen bij streamen en lange downloadtijden.

Onze concrete vraag is wat we nu het beste kunnen doen. Zijn de Deco's aan vervanging toe? Zijn ze verkeerd geconfigureerd? Of is er wat anders mis?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zyxel T56 modem van Odido -> 3 Deco M4's (in AP-mode, ook al in Router Mode gehad).
Een gastnetwerk voor smarthome producten (wat WiFi lampen).
Op het hoofdnetwerk zijn TV's, laptops en telefoons verbonden. We hebben een internetsnelheid van 400 mbits en dat is prima, mits die snelheid (of iets minder) gehaald wordt.
De Android TV-Box van Odido

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gevonden dat de Deco's een zwakke CPU hebben, waardoor ze ons gebruik niet aan zouden kunnen. We hebben aardig wat apparaten verbonden, met redelijk wat bandbreedte. En de isolatie van de apparaten op het gastnetwerk zou ook een boel power kosten.
In AP-modus zou de zwakke CPU van de Deco's geen bottleneck moeten zijn, omdat het Zyxel modem de 'berekeningen' doet en de Deco's niets meer doen dan het bestaande netwerk uitbreiden.
Een Fritz!Box schijnt een heel stuk beter te zijn voor thuisgebruik, en zal een stuk stabieler zijn omdat het een krachtiger en geavanceerder apparaat is.
Naast mesh wifi is er ook de optie voor losse Access Points, maar mesh wifi is makkelijker te configureren en schakelt met minder onderbreking over.

Het modem van Odido blijft, na 115 dagen uptime, nog steeds super stabiel. We zitten op een ping van 5ms en met een snelheid van boven de 400 mbits/s.

Ik heb ook gezien dat Odido extra mesh punten aanbiedt voor 2,50 per maand. Op het feit dat je wat huurt na leek dat wel erg interessant, omdat het Zyxel moden gewoon prima zijn werk doet.

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

waarom koop je niet dezelfde setup dat werkte? Zeg tegen Odido dat je een fritz setup hebt gekocht want dat werkt voor je :) (er is zoiets als vrije modem keuze ;) )

https://www.odido.nl/serv.../instellingen/eigen-modem
https://fritzshop.nl/modu...een-T-Mobile-configureren

[ Voor 57% gewijzigd door Damic op 03-01-2026 22:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• JoshuaO038
@Damic Daar heb je wel een punt eigenlijk :) . Dan kan het modem van Odido weg, toch?
Moet ik dan kiezen voor een nieuwer exemplaar dan de 7590? Bijv met WiFi 6?
Ik weet niet helemaal zeker of ons internetgebruik sinds toen is veranderd. Ik denk het namelijk wel. Kunnen die Fritz routers veel hebben qua belasting?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb wat links erbij gedaan om te lezen ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• JoshuaO038
@Damic Top, dankjewel. Het is aardig helder voor mij nu. Ik las zojuist op internet dat FritzBox bekend staat om hun stabiele WiFi en dat ze intensief gebruik aankunnen. Dat is precies wat ik zoek.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik heb zelf Deco X50, werkt altijd prima. Wel met een bedrade backhaul ipv wireless. Want dat mis ik in je uitleg en kan veel schelen; heb je wel een netwerkkabel naar die m4 nodes gelegd?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Mistraller ik vermoed niet bedraad, vermits die repeaters op het eerste gezicht geen "wan" zijde hebben wel een lan zijde (*ik kan het verkeerd hebben en die lan kan ook "wan" worden).

@JoshuaO038 als je kan probeer repeaters als ap aan te sluiten en dus volledig bedraad te maken. Alsook ik weet niet wat odido nu is, is dat glas of vdsl?

heb je glas:
https://fritzshop.nl/fritzbox/12149-fritzbox-5690-xgs.html of https://fritzshop.nl/fritzbox/12061-fritzbox-5690-pro.html

Vdsl: https://fritzshop.nl/fritzbox/12061-fritzbox-5690-pro.html of https://fritzshop.nl/fritzbox/12060-fritzbox-7690.html

[ Voor 35% gewijzigd door Damic op 03-01-2026 23:20 ]

• JoshuaO038
Ze zijn idd niet bedraad aangesloten. Eén deco staat in ons tuinhuisje (kabel trekken heel lastig), en de ander staat boven. We hebben weleens plannen gehad om de deco die boven staat bedraad aan te sluiten en hebben het draad ook al gekocht. We twijfelen echter of het de moeite waard is omdat de WiFi ook in de woonkamer (waar de main deco staat) niet goed is.

Zou een bedrade aansluiting met de deco's ook naast de main deco verschil maken, omdat je anders een bottleneck hebt?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bedraad is altijd beter dan draadloos voor je deco's onderling.. en heb je ook al eens gekeken naar de kanaal instellingen etc van de Deco? :)

404 Signature not found

• JoshuaO038
@SMSfreakie Ook al naar gekeken, heeft helaas niet geholpen. Zowel gecheckt via de Deco app als via een andere app (ben de naam kwijt, volgensmij iets van WiFi Analyzer).

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@JoshuaO038 bedraad is altijd beter want je gebruikt geen "apart" lucht bandbreedte om te communiceren alsook is je ping lager want over kabel :D

Die deco's staan die op bijna dezelfde plaats als waar de vorige repeaters stonden?

@SMSfreakie dat is ook een goede.

• JoshuaO038
@Damic De Deco's staan op dezelfde plek. We hebben ook al verschillende plekken geprobeerd maar zoals het altijd was (main in de woonkamer, 1 boven en 1 in tuinhuisje) pakte toch altijd het beste uit.

Ik zal kijken of ik zo 1,2,3 bedraad kan proberen.
Kun je eens kijken in de deco app als een client een lage snelheid heeft:
- op welke node is je client verbonden
- hoe is de signaalsterkte van je client en ia dat 2.4 of 5ghz
- hoe is de signaal sterkte naar de hoofd node (indien van toepassing)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Mistraller
  • Nu online
@Damic ik ken de M4 niet maar op mijn X50 staat gewoon 1 2 en 3 bij de poortjes. De deco zoekt zelf maar lekker uit wat de backhaul is en dat werkt ook prima.

Onlangs was er een kabel bij mij uitgeschoten in 1 node, (clipje afgebroken) en mijn zoon klaagde direct dat het internet minder was. Backhaul was wel keurig fallback op wifi maar enorm merkbaar.

Ik heb ook 1 dagje gevloekt en getierd toen ik hier 10 jaar geleden een meter of 100 aan Cat 5e heb getrokken (teveel bochten voor cat6) maar ik ben er nog altijd enorm blij om dat ik de boel toen bedraad heb gemaakt. Naar je tuinhuis zou je met stp (Shielded) nog wel kunnen oplossen, maar goed, vraag is of je daar behoefte hebt.
De hoofd-deco zou, als die netjes bedraad naar je router is aangesloten, natuurlijk goed moeten functioneren. Tenzij er een hoop resources nodig zijn om die backhaul in stand te houden over wifi. Verder vervuilt het natuurlijk de 2,4 of 5 Ghz band nog verder.
Ik zit zelf bij ziggo en heb op de ziggo router alle wifi opties helemaal uitgeschakeld. Weer een stoorzender minder.
Mijn deco's staan overigens in router mode.

Maak anders eens een backup van die deco's en gooi er een keer de fabrieksinstellingen overeen.

---------------

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
JoshuaO038 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:34:
Wij hadden altijd erg stabiele WiFi, toen we bij XS4ALL zaten met een Fritz!Box 7590, met een Fritz!Repeater 2400 en een Repeater 1750e. Alles werkte prima samen, het was altijd erg snel, maar vooral lekker stabiel.
JoshuaO038 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:25:
@Damic De Deco's staan op dezelfde plek. We hebben ook al verschillende plekken geprobeerd maar zoals het altijd was (main in de woonkamer, 1 boven en 1 in tuinhuisje) pakte toch altijd het beste uit.
Begrijp ik het goed dat, in de oude situatie:
- De Fritzbox in de woonkamer
- boven 1 repeater in een stopcontact
- in het tuinhuis een repeater in een stopcontact

En in de nieuwe situatie:
- 1 Deco in de woonkamer
- boven 1 Deco in hetzelfde stopcontact, met een plankje eronder om de Deco op dezelfde hoogte te krijgen als de repeater hing
- in het tuinhuis 1 Deco in hetzelfde stopcontact, met een plankje eronder om de Deco op dezelfde hoogte te krijgen als de repeater hing

Klinkt misschien als mierenneukerij, maar wat wij mensen beschouwen als "dezelfde plek" is vaak ruimer dan letterlijk de zelfde x,y en z coördinaten. En dat kan voor wifi in sommige gevallen best impact hebben.

Spel en typfouten voorbehouden

• JoshuaO038
@laurens0619 Ik haal op mijn laptop nu 80 mbits (gisteren was dat 400 mbits, in dezelfde kamer, maar dan op het netwerk van het zyxel modem). Volgens de app ben ik verbonden met de node in dezelfde kamer op 5 GHz. Er staat 'sterk' signaal, en op de laptop staan alle golvjes ingekleurd. Boven, in dezelfde kamer met de tweede node, haalde ik ook 80 mbits/s.

@Mistraller Ik ga kijken of ik vandaag bedraad kan testen. Ik heb cat5e kabels.

@FredvZ Zo precies ook weer niet nee ;). In de woonkamer staat ie op dezelfde plek, boven staat hij nu in een slaapkamer ipv op de overloop (deur van die kamer staat altijd open), en in het tuinhuisje heeft hij op twee verschillende plekken gestaan: eerst op dezelfde hoogte als de oude, maar iets dichterbij het huis, en nu staat hij wat verder van het huis in een stellingkast. Qua verbinding hebben we tussen die twee opties geen verschil gemerkt.
Dus je gebruikt naast deco ook het zyxel wifi?

Met die 80mbit ben je dan direct draadloos verbonden met de zyxel?

Kun je dan eens in cmd het volgende posten

netsh wlan show interfaces

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
JoshuaO038 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:02:
@FredvZ Zo precies ook weer niet nee ;). In de woonkamer staat ie op dezelfde plek, boven staat hij nu in een slaapkamer ipv op de overloop (deur van die kamer staat altijd open),
Dan heb je best kans dat het boven beter wordt als (je bij wijze van test) de Deco boven op de overloop zet.
Check-check-dubbel-check: Je had dus geen wifi router/modem/accesspoint in de meterkast (naast het trapgat)?

Weet je zeker dat je apparaten verbinden met de Deco's en niet de Zyxel van Odido?

Spel en typfouten voorbehouden

• JoshuaO038
@laurens0619 De WiFi van de Zyxel had ik tijdelijk even aangezet om te kijken of het aan de Zyxel of de Deco's lag. Die 80 mbit is via de Deco's.

@FredvZ De apparaten verbinden sowieso met de Deco's, want de WiFi van de Zyxel staat nu uit en toen hij aanstond ha dhij de standaard SSID (compleet anders dan de rest). Ik ga nu proberen de Deco op de overloop te zetten.

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:29
Gewoon een paar algemene tips:
- Ik sluit nooit wifi AP's aan als mesh of met een draadloze uplink. Altijd een UTP kabel er naar toe, anders komt hier nergens en nooit WiFi binnen, zo simpel is het.
- Niet téveel AP's voorzien (een gemiddeld huis moet volgens mij te dekken zijn met 2 of maximum 3 AP's).
- Zo veel mogelijk toestellen die bekabeld kunnen aangesloten worden, bekabeld aansluiten (Smarttv, een docking station van je laptop, enzoverder). Dit maakt het troubleshooten nadien al heel wat makkelijker indien er zich toch issues manifesteren. En is de impact ook al veel beperkter.

• JoshuaO038
Hij staat nu op de overloop, en dat maakt niet veel verschil. De download speed gaat nu richting de 90, en de upload zit daar al boven.
In de Deco app zie ik nu staan dat de deco op de overloop 1 van de 3 streepjes bereik heeft met de main deco.

Zojuist bedraad aangesloten (tijdelijk, kabel loopt nu via de trap naar boven |:( ). De internetsnelheid was 250-400 mbits. Perfect, dacht ik. Na 5 minuten viel de WiFi echter compleet weg (was niet eens meer te vinden in de instellingen, telefoon over op 5G), en kwam na 10-20 seconden terug. Nu weer terug op die 80-90 mbits :?
De Deco herkent nog steeds de ethernetkabel, en die kabel moet goed zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door JoshuaO038 op 04-01-2026 12:54 . Reden: Info aangevuld ]

Ah de zyxel 400 en deco 80mbit

Check.

Kun je eens testen welke snelheden je bekabeld vanuit de verschillende nodes haalt?

En de netsh test

• JoshuaO038
@laurens0619 C:\Users\Joshu>netsh wlan show interfaces

There is 1 interface on the system:

Name : Wi-Fi
Description : Intel(R) Wi-Fi 6 AX201 160MHz

Interface type : Primary
State : connected
SSID : Oostveen

Band : 5 GHz
Channel : 44
Connected Akm-cipher : [ akm = 00-0f-ac:02, cipher = 00-0f-ac:04 ]
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Receive rate (Mbps) : 650
Transmit rate (Mbps) : 433.3
Signal : 89%
Rssi : -50
Profile : Oostveen
QoS MSCS Configured : 0
QoS Map Configured : 0
QoS Map Allowed by Policy : 0

Met LAN testen wordt moeilijk, ik heb geen apparaten meer met een LAN aansluiting.
Dat is een prima verbinding, dan zit het probleem denk ik in de draadloze verbinding tussen de decos. Hoeveel hops moet die en hoe is de node verbonden? 2,4 of 5ghz? Sterke verbinding

• JoshuaO038
Sorry, maar wat zijn hops?
Die in de achtertuin heeft 'gemiddeld' verbinding met woonkamer (zowel 2,4 als 5).
Die op de overloop heeft een bekabelde verbinding, maar was in het begin (zonder problemen) 'sterk', en nu is hij 'zwak' geworden.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je een deco aansluit met kabel zet die deco zijn wifi backhaul dan af, anders krijg je een loop en crasht ie :+
hops: is het aantal sprongen dat ie moet maken tot ie bij de hoofd verbinding komt.

JoshuaO038 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:32:
Sorry, maar wat zijn hops?
Die in de achtertuin heeft 'gemiddeld' verbinding met woonkamer (zowel 2,4 als 5).
Die op de overloop heeft een bekabelde verbinding, maar was in het begin (zonder problemen) 'sterk', en nu is hij 'zwak' geworden.
Je hebt er 2 bekabeld aangesloten of 1?

• JoshuaO038
@laurens0619 In het tuinhuisje is draadloos, op de overloop tijdelijk bekabeld. Volgens de app zijn ze nu allebei verbonden met de main, zonder schakels ertussen.
JoshuaO038 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:45:
@laurens0619 In het tuinhuisje is draadloos, op de overloop tijdelijk bekabeld. Volgens de app zijn ze nu allebei verbonden met de main, zonder schakels ertussen.
Hoe heb je hem bedraad? In de lan2 van de main deco?

En welke snelheden haal je dan?

• JoshuaO038
@laurens0619 Ja, in de lan 2 van main deco via een cat5e naar boven in lan1 van de andere deco. Eerst werd de snelheid in de woonkamer er 250-400 mbits van, maar na 5 minuten viel de wifi plots weg (was niet meer te zien in de instellingen, telefoon schakelde over op 5G). Na 20-30 seconden kwam de wifi langzaam terug, maar wel weer op de 80-90 mbits net als vóór de kabel. Hij herkent in de Deco app nog steeds dat de deco met een kabel is aangesloten. Nu de hele dag met kabel 80-90 mbits, met soms een heel langzame verbinding of telefoons die overgaan naar 5G.

@Damic De wifi backhaul heeft ie denk ik automatisch uitgezet (is geen optie voor, er staat in de app dat hij verbonden is met een kabel).

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
JoshuaO038 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:34:
Veel bufferen bij streamen en lange downloadtijden.
Dit probleem werd bij mij opgelost door door de overstap van T-mobile naar KPN. Ondanks dat je internetsnelheid goed is zou ik Odido niet uitsluiten als oorzaak ook al is de snelheid stabiel.

Met T-Mobile had ik regelmatig op mijn bedrade netwerk problemen met streams op Amazon Prime. En Geforce Now, voor het streamen van games, werkte door de enorm hoge ping simpelweg niet. Met de overstap naar KPN was dit direct verdwenen.

• JoshuaO038
@Ronwiel Echt waar? Nooit geweten. Ik heb mij door Odido laten vertellen dat zij dezelfde internetaansluiting gebruiken als KPN (allebei glasvezel, en zelfde aansluiting in datacenter). Heb je verder niks aan je apparatuur veranderd (andere modem, nieuwe kabels, DSL -> glasvezel)?
Wij hebben bij de overstap meteen de apparatuur veranderd, dus ik sluit geen van beide uit, maar ik durf ook niet zomaar iets te wijten.
Dus je laptop is met een linkspeed va 650mbit verbonden met een node die weer verbonden is via utp naar de hoofd node.

En dan haal je 80mbit?
Dat is wel vreemd

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die 80Mbs lijkt wel dat de backhaul via 2.4Ghz gaat in de plaats van 5Ghz
uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack) en dan naar Mesh - Wireless throughput per node dan zie je dat node 2 maar tot 80Mbps gaat

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@JoshuaO038 ik weet even niet of dit bericht nu ging over vast of mobiel, maar er zit wel degelijk een verschil tussen providers ook al gebruiken zij dezelfde infra: nieuws: T-Mobile blijft internet via Duitsland routeren, toezichthouder bekij...

• Mistraller
  • Nu online
JoshuaO038 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:58:
@laurens0619 ...

@Damic De wifi backhaul heeft ie denk ik automatisch uitgezet (is geen optie voor, er staat in de app dat hij verbonden is met een kabel).
Ja dat doet ie, hij pakt altijd de beste connectie.
JoshuaO038 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:45:
Gooi dat ding in het tuinhuis er even uit. Zorg ervoor dat je hoofd deco niet zelf een wifi backhaul gaat opbouwen.

Beetje offtopic; maar wifi in je tuin heb ik nooit heel goed begrepen, ik heb daar werkelijk nooit behoefte aan hoge doorvoersnelheden en de 5g bundels zijn tegenwoordig zo ruim dat áls wifi wegvalt, dan is er geen man over boord. In de praktijk is bij mijzelf het bereik vanuit de woonkamer prima de luxe, ook vanuit de tuin.

Wat je verder even kunt doen, is een laptop op de diverse (bedrade!) nodes aansluiten met een kabel, en dan een test doen op het moment dat jij vind dat het slecht functioneert.

Denk in stappen en ga eerst brakke wifi proberen uit te sluiten.

Heb je de factory defaults al geprobeerd (eerst backupje als je veel settings hebt) en check de firmware ook even.

---------------

• JoshuaO038
@laurens0619 Zelfs als ik naast de main Deco sta haal ik 80 mbits.

@Mistraller Bedankt voor de tips. Ik heb geen LAN aansluiting op mijn laptop, maar ik kan even kijken of ik wat kan regelen. Die in het tuinhuis haal ik er straks even uit (ben nu niet thuis). WiFi in de tuin is handig omdat we daar een aantal WiFi lampen hebben hangen en een Google speaker (en aan het huis hangt een camera). Dan is stabiele WiFi wel handig, maar het hoeft zeker geen 400 mbits te zijn.

Factory settings is ook een goeie, maar heb ik niet al te lang geleden ook al gedaan (paar maanden geleden). Ik weet niet meer of dat het probleem toen oploste (volgensmij niet echt). Ik ga er straks even mee aan de slag. Mocht de WiFi uitgesloten zijn en de Deco in het tuinhuis eruit halen niets veranderen, probeer ik ook meteen even een factory reset en firmware update.

• Mistraller
  • Nu online
JoshuaO038 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:03:
@laurens0619 Zelfs als ik naast de main Deco sta haal ik 80 mbits.

@Mistraller Bedankt voor de tips. Ik heb geen LAN aansluiting op mijn laptop, maar ik kan even kijken of ik wat kan regelen. Die in het tuinhuis haal ik er straks even uit (ben nu niet thuis). WiFi in de tuin is handig omdat we daar een aantal WiFi lampen hebben hangen en een Google speaker (en aan het huis hangt een camera). Dan is stabiele WiFi wel handig, maar het hoeft zeker geen 400 mbits te zijn.

Factory settings is ook een goeie, maar heb ik niet al te lang geleden ook al gedaan (paar maanden geleden). Ik weet niet meer of dat het probleem toen oploste (volgensmij niet echt). Ik ga er straks even mee aan de slag. Mocht de WiFi uitgesloten zijn en de Deco in het tuinhuis eruit halen niets veranderen, probeer ik ook meteen even een factory reset en firmware update.
Camera heb ik zelf bedraad (PoE) en al mijn devices zijn Zigbee dus dat creëert zijn eigen mesh. En dat spul kan ook niet stiekem het internet op; alweer een mogelijke bron van ellende! Zeker als het Chinees spul is. Heb je al eens gekeken hoeveel je aan bandbreedte verstookt op die overige apparaten?

Schakel die eens een tijdje uit indien mogelijk, en/of maak ook zeker een IoT netwerkje. Met mijn X50 kon dat gewoon in de Deco app, geen extra licentie nodig of zo.
Mijn 3D printer (ook bedraad overigens) wil ook altijd dolgraag het internet op, maar dat mag ie niet van mij, die is geblocked in de deco. Met parental control kan je dit voor elkaar krijgen.

---------------

• JoshuaO038
@Mistraller Ik heb een gastennetwerk gemaakt, en die is geïsoleerd van het hoofdnetwerk.
Ik ben er gisteren niet aan toegekomen om ermee bezig te gaan, dus ik ga nu proberen wat je hebt gezegd. Ik zal ook eens kijken wat die lampen aan bandbreedte gebruiken (allemaal van Action gekocht een paar jaar terug). Op de Action site staat dat de lampen veilig zijn voor je internet, maar daar twijfel ik toch een beetje aan. Zou het kunnen zijn dat de lampen zijn gehackt en daarom veel bandbreedte gebruiken?

Edit: zojuist de stekker eruit getrokken van de achtertuin Deco, dus alleen de main Deco is nu nog aangesloten. Er is geen verandering in de snelheid te zien. De kabel die van het Zyxel modem in de meterkast naar de Deco in de woonkamer loopt haalt netjes 400 mbits, dat heb ik meerdere malen gemeten (toen had ik zo'n USB naar LAN kabeltje, maar die heb ik onlangs weggedaan...). Ik doe straks nog even een reboot en dan een speedtest, kijken wat er gebeurt.

[ Voor 31% gewijzigd door JoshuaO038 op 06-01-2026 14:47 . Reden: Info toegevoegd ]

Lijkt mij niet, dan zou je via de zyxel geen 400mbit halen.

Grofweg zie je meestal de volgende hypothese bij jouw klachten:
A: Client is opeens verbonden met 2.4ghz (te valideren met net sh/in de deco app kijken)
B: Client heeft slecht signaal met AP (te valideren met net sh/in de deco app kijken)
C: Node is draadloos verbonden met hoofdnode met slecht signaal (te valideren door kabel in node te prikken en te speedtesten/in deco app kijken)
D: Decos' zijn verkeerd bekabeld verbonden en creeren een netwerklus op het netwerk
E: Deco is met 100mbit ipv 1000mbit verbonden met de zyxel

Jij zegt dat je met de main deco niet hoger dan 80mbit haalt;
Haal al je deco's offline behalve de main die bedraad verbonden is. Doe een speedtest icm een netsh test op je computer en post de resultaten.

• JoshuaO038
@laurens0619 Ik heb toch nog een USB3.0-LAN kabel gevonden. Bekabeld haal ik nog steeds die 85-95 mbits. Alle Deco's waren uit het stopcontact, behalve de main. De kabel Zyxel-Deco is op de 2,5G aansluiting van de Zyxel verbonden.
Zojuist netsh wlan show wlanreport ingetypt. Ik krijg een HTML file met aardig wat data. Welke data heb je nodig en is veilig om te delen op internet (MAC adres en IP adres enzo zo openbaar zetten durf ik niet).
ah das mooi.

Wifi uitzetten en dan nog even speedtest in alle onderstaande situaties :
- Kabel van pc naar Zyxel:
- Kabel van pc naar Deco in poort 2. Poort 1 is dan een utp van de Zyxel naar Deco?
- Kabel die nu van Zyxel naar Deco loopt eruit halen aan de kant van de Deco en in laptop stoppen.

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 06-01-2026 15:25 ]

• JoshuaO038
@laurens0619
Zyxel (LAN4) - pc: 327 down / 330 up / ping 6
Deco poort 2 - pc: 90 down / 94 up / ping 6
Kabel Zyxel - pc ipv Deco: 333 down / 328 down / ping 5

Tijdelijk WiFi aangezet op de Zyxel zodat ze hier TV kunnen kijken. Op die WiFi haal ik 304 down / 394 up / 6 ping. De Zyxel staat in de meterkast en de speedtest heb ik in de woonkamer gedaan.

Ik ben nu de main Deco aan het resetten.

[ Voor 42% gewijzigd door JoshuaO038 op 06-01-2026 16:05 . Reden: Extra info toegevoegd ]

Kijk dat zegt al meer.

Dan zie ik 2 hypotheses
- kabel is niet fris en linkt soms op 100mbit (lampje/web interface van zyxel
Bekijken welle linkspeed je ziet op kabel naar deco)
- je deco cpu is druk door andere wifi clients (ff je wifi ssid renamen dat er niemand verbonden is)

• Mistraller
  • Nu online
Klinkt inderdaad als een slechte uplink naar die zyxel idd?

BTW: Action smart devices = Tuya. En Tuya is zo Chinees als het maar zijn kan. Ik zou dat verkeer altijd proberen lokaal te houden, je weet nooit of ze phone home doen, of een security hole creëren.

Mijn zoon zit bedraad op zijn pc op zolder, via 4 hops naar de modem, denk in totaal zo'n 50 meter utp en die haalt nog altijd max speed (400mbit)
En naar de NAS, die beneden achter de hoofd deco zit gaat het nog veel rapper.

Als je in de zyxel iets van storage kunt prikken en dat in je netwerk kunt sharen, zou je ook hoge doorvoersnelheid moeten ervaren, met name bedraad.

Die Deco M4 ondersteunt geen 2,5Gb dus als je nog andere poortjes hebt op die zyxel is dat ook prima zeker om even te testen.

---------------

• JoshuaO038
@Mistraller Ik heb een geïsoleerd netwerk gemaakt via een oude AirPort Express, en een gastennetwerk via de Deco's voor een paar andere. Ben ik dan safe? Als het lokaal kan, zou dat ook goed zijn maar ik weet niet hoe ik dat zou kunnen doen.

@laurens0619 Die kabel is destijds door XS4ALL gemaakt (volgensmij via de telefoonlijn) en heeft altijd perfect gewerkt op 500 mbits via XS4ALL. Het kan wellicht zijn dat ie nu kapot is, dat kijk ik nog even aan.

Zojuist de main Deco gereset, even geprobeerd met dezelfde SSID's, en nu haal ik 376 down / 436 up / 7 ping. Nog niet alles is online, dus ik zal later nog even een test doen.

Ik ga nu de Deco in de achtertuin ook verbinden zodat de boel iig weer aan kan.

• JoshuaO038
UPDATE: de WiFi snelheden bleven een paar dagen goed, maar zijn helaas weer terug naar dezelfde snelheden. Mij viel gisteren wel op dat als ik aan de internetkabel van de main Deco zit, het lampje even rood wordt. Even later werd deze weer wit. Misschien is, zoals @laurens0619 al zei, de kabel wel kapot. Kan ik die dan nog repareren, of moet die helemaal vervangen worden? Vervangen wordt erg lastig, de huidige kabel is geloof ik via de telefoonlijnen gemaakt die er al lagen.
Als een kabel kapot is dan is dat bijna altijd de connector dus goed te repareren :)

Maar voer eerst eens even de diagnose test uit van je linkspeed. Zonder een oorzaak te weten niet beginnen aan oplossingen

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:37
Ik denk dat enig mogelijke oorzaak toch echt de snelheid tussen de Zyxel en je main deco is die terugvalt naar 100Mbps omdat een aderpaar geen of in dit geval slechte connectie maakt.
Als de main deco terugval naar max 100Mbps dan haalt de rest ook nooit meer.

Waarschijnlijk een zelf aangeknepen RJ45, kabels zelf gaan zelden kapot.
Knip de RJ45 eraf, kijk of de kabeladers stug of flexibel zijn.
Zijn ze stug monteer hem af op een wcd, zijn ze soepel knijp een nieuwe RJ45 aan.
Als ze stug zijn kun je ook beter aan beide kanten van de kabel een wcd monteren.
Aansluiten doe je dan met kant en klaar gekochte patchkabels.

Bedenk wel dat vaste bekabeling met een aangeknepen RJ45 altijd een slecht idee is, zoals je gemerkt hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JoshuaO038
@laurens0619 Sorry, maar wat bedoel je precies met linkspeed testen? Zelf was ik van plan om een getest goedwerkende internetkabel voor een uurtje even door de woonkamer naar de meterkast te laten lopen, en kijken of de speed dan hoger wordt.

@Ben(V) Mocht de kabel het probleem zijn, is dat wel een goeie. De kabel loopt uit de muur, via een geboord gaatje in het muurplaatje van een 4-polige telefoonaansluiting.
Achterop de zyxel kijken welke kleur lampje je ziet bij t poortje waar die kabel naar deco inzit.

Of even inloggen op de zyxel web interface

• Ben(V)
JoshuaO038 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:41:
@Ben(V) Mocht de kabel het probleem zijn, is dat wel een goeie. De kabel loopt uit de muur, via een geboord gaatje in het muurplaatje van een 4-polige telefoonaansluiting.
Als het een kabel met flexibele aders in zit gewoon de kabel vervangen door een cat 6 U/UTP met stugge aders.
Is het een kabel met stugge aders dan de RJ45 eraf knippen.
Koop zoiets om de telefoon wcd te vervangen.
https://www.elektramat.nl...udig-cat5e-en-cat6-39040/

En in de meterkast plaats je een opbouw wcd voor utp.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:11
Ben van KPN glasvezel naar Ziggo gegaan met een triple setje M4's van Ziggo (kadootje). Ziggo wifi uitzetten, de main Deco van router, met het originele kabeltje in de 2,5Gb-poort, naar AP gezet en nagenoeg geen snelheidsverlies.
Zorg dat die Deco's elkaar kunnen "zien". De 2 anderen zijn blijven staan, niet herstart en zo. En nu tik ik vanuit mijn tuinhuis met een Google TV die Xite streamed via de 3e M4. 10-11Mbps zegt de Deco app. En een rolluik ertussen. Wifi backhaul!

• JoshuaO038
@laurens0619 LAN1 (de kabel naar de Deco) is verbonden met 1000 mbps aldus de Zyxel website. Dit was gisterenavond zo (toen ie niet hoger dan 90 ging) en nu ook zo (gaat nu rond de 400, heb niks veranderd).

Ik begin wel het vermoeden te krijgen dat de kabel het probleem is, maar twijfel ook nog steeds of het niet de Deco's zijn die ons gebruik simpelweg niet aankunnen.

[ Voor 68% gewijzigd door JoshuaO038 op 12-01-2026 13:43 . Reden: Info aangevuld ]

• JoshuaO038
@n8tur3 Bedankt voor de aanvulling. Hoeveel apparaten heb je +- verbonden? En heb je gastnetwerken?
JoshuaO038 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:39:
@laurens0619 LAN1 (de kabel naar de Deco) is verbonden met 1000 mbps.
en op datzelfde moment haal je 80mbps?

• JoshuaO038
@laurens0619 Ja, klopt. Zojuist weer gekeken, nog steeds 1000mbps aansluiting, en haal spontaan weer 400mpbs.
JoshuaO038 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:16:
@laurens0619 Ja, klopt. Zojuist weer gekeken, nog steeds 1000mbps aansluiting, en haal spontaan weer 400mpbs.
Euh nee klopt dus :p

Wacht even af tot die weer 80mbit doet. Ga niet resetten oid maar kijk direct op de zyxel naar de snelheid linkspeed.

Kijk of je kan betrappen op tegelijk 100mbit linkspeed en 80 speedtest.

Zie je echt, tegelijk, 1000mbit linkspeed en 80 test dan is het wss toch nier de kabel

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2026 20:22 ]

• Mistraller
  • Nu online
JoshuaO038 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:43:
Vervangen wordt erg lastig, de huidige kabel is geloof ik via de telefoonlijnen gemaakt die er al lagen.
Juist.... telefoonlijn...? Dus misschien niet eens getwist en dus ook geen 4 paren, die wel nodig zijn voor een fatsoenlijke gigabit lijn.

Ik zou even stoppen met twijfelen. Cat5e heb je minimaal nodig voor een stabiele gigabit lijn, als je het nu wel regelmatig haalt is dat gewoon geluk hebben.

Even checken of de kabel te bewegen is, en trek dan met de oude kabel een nieuwe erin. (neem aan dat ie in een buis zit?)

---------------

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:11

• JoshuaO038
Mistraller schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:04:
[...]
Even checken of de kabel te bewegen is, en trek dan met de oude kabel een nieuwe erin. (neem aan dat ie in een buis zit?)
Eerlijk gezegd geen idee hoe dat is aangelegd hier. Ik zal morgen even vragen aan onze buurman (die er al woont sinds de bouw van onze wijk) of hij weet hoe die kabel loopt.

We gaan morgen (bij daglicht even) kijken of die kabel te bewegen valt.

@laurens0619 Ik houd de speeds in de gaten, geen 80 tegengekomen sinds 2-3 dagen. Komt denk ik nog wel (hoop het niet natuurlijk ;) )

• JoshuaO038
@Mistraller We hebben gisteren even de wcd van de telefoonlijn eraf geschroefd (is een dubbele) en gekeken of de kabel aan beide uiteinden goed te bewegen is, en dat is het geval. We willen die kabel dus gaan vervangen en dan de telefoonaansluiting veranderen voor een wcd met een LAN aansluiting.
We hebben echter wat twijfels of we het zelf gaan doen of een monteur bellen:
-We hebben maar één kans, toch? We zijn erg bang dat we het verkloten en dat het dan niet kan worden opgelost.
-Is het een makkelijke klus, of kunnen we het beter laten doen?
-Wat voor kabel is flexibel en dun genoeg om goed te trekken? Ik begreep dat cat6 en shielded allebei te stug waren.

En kunnen we alleen één aansluiting krijgen in de wcd, of zijn twee ook mogelijk?
Voordat je gaat vervangen zou ik echt eerst vaststellen of er wel echt een probleem is met de kabel.
Je zegt dat je hem niet hebt betrapt op 100mbit, ook niet als je aan die kabel gaat lopen te rommelen/draaien bij de aansluiting?

Anderszijds is kijkende naar alle testen die je hebt gedaan de kabel gewoon de grootste hoofdverdachte.
meestal zit het probleem in slecht aangeknepen kopjes/wandcontactdozen en is kabel vervangen echt niet nodig, kopjes/wantcontactdoso wel.

Kun je anders een foto maken van:
- Hoe de kabel afgemonteerd is (kopje/wandcontactdoos) aan beide kanten
- Welke codes er op de kabel staan (belangrijk om te weten of het minimaal cat5e is met stugge aders)

• Mistraller
  • Nu online
laurens0619 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:26:
Voordat je gaat vervangen zou ik echt eerst vaststellen of er wel echt een probleem is met de kabel.
Je zegt dat je hem niet hebt betrapt op 100mbit, ook niet als je aan die kabel gaat lopen te rommelen/draaien bij de aansluiting?

Anderszijds is kijkende naar alle testen die je hebt gedaan de kabel gewoon de grootste hoofdverdachte.
meestal zit het probleem in slecht aangeknepen kopjes/wandcontactdozen en is kabel vervangen echt niet nodig, kopjes/wantcontactdoso wel.

Kun je anders een foto maken van:
- Hoe de kabel afgemonteerd is (kopje/wandcontactdoos) aan beide kanten
- Welke codes er op de kabel staan (belangrijk om te weten of het minimaal cat5e is met stugge aders)
De TS schrijft dat ze van een bestaande telefoonkabel een netwerkkabel hebben gemaakt.

---------------

• Mistraller
  • Nu online
@JoshuaO038 Normaliter kan je ook gewoon met een trekveer de buis in en een nieuwe kabel leggen. Maar als er al een draad ligt is het vaak handiger om een nieuwe draad met de oude erin te trekken.

Als je nette afmontage wilt dan doe je er goed aan om vast koper te pakken (dus geen soepel draad; stranded) want vaak zijn die muurmontage met mescontacten (LSA) en dat werkt niet goed met soepel draad.
Zo heb ik het wel overal aangelegd in elk geval. Langste buis bij mij is 23 meter, dus ik heb een trekveer gebruikt van 30 meter. En doordat er veel bochten zaten én er 2x UTP door moest, heb ik ook met glijmiddel moeten werken. Maar dat ligt heel erg aan de omstandigheden. Ik heb ook met oud-coax over dezelfde lengtes wel eens moeiteloos utp getrokken bij familie.

Zelf heb ik Busch-Jaeger schakelmateriaal en ook UTP afdekplaten maar de UTP inbouw is van Rutenbeck, dat was goedkoper. Zie bijv https://www.elektramat.nl...-utp-2-voudig-cat6a-39071

Ik proef wel enige onzekerheid en het is wellicht handig om eens navraag te doen wat het zou kosten bij een monteur inderdaad. Ik heb zelf ook een netwerktester, en die zijn er ook in budget varianten (op AE) maar dan nog is het handig dat je weet wat je doet.
Of je vraagt het even na bij vriend/collega of buurtgenoot.

Maar zoals @laurens0619 ook aangeeft, post even een foto van wat je nu hebt en de typespecificatie van je huidige kabel. Het kan immers ook nog zijn dat jouw kabel wel goed is maar de aansluiting niet, etc etc

---------------

@Mistraller zou kunnen maar ik begreep dat het een utp kabel was, geboord door een oud telefoon afdekplaatje. Kan mij niet voorstellen dat die 800mbit over een oude tel kabel zou halen

Fotos zouden helpen idd ;)

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 17-01-2026 13:20 ]

• Mistraller
  • Nu online
laurens0619 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:35:
@Mistraller zou kunnen maar ik begreep dat het een utp kabel was, geboord door een oud telefoon afdekplaatje. Kan mij niet voorstellen dat die 800mbit over een oude tel kabel zou halen

Fotos zouden helpen idd ;)
Eens... maar zo heb ik ook 100mbit over de meest waardeloze draadjes zien gaan. Maar goed, als het nu stranded cable is, en je wil het netjes aanleggen zal je toch beter solid moeten pakken. (Veel mensen trekken een gewone kabel in de muur, en dat is prima zolang je maar geen LSA afmontage kiest.)
En wie weet is een ader beschadigd. Een UTP tester is dan wel fijn.

---------------

• JoshuaO038
Excuus voor mijn late reactie. Ik de laatste weken aardig druk (maar daar moet een mens tegen kunnen :) ).

@laurens0619 Ik zal morgen even een foto sturen van de kabel, en nog een keer kijken of ik de kabel kan betrappen op 100 mbits.

Ik heb sinds een dag de Deco op de slaapkamer ook weer aangesloten, en die haalt nog geen 80 mbits. In de buurt van de main Deco is de snelheid 250-300, soms hoger.

Ik zal morgen nog een keer kijken of ik voor een uurtje een kabel naar boven kan trekken (gewoon even via de trap), om te kijken hoeveel verschil dat maakt.

@Mistraller Ik ben vooral bang dat als ik het verpruts, ik nooit meer een kabel door die buis kan krijgen. Ik weet namelijk het aantal bochten en de lengte niet... De kabel loopt in de meterkast naar boven, terwijl hij 30cm boven de vloer er in de woonkamer (zelfde verdieping) uitkomt.
Mocht ik meerdere kansen hebben of als ik het zelf verpruts een tweede kans hebben via de monteur, zou ik het zelf wel willen proberen. In ieder geval dus solid kabels. Ik hoop dat dat door die buis kan. En qua mantel/cat? Moet er een shield omheen? En maakt de cat uit voor de dikte?

• Mistraller
  • Nu online
JoshuaO038 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:49:
Excuus voor mijn late reactie. Ik de laatste weken aardig druk (maar daar moet een mens tegen kunnen :) ).

@laurens0619 Ik zal morgen even een foto sturen van de kabel, en nog een keer kijken of ik de kabel kan betrappen op 100 mbits.

Ik heb sinds een dag de Deco op de slaapkamer ook weer aangesloten, en die haalt nog geen 80 mbits. In de buurt van de main Deco is de snelheid 250-300, soms hoger.

Ik zal morgen nog een keer kijken of ik voor een uurtje een kabel naar boven kan trekken (gewoon even via de trap), om te kijken hoeveel verschil dat maakt.

@Mistraller Ik ben vooral bang dat als ik het verpruts, ik nooit meer een kabel door die buis kan krijgen. Ik weet namelijk het aantal bochten en de lengte niet... De kabel loopt in de meterkast naar boven, terwijl hij 30cm boven de vloer er in de woonkamer (zelfde verdieping) uitkomt.
Mocht ik meerdere kansen hebben of als ik het zelf verpruts een tweede kans hebben via de monteur, zou ik het zelf wel willen proberen. In ieder geval dus solid kabels. Ik hoop dat dat door die buis kan. En qua mantel/cat? Moet er een shield omheen? En maakt de cat uit voor de dikte?
In moderne woningen wordt laagspanningsbuis vaak onderlangs gelegd en netspanning bovenlangs (via centraaldozen)
Als jouw telefoonbuis dus het plafond in gaat bij de meterkast, maar in de kabel bij de vloer uitkomt, dan zou het zomaar kunnen dat er iets afwijkt van dit verhaal.
Zo weet ik dat bij mijn ouders een rechte buis van slaapkamer naar het AOP (kabel aansluitpunt) in de woonkamer loopt zodat ze de coaxkabel direct naar beneden konden trekken.
En dan moet je dus een kabel in twee fases aanleggen. Maar eerst beoordelen wat er ligt. Ik zou ook bijna zeggen; laat eens een monteur met een netwerktester komen, doortesten van een kabel is echt 2 minuten werk, en als er iets niet klopt kan ie je meteen een offerte leveren want dan heeft ie het al gezien.

Een netwerktester meet ook de kabellengte. Die van mij komt gewoon van ali express en was ook niet zo duur, maar die zit er vaak een paar procenten naast maar dat boeit vaak niet zo. Het aantal bochten, flexibele buis of gebogen buis, gruis in de buis, knikjes, er zijn zoveel factoren of het makkelijk of moeilijk zal gaan...
En dan heb ik ook nog wel eens gehad dat je een draad aan het trekken bent, de twee delen netjes hebt verbonden, en dan halverwege, schiet de verbinding los. Dan is het wel fijn als je een trekveer hebt klaarliggen, maar vooral ook de truukjes een beetje kent.

Ik zou eerst foto's maken cq een netwerktester (een goeie, die ook de kwaliteit kan testen!) eraan hangen, als we gewoon cat5e blijken te zien.

UTP staat voor UNshielded Twisted pair, dan heb je nog ftp en s/ftp. Dus vul dat verder zelf maar in ;)

Tot slot een uitleg over de verschillende kabel types, waarbij uiteraard de eerste kabel de dunste en makkelijkst te trekken kabel is, en in een normaal Nederlands woonhuis nog altijd voldoende is. Meteen maar even uitgegaan van solid als je nette wanddozen wilt maken met LSA.
CategorieMax. snelheidMax. lengteAWG (solid)StugheidIndicatieve prijs/m
Cat5e1 Gbps100 mAWG 24Soepel – matig€0,10 – €0,30
Cat61 Gbps (10 Gbps tot ±55 m)100 mAWG 23Gemiddeld€0,20 – €0,60
Cat6a10 Gbps100 mAWG 23Stug€0,40 – €1,00
Cat710 Gbps100 mAWG 23Zeer stug€0,60 – €1,50
Cat825–40 Gbps±30 mAWG 22–23Extreem stug€1,50 – €3,00+

---------------

• Ben(V)
Voor vaste bekabeling in een thuissituatie is enkel Cat 6 U/Utp met solid aders en AWG23 of AWG24 aan te raden als je iets nieuws gaat trekken.
En uiteraard afmonteren op WCD en niet een RJ45 aanknijpen dat laatste is bijna altijd de oorzaak van dit soort problemen.

• JoshuaO038
@Mistraller Ik heb zojuist even aan de kabel lopen draaien, en op sommige hoeken valt de verbinding compleet weg. In de web interface van Odido staat dan ook dat LAN1 niet is verbonden. 100 mbits zie ik nooit staan, het is 1000 of niks.

We hebben vandaag een kabel naar boven getrokken (cat5e), om de bovenste Deco ook bedraad aan te sluiten. Deze haalt ruim 400 mbits (400 is ons abonnement) als deze direct verbonden is met het Odido modem, maar als die telefoonkabel ertussen zit dan daalt de snelheid al naar 90 mbits. We gaan morgen even kijken of we zelf die kabel preventief vervangen of een monteur laten komen die eerst de boel doormeet.

Ah, duidelijk. UTP is zonder shield. Zo zie je maar weer, ik heb er niet al te veel kaas van gegeten ;) . Cat5e is dan gewoon voldoende voor ons, en toekomstbestendig genoeg.

De draadloze netwerkspeeds met die kabel boven weet ik nog niet, omdat die telefoonkabel beneden vervelend loopt te doen. Maar de kabel zelf haalt goede snelheden, dus dat zal wel goedkomen.

Trouwens, even terug naar die Deco M4's, zijn die Deco's nog goed genoeg voor een gemiddeld huishouden? Ik heb soms ook de indruk dat deze wat verouderd zijn. WiFi 6 ontbreekt natuurlijk, maar dat vind ik niet zo erg. Maar ik vraag dit meer vanwege die schommelingen soms, en dat dezelfde setup een week later plots niet meer zo vlekkeloos werkte als eerst, maar een dagje later is alles weer goed.
Wellicht simpelweg te wijten aan die kabel, maar nu we toch bezig zijn om de internet hier goed te krijgen, kan ik dan niet beter alles aanpakken?
Ah dan is het idd de kabel
Althans waarschijnlijk connectoren tenzij het spul echt over een brakke kabel loopt

Zolang die kabel brak is, is dat je bottleneck.

Ik zou dat eerst fixen en dan verder kijken. Ik heb ook nog de m4 maar kom niets tekort hoor

• Mistraller
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:36:
Voor vaste bekabeling in een thuissituatie is enkel Cat 6 U/Utp met solid aders en AWG23 of AWG24 aan te raden als je iets nieuws gaat trekken.
En uiteraard afmonteren op WCD en niet een RJ45 aanknijpen dat laatste is bijna altijd de oorzaak van dit soort problemen.
Tuurlijk is cat6 beter, maar TS heeft baat bij een stabiele verbinding, niet een snellere. En als je een moeilijke of lange buis hebt, of er evt meteen 2x utp in wil trekken dan is cat5e nog altijd geen slechte keus. JA; het kan sneller; is niet meer het beste, maar het is niet zo dat het ergens in de komende jaren ooit ineens uit gaat vallen. Je hebt niet altijd de keus.
10 jaar geleden vroeg ik mij ook al af of ik 5e of 6 zou doen, maar ik ben blij dat ik gewoon voor cat 5e ben gegaan; nu zitten er op zolder tenminste 2 poorten die beneden in de managed switch uitkomen.

De Ziggo Next mini heeft bijvoorbeeld zelfs nog gewoon max een 100mbit poort ;)

RJ45 aanknijpen op een solid kabel is net zo min slim als LSA met stranded kabel.
Maar persoonlijk heb ik er niet veel op tegen als mensen stranded pakken, en dan aan 1 uiteinde een nieuwe RJ45 aanknijpen. Het is niet mijn muur, ik hoef er niet tegenaan te kijken :+

En zowel een RJ45 aanzetten als het werken met een LSA punchtool is iets wat fout kan gaan.

En; als je solid kiest moet je in je meterkast ook een patchpoortje maken; want je patchkabel die de modem in gaat zal je ergens moeten laten overgaan.

Zijn ook allemaal weer meer kosten; want ook een patchpunt in CAT6 is duurder dan 5e.

Maar volgens mij gaat de TS helemaal niet zelf aan de slag met een nieuwe kabel; ik heb het al eerder aangegeven; gewoon even een offerte laten maken, en een monteur zal vermoedelijk ook wel met CAT6 aankomen.

Wij kunnen niet in de portemonnee van de TS kijken, maar dat zelfs cat5e de oplossing al biedt voor het probleem dat wordt mij steeds duidelijker :)

De M4 is idd niet meer de nieuwste maar zou nog prima afdoende moeten zijn. Pak het stap voor stap aan.
Ik heb op mijn devices zelf ook niet overal wifi6; ook je clients moeten het ondersteunen. Wifi kan natuurlijk ook beïnvloed worden door stoorzenders van wat voor aard dan ook, met name op de 2,4Ghz band.
Met 5Ghz is dat minder, maar daarvoor moet je niet te ver van het AP zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 21-01-2026 12:43 ]

---------------

• Ben(V)
Bestaande cat5e voldoet inderdaad prima, maar als je nu een nieuwe kabel trekt is het niet zinvol weer Cat5e te nemen.
Als de kwaliteit gelijk is dan is Cat5e niets goedkoper dan Cat6 en hooguit een heel klein tikje dunner maar dat is te verwaarlozen.

En het gaat ook niet of RJ45 aanknijpen lastig, maar omdat een RJ45 een veel slechtere verbinding maakt dan een LSA.
Plus dat je voor vaste bekabeling gewoon netjes een vast aansluitpunt maakt (wcd) en geen kabel met stekker uit de muur laat komen die door gebruikt weer los gaat zitten op den duur.

• Mistraller
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:51:
Bestaande cat5e voldoet inderdaad prima, maar als je nu een nieuwe kabel trekt is het niet zinvol weer Cat5e te nemen.
Als de kwaliteit gelijk is dan is Cat5e niets goedkoper dan Cat6 en hooguit een heel klein tikje dunner maar dat is te verwaarlozen.

En het gaat ook niet of RJ45 aanknijpen lastig, maar omdat een RJ45 een veel slechtere verbinding maakt dan een LSA.
Plus dat je voor vaste bekabeling gewoon netjes een vast aansluitpunt maakt (wcd) en geen kabel met stekker uit de muur laat komen die door gebruikt weer los gaat zitten op den duur.
Als je fatsoenlijke RJ45 stekkers gebruikt en goede kabel (en goed monteren!), is dat niet aan de orde.
Hordes mensen die denken dat ze top materiaal gaan kopen en dan bestellen ze CCA cat 6 en dat is gewoon goedkope troep.
Verschil tussen cat5e en 6 is met name de middenisolator tussen de 4 paren. Die maakt de kabel iets dikker en stugger. 5e heeft die niet.

Van de muur naar de Deco M4 zal je hoe dan ook toch met een soepele patchkabel verbinden. En ja, dan breekt een keer het nokje van de RJ45 af of de kabel zit eens los.... Er hangt geen ultrakritische dienst achter of zo. Tuurlijk is netter beter. Maar stel nu dat er een goede cat5e stranded ligt, TS wil geen kabels trekken en alleen de RJ45 blijkt slecht aangezet?

Ik denk dat de monteur die de TS laat langskomen echt wel weet wat in het geval van de TS passend is. Wij gissen alleen maar. 8)

Goed. Mocht je het zelf aanleggen: Elektramat of sandervunderink heb ik beide goede ervaringen mee, zelf altijd Belden cable besteld bij SV. En Rutenbeck WCD's. En ja, als het past; gewoon cat6.

---------------

• Ben(V)
Onzin Rj45 aan vaste bekabeling is altijd fout.

Rj45 maken slechte verbindingen en gaan in het gebruik vaak kapot.
Je moet vaste bekabeling gewoon op een WCD afmonteren en aansluiten met kant en klaar gekochte patchkabels die gewoon simpel te vervangen zijn als er een defect raakt.

En gokken dat een monteur weet wat hij doet is "wishful thinking", de enige monteurs die ervaren zijn met netwerkbekabeling krijg je echt niet voor een thuis klusje ingehuurd.

• JoshuaO038
Bedankt voor de goede hulp.
Ik ga even kijken of we op korte termijn een monteur kunnen regelen. Ik houd jullie op de hoogte.

• Mistraller
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:14:
Onzin Rj45 aan vaste bekabeling is altijd fout.

Rj45 maken slechte verbindingen en gaan in het gebruik vaak kapot.
Je moet vaste bekabeling gewoon op een WCD afmonteren en aansluiten met kant en klaar gekochte patchkabels die gewoon simpel te vervangen zijn als er een defect raakt.

En gokken dat een monteur weet wat hij doet is "wishful thinking", de enige monteurs die ervaren zijn met netwerkbekabeling krijg je echt niet voor een thuis klusje ingehuurd.
Let's agree to disagree. Er geen enkele eis of nen norm die zegt dat je geen stranded in een buis mag leggen. Je Moet, je moet; de TS MOET niks. Beter van wel en solid => LSA maar MOETEN? absolute onzin.

En alle monteurs zomaar afserveren als prutsers vind ik een beetje hoog van de toren blazen. UTP aanleggen is in de basis echt niet moeilijk, is vrij standaard in veel nieuwbouw woningen. Vrijwel elk electrobedrijf doet domotica. En die hebben gewoon trainingen, certificeringen en goede meet apparatuur.

knip. AI antwoorden is niet de bedoeling. precies wat ik verkondig: solid met LSA is beter, Soepel (stranded) met RJ45 is toegestaan.

Ik zou ook solid aanleggen, maar jij en ik zijn de TS niet. Als die er met 1 lange patchkabel en slechts 1 stekkertje aanknijpen, blij mee is, dan is dat helemaal prima. Niet elke woning is een half datacenter.
knip. AI antwoorden is niet de bedoeling.

[ Voor 43% gewijzigd door rens-br op 26-01-2026 10:13 ]

---------------

• Ben(V)
Heeft niets met regels en voorschriften te maken maar met gezond verstand en het feit dat je voor 100% op vaste bekabeling wilt vertrouwen.
Een patch kabeltje kun je even vernieuwen om te kijken of daar een probleem zit, vaste bekabeling die je niet kunt vertrouwen is een ramp bij het zoeken naar problemen.

• JoshuaO038
@Mistraller We willen toch wel een keer zelf proberen om zo'n kabel te trekken. Zit daar een risico aan als het niet lukt? Kan een monteur een kabel trekken door een loze leiding? Ik kon daar niet echt een eenduidig antwoord op vinden op Google.
Maak nou eerst een fotos :)
Een andere kabel is bijna nooit nodig, kopjes wel

• JoshuaO038
@laurens0619 Shit... ik zie nu pas dat ik die foto's nooit heb geüpload! Excuus! Ik had ze al wel gemaakt.
Hoop dat je hier wat aan hebt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQAeHfFHk2ywN__EYmSstYtj4Dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8cuYRN8GsLqdrXD0hTJH5Z5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYiMIU5PDxCJJHX1wAA8Qnb3EXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKNYJtxkKBTdlSt4mPHmtgq2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cknyqk7XLgvSDHUwyssTyDmasU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iDsMYLes9fczfFKVLkMUqWi.jpg?f=fotoalbum_large
Ja hoor gewoon netjes utp en geen telefoon. Absoluut geen noodzaak deze kabel te vervangen tenzij die ergens schade heeft wat mij niet aannemelijk lijkt.
Kan het zo niet zien maar ik denk stugge kern.

Kopjes zitten er wel slecht op. Super aannemelijk dat dit de oorzaak van je probleem is.
De aders zijn te lang en daardoor zit de kabelstop (of hoe heet dat) op de aders ipv op de mantel. Dat is te dun dus geen grip en trek je zo de aders los.
Prutswerk ;)

Voorbeeld hoe het WEl moet. Kijk waar de grijze mantel zit bij jou en het plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cKTcGalsOqdaNlP0dt2xgV62Es=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oVmsL25ajhFR3DOd3U0FMOwu.jpg?f=user_large

Ik zou dit 2x bestellen:
https://www.utp-kabel.nl/...BYm-dfAOjRHgaAjmOEALw_wcB

Of dit voor voor cat5e

https://www.elektramat.nl...toolless-dc-rj45-utp5-tl/

Kopjes eraf knippen en deze erop. Dan gaat t wss wel goed.

Je kan ook utp kopjes voor stugge kern kopen en dan doorsteekconnectoren, dat is makkelijker op lengte te knippen. Maar technisch gezien moet je op een stugge kabel geen kopje zetten (doe het zelf altijd wel /care)

Je kan ook aan wondcontactdozen en patch strookjes beginnen mrja boeiuh

[ Voor 62% gewijzigd door laurens0619 op 24-01-2026 21:01 ]

• Mistraller
  • Nu online
Dit is zeker cat5e inderdaad (Een eindje verderop staat dat vermoedelijk op de kabel), even doortesten met een kabeltester is een goed plan. Want er kan natuurlijk altijd een breuk in zitten, maar anders mooi laten zitten!
Dit is solid kabel met RJ45 stekkers bedoeld voor stranded. De aders zitten er ver genoeg in, en dat de mantel niet onder de trekontlasting zit is lelijk, slordig en foutgevoelig maar niet het probleem. De mesjes glijden LANGS de solid ader en hebben slecht contact en DAAR gaat het mis. De kleurvolgorde klopt, zolang de andere kant ook maar in deze variant aangesloten is.
Dus OF een speciale RJ45 voor solid cable, of gewoon netjes in de muur zetten. (Wat ik zelf zou doen.)

En in ALLE gevallen is het goed om even een netwerktester eraan te hangen. Je mag de mijne best komen lenen, maar je woont vast een takke eind van mij vandaan.

Nog over je vraag: een loze buis vullen met een draad is standaard werk en doe je met een trekveer. Stelt weinig voor mits er maar geen gruis, knikken of flexibele bochten aanwezig zijn. Ik denk bij jou niet, want kennelijk is er dus al UTP getrokken met gebruik van de eerdere telefoniekabel (4 aderig)

---------------

@Mistraller
Als je geen functionele trekontlasting hebt komt er kracht te staan direct op de aders waar die contact maakt met de mesjes.

Dat er slecht contact is, wordt dus zeker wel mede veroorzaakt door de missende trekontlasting. Iedere keer als je aan de kabel zit beschadig je potentieel de verbinding. Na een tijdje gaat dat mis.

• Mistraller
  • Nu online
laurens0619 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:04:
@Mistraller
Als je geen functionele trekontlasting hebt komt er kracht te staan direct op de aders waar die contact maakt met de mesjes.

Dat er slecht contact is, wordt dus zeker wel mede veroorzaakt door de missende trekontlasting. Iedere keer als je aan de kabel zit beschadig je potentieel de verbinding. Na een tijdje gaat dat mis.
Dat is een aanname, want je weet niet of de TS aan de kabel heeft getrokken.
Ook met de mantel korter afgestript is standaard RJ45 op solid kabel gewoon fout.

Dat is nu al meerdere keren aangegeven toch.
Belangrijke valkuil

❌ RJ45 stekkers knijpen op solid kabel → fout
❌ LSA aansluiten met soepel draad → fout

Dus:

solid → LSA / keystone

soepel → RJ45 stekker
Dat de mantel er niet goed in zit kán een extra reden zijn voor slecht contact maar het is in de basis al een foute combi. Er hoeft maar 1 ader slecht gecrimpt te zijn waardoor je terugval naar 100mbit krijgt.

---------------

Bijzonder dat jij over aannames begint terwijl je de TS het advies had gegeven (een monteur) de kabel te laten vervangen omdat je de aanname had gedaan dat het een telefoonkabel was :+

Als je een kabel in en uitplugt dan komt daar gewoon spanning op te staan als die trekontlasting er niet is.
Die kabel heeft initieel jaren lang goed gewerkt en is pas sinds de wissel gaan klapperen….

Maar beetje onzinnige discussie verder. de TS heeft de oorzaak te pakken en fix is simpel door het afmonteren van de kabel te vervangen :)

• JoshuaO038
@Mistraller Dat die kabel zou kunnen blijven zitten scheelt alweer. Ik wil het gewoon goed hebben, dus als in de muur het beste is, doen we dat :) . Een kabeltester heb ik helaas niet tot mijn beschikking. Ik vraag even rond of iemand er een heeft. Mochten we jouw tester kunnen lenen, zou dat erg tof zijn. Wij wonen in Zwolle, woon jij daar in de buurt?
En mocht ik er een moeten kopen, mag dat een simpele zijn? Hij wordt maar 1 keer gebruikt...

Zo'n aansluiting voor in de muur zou dan een inbouw moeten zijn voor in de woonkamer, en een opbouw in de meterkast. Welke raad je aan? Ik zag dat je een site had aanbevolen voor de kabels, geldt dat ook hiervoor? Of kan ik ook naar de Hornbach oid?

• Mistraller
  • Nu online
JoshuaO038 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:04:
@Mistraller Dat die kabel zou kunnen blijven zitten scheelt alweer. Ik wil het gewoon goed hebben, dus als in de muur het beste is, doen we dat :) . Een kabeltester heb ik helaas niet tot mijn beschikking. Ik vraag even rond of iemand er een heeft. Mochten we jouw tester kunnen lenen, zou dat erg tof zijn. Wij wonen in Zwolle, woon jij daar in de buurt?
En mocht ik er een moeten kopen, mag dat een simpele zijn? Hij wordt maar 1 keer gebruikt...

Zo'n aansluiting voor in de muur zou dan een inbouw moeten zijn voor in de woonkamer, en een opbouw in de meterkast. Welke raad je aan? Ik zag dat je een site had aanbevolen voor de kabels, geldt dat ook hiervoor? Of kan ik ook naar de Hornbach oid?
Geen idee wat hornbach in het assortiment heeft. Ik zeg alleen wat ik altijd koop en dat is rutenbeck bij Sander Vunderink.

In je meterkast heb je inderdaad een opbouwdoosje nodig. Zelf heb ik dat met een patchkastje gedaan overigens omdat er 7 kabels in mijn huis zitten ipv 1.

Als je zoekt op rutenbeck dan kom je ze vanzelf tegen. Cat5e kabel op een cat6 lsa strook is verder geen probleem. De specs worden zo laag als de laagste component (bij jou de kabel)
De kleurvolgorde is erg belangrijk en voor de beste data overdracht probeer je de twist zo ver mogelijk tot het contact in stand te houden. (Dus niet 10cm uit elkaar draaien!) Het staat erop, en je kunt kiezen voor de A of B variant (ik meen B het meest gebruikt maar dat moet je even zoeken)
Het monteren doe je met een "punch tool" je drukt de aders in het mesje. Tooltje hebben ze ook bij SV, budget en daarboven van alles. budget voldoet in principe.
Maar kijk vooraf even filmpjes! En hou wat lengte over in de muur, dan kan je het een keer verprutsen.

een simpele meter meet slechts de verbinding, niet de kwaliteit. Mijn meter is ook niet heel bijzonder wat dat betreft. Ik woon 150 van Zwolle dus nee, dat gaat um niet worden. Maar de meter doet wel een analyse op de aders; meet lengte, en als de lengtes van de aders niet ongeveer het zelfde aantal meters toont dan is er iets mis.

Die dingen van rond de 10 euro of minder meten alleen de aders zelf, dus voor basic meting is dat okee.
Ook te huur via peerby zoals hier
https://www.peerby.com/nl...i5efb1ae43a3fbd213d07691e

Ik zou eerst eens beginnen met zo'n metertje. En als die okee geeft dan sluit je de boel aan. Is het hele issue dan verdwenen dan blijf je er af, en anders wordt het toch tijd om die kabel eens echt goed door te meten met een écht goed apparaat.

---------------

Ik zou de afweging voor jezelf maken of je dit wel zelf moet willen.

Afmonteren is niet super complex maar het is wel een handigheid. En als je een wandcontactdoos gaat aanleggen, dan moet je de kabel dus strak afknippen. Gaat er iets fout, dan moet je vanaf de andere kant, als het lukt, wat extra kabel terugvoeren of in het ergste geval de kabel vervangen.

Daarbij moet je ook best wat materieel aanschaffen, LSA tang etc etc.
Nogmaals het is niet complex maar ook niet fool-proof.

Kijkende naar je antwoord/ervaring (NOFI) zou ik het uitbesteden aan een monteur als je gewoon echt een goede verbinding wilt.

Wil je het toch zelf doen dan zou ik, wat ik eerder poste Toollless connectors kopen. Dat kost je misschien een tientje totaal en is simpel te monteren zonder gereedschap. En daarbij mislukt dat? Kun je altijd nog het geheel goed, of laten, afmonteren

Pagina: 1