Hoi, ik heb min of meer dezelfde vraag. Maar net iets andere situatie. Ik heb PV-omvormer op zolder. verbonden met meterkast via 5x4,0mm2 kabel. Nu wil ik daar ook 3 1-fase batterijen plaatsen.
Beste oplossing lijkt extra groepenkast op zolder. Maar dan komen er wel wat vragen op wanneer je gaat googlen. Hopelijk hebben jullie antwoorden op 1 of meerdere van mij vragen hierover:
- Kabel (5x4,0mm2) naar zolder dik genoeg?
- Moet er nog een extra installatie- of REM automaat tussen zolder en groepenkast?
- Waardes automaat 5, in grote groepenkast:
20 Amp. Mag dat? Heeft dat zin?]
300 mA. Anders gaat hij er uit met deze PV omvormer. Probleem?
- Selectiviteit zekeringen? Factor 1,6 alleen tussen hoofd- en eindzekeringen?
- 300mA automaat achter batterijen? Probleem? Maar daar zit al een 30mA aardlek tussen.
- Te zware belasting aardlek- en hoofdschakelaar? Omdat PV + batterijen + net kunnen in theorie 45A per fase leveren
Zie ook volledige schema.
:strip_exif()/f/image/qCG1rqR9tdMPZi63F9HAdJKn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd.
Eigen vraag => eigen topic. Origineel gepost in Tweede groepenkast op zolder?
Beste oplossing lijkt extra groepenkast op zolder. Maar dan komen er wel wat vragen op wanneer je gaat googlen. Hopelijk hebben jullie antwoorden op 1 of meerdere van mij vragen hierover:
- Kabel (5x4,0mm2) naar zolder dik genoeg?
- Moet er nog een extra installatie- of REM automaat tussen zolder en groepenkast?
- Waardes automaat 5, in grote groepenkast:
20 Amp. Mag dat? Heeft dat zin?]
300 mA. Anders gaat hij er uit met deze PV omvormer. Probleem?
- Selectiviteit zekeringen? Factor 1,6 alleen tussen hoofd- en eindzekeringen?
- 300mA automaat achter batterijen? Probleem? Maar daar zit al een 30mA aardlek tussen.
- Te zware belasting aardlek- en hoofdschakelaar? Omdat PV + batterijen + net kunnen in theorie 45A per fase leveren
Zie ook volledige schema.
:strip_exif()/f/image/qCG1rqR9tdMPZi63F9HAdJKn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd.
Eigen vraag => eigen topic. Origineel gepost in Tweede groepenkast op zolder?
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 30-12-2025 14:46 ]