Van Ziggo naar Odido (glasvezel), WIFI range ontoereikend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Nokkenstok
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01 13:33
Zoals de titel al doet vermoeden:
Ik ben onlangs overgestapt van Ziggo internet + TV naar Odido glasvezel internet + TV. (1 Gbit/s).

Monteur heeft dus ook het ziggo modem/router vervangen voor een Zyxel T-56.
Over het algemeen ben ik zeer te spreken over de snelheid van het internet, merkbaar sneller en tot nu toe zeer stabiel, het valt me alleen op dat het bereik (zowel 5Ghz als 2.4Ghz) ontoereikend is voor bijvoorbeeld garage en tuin.

Ik zoek dus naar een uitbreiding voor mijn WIFI netwerk wat niet ten koste gaat van de snelheid.
Heb bijvoorbeeld een setje TP-Link deco M4 mesh wifi boosters over (Gekregen bij Ziggo), maar zover ik het mij kan herinneren vervangen deze het netwerk van je modem/router, zorgt dit er ook vanzelf voor dat mijn snelheid omlaag gaat?

Andere opties/aanbevelingen?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-01 15:53
Nokkenstok schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:09:
Ik zoek dus naar een uitbreiding voor mijn WIFI netwerk wat niet ten koste gaat van de snelheid.
Heb bijvoorbeeld een setje TP-Link deco M4 mesh wifi boosters over (Gekregen bij Ziggo), maar zover ik het mij kan herinneren vervangen deze het netwerk van je modem/router, zorgt dit er ook vanzelf voor dat mijn snelheid omlaag gaat?
Nee, dat hoeft niet. Alleen de TP-Link Deco M4 is niet meer de nieuwste. Ze werken met Wifi 5 terwijl nu wat snellere standaarden beschikbaar zijn. Je kan het beste bedraad werken met extra Wifi-AP's of mesh-satalieten. Dan houd je de snelheid van de bekabeling als maximale. En het is vaak stabieler dan de boel alleen door de lucht te laten werken.

Edit: Wijziging van Wifi 4 naar wifi 5. TP link deco doet inderdaad Wifi 5. Dat hoeft geen probleem te zijn voor de huidige snelheden. Het is alleen wat je zelf ervaart.

[ Voor 10% gewijzigd door RonnieKo op 13-01-2026 15:51 . Reden: Zie de edit ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
RonnieKo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:37:
Alleen de TP-Link Deco M4 is niet meer de nieuwste. Ze werken met Wifi 4 terwijl nu wat snellere standaarden beschikbaar zijn.
Die TP-Link Deco M4 hebben toch WiFi 5?
Dat is nog prima bruikbaar voor extra AP's
Zet die Deco's in AP mode, liefst beraad natuurlijk, en probeer het eens uit?
Google: TP-Link deco M4 AP mode

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk ook eens naar fritz repeater de 1200AX werkt perfect kan bedraad en draadloos. Draadloos lever je uiteraard in op je snelheid.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52

FreakNL

Well do ya punk?

Sowieso verstandig om je wifi los te trekken van je provider

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk geen fan van de Odido router de firmware is wel heel erg beperkt. Heb er zelf naar volle tevredenheid een Fritz ingezet. Wel gewoon via de ONT.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:21
Ongeveer een jaar geleden dezelfde switch gemaakt (ondertussen ben ik al weer terug bij ziggo).

Als je even zoekt op TP LInk Deco M4 en Odido dan kom je al snel berichten tegen dat hij niet lekker werkt als je de Zyxel T-56 gebruikt same met de Deco 4.

Was je het beste kan doen. De zyxel uitzetten en in een doos plaatsen. De UTP kabel die nu in je Zyxel gaat direct in de Deco stoppen. Vervolgens de Deco configureren met de Odido settings en je hebt een goede werkende verbinding.

Hier staat wat info
https://community.odido.n...4-systeem-lees-dit-368332
en
https://community.odido.n...-link-deco-mesh-m4-372215
Pagina: 1