Advocaat gaat misschien beslag leggen op inkomen, Wat moet/k

Pagina: 1
Acties:
  • 3.459 views

Onderwerpen

Vraag

• Arnaud1976
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 30-12-2025
Mijn vraag

Ik kan het juridische deel niet in de fora vinden?

De situatie;
Na geroyeerd te zijn op een sportschool na me verweerd te hebben tegen een valse beschuldiging van een vrouw heb ik vanuit boosheid negatieve reviews geplaatst.
Nu wordt ik gedreigd door een advocaat met o.a. beslaglegging op goed/inkomen op grond van laster.

Wat moet/kan ik doen als er weer eend eurwaarder hiervoor zich aandient?

...

...

Alle reacties

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:47
hoever ben je al in het proces? Immers normaliter zou ik geen beslaglegging verwachten voordat een rechter uitspraak heeft gedaan.

Wat je zelf al kan doen is, als je dat nog niet gedaan hebt, alle (onware) uitingen die je gedaan hebt en als lasterlijk beoordeeld zouden kunnen worden zo proactief als nog mogelijk weghalen.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:00
Er mist een stuk in je verhaal. Ergens is er een gerechtelijke uitspraak geweest. Anders sta je niet waar je nu zegt te staan.

Al je hier om hulp vraagt, begin dan eerst met het gehele verhaal te posten.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mij lijkt het tijd om professionele juridische hulp in te roepen. Bijvoorbeeld via een rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt), het Juridisch Loket, of het in de hand nemen van een advocaat.

Virussen? Scan ze hier!

• LodanMax
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:01

LodanMax

Systeembeheerder

Om te beginnen; ik ben geen advocaat.

Een advocaat dreigt niet, die waarschuwt enkel. Een advocaat stuurt eerst een waarschuwingsbrief, “doe dit, of anders zijn dit mogelijke gevolgen”. De sportschool(houder) heeft jouw reviews dus gezien en denkt ze aan jou te kunnen linken. Hiervoor heeft deze dus een advocaat in de arm genomen.
Voordat het op een proces aankomt, want die is zo te horen nog niet geweest, doen zij een (voor hen) schappelijk aanbod; jij verwijderd je reviews en zij laten de zaak vallen.

Mocht je dat niet willen; en persoonlijk blijf ik van mening dat 1 review gerechtvaardigd is, maar jij typt reviews, meervoud dus. Zou je er 1 kunnen laten staan. Mocht je dan voor de rechtbank moeten verschijnen, dan schakel je eventueel een advocaat in. Hoe dat in z’n werk gaat kun je wel even googlen.

Pas nadat een rechter een uitspraak heeft gedaan kan er tot inbeslagname worden overgegaan. Voor spullen die niet van jou zijn: zorg dat je bewijs hebt dat ze van persoon x zijn; of haal ze uit huis.

Een advocaat van de tegenpartij is niet jouw vriend; die gaat proberen zoveel mogelijk geld van jou te krijgen. Want reputatieschade zijn gedelfde inkomsten. Een rechter moet dat altijd toetsen en met behulp van een goede advocaat kun je er (deels) onderuit komen.

Please consider the environment before posting on the internet.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
“als er weer”

“weer”

_O-

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is je review lasterlijk? Zou je hem hier (geanonimiseerd, dus met de namen eruit) willen delen? Anders kan niemand hier beoordelen of het terecht is dat iemand klaagt over de inhoud.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Wat is er juridisch gebeurd? Heeft de tegenpartij al een eis gecommuniceerd? Is er gedagvaard?

Dit topic is potentieel op dezelfde wijze neergezet als de reviews, weinig zakelijk en gedreven door emotie al is boosheid hier vervangen door angst. De gouden regel is dan: rationaliseer 100% en/of geef het uit handen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 28-12-2025 16:34 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:47
LodanMax schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:55:

Mocht je dat niet willen; en persoonlijk blijf ik van mening dat 1 review gerechtvaardigd is, maar jij typt reviews, meervoud dus. Zou je er 1 kunnen laten staan.
Dat hangt natuurlijk wel af van de inhoud van de review, deze moet immers in principe wel eerlijk zijn. Ook als er maar 1 review is met onwaarheden die als lasterlijk beoordeeld kunnen worden kan je nat gaan bij de rechter. Terwijl meerdere reviews, wanneer deze volledig naar waarheid geschreven zijn en je dit eventueel ook kan onderbouwen voor een rechter het plaatsen van meerdere reviews helemaal geen probleem hoeft te zijn.

Uit boosheid een negatieve review schrijven is vaak niet handig, omdat er mogelijk vanuit emotie wordt gehandeld in plaats van rationeel. En men wil uit emotie nog wel eens dingen willen zeggen (of schrijven) die niet kloppen.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Met @Rukapul
Laat de emotie (even) de emotie. Haal een keer diep adem en zet je probleem zakelijk en punctueel neer.
Nu staat er een one-liner die (eigenlijk) niet veel meer verteld dan dat je behoorlijk in de rats zit.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Arnaud1976 schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:22:
.. heb ik vanuit boosheid negatieve reviews geplaatst.
Nu wordt ik gedreigd door een advocaat met o.a. beslaglegging op goed/inkomen op grond van laster.
...
Dit klinkt als de sportschool die hiermee dreigt? Slim van ze. Bangmakerij. Of is dit een officieel bericht van één of andere toko?

Als sportschool: dan komt er echt niet zomaar een beslaglegging uit het niets, dat kunnen zij helemaal niet zonder tussenkomst van iets van een rechter en hoor en wederhoor. Dat is dus een heel proces waar je doorheen gaat en dan pas komt deze stap.

Verder lijkt me dat ook een nogal zware straf voor laster.

Ik zou het niet zover laten komen. Wat is de eis van de tegenpartij? Reviews weghalen? Dan gewoon weghalen, niet meer omkijken naar die partij.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 28-12-2025 17:50 ]

Alles kan stuk.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-01 07:23

Yucon

*broem*

Als je een nuttig advies wil zul je toch echt het hele verhaal moeten plaatsen. En niet maar wat eenzijdige flarden.

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13
Als er nog geen uitspraak door een rechter is gedaan lijkt me dit intimidatie. Een advocaat kan proberen er een dealtje uit te halen (jij haalt de review weg en wij laten de zaak vallen). Een rechter kan, als het bewezen laster is, een schadevergoeding toewijzen.

De hoogte van de schadevergoeding moet onderbouwd zijn als werkelijke schade. Zaken als bijv. reputatieschade, gederfde inkomsten, etc zijn moeilijk aan te tonen. Ook is moeilijk aan te tonen dat de lasterlijke review de oorzaak daarvan is. Al met al verwacht ik niet veel toegewezen schade.

Pas als dat niet opgebracht kan worden kan beslaglegging een gevolg zijn, maar om dat voor de start van een evt. rechtzaak al te roepen lijkt erg voorbarig.

Disclaimer: ik ben geen jurist, dit is hoe ik er naar kijk.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:16

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Mijn vraag

De situatie;
Na geroyeerd te zijn op een sportschool na me verweerd te hebben tegen een valse beschuldiging van een vrouw heb ik vanuit boosheid negatieve reviews geplaatst.

...

...
Je zit zo te zien nogal hoog in je emotie (begrijpelijk). Dit klinkt als een blaf-/dreigbrief om jou die reviews te laten verwijderen. Weet je zeker dat je de brief goed hebt gelezen en hebt begrepen? Want of er ontbreekt een enorm deel van het verhaal, of je hebt de brief verkeerd geïnterpreteerd. Zoals al door meerderen aangegeven kunnen ze niet zomaar tot inbeslagname overgaan. Daar zit een heel proces incl (kanton)rechter aan vooraf.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Korte samenvatting:
  • Is er al een rechtszaak geweest (getuige dat ze met beslaglegging dreigen), handel dan heel snel naar het oordeel van de rechter. En vraag een juridisch adviseur (meer details in dit topic mag natuurlijk ook).
  • Is er nog helemaal geen rechtszaak geweest en staan er in de review beschuldigingen die niet waar zijn, haal die dan zo snel mogelijk weg.
  • Is de review gewoon waarheidsgetrouw, dan lekker laten staan. Als je zin hebt dan plaats je een tweede slechte review dat ze dit soort bullshit met je uithalen. "Beslaglegging van goederen" zonder dat er een juridische uitspraak is is complete lariekoek. "Laster" bij een review die feitelijk geen leugens bevat ook.
Àls er al een juridisch traject volgt, en de rechter geeft die sportschool gelijk, dan krijg je een boete die je gewoon zelf kan betalen. "Beslaglegging" is pas een ding als je niet betaalt na een gerechtelijke uitspraak, wanneer de deurwaarder op je af komt, en je de aanmaningingen ook negeert. Daar kan iemand vóór een juridisch traject dus helemaal niet op aansturen.

[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 28-12-2025 19:26 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:44
Zonder het hele verhaal zou ik zeggen, meewerken.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:02
Ook niet zo vreemd. Dit is van forum met een technische basis. Geen juridisch forum.

Ergens heb ik het idee dat dit verhaal met een flinke korrel zout genomen moet worden. Er mist zoveel in je verhaal dat het lijkt alsof je je verveelde en maar iets hier geplaatst hebt om te zien wat anderen zouden zeggen. Daarnaast: een advocaat gaat geen beslag leggen. Dus waar je dat vandaan hebt gehaald...

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:49
Typisch zo'n topic waarin de TS zich nooit meer laat zien.

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:12
wokkelz schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:28:
😂😂

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
wokkelz schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:28:
Typisch zo’n reactie waarin een internetheld zich niet constructief opstelt en anderen wegjaagt met zulke opmerkingen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
LodanMax schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:55:
Pas nadat een rechter een uitspraak heeft gedaan kan er tot inbeslagname worden overgegaan. Voor spullen die niet van jou zijn: zorg dat je bewijs hebt dat ze van persoon x zijn; of haal ze uit huis.
Maar dat wil niet zeggen dat er ook al een procedure op tegenspraak is geweest: in Nederland heb je Conservatoir beslag, waarbij een advocaat toestemming kan krijgen om beslag te leggen voorafgaand aan een procedure.

Dat gezegd hebbend klinkt dit dreigement met beslag mij als een blafbrief. Het ligt er natuurlijk aan hoe één en ander precies verwoord is, maar op zich is het juridisch al een heel grote stap om van smaad of laster naar een op geld waardeerbaar nadeel te komen, laat staan dat je als advocaat dat nadeel zo goed kunt onderbouwen dat je toestemming krijgt voor conservatoir beslag.

Wat je tegen beslag kunt doen? Het belangrijkste is eigenlijk zorgen dat er geen geld op je bankrekening staat, want bij een bankbeslag wordt er beslag gelegd - ongeacht de hoogte van de vordering - op het totale positieve saldo dat op dat moment op je rekening staat, omdat dat technisch een vordering van jou op de bank is en het is die vordering waar beslag op wordt gelegd. En je bank brengt je dik 100 euro in rekening voor afhandeling van het beslag.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wispe schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:35:
[...]

Typisch zo’n reactie waarin een internetheld zich niet constructief opstelt en anderen wegjaagt met zulke opmerkingen.
Waarschijnlijk had je nog niet gezien dat de TS zich pas in November 2025 hier op Tweakers.Net geregistreerd heeft en dat 'ie waarschijnlijk ook niet weet dat 'we' hier wat meer verwachten qua persoonlijke inzet, ook als het op reageren op suggesties en reacties aankomt.

Het is hier gelukkig nog steeds niet de bedoeling om een vraag te dumpen en vervolgens niet meer te reageren als TS :?

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 28-12-2025 22:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Will_M schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:46:
[...]Waarschijnlijk had je nog niet gezien dat de TS zich pas in November 2025 hier op Tweakers.Net geregistreerd heeft en dat 'ie waarschijnlijk ook niet weet dat 'we' hier wat meer verwachten qua persoonlijke inzet, ook als het op reageren op suggesties en reacties aankomt.
Het is hier gelukkig nog steeds niet de bedoeling om een vraag te dumpen en vervolgens niet meer te reageren als TS :?
Net zoals we nog steeds niet weten of TS alweer zijn was kan doen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Will_M schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:46:
[...]

Waarschijnlijk had je nog niet gezien dat de TS zich pas in November 2025 hier op Tweakers.Net geregistreerd heeft en dat 'ie waarschijnlijk ook niet weet dat 'we' hier wat meer verwachten qua persoonlijke inzet, ook als het op reageren op suggesties en reacties aankomt.

Het is hier gelukkig nog steeds niet de bedoeling om users af te branden en vervolgens niet positief bij te dragen aan de gekoesterde wens van Tweakers om een vriendelijke community te zijn. :?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:53

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Er is geen juridisch subforum. Maar los daarvan verwachten we wel meer inzet het starten van een topic én een actievere rol als er (terechte) vragen gesteld worden. Beiden zie ik niet en dus gaat het hier op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.