Hulp gevraagd: steeds dubbel opstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tdru
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20:29
Mijn vraag
Nieuwe zelfbouw pc start alleen op in de volgorde aan – uit – aan. Na de eerste keer aanzetten komt er een zwart scherm met wit ASrock logo en rechtsonder tekst over de toegang tot BIOS. De Pc reageert dan nergens op. Van de status LEDjes op het moederbord branden zowel het witte (GPU) als het groenige (boot device dysfunctional) lampje continu. Na een keer uit en aan zetten start de pc wel normaal op en gaan alle LEDjes in volgorde even aan en blijven daarna uit. Pc werkt daarna gewoon naar behoren. Geen foutmeldingen of crashes.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mobo: ASrock B860M pro-a wifi
CPU: Intel Core Ultra 5 245KF
RAM: Patriot Viper Venom DDR5 2x32GB PC5-51200 6400MT/s
GPU: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 9060 XT 16GB
SSD: Samsung EVO 990 plus
Voeding: Lian-Li Edge 750W
Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Handleiding moederboard erop nagelezen. Op ASRock site, FAQ, forum, google afgezocht. Geen eenduidig antwoord gevonden, vanalles geprobeerd:
- CMOS batterijtje verwijderd, 10 sec aan/uit knop en batterijtje weer erin. Ontwaken uit slaapstand ging daarna soms wel in één keer goed, maar niet altijd en de opleving was van korte duur.
- Alle power connectors nagelopen, een aantal losgemaakt en opnieuw vastgeklikt
- GPU eruit en weer erin. (Bij deze actie brak de clip rechts van het GPU-slot af op het moederbord, nogal onhandig, maar volgens diverse fora zou dit op zich geen probleem hoeven opleveren. Bovendien bestond het opstartprobleem daarvoor al, dus die afgebroken clip lijkt niet de oorzaak van het opstartprobleem)
- RAM modules eruit en erin
- Alle nieuwste drivers en updates geïnstalleerd
- BIOS geupdate naar de laatste versie met een USB flashdrive
- Alle windows updates gedraaid. Er staan nergens foutmeldingen of waarschuwingen.
- RAM settings gewijzigd in BIOS (3 presets geprobeerd met hogere geheugensnelheden maar overclocken hoeft van mij niet, dus heb het weer terug gezet omdat het verder niet hielp)
- Windows memory test run gedraaid, leverde geen fouten op. Ook cinebench levert goede scores, het systeem werkt prima als de pc aan staat.
- Boot settings in BIOS bekeken en een paar edits geprobeerd (fast boot enabled/disabled, setup prompt timeout van 1 naar 2 sec en terug). Boot failure guard message staat op enabled. Boot priority staat op de SSD. Alle andere Boot opties lijken niet relevant en heb ik niet geprobeerd. Boot option #1 windows boot manager kan disabled worden, maar er is geen option #2, er zit alleen de SSD in, dus lijkt me weinig zinvol om dit te disablen. Boot from Onboard LAN staat op disabled, prima want ik wil hem niet op afstand kunnen aanzetten. Rest vd opties zoals numlock, beep, logo lijken me irrelevant. Maar ik ben een newbie met tweaken van BIOS settings, dus tips zijn welkom als ik wat over het hoofd zie.
- In Windows 11 energiebeheer / systeeminstellingen de fast startup optie uitgevinkt en obv een tip op een forum het energiebeheer gewijzigd in hoge prestaties. Het goede nieuws: sindsdien komt hij zonder problemen uit de slaapstand (want ontwaken leverde voor die tijd ook steeds dat zwarte scherm op).

Momenteel speelt het probleem met dubbele boot nog wel vanuit koude opstart.
Als je tot hier gekomen bent met lezen in dit epos: hulp wordt zeer gewaardeerd!!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tdru schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:23:
[...]

RAM: Patriot Viper Venom DDR5 2x32GB PC5-51200 6400MT/s

[...]

- RAM modules eruit en erin

[...]

- RAM settings gewijzigd in BIOS (3 presets geprobeerd met hogere geheugensnelheden maar overclocken hoeft van mij niet, dus heb het weer terug gezet omdat het verder niet hielp)
Vage opstartproblemen kunnen vaak met geheugencompatibiliteit te maken hebben. Ik zie op de Asrock site in de Memory QVL voor dit bord geen Patriot 6400MT/s modules staan.

Kan dus incompatibel zijn. Kun je voor de zekerheid exacte modelnr van je module geven (reeks van 12-15 tekens, begint met PVER, PVVR of PSD), daarmee kunnen we ook exacte specs van het geheugen opzoeken. Vaak is het nodig om XMP aan te zetten om - ook als het wel compatibel is - geheugen stabiel te laten draaien. Is dat de "preset" die je geprobeerd hebt? Zo niet alsnog XMP proberen.

Oslik blyat! Oslik!

• tdru
Dank, snel! Dit nr bedoel je? PVV564G640C32K

In de Bios onder OC tweaker tab, DRAM configuration, load XMP setting - kan ik kiezen met dropdown rechts uit Auto en Profile 1,2 en 3. Er zitten 3 XMP profiles onder die knop met verschillende snelheden 6400-6200-6000. Ik heb hem zojuist nogmaals van Auto afgehaald en profile 1 geprobeerd, maar nog steeds dubbel opstarten.

Ai, hopelijk hoef ik geen nieuwe RAM modules te kopen...

[ Voor 28% gewijzigd door tdru op 20-09-2025 18:11 . Reden: info over bios toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gebeurt hetzelfde als je je monitor op het moederbord aansluit en je videokaart en boot SSD eruit haalt? Eventueel proberen te starten van USB, al zou dat geen verschil moeten maken aangezien het bij het aan gaan/POST al stokt.

Als het dan niet gebeurt en in een keer start, plaats dan de SSD terug en test opnieuw.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:14
Heb je de CMOS-batterij ook een keer nagemeten? En haal je de stroom compleet van de PC als je "koud" boot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14
tdru schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:23:
Nieuwe zelfbouw pc start alleen op in de volgorde aan – uit – aan.

Na een keer uit en aan zetten start de pc wel normaal op en gaan alle LEDjes in volgorde even aan en blijven daarna uit. Pc werkt daarna gewoon naar behoren. Geen foutmeldingen of crashes.
Probeer eens om de optie snel opstarten (fast startup) uit te zetten of dat verschil maakt?

How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdru
Dank voor alle suggesties. Zeer gewaardeerd. Ik ga het eea proberen. Alvast wat antwoorden:
• Monitor op het moederboard aansluiten gaat helaas niet, want geen integrated graphics in de CPU (KF model)
• Boot SSD eruit halen: kan ik best proberen, maar dan ontbreekt het OS, hoe kan hij dan opstarten, wat valt er dan te verwachten van het opstartproces?
• SSD eruit halen en opnieuw monteren zal ik vandaag doen
• Opstarten vanaf USB: aangezien de BIOS upgrade met flashdrive werkte denk ik dat dit geen probleem zou zijn? Ik probeer eerst wat andere dingen.
• CMOS batterij nameten: het is een splinternieuw moederbord, maar zou een eenvoudige fix zijn, kan hem uit voorzorg vervangen.
• Stroom compleet van pc af / wat ik bedoel met koud opstarten: zie rijtje hieronder, hopelijk is dat iets duidelijker
• Fast startup: Die optie staat momenteel uitgeschakeld in BIOS en in Windows energiebeheer. Inschakelen heb ik even geprobeerd, dat loste het niet op. Daarnaast klinkt het alsof die optie beter uitgeschakeld kan blijven voor een vollediger of zorgvuldiger opstartproces. Maar ik ben een leek op dit gebied dus uitproberen kan altijd.
Wanneer doet het probleem zich voor:
- Windows optie “afsluiten” en daarna op de kast met aan/uit knop opstarten (dit bedoelde ik met koud opstarten)
- Windows optie “sluimerstand” en daarna met aan/uit knop opstarten
- Windows optie “afsluiten”, stekker eruit / erin en daarna met aan/uit knop opstarten
Wanneer gebeurt het niet:
- Windows optie “slaapstand” en daarna met muis of toetsenbord ontwaken
- Windows optie “opnieuw opstarten”
Grootste verschil tussen die rijtjes is gebruik van de power knop. Zou het te maken kunnen hebben die knop, bijv. met de aansluiting van het voorpaneel op het moederbord en dan vooral de stekker voor de spanning voor de aan/uit knop? Die ga ik nog eens nalopen vandaag.
Vanochtend overigens weer iets nieuws, na induwen van de aan/uit schakelaar kwam er ‘afsluiten’ in beeld. De pc ging vervolgens uit. Na opnieuw aanzetten ging hij wel direct aan zonder problemen. Hij lijkt gisteren ergens te zijn blijven hangen in de afsluitprocedure en daarna in slaapstand gegaan. Mogelijk is het gerelateerd aan het opstartprobleem. Eerst dat maar eens oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdru
Update: Onopgelost. CMOS batterij vervangen, GPU/RAM/SSD eruit en erin, stekkers nagelopen inclusief van frontpaneel. Hielp helaas niet. Daarna BIOS settings integraal doorgelopen, onder advanced>chipset config>primary graphics adapter gewijzigd van Auto in PCIE1. Hoopte dat dit de truc was omdat de CPU geen integrated graphics heeft en het witte lichtje van de GPU brandt wanneer de boot procedure vastloopt, maar helaas, ook dat hielp niet.
In de ASrock BIOS user manual voor dit board vond ik nog wat settings die met de external graphics card te maken hebben, maar die twee opties stonden niet in de lijst in de BIOS op mijn pc, ook niet in een ander menu. Ik kan ze daarom ook niet aanpassen:
- Advanced>chipset config>IGPU multi-monitor (User Manual zegt hierover: “Select [Disabled] to disable the integrated graphics when an external graphics card is installed.”)
- Advanced>chipset config>PCIE Bifurcation (User Manual: “Allows you to select the width of PCIE1.”)

Windows Apparaatbeheer geeft geen foutmeldingen over de GPU. De driver is bijgewerkt. Als hij aan staat doet hij het goed. Alleen dat dubbel opstarten blijft irritant. Ik laat het er voorlopig maar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Boot SSD eruit halen: kan ik best proberen, maar dan ontbreekt het OS, hoe kan hij dan opstarten, wat valt er dan te verwachten van het opstartproces?
Het probleem wat je in de OP hebt staan gaat over wanneer het systeem aan gaat. Als je de SSD eruit haalt, zal het systeem hetzelfde gedrag moeten vertonen als het niet aan de SSD of het OS ligt. Het zou dan namelijk naar het BIOS moeten gaan omdat het geen OS kan vinden.

Booten van USB is dan een alternatief voor de SSD in geval de diagnose leds niet uit gaan als het systeem in BIOS staat.

Met je tests hierboven lijkt het er dus op dat wanneer het systeem volledig uit gaat, het wat moeite heeft om je boot device te vinden en pas bij de tweede poging/power cycle het wel lukt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een computer (vaak een laptop met een EC) kan meerdere keren starten als het geheugen aan het "trainen" is. Als je het nog niet hebt gedaan stel dan het SPD/JEDEC profiel aanwezig in het geheugen in (waarschijnlijk DDR5-4800 op 1.1V). Dat moet direct werken.

Je kan proberen te booten vanaf een USB stick en zien of dat het probleem met booten vanaf de NVMe SSD oplost. Als dat zo is, dan is de SSD verdacht. Kijk in de SMART waarden of daar problemen te vinden zijn.

Zie je probleemmeldingen in Windows logboeken? Je kan die exporteren en op een file share site uploaden.

Hoe is de monitor aangesloten? Als dat DisplayPort is, probeer dan eens een HDMI kabel. De reden hiervoor is dat DisplayPort soms onverwachte problemen kan introduceren.

Ontwaken uit slaapstand is soms een probleem omdat er een onderdeel niet goed meedoet. Zie https://www.windowscentra...power-settings-windows-10

Een moeilijk zichtbare breuk onderaan de grafische kaart bij de connector kan ervoor zorgen dat het soms wel en niet werkt. Wees altijd heel erg voorzichtig met een grafische kaart. Ze zijn duur en breekbaar, vooral de zwaardere kaarten.

Je kan de voeding meten met een multimeter. Als de 12V spanning onder de 11,4V limiet komt kan dat onstabiliteit en reboots veroorzaken. Je kan meten aan een Molex connector (geel=12V, rood=5V, zwart op zwart) pinout. Bij een tweede start kan het werken omdat de condensatoren dan al geladen zijn en de benodigde startstroom lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 17:16
Zitten de modules volgens de handleiding in de juiste 2 sloten? Is belangrijk...

Zo ja, probeer het eens met 1 module (paar keer want moet eerst trainen). Gaat dat wel goed dan is je geheugen wellicht toch niet lekker compatibel.
Pagina: 1