Vraag

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:07
Mijn vraag:

Wat zouden jullie doen in onderstaande situatie;

Afgelopen ja(a)r(en) 2700 kWh verbruik, 3200 opwek (en 35 hele dure m3 gas) Mijn vaste contract (zonder terugleverkosten) loopt per 25 februari af. Krijg van mijn huidige aanbieder (Pure energie) twee mogelijkheden met verwachte maandkosten (voor bovenstaand verbruik).
Aanbod 1: vast tarief 60 euro p/m 1 jaar vast
Aanbod 2: dynamisch tarief 12 euro p/m (maandelijks opzegbaar)

Aanbod 1 is gigantisch duur i.v.m. de terugleverkosten (ca. 520 euro in de 3000 kWh staffel). Aanbod 2 klinkt fantastisch (en is op papier 8 euro goedkoper dan wat ik nu betaal); klinkt alleen te mooi om waar te zijn.

Daarnaast als wildcard optie 3 Vattenfall. Met 1 jaar vast en 400 euro welkomstkorting is dat 22 euro p/m voor 10 maanden en vanaf 2027 verwachten ze 39 euro p/m ivm afschaffing saldering.

Ik twijfel tussen 2 en 3 (voornamelijk omdat de 12 euro me wel erg rooskleurig lijkt). Suggesties?

Nb. Ik kan een beetje spelen met energieverbruik (warmtepomp en elektrische auto) en verwacht ergens in 2026-2027 de gaskraan permanent dicht te draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door PVPaneel op 02-01-2026 16:15 ]

Beste antwoord (via PVPaneel op 02-01-2026 19:10)

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:31
Ik zou aanraden om even in dit topic te kijken: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
En de laatste paar aanbiedingen hier te bekijken: Energieleveranciers aanbiedingentopic

Ik denk dat in jouw geval gas en stroom bij verschillende leveranciers en/of contractvorm onderbrengen al heel wat kan brengen.
Als je daadwerkelijk je stroomverbruik in de loop de dag kunt regelen, is dynamisch interessant, anders zou ik daar nog een jaartje mee wachten.

En inderdaad, zsm van het gas of.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:31
Ik zou aanraden om even in dit topic te kijken: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
En de laatste paar aanbiedingen hier te bekijken: Energieleveranciers aanbiedingentopic

Ik denk dat in jouw geval gas en stroom bij verschillende leveranciers en/of contractvorm onderbrengen al heel wat kan brengen.
Als je daadwerkelijk je stroomverbruik in de loop de dag kunt regelen, is dynamisch interessant, anders zou ik daar nog een jaartje mee wachten.

En inderdaad, zsm van het gas of.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
12 euro is ook te mooi om waar te zijn: misleidend. Dit komt doordat ze teruglevertarief en levertarief gelijk stellen. In de praktijk lever je goedkoop terug in de zonmaanden en betaal je op duurdere momenten als de zon niet schijnt. Dus verkapte terugleverkosten zitten verwerkt in teruglevertarief.

[ Voor 13% gewijzigd door Sendak239 op 02-01-2026 18:48 ]