Sifon geeft plens water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• markvriens94
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-01 18:18
Ik heb een vraag. In mijn keuken heb ik een wasbak, Quooker en vaatwasser aangesloten. Er loopt 1 leiding richting de kruipruimte en er zijn drie aftakkingen gemaakt:
- 1 voor de vaatwasser, met sifon
- 1 voor de Quooker, met sifon
- En als laatste de wasbak, met sifon en beluchter.

Probleem: op het moment dat ik de wasbak vol laat lopen met water, en ik deze leeg laat lopen, dan komt er een plensje water uit de sifon van de Quooker. Het is dan uiteraard nat achter de kastjes. Ik heb het vermoeden dat door de luchtdruk het water uit de sifon van de Quooker gedrukt wordt en dat komt dus uit de sifon. Mijn vraag daarbij: hoe kan ik dit het beste oplossen? Moet ik nog een extra beluchter plaatsen? Of moet ik de buis van de sifon / Quooker verlengen, zodat het water in de buis blijft? Iets zegt me dat ik bij de laatste optie het probleem niet verhelp, maar zorg dat het water in de buis blijft.

Kortom, een kwestie waar ik zelf even niet uit kom, maar jullie mij ongetwijfeld bij kunnen helpen.

Hieronder een foto van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rXkNEmaXW59ghZelsfIpcVWwtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjI2LgzsyErUb1hgIx7cH5gq.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik vermoed dat je water simpelweg niet snel genoeg weg kan, en uiteindelijk de weg van minste weerstand volgt (in dit geval de aansluiting van de inlaat). Dit probleem is al vaker langsgekomen. Quooker heeft daarom ook een terugslagklep in het assortiment.

Quooker terugslagklep plaatsen

Er staat mij bij dat in één van de topics ook een veel goedkopere terugslagklep gelinkt werd. Kan het alleen even niet zo snel meer vinden.

Overigens hebben de nieuwere modellen geen inlaatcombinatie meer nodig...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou zowel de vaatwasser als de inlaatcombi achter een terugslagklep doen. (of de vaatwasser op zoon nippel) dit is vragen om gezeur bij een kleine verstopping loopt je hele keuken onder.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:59

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Mogelijk dat er water blijft staan in de afvoerleiding onder de grond (niet voldoende afschot?). Dan ontstaat er een water file (waterdruk) door de waterkolom tot aan je wasbak. En die drukt bij beide andere sifons het water iets omhoog. Oplossing zou dus inderdaad zijn een extra stukje pijp op de sifon van de Quooker al helpen. Of zoals @twain4me zegt een terugslagklep.

Theo

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-01 21:42
De Quooker Sifon "inlaat" is wel heel kort, daar kan water instaan tot net onder de bovenste bocht, dat is dan gelijk in de inlaat buis en dus maar een paar cm onder het randje.
Met een klein beetje druk verschil wordt het water er dan al uit gedrukt.

Ik zou sowieso de Quooker sifon inlaat verlengen, als je daar ruimte voor te kort komt die schuine buis eronder inkorten zodat ie verder omlaag komt.

Of de hele buizenboel eruit halen, 1 sifon terug zo laag mogeliijk, en daar alles op uit laten storten

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou dit hele doolhof weghalen en voor een simpele 1 sifon oplossing kiezen.
Scheelt ook nog eens ruimte.

Die 90 graden bocht bij de vaatwasser geeft mij trouwens ook rillingen.

[ Voor 25% gewijzigd door Wolly op 02-01-2026 16:07 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:25
Wat @Wolly zegt, 1 sifon, net boven de vloer en dan kan de rest daar gewoon zonder sifons op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-01 15:37
Als dit nog maar sinds kort terug slaat, en toen het aangelegd is niet was , dan zit je afvoerpijp ( in vloer of onder de vloer) verstopt .
Terugslag klep van X of quooker is maar een tijdelijke oplossing. Leuk als het echt niet anders kan.
26 jaar quookers aangesloten , dus weet waar ik over praat.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:58
Een rioolbeluchter is alleen nodig om te voorkomen dat de ene sifon de andere leegtrekt door vacuum. Het zal voor de rest niets doen met tegendruk.
Je hebt een beginnende verstopping waardoor het water terugklotst en je tegendruk krijgt.
Pagina: 1