Koude-start problemen AM4 vermoedelijk RAM / memory training

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JWFOX
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11-01 14:39
Beste mensen,

Ik loop al langere tijd tegen een hardnekkig koude-start probleem aan en hoop dat iemand dit herkent of kan bevestigen waar de oorzaak ligt. Ik heb inmiddels een hele lange post gegenereerd in Chat gtp en gevraagd voor een samenvatting/opsomming specs en wat ik allemaal heb doorlopen. onderaan de post staan de vragen die mogelijk leiden naar de oplossing, maar graag maak ik gebruik van jullie brein op zoek naar de oplossing :).

🖥️ Hardware
CPU: AMD Ryzen 5 5600 / 5600X (AM4)
GPU: AMD Radeon RX 6750 XT 12 GB
Moederbord (nieuw): MSI B550 Tomahawk MAX WiFi
(oud: ASRock B450M Pro4 – probleem was daar ook aanwezig)
RAM: Corsair Vengeance RGB Pro 2×16 GB DDR4 3600
Opslag: Samsung 980 PRO 1 TB NVMe (PCIe 4.0, met heatsink)
PSU: be quiet! Pure Power 13 M 650W
Behuizing: be quiet! Pure Base 500DX
Monitor: Gigabyte M28U (4K, 144 Hz, DisplayPort)

⚠️ Probleemomschrijving
Bij een koude start soms geen beeld
Geen “no signal”-melding, scherm blijft zwart
PC lijkt wel te starten (fans draaien, RGB aan)
Opgelost door:
powerknop lang ingedrukt houden
of PSU-stroom eraf → erop → opnieuw starten
Gebeurt niet bij een warme reboot

🧠 Wat uitgesloten lijkt
GPU → werkt perfect onder load
PSU → ruim voldoende vermogen, stabiel
Monitor / DisplayPort-kabel → geen issues
CPU/GPU stress tests → geen instabiliteit
Probleem was aanwezig op twee verschillende moederborden

🧬 RAM-gedrag (waarschijnlijk sleutel)
2×16 GB geplaatst in A2/B2
XMP op 3200 of 3600 → instabiel, vooral bij koude start
Handmatig ingesteld:
2933 MT/s
Command Rate 2T
DRAM Voltage ~1.40 V (auto)
Systeem is volledig stabiel zodra hij gestart is
1 RAM-stick → boot altijd
2 RAM-sticks:
soms geen boot bij koude start
na power-cycle wél
Dit wijst sterk richting memory training / IMC-gevoeligheid

🔁 Reeds uitgevoerde stappen / tests
BIOS geüpdatet (recente AGESA Combo V2)
Handmatige RAM-instellingen:
lagere snelheid (2933 MT/s)
Command Rate 2T
DRAM voltage verhoogd (±1.40 V)
RAM-slots gecontroleerd en opnieuw geplaatst
Systeem getest met:
1 RAM-stick → werkt
2 RAM-sticks → probleem blijft sporadisch

Andere hardware uitgesloten:
ander moederbord (zelfde gedrag)
GPU/PSU/monitor geen invloed
Warm reboot → altijd probleemloos
Geen van bovenstaande stappen heeft het koude-start probleem structureel opgelost.

🔗 Vergelijkbaar probleem op Tweakers
Ik heb ook een ander topic gevonden op Tweakers waarin een gebruiker bij koude starts meerdere keren moet proberen te booten voordat het systeem door POST komt:
Hulp gevraagd: steeds dubbel opstarten

Hoewel dat probleem niet exact hetzelfde is, lijkt het gedrag sterk op POST-/boot failures bij koude start, waarbij een extra power-cycle nodig is voordat het systeem correct initialiseert. Dit doet vermoeden dat dit soort issues vaker voorkomen en mogelijk gerelateerd zijn aan POST- of memory training-gedrag op bepaalde platforms.

📊 Huidige status

32 GB RAM, dual-channel actief
RAM draait nu op 2933 MT/s
CPU ~68°C, GPU ~70°C onder load
4K gaming presteert uitstekend
Prestatieverschil t.o.v. 3200/3600 is in praktijk minimaal

❓ Vragen aan de community.

Ik ben vooral op zoek naar ideeën of invalshoeken die ik mogelijk over het hoofd zie om uiteindelijk tot een probleemloze koude start te komen.

Ziet iemand in bovenstaande beschrijving een patroon dat kan verklaren waarom het systeem soms niet door de eerste POST komt bij een koude start?

Welke BIOS-instellingen of platform-specifieke opties zouden in dit soort gevallen nog relevant kunnen zijn om te testen, los van alleen RAM-snelheid?

Zijn er mensen die vergelijkbaar gedrag hebben gezien waarbij de oorzaak uiteindelijk ergens anders lag dan het geheugen zelf?

Heeft iemand ervaring met instellingen of workarounds die juist de betrouwbaarheid van cold boots verbeteren, ook al levert dat theoretisch wat performance in?

Is dit gedrag iets wat binnen het AM4/Ryzen-platform bekend is, en zo ja: hoe hebben anderen dit in de praktijk opgelost of omzeild?

Alle ideeën, ervaringen of minder voor de hand liggende suggesties zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie bijdrage.

Beste antwoord (via JWFOX op 04-01-2026 14:02)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@JWFOX
Het is bekend dat bij Corsair Vengeance geheugen het wel of niet werkt in combinatie met AMD.
Zou beginnen om in het bios de instellingen voor je geheugen op standaard te zetten, dan reepjes erin en kijken of het werkt. Zoja, dan XMP aanzetten. Doet het daarna niet meer normaal, dan heb je een setje wat niet goed werkt in combinatie met AMD.
Enige oplossing is dan nieuw geheugen, maar dat is nu een stuk duurder dan een jaar geleden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@JWFOX
Het is bekend dat bij Corsair Vengeance geheugen het wel of niet werkt in combinatie met AMD.
Zou beginnen om in het bios de instellingen voor je geheugen op standaard te zetten, dan reepjes erin en kijken of het werkt. Zoja, dan XMP aanzetten. Doet het daarna niet meer normaal, dan heb je een setje wat niet goed werkt in combinatie met AMD.
Enige oplossing is dan nieuw geheugen, maar dat is nu een stuk duurder dan een jaar geleden.

• JWFOX
Bedankt voor het antwoord. ik heb net een nieuw setje gekocht.
G.Skill DDR4 Ripjaws 2x16GB 3600 F4-3600C18D-32GVK Geheugenmodule

Zal de andere binnenkort eens op deze marktplaats zetten.
groeten,

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 01:07
JWFOX schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:02:
Bedankt voor het antwoord. ik heb net een nieuw setje gekocht.
G.Skill DDR4 Ripjaws 2x16GB 3600 F4-3600C18D-32GVK Geheugenmodule

Zal de andere binnenkort eens op deze marktplaats zetten.
groeten,
En gaat het daarmee meteen goed? Of heb je het geheugen nog niet?

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:53
jaaoie17 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:32:
[...]

En gaat het daarmee meteen goed? Of heb je het geheugen nog niet?
Elk G-skill setje dat eindigd met "GVK" icm een AM4 systeem werkt vrijwel vlekkeloos.

• JWFOX
🔄 Update – status na nieuwe hardware en onderzoek bij computerzaak

Beste mensen,

Dank voor alle reacties en het meedenken tot nu toe. Helaas is het probleem op dit moment nog steeds niet structureel opgelost, ook niet na het testen van het nieuw setje G.Skill DDR4 Ripjaws 2x16GB 3600 F4-3600C18D-32GVK Geheugenmodule van € 249,- . Deze ga ik binnen de retourtermijn terugsturen, zodat ik niet blijf zitten met hardware die het probleem (in mijn geval) uiteindelijk niet oplost.

Hierbij een beknopte update van wat er sinds mijn vorige post is gebeurd. Hopelijk helpt dit anderen die tegen een vergelijkbaar (koudestart-)probleem aanlopen, en misschien leidt het alsnog tot nieuwe inzichten.

⚠️ Nieuwe bevindingen na hardwarewissel

Na het plaatsen van het nieuwe setje kreeg ik geen beeld:
PC start wel (fans draaien, RGB aan)
Geen beeld op de monitor
Rood debuglampje bleef branden
Systeem bleef hangen en kwam niet door POST

Ik heb de pc daarop naar een computerzaak gebracht. In eerste instantie konden zij het probleem daar ook niet direct reproduceren of herleiden. (kosten € 125,-)

🔍 Uitgevoerde tests bij de computerzaak

Bij het ophalen wilde de monteur het systeem toch nog één keer volledig nalopen. Ik stond erbij terwijl diverse mogelijke oorzaken zijn uitgesloten, waaronder:
Defecte processor
Kortsluiting in de behuizing
Defecte videokaart
Defect moederbord
Defect RAM
BIOS/AGESA-compatibiliteit

Concreet zijn de volgende tests uitgevoerd:
- Andere processor getest
- Andere voeding (750 W)
- Oude videokaart geplaatst
- Oud moederbord getest in combinatie met RAM
- Windows volledig opnieuw geïnstalleerd (C-schijf volledig gewist)

🧠 Conclusie van de monteur
Volgens de monteur lijken alle losse onderdelen technisch in orde. Zijn vermoeden is dat er een probleem zit in de communicatie tussen de videokaart en het geheugen tijdens de initiële boot / POST, met name bij koude starts.

🧬 Verdere RAM / BIOS-tests

Daarna zijn onder anderen de volgende stappen uitgevoerd:
- Test met 1 RAM-stick + BIOS reset
- BIOS geflasht
- Daarna opnieuw getest met 2 RAM-sticks
- Bij de computerzaak werkte het systeem na deze stappen.

🔁 Gedrag thuis (herkenbaar patroon)

Eenmaal thuis trad het probleem opnieuw op:
Eerste keer: systeem moest volledig losgekoppeld worden
Na ±10 minuten zonder stroom startte de pc weer normaal
Daarna enkele dagen probleemloos aan/uit gezet

Nu, drie dagen na het bezoek aan de computerzaak, opnieuw een vastloper bij koude start
Wederom was de enige oplossing:
Volledig loskoppelen van stroom
±10 minuten wachten
Daarna start het systeem weer normaal
Na die laatste "succesvolle" start heb ik deze update geschreven.

📌 Huidige stand van zaken

Probleem blijft voor nu optreden bij koude start
Warm reboot blijft probleemloos
Tijdelijk oplossen door volledige power-cycle
Gedrag blijft sterk wijzen richting POST-/initialisatieprobleem
Met name geheugen + platform-init lijkt gevoelig

Ik heb nog wel een oude 2e scherm op een hdmi poort Philips 247LH 1080p 60 Hz, alleen zou op zichzelf géén probleemveroorzaker moeten zijn.

❓ Open vragen (helaas nog steeds actueel)

Ik blijf benieuwd of iemand:

- Dit specifieke gedrag herkent binnen AM4/Ryzen-systemen
- Ervaring heeft met cold-boot issues die niet door defect RAM kwamen
- BIOS-instellingen kent die specifiek de betrouwbaarheid van cold boots verbeteren
- Dit uiteindelijk heeft opgelost met een niet-voor-de-hand-liggende workaround

Alle inzichten, ervaringen of ideeën blijven zeer welkom.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 02:01
En op welke instellingen staan je andere voltages die met de CPU/chipset en geheugen hebben te maken??
SoC Voltage
CLDO VDDG I/O
CLDO VDDG CCD
CLDO VDDP

Hier een copy paste van een reddit reactie hierover.

Ideally you want to run SoC voltage as low as you can get it while remaining stable, as doing so reduces overall socket/package power draw, which results in lower temperature and power consumption, which means more potential to boost higher and longer.

Just as there's a silicon lottery for your cores, there's also a silicon lottery for your SoC and IMC. We can't tell you what the lower limits for your specific chip are, you'll have to determine that yourself through trial and error.

About all we can tell you is the normal range, as well as what to expect with instability. In case you're not interested in reading further, your voltages are all within safe and normal limits.

SoC Voltage: 950-1150mv (Suggestion: 1060mv)
Should not exceed 1200mv for long term usage. However, the SoC can experience instability from either high voltage (usually starting around 1150mv+, due to additional VRM signal noise) just as it can experience instability from too little voltage. Normal range for SoC voltage is usually 950-1100mv. Some chips want more SoC voltage for higher FCLK, some want less SoC voltage for higher FCLK. You'll need to determine yourself what your CPU likes. Normal ranges for SoC voltage at 1800Mhz is 950-1100mv, with most chips are happy in the 1050-1090mv range, it's rare that any chip benefits from 1150mv+.

CLDO VDDG I/O: 900-1100mv (Suggestion: 980mv)
As the name suggests, this is a low dropout voltage, which is derived from the SoC voltage via linear voltage regulator. This is the most useful voltage for stabilizing higher FCLK. Can approach but not exceed SoC voltage. Most chips prefer this to be somewhere in the range of 50-100mv less than SoC voltage, although some continue to scale FCLK right up until 10mv below SoC voltage. Like SoC voltage, either too high or too low can cause instability.

CLDO VDDG CCD: 900-1100mv (Suggestion: Auto/940mv)
Signal voltage for core communication across the IF. You rarely need to touch this unless trying to max FCLK. Most, but not all chips can run CCD at 900mv at 1800MHz for slightly reduced temperatures. Can approach but not exceed SoC voltage. Trying various combinations and spreads between VDDG I/O, CCD, and SoC can be useful when pushing FCLK/MCLK to 1900MHz+. Most chips like a 20-50mv spread between VDDG CCD and I/O when maxing FCLK.

CLDO VDDP: 900-1100mv (Suggestion: Auto/900mv)
DDR4 PHY signal voltage. 900mv is generally good for up to 1866MHz. Above 1866MHz, 996mv works for many chips up to 2000MHz FCLK.

SoC instability: Manifests in several ways. Severe instability may result in a failure to boot or crashing while trying to load windows. Minor instability may show up in Windows Event Viewer as WHEA errors. WHEA errors can be Fatal (usually results in BSOD's, reboots, or application crashing), Corrected (you won't notice anything, but performance may be lower due to PCI-E error correction kicking in), or Incorrectable (often accompanied by things like onboard audio distortion, USB dropouts, SATA/NVME dropouts, network connectivity issues).
https://www.reddit.com/r/...x_good_soc_vddg_voltages/

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-01 17:32
Memtest op een USB stick zetten en het werkgeheugen even testen?
Pagina: 1