Toon posts:

Tweede groepenkast op zolder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 19:38

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Oude situatie: groepenkast beneden in de hal. Twee loze leidingen naar zolder.

Een aantal jaar geleden 1 van die twee leidingen gebruikt om een terugleverings groep naar boven te brengen. Daar hangt een omvormer (1 fase) met daaraan 8 zonnepanelen. 2.2 kWp omvormer.

Plannen:
* stuk of 15 zonnepanelen erbij
* hybride warmtepomp erin

Nou gaan al die zonnepanelen niet op 1 fase passen. Piekvermogen gaat oplopen naar een kilowatt of 7 (bestaande 2.2 plus 5 erbij). Bovendien is er ook een flink vermogen nodig voor de leveringsgroep (warmtepomp). We plannen een Daikin 8 kW warmtepomp. Als ik de datasheet zie moet die op 1x16A passen.

Mijn idee is om beide leidingen te voorzien van een vijfaderige kabel en op zolder een kleine secundaire groepenkast te plaatsen die de fases uit elkaar haalt naar 6 groepen (3x TLV, 3x LVR).

Is dat een constructie die kan en mag?

Alle reacties

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe wil je de selectiviteit correct krijgen?
Ga je overal 12A zekeringen in de 2e groepenkast zetten en 16A in de hoofdgroepenkast oid?

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 18:54
Je kunt ook een wasmachinegroep plaatsen, als je zorgt dat de zekering beneden zwaar genoeg is, en de kabel dik genoeg kun je een 32A groep via 1 kabel splitsen in 2x16A kabels.

Ik ben geen electricien, dus even goed uit (laten) zoeken. Maar er zijn meer mogelijkheden.

Gasloos huis uit 1906 - 4,2Kwp Enphase N/Z - Edel Auer 80L WP Boiler - Sanura WTW @ Douche - 5kW Daikin L/W WP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25
Het mag. Maar let wel op de selectiviteit. Je zekering beneden moet 1,6x zo groot zijn als de grootste groep boven. En je hoofdzekering moet ook 1,6x zo groot zijn als de grootste groep beneden.
Bij een 3x25A hoofdzekering mag je dus een 3x16A groep naar boven brengen. En daar dan 10A zekeringen op zetten.

Die warmtepomp is zover ik kan vinden maar 6,3A. Dus dat zou geen probleem zijn. Maar je moet dan even kijken hoe je die 5kWp aan nieuwe PV gaat aansluiten. Je zou dan een 3 fasen omvormer moeten nemen met een 3x10A groep.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die Daikin 8 kW warmtepomp heeft geen elektrisch backup element?

Graag dit opvolgen wat hier in vermeld staat.
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch
Zijn je huidige aardlekschakelaars geschikt tot 40A? Fototje groepenkast?

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Goede tips, bedankt!

Beneden hebben we afaik 3 aardlekschakelaars. En inderdaad 3x25 aansluiting en 16 per groep daarachter. Dan moeten de zekeringen boven dus 10A worden. Met de zonnepanelen wordt dat een beetje krap denk ik.

De warmtepomp is er in een 5 kW en een 8 kW versie. Die laatste pakt tegen de 2kW electrisch opgemomen vermogen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:46

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Volgensmij klopt het verhaal niet.

Bij een onderverdeler aansluiting zou je 25A kunnen afzekeren in de hoofdkast en de onderverdeler 16A, in de onderverdeler wel rekening houden met leveren en terugleveren kwa bedrading en aardlek.

Eigenlijk is het het zelfde als de groepen beneden erbij zetten maar omdat je de kabel wilt beveiligen komt er een 25A automaat om de hoek zetten in HK1.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat zou helemaal toppie zijn. Dan kan een tweefase omvormer op 2x16 voor de nieuwe zonnepanelen, de bestaande 1x16 kan blijven hangen in dat geval.

• Rol-Co

Rol-Co

t_captain schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:57:
Dat zou helemaal toppie zijn. Dan kan een tweefase omvormer op 2x16 voor de nieuwe zonnepanelen, de bestaande 1x16 kan blijven hangen in dat geval.
Nee die heb je niet een 2 fase omvormer.
Ik zou wel een 3600-4000 nemen op 16A enkel voor de 2e set op een andere fase of een grote 6-8kW op 3 fase met 3xmppt en daar alles op zetten op een 16A automaat boven.

[Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 02-01-2022 15:03]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:03
Of je noemt je verdeler een pv verdeler en dan hoef je op de groepen helemaal niet selectief te zijn :+

Ik zou wel een selectieve aardlek plaatsen in de hoofdverdeler dan springt die in de meeste gevallen niet zomaar en knalt gewoon de betrefende aardlek eruit in de onderverdeler. ipv dat de hele onderverdeler zonder stroom staat. ofwel als je panelen een keer een probleem hebben blijft de wp het gewoon doen.

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:05:

Ik zou wel een selectieve aardlek plaatsen in de hoofdverdeler dan springt die in de meeste gevallen niet zomaar en knalt gewoon de betrefende aardlek eruit in de onderverdeler. ipv dat de hele onderverdeler zonder stroom staat. ofwel als je panelen een keer een probleem hebben blijft de wp het gewoon doen.
In hk1 hoeft de voeding van de onderverdeler geen aardlek te hebben als er geen aftakking is. De pv en warmtepomp beide een eigen alamat (of aardlek met automaat) geven, dan blijft de wp en wasmachine draaien als de pv er uit gaat.
Maar daar gaan we niet van uit natuurlijk, het is hier in al de jaren misschien 2x gebeurd en was ook nog vanwege meerdere omvormers op 1 fase en gelijk starten in de morgen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:03
Rol-Co schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:15:
[...]

In hk1 hoeft de voeding van de onderverdeler geen aardlek te hebben als er geen aftakking is.
dan heb je nog wel eisen aan je aardspeidingsweerstand volgens mij? selectieve aardlek was goedkoper dan dat laten meten :+

[Voor 31% gewijzigd door twain4me op 02-01-2022 15:23]

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:22:
[...]

dan heb je nog wel eisen aan je aardspeidingsweerstand volgens mij? selectieve aardlek was goedkoper dan dat laten meten :+
Is vaste aansluiting dus niet nodig, aardlek zit in ov2, niet nodig om dat in hk1 op het zelfde te doen, de beveiliging is daar voldoende en komt rechtstreeks vanaf de HS.
Hooguit kan je daar een 16A zetten ivm de aansluiting van 25A maar ben je niet selectief t.o.v je ov2 wat ik persoonlijk liever heb maar eerste is beter, al helemaal als je hoofdzekeringen gewoon smeltveiligheden zijn.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Als ik het een beetje samenvat, dan is het idee dat het mogelijk is:

- 2e groepenkast is te beschouwen als uitbreiding van de hoofd groepenkast
- 3x16 LVR en 3x16 TLV is op die manier mogelijk, deze groepen komen achter de 3x25 hoofdzekering zoals ook de bestaande groepen
- warmtepomp heeft genoeg aan 1x16, op LVR blijven er dus twee fases ongebruikt
- zonnepanelen zullen vermoedelijk op 1 nieuwe 3-fasen omvormer moeten

• Rol-Co

Rol-Co

t_captain schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:48:

Ja onderverdeler, dus 5x2,5 mm2 naar boven, 3 fase, een nul en aarde.
- 3x16 LVR en 3x16 TLV is op die manier mogelijk, deze groepen komen achter de 3x25 hoofdzekering zoals ook de bestaande groepen
Wat is lvr en tlv
- warmtepomp heeft genoeg aan 1x16, op LVR blijven er dus twee fases ongebruikt
- zonnepanelen zullen vermoedelijk op 1 nieuwe 3-fasen omvormer moeten
Je krijgt boven een 3 fase meterkast met hoofdschakelaar (zou ik doen) en daar een 3 fase 16A aardlekautomaat voor de pv, en een enkel fase 16A aardlekautomaat voor de warmtepomp.
Of
3 x een enkelfase 16A aardlekautomaat waar je huidige pv, nieuwe pv en de warmtepomp alle 3 aan sluit. Echter kan je nieuwe pv omvormer dan niet groter dan 4000W, eigenlijk 3680W zelfs maar 4.0 kan net.

Eventueel kan je er nog een groep in zetten voor een wasmachine of droger.

Edit
Maar met 2 loze leidingen kan je ook een 5 aderig voor de 3 fase pv trekken en de enkel fase gebruiken voor de warmtepomp :) ;)
Helemaal geen verdeler nodig, maar kan ook niets bij.

[Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 02-01-2022 16:05]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25
t_captain schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:48:

Dat mag alleen als de kabel tussen de 2 minder dan 3 meter is.
Je kabel naar zolder moet dus in de meterkast zijn eigen zekering krijgen.

Neem als het kan ook een "te dikke" kabel voor die verbinding tussen de meterkasten. 5x2,5mm2 mag. Maar 5x4 of 5x6 betekent minder spanningsval. En dat helpt tegen het afschakelen van je omvormers op dagen met een hoge netspanning (als er in je buurt veel mensen PV hebben).

TheS4ndm4n#1919

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:26
Heerlijk een selectiviteit discussie :-(
In een huis installatie is alleen selectiviteit tussen de hoofdzekering en de eindgroep verplicht.
Dus jouw eindgroepen mogen maximaal 16A zijn. De kabel vanuit jouw "hoofd" groepenkast moet ook afgezekerd, afhankelijk van de kabel. Een 20A zou hier natuurlijk fijn zijn.

• Rol-Co

Rol-Co

MeTooPV schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:25:
Heerlijk een selectiviteit discussie :-(
Je laat het erger klinken dat het was, ik zie weinig discussie over selectiviteit.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-02 21:12
Gaan beveiligen met de hoofdautomaten/stoppen hoor ik hier vaker maar vind ik dom.
Ik zou in de hoofdgroepenkast plaatsen HS>ALS 300mA S>B16A 3P+N.
In de onderverdelergroepenkast HS>aardlekautomaat 30mA (of 100mA voor PV) B16A 2 polig of 4 polig.
Het risico wat je uiteindelijk neemt is dat de automaat beneden tegelijk uitklapt met je automaat op zolder (beide 16A) maar zo is alles wel netjes beveiligd (incl aardlekbeveiliging op je leiding naar zolder) en overzichtelijk.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:04:
Gaan beveiligen met de hoofdautomaten/stoppen hoor ik hier vaker maar vind ik dom.
Ik zou in de hoofdgroepenkast plaatsen HS>ALS 300mA S>B16A 3P+N.
In de onderverdelergroepenkast HS>aardlekautomaat 30mA (of 100mA voor PV) B16A 2 polig of 4 polig.
Het risico wat je uiteindelijk neemt is dat de automaat beneden tegelijk uitklapt met je automaat op zolder (beide 16A) maar zo is alles wel netjes beveiligd (incl aardlekbeveiliging op je leiding naar zolder) en overzichtelijk.
Aardlek achter aardlek krijg ik altijd een opmerking over, ook wel logisch aangezien het een persoonsbeveiliging is en er komt natuurlijk nooit iemand aan de kabel tussen hk en ov.

De 300mA of 100mA zou ik echt nooit doen, als die omvormer dat niet aan kan is er iets mee, ik heb div merken waaronder ook sma en zit gewoon op een 30mA, het wordt ook in elke keuring afgekeurd.

De 16A in de hk zou ik ook doen, vind ik persoonlijk ook mooier dan gelijk met de aansluitwaarden, echter kan het wel, de automaat komt er eerder uit dan de hoofdzekeringen.

In mijn huis hebben we een meterkast en een groepenkast, daar zit een kabel van 12 meter tussen en is af bouw, dus ik heb 25A smeltveiligheden voor en na de meter, dan 12m kabel en de groepenkast binnen.
Helemaal raar toch?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee