Hulp nodig bij restauratie van een Revox A77 MK3

Pagina: 1
Acties:

• Gerdy
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-01 20:59
Eerste keer op dit forum, ik hoop dat ik het goed doe.
Ik zoek hulp met de restauratie van een Revox A77 MK3 van Oct 1973 (ser. nr. G72835):
-2 spoor
-9,5 & 19cm/s
-extreem weinig speeluren (geconfirmeerd door eigenaar: enkele tientallen) maar decennia lang gestockeerd in een garage onder het huis
-geen zichtbare kopsleet.
-volledige recap, nieuwe trimpots, nieuwe band rollager.

-Sysniveau geregeld (Aux input -> Cinch Output) op 1V = 0dB.
Noot: het Sysniveau stond oorspronkelijk op 1,55V maar zoals mij anngeraden werd voor A77 op 1V gebracht ivm. de nieuwere tapes die hogere magnetisatie toelaten.

-Probleem 1: weergave met testtape 320nW/m:
Playback Amps eerst geregeld voor Cinch output 1V/0dB (1000Hz).
Dan gecheckt op -10dB met 1KHz/10KHz/14KHz/18KHz maar ....
Op 19cm/s NAB krijg ik volgende resultaten voor CH1 / CH2 (dit zijn relatieve resultaten in dB tov. -10dB):
400Hz: +1 / +1
1000Hz: +0,5 / +0,5
3150Hz: 0 / -0,5
10000Hz: +0,5 / +1
14000Hz: -1 / 0
18000Hz: -3 / -1 (CH1 laat het hier wat afweten)
Een roll-off bij de hogere frekwenties op CH1 alleen.

Met dezelfde testtape (opgenomen op 19cm/s maar nu gespeeld op 9,5cm/s, dit is niet 100% correct maar het gaat om de verhoudingen hier en ik krijg dus de helft van de opgenomen frekwentie):
500Hz: +0,5 / +0,25
1575Hz: 0 / -1
5000Hz: -1 / 0
7000Hz: -3 / -1,5 (hier begint het mis te gaan)
9000Hz: -5 / -3 (en hier nog meer)
Een grote roll-off bij de hogere frekwenties.

NB: Azimuth weergave koppen is afgeregeld, koppen zijn heel net gekuist en gedemagnetiseerd.

Andere werkende Playback Amp kaartjes (van mijn werkende MK4) geven ietwat beter resultaat (hier zijn in tegenstelling tot de MK3 Playback Amp kaartjes fabrieksmatig C807 en R812 weggelaten en R811 naar 3K9 gebracht zie de opmerking in het Playback Amp schema).
Ook Cx (dit is de C over de weergave kop bij 9,5cm/s) is noch in mijn MK4 noch in deze MK3 bestukt.

Dus denk ik dan richting koppen maar die zijn zo goed als nieuw, blinkend en geen sleet??
Ohmse weerstand gemeten en klopt denk ik (13,6 Ohm opname & 87 Ohm weergave, gemeten in de schakeling). Koppen opnieuw gedeagnetiseerd.

Ik heb dan vlgs de sm op mijn MK3 printjes dezelfde wijziging gedaan als op mijn MK4 printjes (zie schema Playback Amp) maar dit heeft quasi geen verbetering dus niet OK.

-Probleem 2: opname.
Ik ben dan toch maar begonnen met de opname afregeling:
Opname niveau (NAB) op de Recording Amps geregeld voor cinch output 0dB/1000Hz (=1V).
Dan 1000Hz/-20dB gecheckt en OK.
Daarna de Bias geregeld op 10KHz/-20dB voor zowel 9,5 als 19cm/s, en ook de opname kop azimuth geregeld.
Maar voor beide snelheden krijg ik het niveau niet op -20 dB voor 10KHz, zelfs met de BIAS op max. output geregeld. Het maximum ligt op 1 à 2 dB te weinig op 19cm/s en 3 à 4 dB te weinig op 9,5cm/s. Op hogere frekwenties is dat nog meer. Er ontstaat ook een groter verschil tss. CH1 & 2 (CH1 is slechter) naargelang de frekwentie hoger wordt.
Ik heb eigenlijk helemaal geen reserve om overbias te geven laat staan de ‘breed afregelen’ methode toe te passen.

Ik heb dan maar de EQ opgedraaid voor beide snelheden om aan de 10KHz/-20dB te geraken.
Op 19cm/s moet ik die tot 1/3 opdraaien maar op 9,5cm/s staat de EQ 80% open voor CH2 en vol open voor CH1!!
Ik heb met deze instelling ook de THD op 400Hz gecontroleerd omdat ik dacht dat die veel te hoog zou zijn en ik blijf tot mijn verbazing wel ruim onder de spec voor beide snelheden, en dit met de Bias op max. output (geen overbias dus).

Luisterwijze speelt de machine wel goed, weinig hoorbaar voor/naband verschil op 9,5cm/s en geen op 19cm/s maar ik voel me niet goed bij een dergelijke afregeling en ik wil die wel ‘breed afregelen’, ben dus een beetje ten einde raad.
Deze exteeem weinig gebruikte machine van Oct 1973 zou super specs moeten hebben maar dat is het niet. Wie kan licht brengen in deze duisternis?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Gerdy Welkom op het forum! Eigen vragen/problemen horen altijd in een eigen topic, daarom heb ik je reactie even op de juiste plek gezet. Zo houden we ieders vraag zuiver bij het onderwerp en krijgen nieuwe onderwerpen ook weer de juiste aandacht. :) Je hebt in elk geval al een heleboel informatie gegeven, dus dat geeft de lezers van je vraag al een boel houvast om je te helpen.

Alvast een tip: kijk ook eens in dit topic Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 waar heel veel kenners en gebruikers van vintage audioapparatuur hun kennis en ervaringen delen.

Your Friendly Neighborhood Moderator